۱۳۸۷ دی ۲۸, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیر خبر شنبه شب، ایران در هفته ای که گذشت

در برنامه امشب به چشم انداز آتش بس در غزه نگاهی می اندازیم و آخرین واکنشهای مقامات جمهوری اسلامی در این زمینه را همراه با نتایج اجلاس غیر رسمی برخی از کشورهای عرب و ایران بررسی می کنیم. سپس آنچه رویکرد جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران شده است را بررسی می کنیم. نگاهی خواهیم داشت به قرارداد نفتی ایران و چین و قیمت نفت در لایحه بودجه 88. در نیمه دوم برنامه به تحولات حقوق بشر در ایران از جمله دوباره مطرح شدن مقابله با به اصطلاح براندازیهای نرم در جمهوری اسلامی و همچنین برخورد با دراویش گنابادی و بهائیان خواهیم پرداخت.
امشب به اتفاق کارشناسان تفسیر خبر آقای بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل و آقای مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. در نیمه دوم برنامه آقای فرهاد ثابتان سخنگوی جامعه بین المللی بهائی با ما همراه خواهند شد.

اما نگاهی به ایران و رویدادهای هفته. در این هفته جمهوری اسلامی اعلام کرد با وجود بالا بودن مصرف داخلی ایران آماده است گاز مورد نیاز ترکیه را تامین کند. برخی رسانه ها گزارش دادند پرزیدنت بوش سال گذشته درخواست اسرائیل برای حمله هوائی به تاسیسات اتمی نطنز را رد کرده است. در ایران شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهوری خواستار توقف واردات بی رویه مرکبات و برنج شدند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح تقویت مرزبانی ایران را از دستور کار مجلس خارج کردند.
مجلس درباره تاخیر در ارائه بودجه به دولت احمدی نژاد تذکر داد. تامین نان در برخی از مناطق ایران با دشواری روبرو شد. رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران اعلام کرد هزاران پزشک به علت درآمد ناکافی به فعالیتهای غیر پزشکی روی آورده اند. باراک اوباما از رویکردی جدید درباره ایران اشاره کرد که هم احترام مردم این کشور و هم انتظارات از زمامداران ایران را به روشنی بیان کند.
حسین دهقان معاون رئیس جمهوری ایران برای گفتگو درباره غزه به الجزیره رفت. دو سینمای باقی مانده در کرمانشاه به علت ورشکستگی تعطیل شدند. محمد رضا رحیمی معاون رئیس جمهوری ایران پیام محمود احمدی نژاد در مورد غزه را به تونس برد. حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت ایران در انتظار تحقق عملی شعارهای انتخاباتی باراک اوباماست. تهران خبر توقف کشتی ایرانی در ترکیه را تایید کرد.
محمد خاتمی در واکنش به گمانه زنی ها درباره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری گفت یا او و یا میر حسین موسوی نامزد اصلاح طلبان خواهد شد. پرزیدنت بوش بار دیگر ایران و کره شمالی را خطرناک نامید. به گزارش رسانه های ایران دو نفر در جنوب تهران به جرم قتل اعدام شدند. علیرضا جمشیدی اعلام کرد چهار نفر در تهران به اتهام براندازی نرم بازداشت و محاکمه شدند. او همچنین خبر سنگسار سه نفر دیگر را تایید کرد. اتحادیه اروپا، سازمانهای مدافع حقوق بشر و آمریکا اجرای حکم سنگسار در ایران را محکوم کردند.
جمهوری اسلامی از خروج عشا مومنی از ایران جلوگیری کرد. دادگاه انقلاب در ایران جبرئیل خسروی، یک فعال سیاسی کرد را به بیست سال زندان محکوم کرد. مقامهای جمهوری اسلامی اعلام کردند اسرائیل کشتی ایرانی حامل کمک به غزه را متوقف کرد. هیلاری کلینتون وزیر خارجه اوباما گفت ایران باید از رفتار خطرناک خود دست بردارد. او گفت برای تغییر رفتار ایران و سوریه تلاش خواهد کرد. دبیر شورای امنیت ملی ایران با پیام محمود احمدی نژاد در مورد غزه به قطر سفر کرد. تلویزیون فارسی بی بی سی پخش برنامه های خود را آغاز کرد.
ایران و چین قراردادی نفتی به ارزش یک میلیارد و هفتصد و شصت میلیون دلار امضا کردند. در لایحه بودجه ایران بهای نفت کمتر از 40 دلار برآورد شده است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد تهران در صدد اعمال نفوذ در انتخابات آتی عراق است. محمود احمدی نژاد بار دیگر از رهبران عرب خواست تا ارتباط با اسرائیل را قطع کنند و از پادشاه عربستان سعودی خواست تا در قبال غزه موضعگیری کند. فعالان حقوق بشر از دستگیری شماری از بهائیان در تهران خبر داد. و اجلاس غیر رسمی برخی از کشورهای عرب و ایران برای بررسی اوضاع غزه در قطر برگزار شد.

غزه
ناظران ابراز امیدواری کرده اند که تشدید تلاشهای دیپلماتیک منجر به توافقی بین اسرائیل و حماس شود که مسیر را برای آتش بسی بادوام فراهم کند و طرفین را بسوی این هدف سوق دهد. هاآرتز در اسرائیل نوشت وقت آن رسیده که موافقین و مخالفین جنگ یک صدا فریاد برآورند که بس است. لا رازون در اسپانیا نوشت وقت آن رسیده که طرفین به آتش بس دست یابند و دیپلماسی جایگزین اسلحه شود. لا فیگارو در فرانسه نوشت با وجود ادامه جنگ دیپلماسی راه خود را باز می کند. بی بی سی گزارش داد مقامات اسرائیلی در جستجوی زمان مناسب برای پایان دادن به خشونت هستند. الاهرام مصر همچون دیگر رسانه های عرب درگیریهای داخلی اعراب و عدم اتحاد آنها در جریان این بحران را تقبیح کرد. این روزنامه حمایت از پیشنهاد آتش بس مصر را تنها امید حقیقی برای پایان بحران دانست. استار در مالزی نوشت اوباما باید نسبت به اسرائیل سر سخت تر از سلف خود باشد. کاندولیزا رایس پیشتر اعلام کرده بود آتش بسی پایدار به نفع همه است. اما مقامات جمهوری اسلامی چه می گویند؟

چی فکر می کنین؟

۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

دوست عزیز اگه به سایت بالاترین بیاید اونجا میتونید مطالبتون رو لینک کنید و تعداد خیلی زیادی از وبلاگ نویسان وروزنامه نگاران وحتی سیاستمداران اونجا هستند میتونید نظرات رو راجب لینک تون و خودتون داشته باشید در واقع اینطوری خیلی مطلبتون دیده میشه ! البته باید دعوت بشید اگه خواستید بگید تا دعوتتون کنم

سنگسار stoning to death گفت...

همانطور که همیشه دیده ایم حکومت اسلامی ایران در دست عده ای تندروست که بقای خود را در تنش با جهان متمددن میدانند و از پا فشاری خود بر مجازاتهای غیر انسانی دست بر نخواهند داشت و به این ترتیب هرگز ایران از انزوا بیرون نخواهد آمد

roya گفت...

گزینه نظامی نتها راه است و برخلاف نظرات باصطلاح روشنفکرانه موجب استقرار دمکراسی در ایران خواهد شد درست مثل ساقط کردن رژیم هیتلری آلمان که نمونه خوبی از استقرار دمکراسی با توسل به حمله نظامی است,شباهت رژیم ملایان به رژیم آلمان هیتلری از نظر سرکوب هر نوع صدای مخالف و جلوگیری از تغیر مسالمت آمیز کاملا آشکار است.

ناشناس گفت...

Drood Vafaa geraami:
Ushta hastam az Spain. Goftehaaye Ahamdi Nejad besyar dorost hast ke Nirohaye mosalah baayad az dasturaate hokumathaaye diktator sarpichi khonand va baayad az Iraneman agaaz shavad. Omidvaram Sepahiyan va Basijiyaan e aghaah az in gofte pand begirand.
Baa sepaas az barnameye khobe shomaa.
Arash Ushta

ناشناس گفت...

آیا به نظر شما اگر ایران به ایجاد ناامنی در جهان دامن نزند و همه چیز روبراه باشد دیگر چیزی برای پوشاندن ناکارآمدی رییسان بیسواد و هدر دادن اموال مملکت که هرکه میاید فقط میخواهد با پول بیت المال پشت خود را ببندد باقی میماند؟

Nooshin گفت...

بازداشت بهاییان علیرغم ادعاهای دائمی جمهوری اسلامی براینکه هیچکس به خاطر ابراز عقیده بازداشت نمیشود صورت میگیرد
شباهت رژیم ملایان به رژیم آلمان هیتلری از نظر سرکوب هر نوع صدای مخالف و جلوگیری از تغیر مسالمت آمیز کاملا آشکار است.

ناشناس گفت...

دستگیری آقای پیمان فتاحی در شرایطی انجام می‌گیرد که ایشان جهت بازجویی‌های معمول، که پس از آزادی مشروط ایشان از بند 209 زندان اوین در پاییز 1386 به صورت یک روال ثابت درآمده بود، به اداره برخورد با ادیان وزارت اطلاعات رفته و همانجا دستگیر و روانه زندان می‌گردند. بر پایه اخبار رسیده اسامی افراد دستگیر شده دیگر که از شاگردان استاد ایلیا (پیمان فتاحی) می‌باشند عبارتند از:
1. خانم نازی حسامی؛ یکی از سردبیرهای نشریه هنرهای زیستن، نویسنده، محقق و مشاور محتوایی نشر یاهو. دستگیری ایشان در حدود 5 صبح روز پنج شنبه صورت گرفته و طبق گزارش رسیده همراه با ضرب و شتم بوده است.
2. آقای مرتضی رسولیان؛ از مسئولین ارشد جمعیت آل‌یاسین
3. آقای سعید صورتی؛ مدرس گروه پژوهشی مدیریت حرفه ای، از اعضای انجمن متفکران و محققان ایران، فعال در نشریه توقیف شده حرکت دهندگان
4. آقای حمید صورتی؛ از اعضای فعال جمعیت آل یاسین
علاوه بر این، روال احضار و بازجویی اعضای انجمن توسط اداره مذکور کماکان ادامه دارد.

ناشناس گفت...

نمیدونم نمیدونم پشت پرده های اینجهان چه خبره
کیا رقم زننده ان
نمیدونم چرا همه کارا نیم بنده
حالا چی میشد این حمله که بخاطرش بده و اخه هم شدند رو ادامه میدادند تا تخم شرارت این عمله های جمهوری اسلامیو میشکستن توی منطقه شون؟ ها؟
انگار مناسبات و ملاحظاتی این وسط مسطا هس که بطوری هشدار دهنده نیروهای گنده باقالی دنیا رو از ایجاد تنش بر حذر نگه میداره
کاش بشه این دندونو زودتر بکنن راحت شیم

ناشناس گفت...

چه دورانی بود آن دوران.

ناشناس گفت...

قدیس بودن یا انسان نبودن مسئله این است

ناشناس گفت...

امروز در میدان امام خمینی شتر کشان بود بدون هماهنگی با پلیس حاج اقا می خواست سرهنگ ÷لیس رو بزنه که نزاشتن سرهنگه که نا راحت بود یه بنه خدا که میگفت به من هم گوشت قربانی بدین با لگد جوابش و دادن

ناشناس گفت...

باسلام وتشکر.درحالی که تمام شبکه های خبری تمام دنیا مراسم سوگند رئیس جمهور جدید امریکارابطورزنده پخش میکردند شبکه خبری درانحصار دولت دیکتاتوراسلامی ایران برنامه ای تحت عنوان ( میراث شوم بوش به اوباما)که همراه صحنه های جنگ عراق وافغانستان بود را پخش میکرد .که مثل همیشه تافته جدابافته ازتمام دنیا باشد.