۱۳۸۷ بهمن ۴, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

تفسیر خبر جمعه شب

در حالی مرور بر سیاست خارجی آمریکا رو آغاز می کنیم که رئیس جمهور جدید آمریکا با کابینه جدید و رویکردهایی جدید فعالیتهای خود را بلافاصله پس از مراسم تحلیف باراک اوباما آغاز کرده اند. طلیعه رهبری جدید آمریکا و نقش آن در برقراری صلح جهانی، تاکید بر دیپلماسی، شفافیت و دولت بدون شکنجه از جمله کلمات و جملات مهم این هفته بود. در برنامه امشب به آغاز به کار هیلری کلینتون در سمت وزیر امور خارجه آمریکا و انتصاب سناتور جرج میچل فرستاده ویژه آمریکا برای خاورمیانه و ریچارد هالبروک فرستاده ویژه برای افغانستان و پاکستان نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. دستور پرزیدنت اوباما مبنی بر بستن زندان گوانتانومو ظرف یکسال و واکنشهای رابرت گیتس وزیر دفاع و دنیس بلر رئیس اداره امنیت ملی آمریکا در این زمینه را بررسی خواهیم کرد و نگاهی خواهیم داشت به عراق و برنامه خروج نیروهای آمریکا ظرف شانزده ماه. همچنین آخرین تحولات کابینه پرزیدنت اوباما را همراه با خط مشی اساسی در سیاست خارجی او بررسی خواهیم کرد.


در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری ، آقای شایان سمیعی کارشناس صدای آمریکا و همکارم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

کلینتون
پوشش روز نخست فعالیت هیلری کلینتون در سمت وزیر امور خارجه آمریکا به قابلیتهای او و تعهد دولت اوباما به دیپلماسی و توسعه بین المللی توجه داشت. تلگراف در بریتانیا نوشت قدمهای با ثبات او یادآور مهارتهای سیاسی و ارتباطی است که او را به این مقام رسانده است. ورمایا نووستی او را قوی و مستحکم نامید.


میچل و هالبروک
ناظران انتصاب فرستادگان ویژه خاورمیانه و افغانستان، پاکستان را شاهد دیگری برای تعهد دولت اوباما به دیپلماسی و حل مسائل سیاست خارجی قلمداد کردند. تلویزیون zdf این فرستادگان ویژه را دو نفر از بهترین دیپلماتهای آمریکایی در زمان بحران نامید. ایندیپندنت در بریتانیا نوشت میچل با کوله باری از تجربه و اعتبار مسئولیت جدید خود را آغاز کرده است. جروزلم پست نوشت پرزیدنت اوباما مردی را انتخاب کرد که به حل بحران باور دارد نه اداره بحران. عرب نیوز در عربستان سعودی نوشت به نظر می رسد دولت اوباما متوجه اهمیت مسائل منطقه شده است.

گوانتانامو
تحلیلگران بین المللی تصمیم پرزیدنت اوباما برای توقف شکنجه و بستن زندان گوانتانومو را ستودند و ابراز امیدواری کردند که این اقدام پیامی به دولت پیشین در مورد موضوع جنجالی جنگ علیه تروریسم بفرستد. کرونیکا در مکزیک نوشت اوباما قدم اول برای احیای اقتدار اخلاقی کشورش را برداشت. لا ریپوبلیکا در ایتالیا نوشت اوباما ایده ای که فردی می شود برای ابد در زندان بماند و از حق دفاع از خود محروم باشد را رد کرد. لیبریشن در فرانسه این تصمیم اوباما را بسته شدن روشن فصل بوش خواند و در همین حال گاردین در بریتانیا آنرا شکستن مهر جنگ علیه ترور پرزیدنت بوش اعلام کرد. تایمز لندن نوشت این اقدام اوباما احیای وجهه خارجی آمریکا بود.

عراق
عراقی ها دو باور متفاوت دارند یکی اینکه دولت جدید آمریکا تغییراتی اساسی بوجود خواهد آورد و یکی دیگر اینکه سیاست آمریکا تغییر نخواهد کرد. المشرق می نویسد عراقی ها باید خودشان با مسائلشان دست و پنجه نرم کنند چراکه آمریکا اولویتهای دیگری دارد و می افزاید واشنگتن در صورت عدم توافق عراقی ها به حل مسائل داخلی خود تعهدی برای حمایت از بغداد ندارد. الصباح الجدید بر این باور است که اوباما در صدد بهبود روابط با اعراب است و خروج نیروها از عراق کارت برنده او در انتخابات ریاست جمهوری بود. اصواتالعراق می نویسد با خروج نیروهای آمریکا از عراق هیچ دلیلی برای ادامه فعالیتهای سازمانهای تروریستی و مقاومتهای مسلحانه علیه آنچه آنها اشغالگری می نامند وجود نخواهد داشت. روزنامه کردی الاتحاد می نویسد آمریکا بر خروج نیروها و بازسازی مدنی عراق تمرکز خواهد کرد و این امر اختلافات میان عراقی ها را پایان خواهد داد.

چی فکر می کنین؟

۳ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام. پرزیدنت اوباما در شرایطی دستور تعلیق پرونده زندانیان گوانتا نمو را داد که افکار عمومی جهان جز این را از ایشان توقع نداشت و ایشان با بستن زندان گوانتا نمو فرصتی به کشورهای حامی تروریست داد تا چنان که ایشان در مراسم تهلیف گفتند کشورهایی که حامی تروریست هستند اگر دست خود را به سوی امریکا دراز کنند امریکا دست انها را به گرمی خواهد فشرد و با بستن این زندان براستی چنین کردند

Unknown گفت...

واقعا کار آقای مک کین که در مجلس گفتن مردم ما به تغییر رای دادن شایسته تقدیر و تشکر هست البته ما در ایران هم این نمونه کارها رو در مجلس داریم فقط به صورت برعکسش مثلا کاندیدایی که از مجلس برای ریسس جمهوری انتخاب نشده از فردا شروع کار دولت به زیر اب زنی و اختلاط در کار دولت میکند.نمونه بارزش کروبی و احمدی نژاد
www.sos3246.wordpress.com

ناشناس گفت...

وفا جان با سپاس از تمام زحمات شما، به نظر من میرسد که گویا شما خصومتی با آقای سمیعی دارید زیرا اصلا به ایشان فرصت پاسخگوئی نمیدهید اما آقای دهقانپور هم زیاد و هم یکنواخت صحبت میکنند. منتظر جواب شما هستم.
طرفدار پر و پا قرص شما،
میثم