۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

کارشناسان سفر جرج میچل فرستاده ویژه دولت اوباما به مصر و اسرائیل را پیامی مثبت قلمداد کردند و او را ترغیب کردند آتش بس متزلزل غزه را به سر انجامی مطمئن برساند در حالیکه برخی معتقدند میچل نباید گزینه مذاکره مستقیم با حماس را رد کند. تحلیلگران بین المللی مصاحبه پرزیدنت اوباما با شبکه العربیه را تلاشی در خور تقدیر برای آشتی جهان اسلام با آمریکا اعلام کردند درحالیکه برخی این اقدام را نقطه عطفی در تغییر سیاست آمریکا در فبال اعراب و ایران دانستند. در همین حال ناظران اروپائی ضمن استقبال از زمینه سازی های سیاست جدید دولت اوباما در قبال ایران تعیین شرایطی سخت برای عادی کردن روابط دو کشور توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران را مورد توجه قرار دادند. کاخ سفید اعلام کرد ضمن تاکید بر دیپلماسی، اوباما هیچ گزینه ای حتی گزینه نظامی را رد نمی کند. در مورد افغانستان رسانه ها به تعویق انتخابات ریاست جمهوری آن کشور توجه کردند و آنرا نشانی از عدم موفقیت جامعه بین المللی در انجام ماموریتشان در افغانستان تلقی کردند و برخی حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان و فساد و سیاست های ناکارآمد او را دلیل تعویق انتخابات اعلام کردند. کاخ سفید ادامه حمایت خود از کرزی را اعلام کرده است و ضمن اعلام بررسی سیاست آمریکا در قبال افغانستان تاکید کرد برگزاری انتخابات بسیار مهم است. انتخابات استانی در عراق فردا برگزار می شود و ناظران به استقبال فراگیر جناح ها و گروههای مختلف توجه کردند و وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست در عراق فغالیت سازنده داشته باشد و بر اهمیت این انتخابات در مسیر عراقی آزاد و دموکراتیک تاکید کرد. برخی از گزارشها از تغییر در برنامه ارسال موشک روسیه به کالینینگراد خبر دادند. تحلیلگران بر این گمانند که آمریکا با این اقدام روسیه در مورد برنامه سپر دفاع موشکی خود تجدید نظر کند. در همین حال توجه بسیاری از رسانه ها به مجمع اقتصاد جهانی در داووس جلب شده است. انتظار کارشناسان از آمریکا پیشگامی در تلاشهایی برای برون رفت از بحران اقتصادی است.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و همکارانم آقای شایان سمیعی و آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

خاورمیانه
کارشناسان سفر جرج میچل به مصر و اسرائیل را پیامی مثبت خواندند و از او خواستند آتش بس متزلزل غزه را به ساحل اطمینان برساند و برخی توصیه کردند گزینه مذاکره مستقیم با حماس رد نشود. ال سول از میچل نقل می کند که صلح ممکن است. القدس فلسطینیان از انتصاب میچل ابراز امیدواری کرده است اما از اینکه او راه حلی ارائه کند ابراز تردید کرد. الاهرام مصر اولویت سفر او را در توقف خونریزی، استحکام آتش بس و آغاز بازسازی متصور دانست. لا فیگارو نوشت دستیابی به توافق سخت خواهد بود چراکه میچل نمی خواهد با حماس مستقیما مذاکره کند. تاکید میچل در این سفر و ملاقات با رهبران منطقه توقف ارسال اسلحه به حماس و باز شدن حصار منطقه از طرف اسرائیل و مصر بود. او بر اقدام موثر تشکیلات خودگردان فلسطینی در تداوم آتش بس تاکید کرد.
ایران و آمریکا
مصاحبه پرزیدنت اوباما با شبکه العربیه تلاشی که از دید تحلیلگران اقدامی برای آشتی دادن جهان اسلام و آمریکا تلقی شد و نقطه عطفی در سیاست آمریکا در قبال اعراب و ایران. جاکارتا گلوب صحبتهای اوباما را تلاش دیپلماتیک گسترده و مقبول نامید که دید جهان اسلام را نسبت به آمریکا تغییر دهد. جرنال ناسیونال نوشت آمریکا در مسیر درست برای دستیابی به این هدف است. در ایتالیا ال منساجرو به تغییر دادن لحن دولت پیشین آمریکا توسط اوباما اشاره کرد. در آلمان برلینر زیتونگ مصاحبه را شاهکاری تاکتیکی خواند اما ابراز نگرانی کرد که سخنان اوباما نوید روابطی مخاطره آمیز می دهد. تایمز لندن از جمله رسانه هایی بود که از تلاش اوباما برای تغییر مسیر مذاکرات با ایران از راهی که به اعتقاد این روزنامه برای چند سال بی نتیجه بود حمایت کرد. کاخ سفید در عین حال با تاکید بر دیپلماسی اعلام کرد اوباما هیچ گزینه ای از جمله گزینه نظامی را رد نکرده است.

افغانستان پاکستان
پرزیدنت اوباما این هفته برای نخستین بار در سمت رئیس جمهور روز چهارشنبه از وزارت دفاع آمریکا دیدن کرد و اعلام داشت دولت او با تصمیمات دشواری در مورد عراق و افغانستان مواجه است. پنتاگون به زمان اعلام افزایش نیروها برای اعزام به افغانستان نزدیک می شود. در همین حال پرزیدنت اوباما سفیر جدید آمریکا در افغانستان را انتخاب کرد. ژنرال کارل آیکِنبری فرمانده ارشد پیشین در افغانستان. در عین حال انتخابات در افغانستان به دلیل مغایرتهایی با قانون اساسی به تعویق افتاده است.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

با درود
جناب مستقیم و میهمانان عزیز که همگی مورد علاقه بنده هستید ؛ بایستی بعرض برسانم که در ارتباط با افغانستان کاملآ قابل درک است که آمریکا و هم پیمانانش میتوانند بدون حضور پررنگ حکومت اسلامی صلح وامنیت را به افغانستان بیاورند .اما برای همه کاملآ مشخص شده است که ایران دخالت ویرانگری در جریان کند صلح خاورمیانه داشته و داردوالبته اوباما و غرب در انتها ناگزیر از پذیرفتن ایران هسته ای با تمام خطرات آن خواهند شدویا اینکه رویاروئی نظامی روی خواهد داد.
حکومت اسلامی در بولتنی سری که برای مقامات و نمایندگان مجلس ماهیانه تهیه میشود از قول آقای ولایتی ایجاد رابطه با آمریکا را معادل انقلاب مخملی دانسته بود . این در جواب آن طیفی از مسئولین حکومتی است که نیم نگاهی به ایجاد رابطه با آمریکا دارند.ایشان در این مقاله به مسولین تاکید کرده بود که در این ارتباط اظهار نظر نکنندو اینکار را به مسئولین ارشد نظام واگذار کنند .ایشان این حرکت آقای اوباما را دام سیاسی ارزیابی کرده وتاکید کرده بود بایستی ببینیم که هزینه کدامیک از این دو راه برای نظام کمتر است .

با تشکر - بنیامن -تهران

ناشناس گفت...

با درود

با توجه به علاقه تقریبی مردم به تکنولوژی هسته ای بعنوان نمونه ای از پیشرفت با توجه به سرخوردگی همه اقشار در طی این سی سال و بسیاری از عوامل ریز و درشت دیگر و باتوجه به موج بزرگ محبوبیت پرزیدنت اوباما که در ایران راه افتاده و او را رئیس جمهور جهان میدانند بهترین پیشنهاد ممکنه صحبت کردن آقای اوباما با مردم و ایرانیان طی یک برنامه تلفنی است

جان بین -- تهران

roya گفت...

از آقای حسن داعی بیشتر دعوت کنید ایشان روشنگری پر طرفدار همچون دکتر نوریزادست در ضمن صحبت اوباما با داخل ایران تایید رژیم خواهد بود و ایشان اگر صلح میخواهد قاطعانه در برابر برنامه اتمی رژیم تهدیدگر جمهوری اسلامی بایستد..

سنگسار stoning to death گفت...

اون خانم کشاورزی که در میز گرد بود با احمدی نژادی که در حکومت او دانشجویان دستگیر و شکنجه شدند ملاقات کرده و در این وضعیت به جای رسیدن به داد مردم صحبت از جنایات آمریکا میکند کاملا مشابه برخوردهای سران جمهوری اسلامی انگار قتلهای زنجیرهای در آمریکا بوده نه ایران !!

سرکار خانم زندی گفت...

مطالبی که از کتاب در دفاع از ایران توسط آقای داعی افشا شد واقعا تکان دهنده بود
ممنون از آقای داعی توصیه میکنم اون افشاگریهای چند دقیقه قبل از اخبار نیمه برنامه را دوباره بینید واقعا زنان ایران با میل چادر سیاه را قبول کردند؟ یا اکثریت از حکومت سرکوبگر روزنامه نگران و کارگران وکارمندان اتوبوسرانی و دانشجویان راضی هستند ؟ اینها ادعای جالب خانم کشاورز بود !!

ناشناس گفت...

از اینکه اون امیراحمدی را دعوت نکردید منون چون علیرغم القابی که بعنوان استاد دانشگاه یدک میکشد وسط حرف طرف مقابل میپرید و جیغ میکشید و بویی از دمکراسی نبرده

Nooshin گفت...

این آقای ناشناسی که از طرف مردم ایران ادعای علاقه به انرژی هسته ای میکند بداند منهم میگویم مردم ایران هیچ علاقه ای به این موضوع ندارند و آنرا وسیله ای برای ادامه حکومت سرکوبگر میدانند که احتیاج به تراشیدن یک دشمن خارجی دارد تا بیعرضگیها ی خود در اداره مملکت را بگردن خارج بیندازد

ناشناس گفت...

وفای عزیزدوستت دارم ولی شک دارم که دوستت دارم. شرمنده ام ،چون دمدمی مزاجم ، شاید ساعتی دیگر؛ موضعم تغییر پیدا کند.