۱۳۸۷ دی ۱۴, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیرخبر شنبه شب

در برنامه امشب واکنشهای مقامات جمهوری اسلامی نسبت به درگیریهای غزه در هفته گذشته را بررسی می کنیم و در ادامه اظهارات پرزیدنت بوش در مورد غزه را خواهیم شنید همچنین ابعاد حقوقی درگیری حماس و اسرائیل را بررسی خواهیم کرد. در ارتباط با تحولات عمده در ایران ضبط اسناد و مدارک موجود در دفتر خانم شیرین عبادی و اجتماع دربرابر خانه او، توقیف روزنامه کارگزاران و اعتراضات امروز کارگران پرریس را بررسی خواهیم کرد. در برنامه امشب همچنین نظر کارشناسان تفسیرخبر را در مورد مهمترین رویدادهای سال گذشته در ایران جویا می شویم.

امشب به اتفاق کارشناسان تفسیر خبر آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل و آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

اظهارات پرزیدنت بوش در مورد غزه:

"حماس باعث طغیان اخیر خشونت شده است؛ گروه تروریست فلسطینی که از طرف ایران و سوریه حمایت می شود و خواهان نابودی اسرائیل است… . در نوزدهم دسامبر حماس پایان آتش بس را اعلام کرد و متعاقب آن حملات موشکی و خمپاره ای خود علیه شهروندان بی گناه اسرائیلی را آغاز کرد؛ عمل تروریستی ای که با مخالفت پرزیدنت مشروع فلسطینیان محمود عباس مواجه شد. ...رهبران اسرائیل در پاسخ به این حملات علیه شهروندانشان، عملیات نظامی علیه مواضع حماس در غزه را آغاز کردند. تروریستهای حماس بر اساس استراتژی خود در میان مردم غیرنظامی پنهان می شوند که موجب به خطر افتادن فلسطینیان بی گناه می شود. متاسفانه در روزهای اخیر شاهد کشته شدن فلسطینیان غیر نظامی بودیم... ایالات متحده آمریکا از وضعیت انسانی ای که مردم فلسطین با آن مواجهند عمیقا نگران است... آمریکا دهها میلیون دلار کمکهای انساندوستانه به مردم فلسطین ارائه کرده است و این هفته ما هشتاد و پنج میلیون دلار دیگر از طریق سازمان ملل ارسال کرده ایم... ایالات متحده رهبری تلاشهای دیپلماتیکی را بر عهده دارد تا بتوان به آتش بسی معنا دار که کاملا مراعات شود دست بیابیم... باید مکانیزم نظارتی وجود داشته باشد که جلوی قاچاق اسلحه به گروههای تروریستی در غزه را بگیرد. ...هدف آمریکا در خاورمیانه آشکار است؛ ما خواستار صلح و امنیت برای همپیمانمان، مردم ازاد اسرائیل هستیم. برای فلسطینیان خواهان کشور فلسطینی دموکراتیک و صلح آمیزیم که به شهروندانش خدمت کند و به همسایگانش احترام بگذارد. برای همه در منطقه خواهان پایان بخشیدن به تروریم و خواهان صلحی پایدار بر اساس عدالت و شان انسان و حقوق بشر برای هر فردی در هر کشور خاور میانه. "

عمر موسی دبیر اتحاد عرب که قرار است به نیویورک بیاید نیز چنین گفته است:

"بهترین راه مذاکره است و دستیابی هر چه سریع تر به یک توافق. روند صلح طولانی و مذاکرات طولانی به جایی نخواهد رسید. هم اکنون باید برای قدم بعدی بسیار روشن عمل کرد. فلسطینی ها باید آشتی کنند، حملات باید متوقف شود. خشونت ها متوقف شود. محاصره باید پایان یابد و باید به شکل مصمم و روشنی در مورد صلح صحبت کرد و نه بازگشت به تاکتیکهای قدیمی مذاکره برای مذاکره. زمان بسیار حیاتی است: پایان خشونت. یکی از مواضع عرب اینست که فلسطینیان با هم به آشتی برسند و محاصره پایان یابد. و پس از آن یکبار و برای همیشه وارد روند صلح شد. امیدوارم این برنامه ای باشد که جهان بپذیرد و آنرا انجام دهد. همچنین بگویم که تاخیر در نشست شورای امنیت میتواند تمام تلاشها را بی اثر کند."

چی فکر می کنین؟

۱۹ نظر:

roya گفت...

حتما روز 16 دیماه 1386 رو یادتان است. آرشیو روزنامه خراسان( صفحه حوادث) رو در این روز ببینید با افتخار و علنا از قطع دست و پای 5 مجرم در زاهدان خبر داد ! آخه با کشوری اسیر قوانین پست تر از قرون وسطایی حرفی در برابر وحشیگر بودن دیگران داریم که بزنیم ؟
در گفتگو با وکیلی (از داخل ایران نه خارج) فهمیدیم حتی قانون به صلیب کشیدن هم داریم.... !!
چرا حرفی ازاینها نمیزنید قانون 102 مجازات اسلامی در مورد سنگسار !

که میگوید سنگ باید طوری باشد که محکوم بیشتر زجربکشد

میبینید جای غصه خوردن در ایران خودمان بیشتر است . دولت اسراییل با دشمنش میجنگد ولی این وحشیگریها رو دولت ایران با ملت خودش میکند

ناشناس گفت...

با سلام آقاي وفاي عزيز
در اينجا لازم است يك نكته رو يادآوري كنم كه هيچ كس به آن توجه نمي كند. نكته اي در مورد هدف حماس و اسرائيل در جنگ .
اسرائيل با هدف از بين بردن توان حماس و افراد آن به فلستين حمله مي كند و غير نظاميان نيز كشته مي شوند. اما هدف حماس كشتن يك اسرائيلي مي باشد و برايش مهم نيست زن ، كودك ، غير نظامي يا نظامي باشد.

فرض كن توان نظامي حماس و اسرائيل جابجا مي شد مي توانستيد تصور كنيد چه چيزي پيش مي آمد؟

آيا نگرش و نيت آنها مهم نيست؟


آقا وفاي عزيز خيلي دوستتون دارم
ژوان از كردستان

ناشناس گفت...

راستي چند نكته ديگر رو هم بگم :

هيتلر قصد نابودي يهوديان را داشت ولي باعث تشكيل دولت اسرائيل شد!
و هيتلر دم از حكومت 1000 ساله مي زد ولي حكومت نازي 12 سال بيشتر طول نكشيد.

من به راز اين تضادها پي بردم و دليل اين اصل!

در مورد ايران و حماس و ... همين شيوه نگرش وجود دارد و مطمئنم نتيجه عكس مي دهد.

با تشكر
ژوان از كردستان

ناشناس گفت...

آقای وفا
ممکن است سوال زیر را از مهمان برنامه تان بکنید

آیا بیش از چهار صدهزار کودک خیابانی در ایران که هر روز از سوی جمهوری اسلامی مورد بمباران های آذار و اذیت قرار می گیرندو هر لحظه آرزوی مرگ و کشته شدن را دارند،باید مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد یا کودکان فلسطینی (که آنان هم هر چند قربانیان رژیم جمهوری اسلامی هستند) که در شرایط جنگ کشته می شوند؟
کودکان فلسطینی در شراسط عادی بهترین زندگی را دارند و مانند کودکان ایرانی آرزوی مرگ و کشته شدن را هم هر روز ندارند. ونیز کسی هم جرات به تجاوز کردن به انان ( کودکان فلسطینی) را ندارد
اگر ممن است این موضوع را بحث کنید

سنگسار stoning to death گفت...

به نظر من حال که حماس راکت پرانی را ادامه داده باید با حمله زمینی پاسخ میشنیدجمهوری اسلامی ایران هم جرات هیچ کاری را ندارد جز شعاردادن و عربده کشی

سنگسار stoning to death گفت...

همان حرف خمینی در اول انقلاب امروز به خودش برمیگردد اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ غلطی نمیتواند بکند
تروریستهای تحت حمایتش باید سرکوب شوند

ناشناس گفت...

یادمون نره که درزمان های قبل درهمین ایران به این قوم یهود چه فشارهاوبی حرمتی هایی که روانداشته ایم قدیمی ترها به یاد دارند که چگونه آنهارانجس می دانستند وموردتمسخرقرارمی دادند وحتی لحجه آنهارا.
چراچنین بود بخاطر سخن های آخوندهایی که هیچ نمی دانستند جز ایجادتفرقه بین ایرانی ها.
من به یهودیان حق می دهم.

سنگسار stoning to death گفت...

وفا جان چرا حرف منو مطرح نمیکنی؟ پس چرا هی میگی tafsirkhabar
رو از یاد نبرین؟!!

roya گفت...

کمک 2 هزار تنی به عرب های غزه در حالی که کارگران ما حقوق نگرفته و گرسنه اند چه مفهومی دارد ؟

وفا گفت...

سنگسار عزیز و دوستان دیگر. در روزهای برنامه تفسیر خبر امکان بیان مستقیم نطرهای شما نیست. این کار در میزگرد میسر است. اما تبادل افکار با شما در این فضا به آشنایی با اندیشه های شما و تهیه برنامه ها و طرح سوالهایی که به نظر سوال یا موضوع مورد توجه بیشتر شما باشد کمک می کند.

ناشناس گفت...

tanha chizi ke tahvoli ke dar iran va mantaghe mitone soorat begire kenar raftan ya sade tar begam az beyn raftane rahabr jomhori eslamiye ast .

ناشناس گفت...

وفای عزیز

این خبر سنگسار شده یک فرد بهائی در مشهد تنها یک شایعه بوده است که بارها از طرف آگاهان و جامعه بهائی تکذیب شده است .

متاسفانه تکذیب خبر در صدای آمریکا منتشر نشده است ولی اخبار مرتبا این خبر را ذکر می کند

لطفا به همکارانتان در صدای آمریکا اطلاع رسانی کنید

http://negahedigar1.blogfa.com/post-19.aspx

ناشناس گفت...

هیچ کس از کشته شدن مردم بی گناه خرسند نمی شود، اما باید دید چه کسی مسوول این حوادث است.
در حالی که دولت خودگردان فلسطین با پذیرفتن قطعنامه های شورای امنیت به روش دیپلماتیک در تعامل با اسراییل است، گروه حماس، با نادیده گرفتن مشروعیت اسراییل آتش جنگ را بر افروخته است.
اگر دیپلوماسی چاره مشکل بود، در شش ماه آتش بس نشانه ای دیده می شد، اما حماس نه تنها تعییری در رویه خود نداد، بلکه حاضر به تمدید آتش بس نیز نشد و بد تر از آن آغاز گر خشونت با راکت پرانی بود.
حال باید از همه به ظاهر انسان دوستانی که فریادشان از فاجعه انسانی به آسمان رفته پرسید آن گاه که حماس همه درها را به سوی دیپلوماسی بست و به سوی اسراییل موشک پرانی کرد کجا بودید؟!
به نظر من موضع دولت امریکا کاملا منطقی و واقع گرایانه است.

ناشناس گفت...

سلام
من برنامه های صدای آمریکا را از طریق رادیو دمبال میکنم
الان چند روز است است که برنامه های صدای آمریکا از رادیو شنیده نمیشود و هر موجی را امتحان میکنم فایده ای ندارد
لطفا این موضوع را بخش فنی صدای آمریکا در میان بگذازید

ناشناس گفت...

از هماهنگی یکپارچه دولتها و آنهایی که واقعیت ها را مبینند در رابطه با حمله اسرائیل به حماس خیلی خوشحالم... اگر واقعا این وحدت رویه در رابطه با مسئله هسته ای ایران هم اجرا می شد تا حالا تکلیف جمهوری اسلامی روشن شده بود...من فقط از دولت اسرائیل و سایر دولتها تقاضا دارم تا تعیین تکلیف حماس و حذف این مزدور جمهوری اسلامی از منطقه، از صلح و عقب نشینی و آتش بس سخنی به میان نیاورده و فرصت بازسازی و تجدید قوا را به این تروریست ها ندهند..اگر مسئله حماس و فلسطین حل شود آنگاه نوبت قطع سر افعی یعنی جمهوری اسلامی تروریست پرور افرا خواهد رسید

مصطفی گفت...

درود بر وفا دوست همیشگی من.
با عرض شرمندگی از نبودنم ( کار و زندگی )
در کل با مصیبت خودم رو به این وبلاگ رسوندم تا بگم که هنوز یار شما هستم.
اخیراً نمیدونم شنیده اید یا نه که عده ای مجروح از غزه رو که به بیمارستانهای درجه 1 تهران رسوندند و طی مراحلی که خواسته اند به آنها خون تزریق کنند ایشان فرموده اند ما خون شیعه نمیخواهیم.
خواستم از این جا ( که شاید به گوشش برسد ) به مقام معظم رهبری تبریک و تهنییت عرض کنم و بگم که گل کاشتید حالا برداشت کنید.خودتان را به آب و آتش میزنید چهره خود را در درون و برون به زیر می آورید آخرش هم این. تحویل بگیرید. ( نوش جان )

وفا گفت...

مصطفی جان رونق این وبلاگ حضور عزیزانی مثل توست که با مشغولیت فراوان باز هم در این تبادل نظر با ما همراهید. ممنونم. در ضمن سازمان انتقال خون در دوره جنگ ایران و عراق از دریافت خون بعضی که اونها رو "نجس" می دونستند هم خودداری نمی کرد چه بسیار خونهای "نجسی" که جان رزمندگان "اسلام" را نجات داد! اینهم از عجایب روزگار ماست.

ناشناس گفت...

با سلام

آقای مستقیم این یک خبر بسیار مهم است لطفا توجه فرمایید.

برای اولین بار در ایران آنهم در شرایط فعلی یک خبرنگار اقدام به تهیه گزارشی مبنی بر مقایسه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با اعلامیه جهانی حقوق بشر کرده است که در آن ماده به ماده تمامی قوانین مهم روز باهم مقایسه شده اند و در آن نظرات کارشناسان معتبری مانند خانم دکتر شیرین عبادی و دیگر کارشناسان حقوقی مطرح از سازمانهای مدافعان حقوق بشری اظهار نظر کرده اند لطفا خودتان به آدرس زیر رفته و بیشتر درجریان آن قرار بگیرید و حتما حتما آنرا اعلام بفرمایید تا همه مردم مطلع شوند و در تفسیر خبر نیز مورد بررسی قرار گیرد آدرس : به سایت زیر رفته و قسمت آموزش راکلیک کنید و به قسمت آموزش های عمومی بروید تیتر آخر مربوط به این گزارش است البته روی صفحه اول عکس آنرا مشاهده خواهیدکرد ، لطفا اعلام نفرمایید چه کسی این نامه را داده است . با تشکر

www.humanrightsiran.com

ناشناس گفت...

salam, dolat mikhahad ba afzayesh daramade mardom nazdike eyd dobareh an poolharo be jibe khod baz gardanad,
Mohsen az london