۱۳۸۷ دی ۱۸, چهارشنبه

روایتی از ایران باستان تا ایران امروز

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان ویلیام بیمن، رئیس دپارتمان و
استاد انسانشناسی در دانشگاه مینه سوتا، کارشناس امور خاورمیانه و آسیای میانه و نویسنده کتابهای "زبان، موقعیت، و قدرت در ایران" و "شیطان بزرگ در مقابل ملاهای مجنون" و نویسنده مقالات متعدد در زمینه پویائی ارتباطات در آمریکا، ایران، ژاپن و آسیای جنوبی و خواننده اپراست.
ویلیام بیمن از افرادی است که در تهیه شماره ویژه مجله نشنال جئوگرافیک در مورد ایران باستان نقشی عمده داشت. در برنامه امشب روایت او را از سفر و تعمق در تصاویر و آثار ایران باستان خواهیم شنید و برداشت او را از ارتباط ایران باستان با روحیه ایرانی و جامعه امروز ایران جویا می شویم.
او در بخشی از مقاله خود می نویسد: آنچه در مورد پرسپولیس انسان را شگفت زده می کند عدم وجود خشونت در بقایای تصاویر دیوارهای سنگی است. سربازان هستند اما در حال جنگ نیستند، اسلحه هست اما از آنها استفاده نمی شود. نمادی از حضور مردم در فضایی انسانی است که ملت های مختلف گردهم جمع شده اند و هدایا به ارمغان آورده اند و دست بر دوش یکدیگر دارند و این در زمانی از تاریخ است که بربریت حکمفرماست...
شما در تصاویر ایران باستان چه می بینید؟
چه میزان از ایران باستان در ایران امروز متجلی است؟
چی فکر می کنین؟

۷۵ نظر:

مصطفی گفت...

لطفاً خصلتهای اخلاقی خوب و مخصوصاً خصلتهای اخلاقی بد ایرانیان باستان را به اختصار بفرمایید و کمیت این خصلت ها نیز اشاره کنید.

Unknown گفت...

کارگران ما در ایران باستان طبق مستندات تاریخی برای ساخت تخت جمشید پول دریافت میکردند و برده داری در کار نبوده است .این در حالی است که در قرن ۲۱ کارگران کشور ما برای دریافت حقوق خود رژیم جمهوری اسلامی آنها را زندان میکند .ببینید که ما در چه وضیعتی قرار داریم

ناشناس گفت...

در تصاویر ایران باستان قدرت-انظباط-خلاقیت-دانش ورزی وارق ملی مشهود است و نسل امروز تنها ارق ملی را دارد و متاسفانه صفاتی از زمان حمله اعراب مسلمان به ایران تاکنون از جمله دروغگویی-دورویی-اطاعت و چاپلوسی را جایگزین صفات پسندیده اجداد خوشناممان در تاریخ نموده ایم.

ناشناس گفت...

در ایران امروز آثاری که از قدیم به جای ماندند اگر بدون هیچگونه توجهی رها نشده باشند، به دست مذهبیون حاکم بر کشور به دلایل غیر قابل قبول به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مورد بی مهری یا تخریب قرار می گیرند و ما تنها باید در اخبار شاهد باشیم که به خاطر ندانم کاری مسئولان حاکم،مثلا مقبره کوروش کبیر به مخاطره افتاده است یا اموال و آثار باستانی تخت جمشید به غارت رفته. این تجلی ایران باستان در ایران امروز ماست.

roya گفت...

امروز تحت حاکمیت جمهوری اسلامی به یک کشور قرون وسطایی تبدیل شده در حالیکه در همین ایام در سال گذشته دست و پای 5 نفر باتهام دزدی در زاهدان قطع شد و قاضی نکونام در زاهدان با کمال افتخار آنرا رسئا اعلام کرد امروز شاهد تلفن های باصطلاح بشر دوستانه تلفن بر کفان رژیم در دفاع از مردم غزه و حماس ضد ایرانی هستیم !!

ناشناس گفت...

قدرت و وسعت ایران در گذشته مسئله ای غیر قابل انکار است ، اما حالا ... ، حالا جلوه ایران متاسفانه جلوه ای درخور ایران نیست . اما من ایمان دارم که در اینده ایران با اتکا به گذشته خیلی خوبش یه باره دیگه ایران واقعی میشه .

ناشناس گفت...

درودبرشماآقاي مستقيم من ميلاد هستم و ميخاستم بگم ازتصاوير ايران قديم باستان آثار تجاوز اعراب وعاملان آنها مانند روحانيون را متاسفانه به وضوح مي توان ديدلطفانظر مهمان گراميتان را در اين رابطه جويا شويد باسپاس از شمابدرود.

ناشناس گفت...

من فقط افسوس و حسرت میبینم

هجرت

سنگسار stoning to death گفت...

جمهوری اسلامی., ایران باستانی و متمدن را تبدیل به یک کشور قرون وسطایی کرده 5 دیماه شاهد سنگسار 3 نفر در مشهد بودیم که ماموران تلفن بر کف رژیم و دوستان حماس و عرب پرست که از اعراب دفاع میکنند کلمه ای در مورد رفتار وحشیانه با ایرانیان حرفی بر زبان نمیاورند قانون سنگسار ماده شماره 102 قانون اسلامی حاکم بر کشور امروزی ماست که در آن علنا گفته شده که سنگ باید طوری باشد که محکوم زجر بکشد و زیاد بزرگ نباشد که محکوم زود بمیرد و خلاص شود باید بیشتر شکنجه شود !! این است کشوری که در عهد باستان مظهر تمدن بود

ناشناس گفت...

مقایسه کنید کشور باستانی ایران که پیشرو در تمدن بود و امروز تحت حاکمیت قوانین اسلامی سنگسار ,شلاق و قطع دست و پا پیشرو در وحشیگری و بربریت شده ایم!!

ناشناس گفت...

درود بر شما
با دیدن آثار باستانی ایران زمین تنها غم و اندوهی عمیق نصیب ما ایرانیان می شود زیرا هویت ایرانی ما را به وسیله ی آیین اسلام محو کرده اند.
اگر این هویت 5000هزار ساله برای جماعت حاکم اهمیت داشت به من بگویید جسد کشف شده ی آن پادشاه هخامنشی که چندی پیش در روستای حسن آباد سنندج پیدا شد اکنون کجاست ؟ چه کسی آن را ربود؟ و با این کارش کدام نیاز خود را می خواهد برآورده مند؟!
بهای هویت ایرانی چه قدر است ؟

شیرین از کرمانشاه

ناشناس گفت...

سلام من شيرين هستم و ميخاستم بگم تا زماني كه روحانيون در اين مملكت وجود داردايران محكوم به نابودي است وجهت استناد حرفم(به قول خميني كه گفت من ايران را براي اسلام ميخاهم )كه اين عقيده را تمامي روحانيت دنبال ميكند را اگر توجه كنيم ميبينيم كه تنها راه نجات ايران نابودي روحانيت است نظر شما چيست؟

ناشناس گفت...

ba dorood aghaye mostaghime aziz ba vojoode in dolate iran va irani setiz digar kamtar kasi dar iran chizi az risehaye khod midanad. ma iranian hamin aberooi ke dar jameeye binolmelal darim madjoone irane bastan hastim .bedrood

ناشناس گفت...

درود بر شما
با دیدن آثار باستانی ایران زمین تنها غم و اندوهی عمیق نصیب ما ایرانیان می شود زیرا هویت ایرانی ما را به وسیله ی آیین اسلام محو کرده اند.
اگر این هویت 5000هزار ساله برای جماعت حاکم اهمیت داشت به من بگویید جسد کشف شده ی آن پادشاه هخامنشی که چندی پیش در روستای حسن آباد سنندج پیدا شد اکنون کجاست ؟ چه کسی آن را ربود؟ و با این کارش کدام نیاز خود را می خواهد برآورده مند؟!
بهای هویت ایرانی چه قدر است ؟

شیرین از کرمانشاه

رستم فرخزاد گفت...

جناب دکتر شما از حمله های مختلف به ایران صحبت کردید. ایا به نظر شما ایران از این آخرین حمله که حمله آخوندهاست هم میتونه جون سالم بدر ببره؟ یا این دیگه آخر خط برای تمدن کهن ایرانیست؟

ناشناس گفت...

سلام بر شما و میهمان گرامی شما سلام گرم من رو به ایشون ابلاغ کنید .

میخواستم از ایشون در مورد تاثیر موقعیت ژئو پلتیک ایران در سیر تاریخی ایران و وضعیت کنونیش بپرسید و این که با توجه به تعدد اقوام و اقدامات کنونی حکومت ، امکان دارد که ایران در برهه ای بر زمان و هرچند اندک تجزیه شود ؟
بسیار ممنونم و درود بر شما.

Mohammad Hakimi گفت...

من از نظرات منصفانه ایشان سپاسگذارم و با نظرات ایشان موافق هستم.
و اما نظر من: فکر می کنم نباید بیش از حد در تاریخ و گذشته ذهنمان را نگاه داریم. ایرانی های 2000 سال پیش چه انسان های بزرگ و محترمی بوده باشند و چه این میزان بزرگی، ساخته و پرداخته ذهن ما ایرانی های وطن دوست بوده باشد، نباید ما را چنان درگیر کند که از امروزمان غافل شویم. متاسفانه ما ایرانی ها امروز رفتارهای نادرست زیادی داریم و با تکیه بر سبقه تاریخی پیشینیانمان سعی نمی کنیم که اشتباهاتمان را اصلاح کنیم.

ناشناس گفت...

آقای مستقیم، گاهی واژه های بسیار کوچک معانی بسیار بزرگی دارند، تنها مشکل، تاکید می کنم تنها مشکل، ایران و ایرانیان، از دست رفتن گفتار نیک، پندار نیک، و کردار نیک است. هر ملتی از جهان که گفتار و پندار و کرداری نیک را پیشه کند، چیزی جز شکوه و بزرگی و خوشبختی واقعی و راستین نخواهد داشت.
در ضمن دوستان از من می خواهند اضافه کنم که در ایران باستان، بر اساس رسوم آیین مزدیسنا (دین زردشت) در حدود 60 روز سال جشن بوده است در حالی که اکنون چیزی دو برابر این زمان ما اندوه و گریه داریم، در اوستا نوشته شده است که اهریمن دوستدار اندوه و گریه است و اهورامزدا دوستدار شادی و لبخند.

ناشناس گفت...

با درود!اقای مستقیم از مهمان برنامه یک سوال شخصی هم بپرسید و ان این است که ایا به غیر از زبان فارسی به زبانهای خارجی دیگری هم تسلط دارند؟
امین از هند

ناشناس گفت...

هرچه حكومت در جهت ضد فرهنگ و تمدن ايران تلاش ميكند ، ميل و اشتياق ايرانيان بويژه نسل جوان براي دانستن در مورد فرهنگ كهن ايران زمين و حفظ آن بيشتر و بيشتر ميشود. تلاش جمهوري اسلا مي نتيجه عكس داده است. شايد اگر غير از اين بود اين حد علاقه به فرهنگ فرهنك وجود نداشت.

ناشناس گفت...

سلام
آقا وفا لطفا" از میهمان برنامه بپرسید که نظرشان در مورد اقدام بنگاه نشنال جغرافی در تعویض نام خلیج فارس به خلیج عربی در نقشه هایش در قبال گرفتن پول چه میباشد؟
قطعا" این موضوع تاثیر شگرفی در تاریخ ایران هم باستان و هم امروز دارد و مخصوصا" اثر آن بر ایران باستان بیشتر میباشد.
ضمنا" اگر بنگاه Google Earth بخواهد در آینده در قبال گرفتن پول نام تخت جمشید را مثلا تخت خامنه ای بکند ایشان چه نظری دارند؟

مینو

ناشناس گفت...

dear vafa, please ask your tonight program guest about his opinion of the repair work which is being done in cyrus tumb. kind regards. mohammad

ناشناس گفت...

..به نام اهورا مزدا...
من فقط يه سوال دارم،..چرا،يک ايرانی که تمام نياز هايش در فرهنگ خودش بود اينطور غرق در فرهنگ عرب شده،،شايد بتوان گفت که ما شده ايم کاسه داغ تر از آش..چرا فرهنگ عرب و عربيت بر ما بيشتر
حاکم است تا فرهنگ ايرانی،،اين به خاطر جهل مردم امروز ايران نيست؟؟
با تشکر ،،کيوان دانشجو کارشناسی ارشد

ناشناس گفت...

در تصاویر ایران باستان پیشتازی در تمدن و حقوق بشر میبینیم که امروز قطعات تکه تکه شده آن در زیر پای آخوندها ی حاکم است ومقام اول مجازاتهای وحشیانه اسلامی چهره ایران را زشت وضد بشری کرده است

ناشناس گفت...

سلام
من یک زن هستم و وقتی به تاریخ و اساطیر ایران نگاه می کنم میبینم که در ایران باستان برای زنان احترام و اعتبار اجتماعی قایل بودندو نمونه این طرز تفکر را در داستانهای شاهنامه حکیم فردوسی می توان دید. در گذشته در دیدگاه مردم زنان دارای وجودی پاک و جایگاهی منزه بودند. اما امروز وجود پاک زن در دید مردم امروز ایران تبدیل به منبع گناه شده.ما باید برای پاک بودن و پاک ماندن مردان خود را در چهارچوب ها زندانی کنیم.

ناشناس گفت...

در مورد روایت ایران باستان تا ایران امروز همین بس که:

در کتابهای تاریخ مدارس ایران حتی یک بار نام کوروش و ایران باستان نیامده.
من پارسال دیپلم گرفتم و تمام طول تحصیلم هیچ چیزی در مورد ایران باستان یاد نگرفتم.
فقط فهمیدم که درس بخونم تا روزی بتونم به کشوری بروم که در اونجا حقوق انسانی داشته باشم.

ناشناس گفت...

در ایران باستان کوروش کبیر منشور حقوق بشر را منتشر میکند و در ایران فعلی من ایرانی باید برای اعلام نظر در همین وبلاگ فیلترینگ جمهوری اسلامی را دور بزنم تا یک نظر ساده بدم خودتان قضاوت کنید

ناشناس گفت...

ارتا

آثار و نقش برجسته های ایران باستان نمادی از خلاقییت و ذوق ایرانی است که شکوه وعظمت انسانی را در حد اعلا به نمایش گذارده امادر آثار نسل امروز نه تنها هنر عربی جای هنر ایرانی را گرفته بلکه از آن ذوق اصیل نیز دیگر خبری نیست.

ناشناس گفت...

با درود!
در تصاوير حكاكي شده بر سنگ هاي تخت جمشيد هيچ كس عصباني نيست!هيچ كس سوار بر اسب نيست ! هيچ كس را در حال تعظيم نمي بينيد! هيچ وقت برده داري در ايران مرسوم نبوده!در بين اينهمه صدها پيكر تراشيد حتي يك تصوير برهنه وجود ندارد!
اين ادب اصيلمان است:نجابت-قدرت-مهرباني-خوشرويي....
اين جملات را براي همه ايرانيان بخوانيد تا يادمان بيايد كه چه بوديم و چه شديم!
محمد رضا

ناشناس گفت...

با درود فراوان
لطفا از مهمان برنامه درباره ویژگی های ظاهری ایرانیان باستان و ایرانیان پس از اسلام سوال کنید.

Farideh Farivar گفت...

در تصاویر ایران باستان پیشتازی در تمدن و حقوق بشر میبینیم که امروز قطعات تکه تکه شده آن در زیر پای آخوندها ی حاکم است ومقام اول مجازاتهای وحشیانه اسلامی چهره ایران را زشت وضد بشری کرده است

ناشناس گفت...

salam alireza hastam az tehran ba arezooye movafaghiat baraye shoma man dar iran bastan shokoh o azemati mibinam ke mehmane shoma ra targhib be in karde ast ke zabane mra yad begird va dar morede an be kandokav bepardazat .faregh az in masaele siasi iran hamishe bashokoh va ba azemat ast
www.khataami.blogfa.com

ناشناس گفت...

دروغ های احمدی نژاد در مورد وجود آزادی و پیشرفت در ایران باعث می شود بسیاری به بیانینه های آزادی بخش کورش بزرگ نیز اعتماد نکنند.
باید بگویم بزرگانی چون افلاطون هم در نوشته های خود از کورش تمجید کردند.

ناشناس گفت...

با درود براي ما بيشتر ايرانيان فرهنگ تمدن ايران به قبل از حمله اعراب افتخار است اسلام كشور ما را عقب نگه داشته با كمى انديشه و مرور تاريخ ميشود بpه واقعي بودنش پى برد

ناشناس گفت...

با دورد
صحبت هايي ميشه در مورد آثار باستاني ( براي نمونه تخت جمشيد) كه برخلاف اونچه كه تا بحال خوانده و شنيده ايم ، اين مجموعه تاريخي به همين صورت ساخته شده و به محل كنوني حمل گرديده است و قدمت 2500 ساله ندارد. آيا مي تونه درست باشه؟ براي خود من سخت باورش اما مستند بود...
((ميشه زير نويس كنين كه در حال حاضر موضوع بحث تاريخه نه سياست!!!))
الميرا هستم از تبريز

ناشناس گفت...

سلام و درود بر وفای مستقیم عزیز
سلمان هستم از کرج
نظر مهمان مهترمتون در باره نقش اسلام در ایران چگونه بود? متشکرم

ناشناس گفت...

دروغ های احمدی نژاد در مورد وجود آزادی و پیشرفت در ایران باعث می شود بسیاری به بیانینه های آزادی بخش کورش بزرگ نیز اعتماد نکنند.
باید بگویم بزرگانی چون افلاطون هم در نوشته های خود از کورش تمجید کردند.

ناشناس گفت...

سلام اقاي وفا من تيرداد مي خاستم بگويم كه ميراث فرهنگي ما به يغما ميرود و حضرات عظما به جاي حفاظت از ميراث فرهنگي ايران هر روزبه تجهيز كردن مدارس حوزه غلميه و بزرگ تر كردن حرم خميني و تاراج تخت جمشيدو... ميپردازند

ناشناس گفت...

درود بر شما
ایران باستان شامل اقوام مختلف با پیشینه ای متمدن و با فرهنگ ،با عظمتی مثال زدنی در دنیا (نه به جهت استبداد بلکه به جهت فرهنگ غنی)
ولی ایران امروز به لطف سران بی کفایت و عرب پرست ،ایرانی منزوی و منفور که به واسطه و دستور همین سران عرب پرست از هر اقدامی برای نابودی تمدن غنی ایران باسشتانی همچونسد سیوند جهت نابودی مقبره ی کوروش و سرقت و فروش آثار باستانی توسط بستگان درجه یک رفسنجانی و ... کوتاهی نمی کنند
این است تفاوت ایران باستان با ایران امروز


هیوا از پاوه - کرمانشاه

ناشناس گفت...

از ميهمانتان بپرسيد آيا موبدان زرتشتي با ايجاد حكومت ديني و ممانعت از گسترش مذهب ماني نقشي در سقوط امپراطوري ساساني داشته اند؟

ناشناس گفت...

دروغ های احمدی نژاد در مورد وجود آزادی و پیشرفت در ایران باعث می شود بسیاری به بیانینه های آزادی بخش کورش بزرگ نیز اعتماد نکنند.
باید بگویم بزرگانی چون افلاطون هم در نوشته های خود از کورش تمجید کردند.

ناشناس گفت...

با دورود
تضاد شدیدی را بین دین و ملیت احساس می کنم.
چون این دو در این مورد نمیتوانند در کنار هم باشند چون ناقض دیگری می باشند. شما اگر دین را قبول کنید یعنی تجاوز با کشورتان را قبول دارید و اگر ملیتتان را باید تجاوز به خاکش رامحکوم کنید.
اشکان - اصفهان

ناشناس گفت...

aghaye mostaghim
in mobareze ba mazhab nist balke mobareze ba yek farhange ghalat hast ke ba vojoode inke ma khod farhangi ghani dashteim baz ham taht tasire shadide in farhange eshtebah gharar gerefteim

ناشناس گفت...

حکام اسلامی از روز روی کار آمدن با شناسنامه و سابقه تاریخی ایران مخالف بودند خامنه ای تخت جمشید را خرابه نام نهاد و خلخالی قصد خراب کردن آنرا داشت

ناشناس گفت...

با سلام آقاي ویلیام بیمن، رئیس دپارتمان و استاد انسانشناس اگر فرهنگ و تاريخ و كوروش ايران زمين بزرگ است و بي نظير است جراهاليود فيلمهايي مثل فيلم 300 را ميسازد كاوه آهنگر

Farideh Farivar گفت...

فیلم 300 موضع دولت آمریکا نیست ولی موضع خامنه ای خرابه خواندن و شرم آور خوندنتخت جمشید بود و خلخالی که یک ایرانی بود قصد تخریب آنرا داشت

ناشناس گفت...

مینو
رسول اکرم (ص) فکر میکردند که ما ایرانیان هم مثل اعراب در جاهلیت بسر میبریم و بت پرست هستیم و درپاسخ پیامشان برای خداپرست شدن هم متعجب و هم نا خرسند شدند...
هم اکنون آخوندها خیلی تمایل دارند که وانمود کنند ایرانیان تمدنی نداشتند و مثل اعراب گمراه بودند.

مثلا" آقای لاریجانی در دانشگاه شریف در سخنرانی گفتند : ایرانیان باستان و پیش از اسلام مردمی وحشی و بی تمدن و فاقد فرهنگ و فاسد بودند و دلشان هم نمیخواست که متمدن شوند.

مینو

ناشناس گفت...

از آنچاکه اهمبت دین و مذهب یعنوان یک ابزار کارآمد برای اداره کشور برای زمامداران مسجل شده است آنچه برای آنها اهمیت دارد نه تاریخ و تمدن پر افتخار ایران و پرداختن به آن ، که آمیخته کردن تمام ابعاد زندگی مردم با دین و تحمیل سیاستهای حاکمان در قالب آن است البته هرجا که لازم شود و نیاز به مشارکت مردم و برانگیختن احساسات مردم باشد عکسهای تخت جمشید نیز از تلویزیون پخش می شود و هروقت که این عکس ها را می بینیم متوجه می شویم که حکومت به حضور ظاهری مردم در خیابانها نیاز پیدا کرده است ! عماد از تهران

ناشناس گفت...

به ديد من از فرهنگ باستان چيزی در اكثر مردم ايران به جای نمانده، اما زمين ايران دارای فرهنگی بسيار پربار می باشد، كه می توان زمانی آنان را دوباره زنده كرد.
با سپاس
سپهر

ناشناس گفت...

when I see takhte jamshid I see a whole rich culture behind it people who built that never been slaves as
you can see they are laughing and they have gifts in their hands
we had a high technology to do it if it could persist what a world we had now

ناشناس گفت...

من ماکوان از کرمانشاه هستم . با نگاه کردن به کتیبه های ایران باستان رد پای آزادی را میتوان به وضوح مشاهده کرد .
چیزی که اکنون برای ما یک رویای دوردست شده است !!!!!!!!

ناشناس گفت...

سلام. همونجوری که از دیدن عکسهای از دست رفته های عزیزت ممکنه حسرت بخوری و غمگین بشی از دیدن آثار باستانی از دست رفته غصه دار میشیم. همه دلایل اینکه الان حتی مهمون عزیزتون با این اطمینان از گذشته ما میگه همین آثاره گه اینا نبود چه جوری بگیم ما کی هستیم و الان کجا رسوندنمون؟؟

ناشناس گفت...

فیلم 300 موضع دولت آمریکا نیست ولی موضع خامنه ای خرابه خواندن و شرم آور خوندنتخت جمشید بود و خلخالی که یک ایرانی بود قصد تخریب آنرا داشت در آمریکا وزارت ارشاد و سانسور وجود ندارد که جلوی اظهار نظر کارگردان را بگیرد

ناشناس گفت...

با دورد
تنها باقي مانده از ايران باستان براي ايران امروز فقط اسم و خاطراتشه
مونا/تبريز

ناشناس گفت...

yek melet ra ba farhang we gozashteh an mishnasend mesle pasport yek shakhs ast weli motasefaneh in razhim mokhrebter az zelzeleh we sil koshandehter az saratan we kheli zeyadter az in mokhahad temami asar we farhenghayeh meli Iran ra ez beyn bebarand netenha zede mardome Iran hastan belke zede temam basharitt dar temami donya mibashad. we mesle ghodeh khatarnak egar har che zodtar az beyn narawand temame donya ra bimar mikonad

Sean گفت...

Thanks for the great program, we really enjoyed it. Specially that your guest fluently spoke Persian.

ناشناس گفت...

چرا شما سیاه پوشیدین

ناشناس گفت...

ایران یک فرصت تاریخی بی نظیر است برای پیوند (ازدواج) تمدن با شکوه ایرانی با مفاهیم والای قرآنی، بدون آن که استقلال هرکدام را خدشه دار کنیم یا اینکه یک ملغمه درست کنیم. هر کدام با استقلال خویش زیباست و نباید هیج کدام را قربانی دیگری ساخت. کوروش مرد بسیار بزرگی است و حضرت محمد (ص) نیز همین طور. اگر این دو اکنون زنده بودند هیچ گونه ضدیتی با یکدیگر نداشتند زیرا هر دو قبل از هر چیز انسان های بزرگی هستند.
ولی آیا حاکمان این کشور به این موضوع فکر می کنند؟ به نظرم آنها می خواهند تمدن ایران را قربانی اسلام کنند و این موضوع هم به اسلام آسیب می زند و هم به تمدن ایران و قبل از همه باعث نابودی خودشان خواهد شد.

Unknown گفت...

شکر خدا امشب از به قول دوستمون تلفن برکفان رژیم خبری نبود :)

ناشناس گفت...

سلام.من حامد هستم از روستای حسن آباد از توابع اصفهان. من به عنوان یک ایرانی احساس حقارت می کنم که چرا هویت خود را از دست داده ام و به جای اینکه کوروش کبیر را سرلوحه خود قرار دهم و هویت اصلی خویش را بشناسم گرفتار فرهنگ واقاید عرب ها شده ام و تعدادی از این عرب پرستان اصالت ایرانی من را از من گرفته اند واجازه نمی دهند که مردم ایران بفهمند که بوده اند و 2500 سال تمدن ایران را دوباره احیا کنند.

ناشناس گفت...

اگه لطف کنید بیشتر از فرهنگ ایرانی بگید که مردم دستشون بیاد که کی هستند به چه فرهنگی تعلق دارند و در ایران که از صبح تا شب از تلویزیون گرفته تا هر جا که میروند با فرهنگ عرب بمب باران میشوند و با تاریخ و فرهنگ عرب بیش از تاریخ و بزرگان ایرانیه خودشون که زندگیشان وقف وطنشان بود آشنایند اطلاعات بیشتری در بارۀ این بزرگان ایران در اختیار مردم قرار دهید تا به خودمون برگردیم و هی به این فرهنگ و اون فرهنگ دست دراز نکنیم در ژاپن به سامورایی ها و در چین به بزرگان هنر های رزمی و در رم به هرکولس پهلوان باستانشون افتخار میکنند و دنیا را پر میکنند از فیلم و تبلیغات برای نشان دادن بزرگان فرهنگشون ولی سریال های ایرانی تماما به کل زندگی امامان عرب ها و جز به جز زندگی شان را نمایش میدهد و برای ایران بت سازی عربی میکنند به جای اینکه به مردان و زنان غیور ایرانی که وطن پرست بودند نه بیگانه پرست اشاره کنند و این به نظر من رسالت شماست که این اطلاع رسانی را از فرهنگ غنی ایران به مردممون بکنید نه جمهوری اسلامی عرب زده که پرستش فرهنگ اعراب در ذات اوست .
خامنه ای در سخنرانی اش که از تلویزیون پخش میشد گفت مهم ترین هدف ما حفظ اسلام است و گسترش اسلام در ممالک اسلامی پس همچین آدمی با همچین طرز تفکری هیچ دلبندی به ایران و ایرانیان ندارد و فقط در فکر ترویج ایدولوژی خودش در سر تا سر جهان به قیمت به تاس گرفتن خون ملت ایران است و هدفی جز این ندارد و گسترش جنگ در دنیا به وسیله نیروی نفت و پول سپاه ایران اسلامی که در اختیارش افتاده است.

ناشناس گفت...

حامد هستم از روستای حسین آباد از توابع اصفهان من در ایران قدیم قدرت وشکوه را می بینم حال اینکه در این زمان به جز گوشه گیری و خاموشی ایران هیچ چیز نمی بینم و اینکه هر روز که می گذرد ایرانی بیشتر فراموش می کند که فرزند کوروش کبیر وایران است.

ناشناس گفت...

با درود بر شما ما نمیتوانیم زمان حال را با دوران باستان مقایسه کنیم زیرا واقعیت این است که ان زمان ایرانیها خالص بودند و مردمانی دلیر و با ذوق و فرهنگ اداب و رسوم زیبای داشتند که پس از 2000 سال ما حسرتشو میخوریم و خارجیها از حقوق وقوانینش استفاده میکنندولی حالا بدلیل مورد هجوم نسلهای پست همچون اعراب و مقول وتاتار وغیره قرار گرفته و متاسفانه بیشماری ژن انها را دارند و میبینیم چه طرز تفکری و رفتاری دارند

بغض تنهایی گفت...

وطن يعني دويدن در پي نان... وطن يعني کمک کردن به لبنان... وطن يعني عرب را چاق کردن... معلم هاي خود را داغ کردن... وطن يعني خريد تايد و شامپو... وطن يعني رئيس جمهور هالو ... وطن يعني صف نون و صف شير ... وطن يعني همش درگير درگير... وطن يعني همين بنزين، همين نفت.. همين نفتي که توي سفره ها رفت ... وطن يعني که اصلاحات چيني... وطن يعني که روي خوش نبيني ... وطن

PERPLEXITIST گفت...

با سلام
در برنامه تان گفته بودید که نشانی وبلاگ مهمان محترم برنامه موجود است !اما نیست!!
لطفاً اگر نشانی وبلاگ ایشان و یا ایمیل ایشان را در وبلاگ بگذارید وبا برایم ایمیل کنید ممنون می شوم
مازیار

ناشناس گفت...

خنده داره
ایشان امام حسین و عاشورا را مربوط به قبل از اسلام در ایران میدانست :))

وفا گفت...

مازیار جان!! هست!! روی هایپر لینک اسم ایشون در پست کلیک کن

ناشناس گفت...

وفاي عزيز
برنامه ديشب فوق العاده بود

ناشناس گفت...

در تصاویر ایران باستان شکوه تمدنی را میبینیم که مبنای آن صلح جویی و آزادی انسانها بوده است. این تمدن زیبا با اقتدار گرایی روحانیون زرتشتی و به دست مسلمانان ویران شد. امروز هم متاسفانه همین بخش از آن تمدن باقی مانده است. یعنی اقتدار گرایی روحانیون در حکومت.

Unknown گفت...

در آن زمان که کورش بزرگ ویا داریوش بزرگ کسی را بخاطرداشتن دینی اعدام یامجازات نمی کرد.
ولی حال در زمانی نو این حکومت تازیان که 1300سال پابرجامانده نمیتواند قبول کند که دین اختیاریست نه اجباری

چرانمی توانیم دین خود راتغییر دهیم؟
من نمی خواهم که مسلمان باشم

Humankind گفت...

با سلام و درود،
همیشه یادآوری عظمت و شکوه دوران امپراتوری هخامنشی در ایران باعث افتخار همه ایرانیها هست ولی چه فایده که این همه دانایی و دانش درباره هویت و اصالت ایرانی و ایرانی گری حریف خرافات و فرهنگ عرب نمی شود. حتی هنوز هم قشر روشن فکر این مملکت درگیر افکاری است که در زمان خودش هم از تمدن خالی بود.
چرا همچنان وقتی یک خارجی پایش به ایران می رسد اول به سراغ بقایای این امپراتوری می رود و روزها صرف مطالعه مطالب مربوط به آن می کند ولی خود ایرانی هیچ اطلاعی از آن ندارد؟
چرا یک پزشک چینی در یک محله در این طرف دنیا از عظمت ایران و تاریخ و فرهنگش می کند ولی یک پزشک ایرانی هیچ خبری از عقبه و ریشه خود ندارد، وای به روز آن کارگر و بی سوادی که روزی چندین بار مورد شستشویی مغزی قرار می گیرد.
کوروش پبام آور صلح و دوستی برای ملل همچنان برای ملت خود بیگانه است !!!
ای کاش برنامه های مدونی از سوی رسانه پر طرفداری مانند صدای آمریکا درباره تاریخ و فرهنگ ایرانی تهیه میشد تا با کوفتن بر اذهان مسخ شده این مردم ، باعث بیداری گردد.

ناشناس گفت...

با درود
من یک سوال داشتم که شاید سواله خیلی از بینندگان باشه،اینکه ما از کجا بدونیم موضوع برنامه چیه تا از قبل بتونیم سوالاتمون رو بپرسیم؟
مرسی

وفا گفت...

گل رز عزیز معمولا سعی می شود یکروز قبل و در پایان برنامه موضوع و میهمان روز بعد اعلام شود. این وبلاگ هم چند ساعتی قبل از برنامه این اطلاعات را به شما می رساند. باقی هم فرصت تبادل افکار شما و میهمان برنامه در طول اجرای زنده برنامه خواهد بود

Project IGI گفت...

بابا گذشته رو ول کنید. الانو بچسبید که تقریبا به یک کشور کاملا عقب مونده و منزوی تبدیل شدیم. باعث خجالته که هیچ کس صداش دربرابر این همه ظلم و ستم این یاغیان دلقک انسان نما در نمی یاد.
اگه وقت کردید برید کشورهایی که 20 سال پیش با فقر بدبختی دست و پنجه می زدند ببینید که الان اونا کجان و ما کجاییم. ما ایرانیا تو حرافی و در باره تمام دنیا نظر دادن استادیم فقط.
کوروش کبیر و خاکش ایران، بی حرمت شده.

ناشناس گفت...

فکر میکنم در عرصه تاریخ ایران باستان یا کشوری که اصطلاحا ایران نامیده میشه باید بازنگری کنیم میتونید به سایت www.naria.ir و هم چنین www.naria5.blogfa.com مراجعه کنید و مستند تختگاه هیچکس رو ببینید مستشرقین غربی کلاه گشادی سر مردم ما گذاشتند