۱۳۸۷ دی ۱۳, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

تفسیر خبر جمعه شب
مروری بر سیاست خارجی آمریکا

در برنامه امشب به آخرین تحولات غزه و چشم انداز آتش بس بلقوه میان اسرائیل و حماس نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. انتقال کنترل امنیت منطقه سبز بغداد به نیروهای عراقی را بررسی می کنیم و در ادامه برنامه نگاهی خواهیم داشت به تحولات عمده که در سال 2008 بر سیاست خارجی آمریکا تاثیر گذار بوده. از جمله وضعیت گرجستان، سودان، پیروزی باراک اوباما و تحولات اقتصادی و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت. در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و ، آقای شایان سمیعی کارشناس صدای آمریکا به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

غزه
ابتدا به آخرین تحولات عزه نگاهی می اندازیم. درحالی که حملات هوائی اسرائیل به نوار غزه ششمین روز خود را پشت سر گذاشت روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرد "حماس همچنان کنترل غزه را در دست دارد" و به نظر می رسد مقامات اسرائیل در را برای توافق احتمالی آتش بس باز کرده اند. وال استریت ژورنال افزود اسرائیل مشغول مذاکره با واشنگتن است تا احتمال تشکیل یک سیستم نظارت بین المللی برای جلوگیری از مسلح شدن مجدد حماس در زمان آتش بس را بررسی کند و بتواند پرتاب موشک توسط حماس را متوقف کند.
با توجه به حساسیت شرایط موجود این برنامه می تواند هر لحظه از مسیر مطلوب خارج شود اما این مذاکرات می تواند نشانی از نرم تر شدن موضع اسرائیل باشد. در عین حال نخست وزیر اسرائیل اهود اولمرت در روزهای اخیر مصرانه اعلام کرده است علاقه ای به آتش بس ندارد. واشنگتن پست در عین حال با اشاره به رد پیشنهاد آتش بس در روز پنجشنبه از طرف اسرائیل سفر زیپی لیونی وزیر خارجه اسرائیل به فرانسه را نشانی از تلاش دیپلماتیک اسرائیل برای حل بحران دانست.
نیویورک تایمز گزارش داد تا پنجشنبه اسرائیل حملات خود علیه مواضع حماس را گسترده تر کرد در حالی که لیونی با رهبران فرانسه دیدار داشت. پیش از سفر به فرانسه لیونی اظهار داشت اسرائیل هنوز برای عملیات نظامی خود به زمان احتیاج دارد. لیونی گفت تنها راه برای تغییر در منطقه حمایت از گروههای میانه رو و ادامه فشار و حمله به گروههای افراطی چون حماس است. دیروز در مصر احمد ابوالغیط گفت حماس باید پرتاب موشک را متوقف کند و از ستیزه جویان فلسطینی انتقاد کرد که بهانه به دست اسرائیل داده اند تا به آنها حمله کند.
ترکیه به همراه مصر قصد میانجیگری برای حل بحران موجود دارد رجب طیب اردوغان در عین ملاقات با رهبران مصری با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد و قرار است به عربستان سعودی نیز سفر کند. او همچنین اعلام کرد نماینده ای برای ملاقات با رهبران حماس فرستاده است.
کاندولیزا رایس امروز در مورد وضعیت غزه گفت: من هم اکنون فرصتی داشتم تا با پرزیدنت بوش در مورد وضعیت غزه صحبت کنم و به او گزارش بدهم. واضح است که ایالات متحده بسیار نگران وضعیت آنجاست و به شدت مشغول همکاری با همپیمانانمان در سراسر جهان در این مورد هستیم. من می خواهم با این مطلب آغاز کنم که حماس از زمان کودتای غیر قانونیش علیه نیروهای پرزیدنت محمود عباس، رئیس جمهور مشروع فلسطینیان ، مردم غزه را به گروگان گرفته است. حماس از غزه بعنوان سکوی پرتاب موشک علیه شهرهای اسرائیل استفاده می کند و زندگی روزانه فلسطینیان در غزه و وضعیت انسانی آنجا را به شدت خراب کرده است؛ چیزی که همه ما در تلاشیم کاری برای آن انجام شود ولی حقیقتا حماس شرایط برای مردم غزه و برخورداری آنها از زندگی معقول را بسیار دشوار کرده است. ما در مسیر آتش بسی تلاش می کنیم که برگشت به وضعیتی که در آن حماس بتواند به اسرائیل راکت پرتاب کند را ممکن نسازد. این آشکار است که آتش بس هر چه زودتر باید به نتیجه برسد اما ما خواهان آتش بسی پایدار و بادوام هستیم. اضافه کنم که که این حماس بود که درخواست مصر و اعراب که مصر میانجی آن بود را رد کرد. من در ارتباط مستمر با کشورهای کلیدی عرب هستم. با همکاران اروپائیمان صحبت کرده ام و ما به شکلی مستمر با دولت اسرائیل در ارتباطیم تا راه حلی برای غزه بیابیم که برای مردم غزه، مردم اسرائیل و مردم سرزمینهای فلسطینی و مردم خاورمیانه و فراتر از آن راه حلی پایدار باشد. پرزیدنت بوش نیز با رهبران عمده عرب و اسرائیل در ارتباط است و ما به تلاش خود برای دستیابی به آتش بسی پایدار ادامه می دهیم.
عراق
کارشناسان انتقال کاخ ریاست جمهوری و منطقه بین المللی سبز از طرف آمریکا به عراق را نشانی از بازگشت حاکمیت و بهبود امنیت عراق دانستند. الشرق الاوسط نوشت حاکمیت به عراق بازگشت و رویا به حقیقت پیوست. شین هوا در چین نوشت این انتقال نشان کاهش حضور آمریکا در عراق است. النهار کویت نوشت دولت عراق کاخ ریاست جمهوری را بدون کودتا در دست گرفت و الخلیج امارات نوشت آمریکا این انتقال را حرکتی نمادین و سمبلیک می داند در حالی که المالکی آنرا یک روز ملی نامید.
کلنل فِراری از فرماندهان پشتیبانی مشترک بغداد گفت عراق قدمی دیگر به سوی آینده برداشت که به شهروندان عراقی و جامعه بین المللی اعلام کرد امروز به تحقیق روز تازه ای برای حاکمیت عراق است.المالکی گفت: من به شما و مردم عراق تبریک می گویم؛ در این روز که هفده سال در انتظارش بودیم. این حق را داریم که این روز را روز حاکمیت عراق تلقی کنیم؛ آغازی برای عراق برای بازپس گیری هر ذره از خاکش در کنار بازگشت اراده و حاکمیتش.

چی فکر می کنین؟

۱۵ نظر:

Unknown گفت...

Short and concise: Iran, the regime I mean,being supported fully the process which is preplanned for the region by the Mafia of Power who rules the entire world. It is not limited to the east not to the west or any specific country. It is admired because the process is fully being accomplished and Iran as one of the joints of this chain is in the right way. Plan and Just seat and the program runs automatically by some people, consciously or unconsciously. I believe the plan is changing now because of its nature. It acts like a living program. The Middle East should be remaining undeveloped as a Third World region. It is logical the developed countries some times prevent the development in such countries .It is a general rule in the World Village. No second world should be changed and joined to the First and no Third one. I remember the exact time the wall felt in Berlin and ended the European countries power! The exact time the great Russia vanished. Any wall is being created is for a specify Goal which determine the specified time to destroy. That`s it.We are all being compromised all the time,
Best Regards,
Rezacute

ناشناس گفت...

با سلام خدمت آ قای وفامستقیم
به نظر من هرکشوری که حاکمان وطن پرست و ملی گرایی داشته باشد و خود را در برابر مردم کشور خود مسئول بداندباید به مقابله با دشمنان خود بپردازد و از حق ملت خود دفاع کند و اگر هر کشوری خودش را جای اسراییل بگذارد به خود حق میدهد که از خود دفاع کندو کشورهایی که الان ادعای حمایت از کودکان و زنان غزه را دارند اگر کشور خودشان مورد تهدید یک نیروی خارجی قرار میگرفت و همه راههای صلح آمیز بسته می شد آیا دست رو دست میگذاشتن... کار اسراییل کار عاقلانه و وطن پرستانه ای برای مردمان خودش است. فلسطین و غزه باید رهبرانی عاقل و وطن پرست داشته باشد تا با تدابیر و سیاستها دولتهای دیگر نتواند حقش را پایمال کنند....مقصر خود مردم غزه هستن که یه عده شورشی را به عنوان رهبر خود انتخاب کردن و باید تواسشو پس بدن....
....با تشکر...سپیده از ایلام

نگين گفت...

سلام وفای عزیز.
به نظر من حماس مثل دولت جمهوری اسلامی قابل اعتماد نیست. چون هر لحظه دنبال به دست آوردن تسلیحات نظامی بیشتر برای نثبیت قدرت و رسیدن به اهداف شیطانیشه.
مثل ایران که مردم روزانه از فقر و گرسنگی و بیماری و ... میمیرند ولی دولت ایران هر روز بیشتر و بیشتر تسلیحات نظامی جمع آوری میکنه. از حماس حمایت میکنه و یه مشت بسیجی رو به اسم دانشجو به صدا در میاره و از حماس حمایت میکنه چون آرزوی داشتن قدرت رو داره. همونجوری که مسئولین دانشجویان در دانشگاه ها اعلامیه علیه اسرائیل از زبان دانشجویان به دروغ منتشر میکنند و نمیدانند هر ایرانی فهمیده این را به خوبی میداند که حماس نمونه دیگری از جمهوری اسلامیست.
به حماس هیچ گونه اعتمادی نمی توان کرد.

ناشناس گفت...

دورد بر شما

به نظر من وقت آن رسیده است که افراط گرایان مذهبی حماس و البته حامیان آشوب طلب شان با بازتاب هر چند تلخ و سخت عملکرد خود,روبرو شوند.کاملا منطقیست که اسراییل مسئولیت دفاع از ملت خود را با نهایت قدرت تا تحقق کامل امنیت ادامه دهد.در این میان مردم بی دفاع وغیرنظامی فلسطینی,قربانی خشونت طلبی حماس شده اند. هرگونه آتش بس موقت بدون نتیجه,فرصت دوباره دادن به حماس خواهد بودو این هم به ضرر اسراییل است و هم فلسطین.
باید این بحران به سرعت حل شود نه خاموش.

ناشناس گفت...

به نظر من نه کار حماس ، کاری عاقلانه است و نه کار دولت مردان اسرائیل کاری شایسته است.

roya گفت...

از مهمانان بپرسید چرا با وجود حمایت جمهوری اسلامی از حماس و فلسطینیها این گروه اشغالگری ایران در جزایر تنب بزرگ و کوچک وابوموسی را تایید میکند و جانب امارات متحده عربی را میگیرند وصدام حسین را شهید میخوانند
آیا این حماقت نیست که ما هم طرفدار اعراب باشیم?

ناشناس گفت...

با درود کمر ملت با این بحران اقتصادی که احمدی نزاد بوجود آورده داره می شکنه صدای مردم دراومده نمی دونن حرفشون و به کی بگن چون بخوان تا حرفی بزنن به عنوان اقدام علیه امنیت ملی می گیرن و سر از چوبه دار در میارن حالا فکر نمی کنم مسائل فلسطین با بودن این همه مشکلات زیاد در ایران بخواد مهم باشه با سپاس

roya گفت...

مهمترین واقعه قطع دست و پا در زاهدان بود که چهره ایران را تبدیل به یک کشور قرون وسطای و بلکه عصر حجری کرد

ناشناس گفت...

وفا جان از فلسطین مهمتر ایران است .مسله فلسطین هیچ ربطی به ملت ایران ندارد

roya گفت...

نظر میهمانان چیست ؟
مهمترین واقعه عمل وحشیانه بی سابقه قطع دست و پای زندانیان در زاهدان بود که چهره ایران تحت حکومت آخوندی را تبدیل به یک کشور قرون وسطایی و بلکه عصر حجری کرد !!!

ناشناس گفت...

وفا جان فلسطین هیچ ربطی به ملت ایران ندارد

ناشناس گفت...

ba droud be shoma
az shoma khaheshmandim be esraeel begoeed dast az in bombarane shahre ghazeh bardarid
kami ham be ma iranihaye dakhele iran rahm konid
chon magar nemidanid hazineh haye bazsazi ghazeh be ohdeh ma iraniha ast
rahm konid

ba tashakor mehdi az esfahan

ناشناس گفت...

سوال من این است که چرا اعراب به ایران حمله کردند مگه ما یکتا پرست نبودیم ؟
نقش علی حسین و حسن در این جنگ چه بود هرچند اسناد تاریخی وجود دارد مانند جنگ گرگان که حسین و حسن در ان شرکت داشتند و 40 هزار ایرانی کشته شد و حمچنین در نهج البلاغه ذکر شده که علی به عمر در جنگ با ایران مشورت میداده است
این همه کشتار ایرانیان به چه دلیل بود بخاطر اسلام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Sasan گفت...

سلام
تو کشوری که سیایت های اصلی کشور توسط ولی فقیه به قوای مجریه و مقننه و دادگستری ومجلس تشخیص مصلحت نظام ابلاغ می شه چه انتظاری از دموکراسی می شه داشت اصلان انتخابات ازاد یعنی چی
در جواب دوست قبلی باید بگم
کشور یونان هم مسیحی بو به اونا هم حمله کردند که مسلمانشون کنند برا منم سواله چرا؟؟؟
در جواب نامه یزد کرد به عمرم امده که یزد گرد میگوید
شما اهورامزدا را به الله تغییر داده اید و به ملتی که نماد یکتا پرستی ازادی می گویید الله را بپرستید.

ناشناس گفت...

همانگونه شاهد هستيم در تقريبا تمام نظرات ارائه شده در اين بخش از برنامه، كه تماما نظرات دولتي بود و بيشتر به اخبار ساعت 20 لتويزيون جمهوري اسلامي بود. رژيم تغييري در نظر و رويه خود نخواهد داد. آها از مذاكره مي ترسند. بقاي سرداران سپاه در ايران به دشمني با جامعه جهاني است. خوشحالم كه اوباما به كاخ سفيد راه يافته. در ضمن به شما و اجراي مسلطتان تبريك مي گويم.