۱۳۸۷ دی ۲۰, جمعه

سیاست خارجی آمریکا در هفته

تفسیر خبر جمعه شب

در برنامه امشب به تصویب قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش بسی فوری در غزه می پردازیم و موضع آمریکا را در این مورد بررسی خواهیم کرد. به آخرین اظهارات استفان هدلی مشاور امنیت ملی، ژنرال دیوید پترائیس فرمانده ارشد ارتش آمریکا، مایک مک کانل رئیس اطلاعات ملی آمریکا و رئیس جمهور منتخب اوباما در مورد ایران نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. در آغاز هفته آمریکا سفارت خود در عراق را افتتاح کرد به چشم انداز روابط آمریکا و عراق نگاهی خواهیم داشت. سی سال روابط دیپلماتیک آمریکا و چین در این هفته گرامی داشته شد به سفر قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا به چین خواهیم پرداخت و همچنین به دیدار رئیس جمهورهای آمریکا در حمایت از باراک اوباما اشاره ای خواهیم داشت.
در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری ، آقای شایان سمیعی کارشناس صدای آمریکا و همکارم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
غزه
با رای ممتنع آمریکا، شورای امنیت خواستار آتش بس فوری در غزه شد. روزنامه فایننشال تایمز نوشت قطعنامه با چهارده رای موافق و رای ممتنع آمریکا به تصویب رسید و کاندولیزا رایس گفت این قطعنامه قدمی به سوی اهداف ما بود. رایس دلیل رای ممتنع آمریکا را حمایت از تلاش مصر و فرانسه برای دستیابی به آتش بس اعلام کرد. واشنگتن پست اشاره کرد متن قطعنامه اشاره ای به حملات موشکی حماس نمی کند و در عوض خشونت از هر دو طرف را محکوم کرده است. وال استریت ژورنال نوشت قطعنامه بر فوریت قبول آتش بسی پایدار و خروج کامل نیروهای اسرائیل از غزه و ادامه کمک های انساندوستانه به غزه تاکید دارد. اما آیا حماس و اسرائیل برای آتش بس آماده اند؟

سفارت آمریکا در عراق
بزرگترین و گرانقیمت ترین سفارت آمریکا در عراق بازگشایی شد. در حالی که برخی کارشناسان افتتاح سفارت آمریکا رد عراق را قدم قابل ملاحظه ای در مسیر حاکمیت عراق تلقی کردند برخی دیگر عظمت این ساختمان را با تداوم عدم امنیت در کشور مرتبط دانستند. تلویزیون عراقی السامریه این مراسم را قدمی دیگر در مسیر اجرای توافق نامه امنیتی اعلام کرد. الحیات خروج آمریکا از منطقه سبز را نمادی از پایان اشغال عراق قلمداد کرد. الجزیره ساختمان را به دژی برای مقابله آمریکا با خشونتهای جاری تشبیه کرد. وزارت امور خارجه آمریکا هدف بازگشایی سفارت جدید این کشور در عراق را گسترش و بهبود همکاریهای دیپلماتیک میان آمریکا و کشور مستقل عراق اعلام کرد.
سی سال روابط دیپلماتیک چین و آمریکا
رسانه های چین سی دهه روابط دیپلماتیک سینو- یو اس رو با رو بخ گسترش بودن این روابط گرامی داشتند. شینهوا گزارش داد همچنان که دو طرف بیشتر مذاکره می کنند و به درک و اعتماد عمیق تری دست پیدا می کنند هر کدام به این نتیجه رسیده اند که اولویت همکاریها را به حل بحران جهانی اقتصادی اختصاص دهند. چاینا دیلی از ملاقات نگروپونته در سال 1972 به همراه وزیر خارجه وقت آمریکا کیسینجر یاد می کند که نقطه عطفی در روابط دو کشور بود و هفت سال بعد از آن این رابطه شکل گرفت. اما به اعتبار رسانه های چین مهمترین مسئله میان دو کشور ادامه فروش اسلحه از طرف امریکا به تایوان است که چین شدیدا با آن مخالفت دارد. کاندولیزا رایس گفت ما تفاوت نظرهایی داریم اما آنها چندان مهم نیستند. آمریکا و چین برای مقابله با چالشهای بین المللی باید به شکلی سازنده و دیپلماتیک با هم همکاری کنند.
چی فکر می کنین؟

۷ نظر:

Misagh گفت...

Dorood, kheyli jalebe ke be onvane yek gheyre amricai, man bi sabraane montazere 20 January hastam ta ezhaar nazarhaaye president Obama ro beshnavam va taghiraate ishan ba President Bush ro dark konam

Adamiat گفت...

با درودخدمت شما و میهمانان گرامی برنامه
به نظر بنده ای کاش تمامی کشورها با این قطعنامه مخالفت میکردند اگرچه هم اکنون شاهد فلاکت انسانها در نوار غزه هستیم اما گاهی برای حفظ سلامتی لازم است اعضای بدن فردی قطع شود در حال حاضر حماس مانند عضوی است که اگر قطع نشود هر روز برای رهایی از آن باید فلسطینی های بیشتری قربانی شوند
به امید صلح

ناشناس گفت...

لام و درود بر شما
سوال من از مهمان برنامه خوب شما این است که اگر مقامات ایران برای مسلمان بودن حماس سنگ به سینه می زنند چرا چند سال پیش در مقابل قتل و عام مسلمانا چچن به دست ارتش روسیه هیچ گونه حرفی نزدند

ناشناس گفت...

درود بر شما

امروز واقعا ترس از انتقاد از اسرائیل را در کلام شما کاملا آشکار است.

البته مهم نیست برای من که شما چی‌ فکر می‌کنید،چون مهم اینه که ما چی‌ فکر می‌کنیم.

ناشناس گفت...

با سلام لطفا از نقش سازمان حماس در فقر اقتصادی مردم ایران هم صحبت کنید

وفا گفت...

باراک اوباما در کنفرانس خبری خود اعلام کرد ایران تهدیدی جدی برای امنیت آمریکاست و تکرار کرد که باید مکانیزم دیپلماتیک مناسب در برابر ایران اتخاذ کرد او که اعضای تیم امنیتی خود را معرفی می کرد گفت سیاست ایران پس از بررسی تیم امنیتی او اعلام خواهد شد. در همین بین مایک مک کانل از امکان دستیابی ایران به بمب اتم تا سال 2013 خبر داد. ژنرال دیوید پترائس گفت آمریکا و همپیمانانش ممکن است همکاری با ایران بر سر نگرانی های مشترک در مورد افغانستان و پاکستان را در نظر بگیرند و استفن هدلی مذاکره با ایران را مردود خواند.

ناشناس گفت...

75% تقصیر ایرانه