۱۳۸۷ دی ۲۱, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیر خبر شنبه شب؛ ایران در هفته ای که گذشت

در برنامه امشب به آخرین واکنشهای مقامات جمهوری اسلامی نسبت به درگیریهای غزه و سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به سوریه و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به ترکیه نگاهی دقیقتر خواهیم داشت. در تحولات اقتصادی توقف فروش بنزین صنایع ریلاینس هند به ایران، توقف فروش محصولات شرکت تجهیزات کامپیوتری اچ پی به ایران و پرداخت 350 میلیون دلار جریمه بانک لویدز به آمریکا بابت انتقالات مالی به ایران را بررسی خواهیم کرد.

نگاهی به چشم انداز سیاست خارجه اوباما در مورد ایران خواهیم داشت با توجه به تحولات منطقه و آخرین اظهاراتش در ارتباط با ایران و در ارتباط با رویدادهای حقوق بشر، اعلامیه سازمان دیدبان حقوق بشر در مورد سرکوب مناطق کردنشین را بررسی می کنیم نگاهی به اعلامیه پزشکان مدافع حقوق بشر برای آزادی برادران علایی خواهیم داشت و گزارشی از کمپین یک میلیون امضا در ارتباط با جایزه سیمون دو بوار.

امشب به اتفاق کارشناسان تفسیر خبر آقای بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل و آقای مهدی خلجی پژوهشگر موسسه واشنگتن و آقای مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

غزه
بیشتر رسانه ها همچنان به خاورمیانه و بحران غزه توجه دارند هرچند که تیتر اصلی آنها از گزارش تلاشهای دیپلماتیک به دیگر جنبه های درگیری از جمله خشم اعراب و قربانیان غزه تبدیل شده است. واشنگتن پست نوشت امید دستیابی به آتش بس با رد آن توسط حماس و اسرائیل کمرنگ شد و نوشت اسرائیل و حماس همچنین پیشنهاد آتش بس فرانسه و مصر را نیز رد کرده اند. فایننشال تایمز به سخنان اهود المرت اشاره کرد که گفت حق دفاع از شهروندان اسرائیلی چیزی نیست که توسط خارجی ها تغییر کند. تایمز اضافه کرد حماس دلیل رد آتش بس را عدم مشاوره شورای امنیت با آنها اعلام کرد. وال استریت ژورنال نوشت با وجود رد پیشنهاد آتش بس از طرف اسرائیل و حماس نشانه هایی از آمادگی برای مذاکره دیده می شود اما مسائل مورد مناقشه از جمله بازکردن مرز می تواند چالش عمده ای برای دوام مذاکرات باشد. نیویورک تایمز از ملاقات امروز محمود عباس و حسنی مبارک در مصر نوشت اما در این میان واکنشهای مقامات جمهوری اسلامی نیز قابل بررسی است.

اما در تحولات اقتصادی شرکت صنایع ریلاینس تحت فشار آمریکا تصمیم گرفت همکاری خود با ایران در زمینه فروش بنزین را متوقف کند این در حالی است که در ایران حذف یارانه بنزین و کسر بودجه واردات مطرح است. در تحولی دیگر شرکت هیولیت پاکارد یا ایچ پی اعلام کرد از فروش محصولات خود توسط یک شرکت توزیع کننده تجهیزات کامپیوتری در خلیج فارس جلوگیری خواهد کرد و همچنین بانک لویدز تی اس بی در بریتانیا قبول کرده است بابت نقل و انتقالات پولی در نقض تحریم های آمریکا علیه ایران 350 میلیون دلار به آمریکا پرداخت کند.

چی فکر می کنین؟

۲۵ نظر:

ناشناس گفت...

من به عنوان يك ايراني كه در تهران زندگي ميكنم شرمنده ي كودكان مظلوم و بي دفاع فلسطين هستم..
من به عنوان يك ايراني شرمنده ي كودكان و اسيب ديده هاي اسرائيلي هستم..
جمهوري اسلامي با خرج كردن پول من و ملت من اتش چنان جنگي را راه انداخت كه خود هم از گرمايش فراري است و از ترس به گوشه اي پناهع برده است!!
هر وقت صورت زخمي يك كودك فلسطيني يا ديدگان اشكبار يك اسرائيلي را ميبينم بر خود نفرين ميفرستم كه چرا از سران اين مملكت نپرسيدم كه چرا حماس را مسلح ميكنيد و به ترور كمك ميكنيد!!..گرچه ميدانم اگر اين پرسش را مطرح ميكردم اكنون به مانند روزنامه ي كارگزاران در گوشه اي افتاده و بدست جنايتكاران اين رژيم نابود شده بودم اما بايد به سران جمهوري اسلامي بگويم كه ازادي و فرياد هرگز خفقان ندارد و خداوند هميشه ظالمان را در جهان به زمين كوبيده و خواهد كوبيد!
فقط بايد بگويم كه ايم مردم غزه و اي مردم اسرائيل به عنوان يك ايراني شرمنده ي زخمها و اشكهاي شما هستم...
آرش 18 ساله از تهران..

ناشناس گفت...

تنها نظر من در مورد غزه این است که نهایت جنایت در حق این مردم روا شده است.

ناشناس گفت...

با درود به شما اقای وفا مستقیم وفادارترین یار
و مهمانان گرامیتان
به نظر من این حرکت اشتباه حماس
(توسط ایران) باعث از بین رفتن کامل
وجهه این عوامل تروریستی در سطح
بین الملل و روشن شدن دخالت انها در
کشورهای منطقه

ناشناس گفت...

«ایران مقر سازمان ملل را تامین می‌کند»
محمود احمدی‌نژاد خواستار تغییر مکان سازمان ملل شد و گفت که ایران می‌تواند مکان لازم را برای این کار تامین کند.
آقای احمدی‌نژاد که امروز (شنبه) در مسجد نهاد ریاست جمهوری سخن می‌گفت، همچنین پیشنهاد کرد که ساختار شورای امنیت سازمان ملل نیز تغییر کند.
این درخواست رئیس جمهوری ایران در واکنش به مواضع سازمان ملل در خصوص خشونت‌ها در غزه اتخاذ شده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی، سازمان ملل و شورای امنیت را متهم می‌کنند که در قبال حملات اسرائیل به غزه، واکنش لازم که منجر به توقف این حملات شود را نشان نداده‌اند

ناشناس گفت...

رئیس جمهوری ایران، شورای امنیت سازمان ملل را نیز نهادی در اختیار مقام‌های آمریکایی دانست که «برای مقاصد شوم خود و حمایت از صهیونیست‌ها» از آن استفاده می‌کنند.
در هفتم شهریور ماه سال جاری هم معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، با انتقاد از عملکرد شورای امنیت این سازمان خواستار تغییر ساختار این نهاد جهانی شده بود.

ناشناس گفت...

khalij e fars LOTFAN
reza

Adamiat گفت...

با درود خدمت شما و میهمانان گرامی برنامه
مشخص است با توجه چالشهای پیش روی حکومت اسلامی از قبیل:برنامه هسته ای ، گروهای مدافع حقوق بشر داخلی،اوضاع نامناسب اقتصادی و ... به نظر میرسد پارامترهای زیر بعنوان راه گریز حکومت در نظر گرفته شده
1- بحث فلسطین
2- اوپک گازی
3-دخالت در عراق
که البته این گزینه هایکی پس از دیگری میسوزد و این امر باعث هراسانتر شدن مسئولان نظام میشود
آدمیت از دوبی

ناشناس گفت...

من هرچی فکر می کنم نمی بینم که جنگ غزه و لبنان و امثال اون به نفع من و دیگر مردم ایران و حتی دولت ایران باشه

برای مردم اسراییل هم مخالفت با ایران هیچ عایدی نداره و نباید دولت اسراییل بر طبل جنگ با ایران بکوبد

من با هر جنگ و انسان کشی چه مردم اسراییل و چه مردم فلسطین مخالفم

سنگسار stoning to death گفت...

جنگ و ستیز با خارج از کشور فقط برای خرید وقت در بدست آوردن سلاح اتمی است وگرنه واضح است کسانیکه در سرکوب و شکنجه دانشجو یان شیراز و نقاط دیگر و اجرای مجازاتهای قرون وسطایی در حق ملت خود تردیدی بخود راه نمیدهند دلشان به حال دیگرملتها و انسانها نیز نمیسوزد

Nooshin گفت...

تحریم بنزین هرگز اجرا نخواهد شد و راه حل همانند آنچه با رژیم هیتلری آلمان نازی انجام شد مداخله نظامی و درخواست از مردم به جان آمده برای همکاری با ارتش متفقین است درست مثل مردم آلمان در زمان هیتلر

ناشناس گفت...

در روزنامه های امروز نوشته است با توجه به قیمت جدید نفت بنزین در سال آینده باید آزاد باشد.آقای احمدی نژاد شما که با بشکه ای 5 دلار میخواستید مملکت داری کنید.چطور شد روس 37 دلار به ناله افتادید؟
شاید منظورتان از مملکت داری تزریق خون ملت به رگ شپاه و بسیج بود.
رضا

ناشناس گفت...

در ایران در حال اسم نویسی برای اعزام به غزه هستند البته با وعده ماهی 1000000 تومان در ماه.آیا این ورود به جنگ با اسراییل نیست؟

ناشناس گفت...

آقای مستقیم سلام
یک سوال برام وجود داره که اگه می شه
از میهمانان محترم بپرسید.
دلیل تضادهای سیاسی روسیه و اسراییل
چیه؟ آیا جنبه تاریخی یا فرهنگی داره؟

ناشناس گفت...

آلن دوبنوآ ( Alain de BENOIST ) : نه قربانیان کمونیسم , پاک کننده‌ی قربانیان نازیسم توانند بود و نه قربانیان نازیسم : زداینده‌ی قربانیان کمونیسم .

بنابراین , نمی‌توان و نباید برای موجه جلوه دادن جنایات رژیمی یا کاهش اهمیت این جنایات : به جنایاتی که رژیم دیگری مرتکب گردیده استناد کرد.

قربانیان کمونیسم و نازیسم : نه تنها یکدیگر را حذف و محو نمی‌کنند , بلکه بر یکدیگر افزوده می‌شوند

ناشناس گفت...

با سلام
استراتزي ها بر مبناي نيازها شکل مي گيرند .تا در نيازهاي تصميم گيرندگان حاکم بر جهان که بيشتر شرکت هاي فرامليتي مي باشند ، تغييري حاصل نشود : همچنان شاهد وخيم تر شدن وضعيت انسان در جهان خواهيم بود . اميد که در نيازهاي استراتژيست هاي جهان : انسان ، مسائل زيست محيطي ، نگرش اکوسيستمي و..و..و.. بگونه اي جديد تفسير شده و جاي گيرد تا به باور جديدي از سودمحوري ، با لحاظ اين مسائل در تصميم ها و رفتارشان برسند . نوعي ژئوپلتيک انسان گرا و بر مبنايي از "شفقت" و "همدلي" با همه ي موجودات و نيازها و محيط زيست آنها

ناشناس گفت...

ضوابط انتشار خبر درباره خاورمیانه:

1- در خاورمیانه همواره این عرب‌‏ها هستند که اول حمله می‌‏کنند و اسرائیل در موضع دفاعی قرار دارد. دفاع نیز «انتقام» نامیده می‌‏شود.


2- نه عرب‌‏ها، نه فلسطینی‌‏ها حق کشتار شهروندان را ندارند و چنین اقدامی «تروریسم» نامیده می‌‏شود.

3- در مواردی که «قربانیان غیرنظامی» توسط اسرائیل صورت گرفته باشد، باید گفته شود که این کار «دفاع قانونی» از خود بوده است.

4- پرتاب موشک و بمب به سوی اسرائیلی‌‏ها باید همراه با «نگرانی عمیق ابراز شده از سوی رهبران غربی» نشان داده شود و این نکته نیز مورد تاکید قرار گیرد که «این واکنش جامعه جهانی» است.

5- هنگامی که فلسطینیان یا دیگر اعراب، سربازان اسرائیلی را اسیر می‌‏کنند باید این اقدام به عنوان «بودن افراد بی‌‏دفاع» وانمود شود.

6- هنگامی که اسرائیل، فلسطینیان یا اعراب سایر کشورها را زندانی می‌‏کند باید از آن به عنوان «بازداشت تروریست‌‏ها» یاد شود. بدون آنکه در باره ماهیت آنها مانند مرد، زن، کودک، غیرنظامی یا نظامی بودن یا وزیر و نماینده بودن آنها، صحبتی به میان آید. در هیچ موردی به دلایل امنیتی نباید درباره «تعداد زندانیان»، «موقعیت زندان‌‏ها» یا «زندان‌‏های به شدت حفاظت شده» صحبت شود. ضوابط مربوط به «عدم اجازه بازدید نمایندگان صلیب سرخ یا سایر سازمان‌‏های بین‌‏المللی از این زندان‌‏ها» نیز به قوت خود باقی است.

7- هنگامی که نام «حماس» در خبرها آورده می‌‏شود، باید به آن عنوان «سازمان تروریستی مورد حمایت و تدارک شده از سوی سوریه و ایران» اضافه گردد.

8- هنگامی که در خبرها نام اسرائیل برده می‌‏شود، اضافه کردن این مطلب که «اسرائیل مورد حمایت و پشتیابی مالی آمریکا قرار دارد"، ممنوع است.

9- هنگامی که خبرها درباره اسرائیل یا درگیری با فلسطینیان باشد، نباید از جملاتی مانند «سرزمین‌‏های اشغالی"، «قطعنامه‌‏های سازمان ملل»،"تجاوز به حقوق بشر» و «معاهده ژنو» استفاده شود.

10- باید این نکات در خبرها برجسته شود که فلسطینیان و سایر اعراب «بزدل» هستند زیرا در بین مردم غیرنظامی پنهان می‌‏شوند و نیروهای اسرائیلی به همین خاطر «در دفاع قانونی از خود» ناچار هستند با استفاده از مسلسل، بمب‌‏های مخرب یا آتش‌‏زا و نارنجک به خانه‌‏ها، مدارس، مساجد، بیمارستان‌‏ها و سایر مراکز عمومی که به محل اختفای «تروریست‌‏ها» تبدیل شده‌‏اند، حمله کنند و در برخی از مواقع به صورت ناخواسته و به رغم حداکثر احتیاط، شماری از افراد غیرنظامی نیز قربانی می‌‏شوند.

11- همواره به این امر دقت شود که مصاحبه‌‏ها با افراد اسرائیلی صورت پذیرد و از مصاحبه با اعراب و فلسطینیان اجتناب گردد و به مخاطبان توضیح داده شود که اسرائیلی‌‏ها بهتر از اعراب به زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی و پرتغالی صحبت می‌‏کنند.
12- کسانی که این ضوابط را اجرا نکنند، باید به عنوان افراد «خطرناک» و «ضد یهود» در نظر گرفته شوند.

وفا گفت...

ناشناس عزیز تا اندازه ای درست گفتی ولی این بسته به رسانه و وابستگی آن دارد. رسانه مستقل شامل همه این توصیفات نیست. البته چند عامل قانونی بر اساس ضوابط بین المللی وجود دارد از جمله "کشور اسرائیل" چون کشور مستقل و عضو سازمان ملل است، "سرزمینهای فلسطینی" چون کشور مستقل نیست و بنا به همین دلیل "تشکیلات خودگردان" دارد. "گروه تروریستی" باز هم بر اساس قوانین بین المللی تعبیر می شود هر چند ممکن است اقدامات یک کشور مستقل را "تروریستی" خواند. چند چیز دیگر را هم باید اضافه کنی از جمله "هلاکت"اسرائیلی ها" و "شهادت فلسطینیان" و "رژیم اشغالگر قدس" و "دفاع مظلومانه فلسطینیان" که تنها نمونه هایی از ادبیات رسانه های دولتی در جمهوری اسلامی است. البته مرگ بر این و مرگ بر آن هم فراموش نشود...

ناشناس گفت...

ما مردم ايران از مسئولين اسرائيل و مصر درخواست مي كنيم دروازه ي رفح را براي عبور نمايندگان مجلس ايران باز كنند تا اگر واقعا اين آقايان(و خانمها!) راست مي گويند تشريف ببرند غزه و ما را از حضور بي خاصيت خود در ايران راحت كنند. هرچند مطمئنا اين ادعاي آنها نيز مثل بقيه ي ادعاهايشان دروغي بيش نيست...

مريم از اهواز

ناشناس گفت...

با سلام
جرائم حماس في غزة اعدام
کافیست این عبارت را در سایت www.YouTube.com
جستجو کنید و ان را به بینندگان نشان دهید شاید کمی نظرشان عوض شود
http://de.youtube.com/watch?v=leunfdWQXbQ
http://de.youtube.com/watch?v=6UkRMFMkE4k&feature=related

بهاره از تهران

ناشناس گفت...

خبر نگار مستقل از اون تیترای عجیب غریبه!! چون بابا واسه خودش که خبر نگاری نمیکنه که! بالاخره به یه جائیو باس پیدا کنه تا خبراشو تفسیراشو بریزه بیرون
پس٬
خبر نگار مستقل یعنی کسی که داره واسه یه چیزی٬ یه کسی سینه میزنه
اینروزا جیگر آدم جز جز ( ) میکنه وقتی از کسایی که انتظار نداریم یهویی خبر نگار مستقل میشن!
فقط بعنوان یه بچه تهران بگم:
- مرده شوی جمهوری اسلامی و جناح هایش٬ اعضا٬ نون خورانش و همه مخلفات عقیدتی و اعمالشو ببرن
- البته از فرط ادبار و بیچارگی خودمون در ایران میگم: مرده شوی مشکل ملتهای دیگر را ببرن اگر چه به خاک و خون بکشن هم دیگه رو (مرده شوی خود آن ملتها رو هم ببرن ضمنا)
خدا نقد و تفسیرهای دکتر نوری زاده را هم مستقیم نگاه دارد

سرکار خانم زندی گفت...

زنده باد صدای آمریکا برای اطلاع رسانی منحصر بفرد و عالی از دانشجویان شیراز وفا دوست داریم
مرسی از خانم الهام ستاکی برای اجرای زیباش هر روز بهتر از دیروز

ناشناس گفت...

سلام
دختر خواهر من 4 سال دارد و دیرز در اثر یک زمین خوردگی، لثه او صدمه دید. ما سراسیمه او را به تمام بیمارستانها و مراکز درمانی که فکر می کردیم مجهز و مناسب هستند بردیم، حتی به بیمارستان شهیدبهشتی که به گفته مسولین یکی از مجهزترین بیمارستانهای دندانپزشکی است مراجعه کردیم ولی در نهایت تاسف و تعجب در تمام این مراکز و بیمارستان ها هیچ پزشکی حاضر نشد حتی او را معاینه کند و تمام آنها گفتند که " به ضربدیدگی های مربوط به نوزادان رسیدگی نمی کنیم!!!" خلاصه بعداز چهار ساعت گشتن در شهر گفتند باید به مرکز حلال احمر بروید و وقتی به آنجا رسیدیم به ما گفتند که هزینه این نوع پانسمان دندان 100هزار تومان است! که اول باید آن را به صندوق بپردازید و سپس پانسمان نوزاردتان را انجام می دهیم.
باورتان می شود؟!
این جا غزه نیست، هیچ جنگی هم در اینجا وجود ندارد اما برای پانسمان یک کودک 4 ساله با خونریزی شدید باید ساعتها در خیابانها جستجو کنیم و بعدا هم می گوییند تا پول ندهید نوزادتان را درمان نمی کنیم!! به آقایانی که عکس کودکان غزه را نشان می دهند بگویید اگر کسی در آن لحظه 100هزار تومان پول نداشت نوزاد 4 ساله اش باید از خونریزی و درد بمیرد؟ پس ای نیروهای بین المللی، مناطق جنگی را رها کنید و به داد کودکان ما برسید، کودکان این جا از هر منطقه جنگزده ای بی سرپناهتر هستند.
وندی از تبریز

Project IGI گفت...

بابا گذشته رو ول کنید. الانو بچسبید که تقریبا به یک کشور کاملا عقب مونده و منزوی تبدیل شدیم. باعث خجالته که هیچ کس صداش دربرابر این همه ظلم و ستم این یاغیان دلقک انسان نما در نمی یاد.
اگه وقت کردید برید کشورهایی که 20 سال پیش با فقر بدبختی دست و پنجه می زدند ببینید که الان اونا کجان و ما کجاییم. ما ایرانیا تو حرافی و در باره تمام دنیا نظر دادن استادیم فقط.
کوروش کبیر و خاکش ایران، بی حرمت شده.

ناشناس گفت...

http://faridsalavati.blogfa.com/

چرا بایداین کار را که تو میگویی انجام دهم؟ روی چه منطق و مبنایی؟ چرا باید برای اهداف سوء تو احساسی شوم؟

leon گفت...

كدام غزه؟ كدام فلسطين؟
اصلا هر آنچه تلويزيون رژيم ميگويد به نظرم دروغي بيش نيست و من باور نميكنم آخر چگونه است كه هر نهاد و سازماني كه از طرف دنيا منفور تر است نزد آقايان حكومتي عزيز تر است؟
من همه اينها را آتشي ميدانم كه انرژي خود براي سوزاندن را خامنه اي ميدهد تا ذهن مجامع بين المللي از مسِله هسته اي منحرف شود!