۱۳۸۷ بهمن ۸, سه‌شنبه

میزگردی با جان بولتون و شما

به دلیل بارش برف در واشنگتن جان بولتون نمی تواند در برنامه امشب شرکت کند. اما ما با شما آخرین تحولات در سیاست خارجی پرزیدنت اوباما را مرور می کنیم و نظر شما را در این مورد خواهیم شنید.

در میزگرد امشب شرکت کنید.


میزگرد امشب میزبان جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد و پژوهشگر موسسه آمریکن انترپرایز است.
جان بولتون در سه مقاله اخیر خود سیاستهای پرزیدنت ائباما در قبال جمهوری اسلامی ایران را تحلیل کرده است. بولتون معتقد است "بزرگترین مسئله ای که اوباما با آن مواجه است گسترش تسلیحات کشتار جمعی است." او مشخصا به ایران و کره شمالی اشاره می کند و می نویسد این دو کشور "حاضر نیستند داوطلبانه برنامه های اتمی و موشکهای بالیستیکی خود را متوقف کنند."
بولتون در مورد ایران می نویسد "برای پنج سال، پرزیدنت بوش از تلاشهای مجدانه دیپلماتیک اروپا حمایت کرد. اروپائیان تمام مشوقهای ممکن را به ایران پیشنهاد کردند تا برنامه اتمی خود را ترک کند و با اروپا و آمریکا روابط جدیدی را آغاز کند. اما این تلاش نتیجه مطلوب را در بر نداشت." بولتون به سخنان اوباما اشاره می کند که "به رژیم ایران به شکل آشکاری حق انتخاب بدهیم" او سپس این دیدگاه را به انتقاد می گیرد و می نویسد آیا اوباما فکر می کند بهتر از مذاکره کنندگان اروپائی توان مذاکره دارد؟
بولتون معتقد است هدف مذاکره جمهوری اسلامی با هدف مذاکره آمریکا و اروپائیان متفاوت بود. درحالی که آمریکا فکر می کرد دیپلماسی نتیجه بخش خواهد بود تهران به اعتقاد بولتون وقت لازم را برای گسترش فعالیتهای اتمی و موشکی خود به دست آورد.
او در مورد غزه معتقد است را حل دو کشوری راه به جایی نمی برد و باید راه حل سه کشوری را در نظر گرفت که در این طرح غزه در کنترل مصری ها است وکرانه باختری در کنترل اردن.
چی فکر می کنین؟

۲۹ نظر:

ناشناس گفت...

اگر میشه گناه کرد و جوابگو نبود ؟ چرا ما گناه نکنیم ؟

ناشناس گفت...

Dear Mr Vafa

Please could you ask Mr Bolton that how it could be possible to negotiate with a dictatorial regime without preconditions? The regime vows to kill and jail its opponents. Many innocent people are currently in the jails of Republic Islamic. We see everyday many students, human right activists and journalists are arrested and then tortured in the jails. Two Iranian-American physicians have been arrested and tortured in order to admit in the public TV that they have participated in the velvet (soft) revolution.

Mr Obama will soon or later find that the Islamic republic does not follow his big carrots as they have realised that the relationship between Iranian people and American people will bring a big celebration for Iranian people and that time it will be a day of death for Islamic republic, hopefully.

An Iranian from Kerman

ناشناس گفت...

salam khasteh naashid in poshidhe bar hich kas nist ke hala ham ke obama baza ham mikhahad dari bar roye iran baz konad ,hokkame iran bazam ye bazi yejadid ro shoro mikonan ,va be hich onvan ham kenar nemiyad ba ghaziyeye erergy hastehe ee ,vay be hale in melate

mazloom



asemane abi

ناشناس گفت...

وفاجان هرگز از این یارو بولتون خوشم نیومد به نظر میومد که خیلی عجله داره یک چند تا بمب حروم ایران کنه. به هر حال می خواستم بگم مه نامه ای به احمدی نژاد نوشتم که اگر امکانش بود بازتاب بدید. هر چی باشه از انداختن نامه به چاه حمکران ممکنه مفیدتر باشه.با درود سیامک فرید
http://belgiran.blogfa.com/post-113.aspx

Adamiat گفت...

با سلام خدمت شماو بینندگان گرامی،

به نظر بنده در حال حاضر شرایط فکری جامعه ایران در خصوص مخالفت رابطه با آمریکا به پر رنگی گذشته نیست
مهم این است که نتیجه این رابطه چه تاثیری بر آزادی و زندگی مردم عادی دارد تا اینکه به عنوان پارامتری برای بقای نظام محسوب گردد.
اشکال کار اینجاست که اگر اهداف رابطه صریحا مشخص شود ممکن است با واکنش منفی نظام روبرو شود در غیر اینصورت مردم ایران هیچ دورنمایی از مزیتهای قطعی این رابطه ندارند.

ناشناس گفت...

آیا در ایران دذر 22 بهمن عکس های اوباما را آتش خواهند زد آیا برای اوباما مترسک درست خواهند کرد و آنرا آتش خواهند زد آیا به سیاهپوستان جهان توهین خواهند کرد به آفریقایی ها توهین خواهند کرد منتظر 22 بهمن باشید وشعارهای آنچنانی وضد امریکایی در مدارس ودبیرستانها خواهند گفت و دوباره مغز دانش اموزان مدارس را ضد امریکایی خواهند نمود و دوباره از بچه های دبستانی ودبیرستانی سو استفاده خواهند نمود
منتظر 22 بهمن باشید

امیربلندیان گفت...

سلام وفای عزیز
بنظر من هیچ دیپلماسی برای تعامل با ج.ا موفق نخواهد بود چرا که دیپلماسی ممالک پیشرو بر حسب منافع ملی اونها که متضمن منافع بلند مدت و کوتاه مدت تک تک افراد اون جوامع هست تنظیم و تدوین میشه درحالیکه منافع ملی برای سران ج.ا فقط و فقط در تامین بقاء رژیم خلاصه شده که آنها رو علاقمند میکنه بهر قیمت ممکن به سلاح اتمی دست یابند.
البته اگر کسی در دنیای کنونی به دیپلماسی و رفتارهای سیاسی قرون وسطائی اشراف داشته باشد میتواند زبان مشترک برای گفتگو با سران ج.ا پیدا کند.

ناشناس گفت...

شخصیکه با نام الناز تلفن میکند ایشان اقا هستند که با نازک کردن صدا تظاهر به دختر بودن میکنندو تنها علت اینکار اینست که تقریبآ تمامی تماسها از طرف خانمها بر ضد نظام است و این برادر الناز هدفشان شکستن این همبستگی خانمهاست

ناشناس گفت...

اگر فکر کنیم که با آمدن اوباما رابطه بین ایران و امریکا عادی میگردد بسیار اشتباه است زیرا بخش قدرتمند نظام جمهوری اسلامی که در راس آن رهبری میباشد اجازه ایجاداین ارتباط را به هیچ وجه نخواد داد زیرا برای این گروه رابطه با امریکا به منزله نابودی حکومتشان است.
باید بداینم که یک اوباما که هیچ اگر ده اوباما نیز در امریکا به روی کار بیایند فایده ای در ایجاد یک رابطه عادی نخواد داشت زیرا امریکا ستیزی یکی از اصول نظام ایران برای بقا است.

جانت-تهران

ناشناس گفت...

منظور برخی از اینکه امریکا باید سیاست خصمانه اش را کنار بگذارد این است که امریکا میبایست جمهوری اسلامی را آزاد بگزارد تا براحتی حقوق مردم را پایمال کند , سلاح هسته ای بسازد,از تروریزم حمایت کند.


بهرام

ناشناس گفت...

فقط با رفتن رزیم جمهوری اسلامی دمکراسی مآید در ایران و خاور میانه ودر ضمن امشب برای اولین بار خواهران بسیجی تلفنهای صدای آمریکا را الکی اشغال می کنند.و غزه هیچ ربطی به ملت ایران ندارد

ناشناس گفت...

لطفا ًتبدیل به رسانه خبر رسان نیروی مقاومت بسیج نشوید...

mohammad

ناشناس گفت...

جمهوری اسلامی همانطور که در سال اخر بوش وقت کشی کرد درپرونده هسته ایش حال سیاست اوباما را مثل بوش میداند در صورتی که اوباما خاستار دیپلمایسی است ولی جمهوری اسلامی نه توان سیاسی مذاکرات را دارد و نه میخواهد دست و اهدافش در دنیا رو شود.

arash گفت...

وفا جان:
با اینکه جنگ را دوست ندارم ولی به نظر من تنها راه مقابله با این رژیم اعمال خشونت است.حالا از داخل یا خارج.
مذاکره با ایران امکان ندارد .
ایران هر گزینه ای را قبول کند بنیانهای حکومتش زیر سوال میرود.
حقوق بشر نقطه ضعف ایران است تنها از اوباما این را میخواهیم و توقعی از ایشان جز این نداریم.

ناشناس گفت...

مذاکره با آمریکا تبدیل به یک بازی جدید رجیم برای انحراف افکار مردم مظلوم ایران خواهد شد تا به باج دادن های نفتی خود برای بقا ادامه دهد و دست به جنایات خود بزنند....

houman karaj

ناشناس گفت...

با سلام
ايجاد رابطه پس از اظهار علاقه و امكان ايجاد ارتباط با جمهوري اسلامي ايران پس از اين اهظهار علاقه به واكنش مقامات مسول ايران و در صدر اين مسوولان سيد علي خامنه اي دارد با توجه به اظهار مقامات دولتي به انتظار براي ديدن رويكرد عملي رييس جمهور امريكا اكنون در صدر اخبار ايران تنها پخش خبر بدون هيچ اظهار نظر در مورد اين موضوع از سوي مقامات دولتي قرار دارد كه نشان دهنده انتظار براي تصميم سيد علي خامنه اي مي باشد به گمان من اين موضوع نيز دپي فرصت سوزي ماوم ايران در برخورد با فرصت ها از دست خواهد رفت من جمله اينكه ايران در خصوص مساله اسراييل هيچ جاي انعطاف در رفتار سياسي خود باقي نگذاشته است در مورد انرژي هسته اي نيز با تبليغات گسترده اين دولت انتظار رويكردي متفاوت با گذشته در زمان حيات دولت نهم كه امكان ابقاي ان در اين دوره با نظر مساعد سيد علي خامنه اي زياد مي باشد راهي نيست

ناشناس گفت...

روحانیون ایرانی بسیار ترسو
مطمئن باشید که اینها می خواهند مردم رو سرکوب کنند این شیخ ها با حقوق بشر هیچ گونه میانه ای ندارند واوباما نیز یک انسان فهمیده وروشنی است ای کاش اوباما بیاید ویک بار نماز جمعه تهران را ببیند ویک سری به جمکران بزند ویک بار برود به زندان اوین برود و بیاید برود زندان سپاه و سیاه چالها ببیند
مطمئن باشید اوباما با حقوق بشر معامله نخواهد کرد

ناشناس گفت...

زنده باد رفراندوم...

هومن از کرج

ناشناس گفت...

سلام
خسته نباشید
آقای اوباما یکی از برجسته ترین کسانی است که واقعا میخواهد صلح و آرامش نه در ایران بلکه در تمام جهان شکل گیرد.اما چه کسانی دنبال صلح وآشتی نیستند؟ کسانیکه منافع انها در کانونهای قدرت در ایران ایجاب میکند که با اغتشاش وآشوب ایجاد کردن وباایجاد دشمنی بیشتر،همیشه ایران را در حالت جنگ و بیم وامیدنگهدارند تا منافع آنا همیشه حفظ شود.بنابراین هیچگاه نمیگذارند مردم ایران رنگ آرامش و امنتیت را ببینند
در ضمن من با دوستمون در اروپا کاملا موافقم که افرادی خاص توسط وزارت اطلاعات ایران آموزش دیده اند تا با تماس مکرر با صدای آمریکا چنین جلوه دهند که نظرات انها همان نظرات مردم ایران است که البته چنین نیست ومردم ما بخوبی آنها را میشناسند.والا مردم ما واقعا اینهمه پول تلفن ندارند که بدهند وخرج این تلفنها همه توسط وزارت اطلاعات داده میشود
ممنون
مجید از تهران

ناشناس گفت...

بابک از بابل
پرزیدنت اوباما با سعه صدر دست به سوی این ملت دربند که خود از دربند بودن خویش غافل می باشند، گشوده است وامیدوارم که این ملت اندکی چشم خویش را بگشایند. متأسفانه افرادی که تماس می گیرند در خفقان اطلاعات واقعی و ناخواسته تحت تأثیر القائات حکومت آخوندی که هماره به فرا افکنی مشغول بوده و در اندیشه مردم دشمن خیالی می پروراند، قرار دارند.در سخنرانی مراسم تحلیف پرزیدنت اوباما تلویحاً به این فرا افکنی های رژیم های مستبد اشاره شده که از درک بالای پرزیدنت اوباما حکایت دارد. با سپاس

ناشناس گفت...

سلام
من میخواستم به همینایی که زنگ می زنند و (به نظر من) به خاطرش پول می گیرن و (باز هم به نظر من) چرت و پرت میکن بگم همین برنامه ای که زنگ می زنید و (شاید هم به ناحق) به رئیس جمهور و مردم و سیاستهای آمریکا بد و بیراه میگید داره از آمریکا پخش میشه.
خداوکیلی چند نفر رو میشناسید که (به اصطلاح) به جرم توهین به مقدسات و ... در حالیکه فقط به حق خود و مردم بدبخت ایران فکر می کنن (مثلا همین دانشجویان دانشگاه شیراز) مجازات، توبیخ و حتی اعدام شده اند.
پس دموکراسی کجاست؟ و ...
از بحث دور افتادم ببخشید ولی عقده ام را باید خالی می کردم....
نظر من اینه که انرژی هسته ای فقط یه اسباب سرگرمی مردم ایران و البته در دست دولتمردان ایران است و به این طریق حکومت و در واقع چپاول می کنند.
به نظر من امریکا یا باید کار را تمام کند (مثل غزه، عراق و ...) و یا بی خیال شود تا مردم متوجه شوند که چه جنایتکارانی بر آنها حکومت می کنند.
البته تمام اینها نظر منه.
مرسی

آرش گفت...

با سلام شایسته است پرزیدنت اوباما و خانم هیلاری کلینتون این گفته خانم مادلین آلبرایت را مطمح نظر خود قرار داده که این سیاست غلط آمریکا بود که در 28 مرداد 1332 و رژیم کودتای حاصل از آن ایرانیان را از طعم دموکراسی محروم و باعث این سیه روزی شد که ما شاهدش هستیم . با تشکر

ناشناس گفت...

جمهوری اسلامی هدفش از مذاکره فقط وقت تلف کردن است و بس. اما جامعه جهانی‌ دیگه صبرش سر اومده و هدفش از این جور مذاکره‌ها قانع کردن مللتها یشان برای شروع مقابله جدی با حکومت آخوندی است. مرسی‌

ناشناس گفت...

سلام
ببخشید که دوباره می فرستم نامم را ننوشته بودم

من میخواستم به همینایی که زنگ می زنند و (به نظر من) به خاطرش پول می گیرن و (باز هم به نظر من) چرت و پرت میکن بگم همین برنامه ای که زنگ می زنید و (شاید هم به ناحق) به رئیس جمهور و مردم و سیاستهای آمریکا بد و بیراه میگید داره از آمریکا پخش میشه.
خداوکیلی چند نفر رو میشناسید که (به اصطلاح) به جرم توهین به مقدسات و ... در حالیکه فقط به حق خود و مردم بدبخت ایران فکر می کنن (مثلا همین دانشجویان دانشگاه شیراز) مجازات، توبیخ و حتی اعدام شده اند.
پس دموکراسی کجاست؟ و ...
از بحث دور افتادم ببخشید ولی عقده ام را باید خالی می کردم....
نظر من اینه که انرژی هسته ای فقط یه اسباب سرگرمی مردم ایران و البته در دست دولتمردان ایران است و به این طریق حکومت و در واقع چپاول می کنند.
به نظر من امریکا یا باید کار را تمام کند (مثل غزه، عراق و ...) و یا بی خیال شود تا مردم متوجه شوند که چه جنایتکارانی بر آنها حکومت می کنند.
البته تمام اینها نظر منه.
مرسی

ناشناس گفت...

بابک از بابل
پرزیدنت اوباما با سعه صدر دست به سوی این ملت دربند که خود از دربند بودن خویش غافل می باشند، گشوده است وامیدوارم که این ملت اندکی چشم خویش را بگشایند. متأسفانه افرادی که تماس می گیرند در خفقان اطلاعات واقعی و ناخواسته تحت تأثیر القائات حکومت آخوندی که هماره به فرا افکنی مشغول بوده و در اندیشه مردم دشمن خیالی می پروراند، قرار دارند.در سخنرانی مراسم تحلیف پرزیدنت اوباما تلویحاً به این فرا افکنی های رژیم های مستبد اشاره شده که از درک بالای پرزیدنت اوباما حکایت دارد. با سپاس

ناشناس گفت...

هومن از کرج

ای کاش مشاوران آقای اوباما این نظرات بسیار آگاهانه دوستان رو میدیدن و متوجه دقت نظر و درک بالای مردم ایران میشدند...

ناشناس گفت...

باسلام
به نظر من باتوجه به گرداب مسائل ومشکلات اقتصادی که امریکا را گرفتار کرده قادر به ادامه روشهای خصمانه علیه ایران نیست وبا حربه مذاکره با ایران فقط به دنبال خریدن زمان برای حل مشکلات اقتصادی خود است .درنتیجه هیچ تغییر اساسی در سیاستهای هیچ کدام از دو دولت مشاهده نخواهد شد.البته لازم به ذکر است که این فرصت میتواند برای ایران مغتنم باشد.
باتشکر
کمال - تهران

ناشناس گفت...

وزارت کشور از مردم شهید پرور ، خواست با توجه به قطع گاز در زمستان،قطع آب و برق در تابستان،قطعی نفت و بنزین در تمام فصول سال و گراني و فساد موجود در كشور با شرکت در انتخابات مجلس بار دیگر خریت خود را به جهانیان ثابت کنند

ناشناس گفت...

با سلام
طبق گفته اقای بولتون اوباما هم در مذاکره باایران به جای نمیرسه
همان طوری که تلاشهای بوش به نتیجه نرسیدو دلیلش هم شاید این باشد که رابطه با امریکایعنی ایجاد یک تضاد در جمهوری اسلامی زیراطبق گفته خمینی امریکا شیطان بزرگه حال با شیطان بزرگ چهطوری رابطه بر قرار بشه که بتوان مسایل هسته ای را با مذاکره حل کرد
میخ اهنی نرود در سنگ
مجیداز همایون شهر اصفهان