۱۳۸۷ بهمن ۵, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیرخبر شنبه شب
در برنامه امشب ضمن بررسی تحولات هفته در رابطه ایران و عراق به مسئله کمپ اشرف و وضعیت مجاهدین خلق در عراق نگاهی خواهیم داشت. سپس با مرور واکنشهای برخی از مقامات جمهوری اسلامی چشم انداز روابط ایران و آمریکا را بررسی می کنیم. به مواضع جمهوری اسلامی در مورد غزه نگاهی خواهیم داشت و همچنین مروری بر تحولات مربوط به حقوق بشر در ایران.

امشب به اتفاق کارشناسان تفسیر خبر آقای بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل و آقای مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
نگاهی به ایران و رویدادهای هفته
در ابتدای این هفته منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه ای اعلان آتش بس یکطرفه توسط اسرائیل را نشانه شکست این کشور توصیف کرد. گروه مجاهدین خلق روز یکشنبه جمهوری اسلامی را به بازداشت اقوام اعضای این گروه متهم کرد. ایران بودجه سال اینده را با بهای نفت هر بشکه سی و هفت دلار و نیم تنظیم کرد. محمد علی ابطحی از مشاوران محمد خاتمی اعلام کرد نامزدی خاتمی در انتخابات هنوز قطعی نیست. کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت ده میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی در سیستم بانکی باقی بماند.
موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق در تهران با سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی دیدار کرد. سازمان عفو بین الملل در اطلاعیه ای از مقام های جمهوری اسلامی خواست تا تخریب گورستان خاوران را برای تحقیقات مستقل متوقف کنند. منوچهر متکی در واکنش به آغاز دوره ریاست جمهوری باراک اوباما گفت رئیس جمهوری آمریکا نیاز دارد خاورمیانه جدید در حال تولد را بشناسد. سیمین بهبهانی شاعر نامدار ایرانی از طرف کمپین یک میلیون امضا جایزه سیمون دوبواررا دریافت کرد .
منوچهر متکی در همایشی اعلام کرد حمایت از مقاومت غزه سرمایه گذاری در حوزه امنیتی ایران است و از مسلح شدن حماس و گروههای تندروی فلسطینی دفاع کرد. زندان اوین دچار آتش سوزی شد و فرماندهی انتظامی تهران دلیل آنرا اتصال سیم های برق اعلام کرد. نعمت احمدی وکیل مدافع مسعود کرد پور روزنامه نگار زندانی از انتقال او به محلی نامعلوم گزارش داد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت تهاجم اسرائیل به غزه ادامه طرح بین المللی برای مهار ایران بود.
ماموران امنیتی جمهوری اسلامی از برگزاری مراسم چهاردهمین سال در گذشت مهدی بازرگان جلوگیری کردند. جمهوری چک رئیس ادواری اتحادیه اروپا کاردار ایران در پراگ را احضار کرد و نسبت به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کرد. اتحادیه اروپا در بروکسل بر سر حذف نام مجاهدین خلق ایران از فهرست سازمانهای تروریستی این اتحادیه به توافق مقدماتی رسیدند. فرانسه با مخالفت با این تصمیم اعلام کرد علیه آن فرجام خواهی خواهد کرد. موفق الربیعی اعلام کرد اردوگاه اشرف تا دو ماه دیگر تعطیل می شود. محمد مجید الشیخ سفیر عراق در تهران گفت کشورش با جمهوری اسلامی توافقنامه ای برای استرداد مجاهدین امضا نکرده است.
تیموتی گایتنر نامزد پست وزارت خزانه داری آمریکا گفت فشارهای مالی اعمال شده بر جمهوری اسلامی برای انصراف از تعقیب سیاست تسلیحات اتمی و حمایت از تروریسم را ادامه می دهد. سازمان دیده بان حقوق بشر جایزه هلمن همت خود را به محمد صدیق کبودوند فعال حقوق بشر و روزنامه نگار زندانی در ایران اختصاص داد. برخی رسانه های آلمانی اعلام کردند گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان قراراست به زودی به ایران سفر کند.
تهران ادعای آمریکا مبنی بر دخالت ایران در انتخابات عراق را تکذیب کرد. یک روزنامه بریتانیایی گزارش داد غرب معتقد است ذخایر اورانیم خام ایران رو به اتمام است و به همین سبب می کوشد مانع از فروش اورانیم به ایران شود. دولت عراق اعلام کرد برای خروج اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف به زور متوسل نخواهد شد.
چی فکر می کنین؟

۵ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
می خواستم بدونم چطور می توانم اطلاعاتی در مورد اعدامی های سال 60 و 61 بدست بیاورم.عموی بنده در سال 61 به عنوان یکی از اعضای مجاهدین خلق اعدام شد . اجازه دفن در جایی که در وصیت نامه اش نوشته بود ندادند. او الان تنها در یکی از کوههای اطراف شهرمان دفن شده. سنگ قبری هم که برایش درست کرده بودند چند بار ویران کردند... الان حدود 28 سال از آن می گذرد اما ما هیچ جایی نداریم که اطلاعاتی دقیق دریافت کنیم که علت این اعدام ها را بدانیم.. وی که بیگناه اعدام شده بود و چندی بعد حکم برائتش هم آمده بود...
(بخاطر مسایل امنیتی نمی توانم اسم و فامیل و شهر را ذکر کنم)
با سپاس

ناشناس گفت...

با درود
به نظر من پرزيدنت باراك اوباما تلاش خواهند كرد تا ضمن برقراري صلح بين اسرائيل و فلسطين ، دست جمهوري اسلامي را از آن منطقه كوتاه كنند چون فقط در اين صورت منطقه آرام خواهد شد و در مورد روابط امريكا با ايران بنده اين امر را ممكن نميدانم چون مسئولين جهموري اسلامي نياز دارند تا با امريكا دشمن باشند تا به اهداف شوم خود برسند.
با تشكر

ناشناس گفت...

سلام
به نظر من هیچ گونه روابطی بین آمریکا و ایران رخ نمی دهد چون اگر این روابط بخواهد بر قرار شود گروهایی مانند حماس و حزب الله باید از بین برود و بعد رژیم ایران همیشه یک دشمن می خواهد اگر بخواهد با آمریکا روابط داشته باشد ، خوب این همه کمبودها و خرابیهای کشور رابه گردن کی باید انداخت

ناشناس گفت...

با سلام.
میخواستم بپرسم صدای آمریکا چرا دادن سهمیه به بسیجیان فعال در کنکور سراسری کارشناسی ارشد و کارشناسی توجه نکرده است. آیا چنین واقعه بزرگی که نتیجه آن همانا انقلاب دوم فرهنگی و پاکسازی فضای دانشگاهها از استعداد های دگر اندیش و یکسان سازی و همسو سازی دانشگاه ها با سیاست های رژیم جمهوری اسلامی و وارد کردن نیروهای امنیتی بیش از پیش به دانشگاه ها است را رصد نکرده است؟ یا به عواقب آن توجه نمیکند. بی تردید این کار فقط و فقط برای حذف دانشجویان دارای روشنفکر و بینش سیاسی و از بین بردن جنبش های دانشجویی و خروج بیش از پیش نخبه ها و فرار مغز ها از ایران است. که قطعا ضرر اصلی به آینده کشور و خالی شدن دانشگاهها از استعدادهای ناب و ذهن های متفکر ایرانی است. لذا مصرانه تقاضا دارم که صدای امریکا این واقعه تلخ را به خوبی و تحت برنامه های مفصل از جمله در برنامه تفسیر خبر آقای جمشید چالنگی و مطرح کردن آن با کارشناسان آگاه چون آقایان نوری زاده و سازگارا و منوچهر محمدی وسیروس آموزگار و احمد رافت. بررسی کند.
من کیان فارق تحصیل مهندسی عمران و 6 ماه است که شبانهروزی درس میخوانم و خودم را برای کنکور کارشناسی ارشد که حدود 2 هفته دیگر 23 بهمن 87 است آماده میکنم.

ناشناس گفت...

آقای مستقیم
احتمالا آقای بوش نمی دانستند نان سنگک به انکلیسی چگونه ترجمه مشودوگرنه حتمابه آقای اوباما می گفتند:(اشک کباب موجب طغیان آتش است)یعنی چه.