۱۳۸۷ بهمن ۱۰, پنجشنبه

اینترنت و دموکراسی

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان آقای سامر شهاته Samer Shehata است. آقای شهاته استاد مرکز مطالعات عرب معاصر در دانشگاه جورج تاون در واشنگتن است.

در برنامه امشب با توجه به مقاله اخیر روزنامه نیویورک تایمز در مورد استفاده از facebook در مصر برای جبران نبود آزادی بیان و منع از اجتماعات، مردم از این شبکه های اجتماعی اینترنتی برای تبادل افکار، انتقاد از سیاست های دولت و هماهنگی و برنامه ریزی اجتماعات استفاده می کنند.
استفاده از شبکه های اجتماعی هر روز بیشتر گستردگی پیدا می کند. استفاده های گوناگون از این پدیده جهانی صورت هایمختلف به خود گرفته است و از جمله در جوامعی که بسته ترند این محیط مجازی را حلی برای آن عده از مردمی است که از عدم آزادی بیان و اجتماعات رنج می برند.
در ایران از حدود 4 سال پیش مفهوم شبکه های اجتماعی با حضور اورکات رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی کاربران ایرانی اورکات بعد از آمریکا و برزیل سومین گروه حاضر در اورکات بودند. یاهو 360 و شبکه های اجتماعی ایرانی مثل تالارهای گفتمان هر روز بیشتر مورد استفاده کاربران قرار می گیرند.
شما به چه منظوری از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟
آیا الگوی کاربران مصری در ایران هم مصداق دارد؟
چی فکر می کنین؟

۶ نظر:

ناشناس گفت...

جواد از قبرس
سلام
در ایران در تلویزیون تصویر خانمها را کمرنگ میکنند و در خیبان جوانان را به علت نوع پوشش کتک میزنند
آیا در مصر هم همینطور است که اینترنت را با با آن کشور مقایسه میکنید؟

ناشناس گفت...

سلام

اینترنت در ایران بسرعت در حال رشد است و در زندگی مردم بعنوان یک رسانه جای خود را باز کرده.
واضح است که برای بیان عقاید در وب احتیاجی به اجازه از دولت نیست و این باعث استفاده بیشتر از آن میشود.
این ابزار میتواند خطراتی را برای کاربران داشته باشد. استفاده از ADSL به دولت این اجازه را میدهد که از طریق IP کاربران را ردیابی کنن. که باید با استفاده از فیلترشکن یا VPN این امکان را از بیین برد که احتیاج به آموزش دارد.

ناشناس گفت...

لطفا از مهمان برنامه بپرسید نظرشون درباره اینکه شرکتهایی مثل JAVA هیچ گونه سرویسی به کاربران ایرانی نمیدهد چیست.

اگر ما با IP ایران وارد سایت java.sun.com شویم اجازه هیچ کاری نخواهیم داشت و باید از VPN استفاده کنیم تا IP ما تغییر کند.

ناشناس گفت...

به نظر من اینترنت در دنیای امروز بهترین وسیله ارتباط است اما چیزی که مهم است ترس میباشد که بر تمام ارکان جامعه ایران سایه افکنده من در رشته کامپیوتر تحصیل میکنم و میدانم ردیابی اشخاص در اینترنت از لحاظ تکنیکی شدنی است اما از میزان قدرت ودانش وابستگان دولت در این زمینه اطلاعی ندارم

ناشناس گفت...

به نظر من اینترنت از یک طرف باعث افزایش آگاهی مردم میشود ولی از طرف دیگر مردم را مجازی و خانه نشین میکند و این در ایران بیشتر به نفع رژیم شده است تا مردم و هیچ تاثیری در روند دموکراسی ندارد

ناشناس گفت...

dear vafa,I was a lutenenet at 1362this sardar or some thing like this wants me to give hin a certify to have a rest for few days.why?
because I was a med.doc in navy force, but they were a disposeble army
mesle sorange ye bar masraf,,
at that time so many GHAYEGHE TOND RO WITH SO MANY YOUNG PERSON WERE GOING,AND AFTER TATH ,NO BODY COM BACK,,,,,,,,,,,,,
so to this sardar who wants to say or recommend to mr.obam ma?
Iam a little afride.
listen but think
your friend masood
or masood 2120
i also send u a mail about freegait in iran
iam a little afraide today is a big day for molas
dont say about me or my name to that mr biek zade
if he is a sardar
iam a timsar
good luck
have a good day
masood2120