۱۳۸۸ فروردین ۲۸, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

تفسیرخبر جمعه شب

در برنامه امشب به سفر پرزیدنت اوباما به آمریکای لاتین و در مرکز آن تغییر سیاست آمریکا در قبال کوبا می پردازیم سپس نگاهی به کنفرانس پاکستان در ژاپن داریم که اهدا کنندگان 5 میلیارد دلار برای تبات اقتصادی پاگستان و جلوگیری از گسترش ستیزه جویی در آن کشور و افغانستان تعهد کردند. نگاهی به دستاوردهای سفر فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه خواهیم داشت و آخرین موضعگیری ها در روابط ایران و آمریکا را بررسی خواهیم کرد.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و همکارم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
اوباما، آمریکای لاتین و کوبا
کارشناسان پیش بینی می کنند پرزیدنت اوباما با چالشهای قابل توجهی در سفر خود به مکزیک و کنفرانس آمریکا مواجه شود و انتظار دارند کوبا در مرکز توجه این نشستها باشد. لافیگارو در فرانسه می نویسد این سفر آزمونی برای دولت جدید آمریکاست که بتواند بستر مشترکی با امریکای لاتین دگرگون شده پیدا کند. امریکای لاتینی که دیگر نمی توان به آن به عنوان کشوری در حیاط خلوت آمریکا نگاه کرد. پولسکا در لهستان این سفر را با سفر اوباما به اروپا مقایسه کرده و می نویسد مجمع آمریکا برای اوباما چالش برانگیز تر است چراکه او باید با ائتلاف کشورهایی روبرو شود که رهبرانشان چپگرا هستند. تگ اشپیل آلمان نوشت اوباما می کوشد لحن را تغییر دهد و موانع ذهنی دوره گذشته رفع کند. لا تریبون فرانسه نوشت مسئله کوبا از مسئله اقتصاد مهم تر خواهد بود و لا ناسیون در کاستاریکا نوشت آمریکای لاتین خواستار پایان انزوای کوباست. پرزیدنت اوباما در تغییر سیاستی چشمگیر برخی تحریمها و ممنوعیت های مسافرتی به کوبا را پیشاپیش اجلاس آمریکا لغو کرد. واکنش عمومی رسانه ها این بود که آمریکای مورد نظر اوباما به کوبا نزدیکتر می شود و برخی معتقدند اکنون توپ در زمین کوباست.

اوباما در مکزیک
ناظران مذاکرات پرزیدنت اوباما با همتای مکزیکی خود کالدرون را آغازی خوب خواندند و خواستار تعهدات محکم اوباما در مورد وعده های او برای کمک و خصوصا امنیت مرزها و مبارزه با مواد مخدر شدند. لا ناسیون در آرژانتین سفر اوباما را نشانی از علاقه جدید آمریکا به منطقه دانست. ال دیاریو در مکزیک با چاپ عکس اوباما و کالدرون در حال دست دادن تیتر خود را همپیمانان نوشت. ال سول د مکزیکو از تصمیم دو رئیس جمهور مبنی بر اینکه جنگ علیه جرائم سازمان یافته فرا ملیتی باید بر پایه همکاری، مسئولیت پذیری مشترک و اعتماد متقابل باشد استقبال کرد. ال اونیورسال در عین حال نوشت نمی توان پیشرفتهای فوری چشمگیری انتظار داشت. ال پائیس اوباما را برای تغییر پیام آمریکا و اعتراف به اینکه امریکا نیز بخشی از مشکل است، ستود.

کمک به پاکستان
کنفرانس بین المللی اهدا کنندگان به رهبری آمریکا و ژاپن بیش از چنج میلیارد دلار برای ثبات اقتصادی پاکستان و نبرد علیه گسترش ستیزه جویی در پاکستان و افغانستان تعهد کردند. آمریکا و ژاپن هر یک یک میلیارد دلار تعهد کردند. عربستان سعودی هفتصد میلیون دلار و اتحادیه اروپا 640 میلیون دلار. محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفت با این استراتزی جدید و حمایت های جدید و ظرفیتهای جدید برای مقابله با تروریسم پاکستان می تواند موفق تر عمل کند.


ماموریت دشوار برای میچل
کارشناسان پیش از دیدار فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه با دولت جدید اسرائیل با توجه به رد گزینه دو کشوری توسط اسرائیل میچل را با چالش روبرو دیدند. برخی گمانه زدند اسرائیل در دستیابی به صلح جدی نیست. بی بی سی به اختلاف نظر اوباما و نتانیاهو در مورد مسئله فلسطینیان اشاره کرد. الصفیر لبنان نوشت میچل کلمه دو کشوری را از نتانیاهو نخواهد شنید و ادعا کرد لیبرمن نخست وزیر اسرائیل ایده کنفرانس آناپولیس را کشت.

ایران و آمریکا
در حالی که برخی کارشناسان عرب از رویکرد جدید اوباما نسبت به ایران به عنوان تغییری مثبت در مقایسه با گذشته استقبال کردند برخی کارشناسان اروپایی نسبت به گودال ها و تله های این مسیر هشدار دادند. روزنامه نگاری در الحیات به نشانه های مثبت تجدید نظر اوباما در سیاست های ناموفق دولت پیشین آمریکا که به اعتقاد او سیاست تهدید و هشدار علیه ایران بود اشاره کرد. او استراتژی اوباما را خرید زمان و پیدا کردن روزنه ای برای مذاکره مستقیم دانست. الوطن در سوریه نوشت آمریکا قوانین بازی را با پذیرفتن مذاکرات بدون پیش شرط با ایران تغییر داد. لافیگارو نوشت با وجود دراز کردن دست دوستی به ایران از طرف اوباما که نقطه عطفی بود مذاکرات می تواند چالش برانگیز باشد چراکه اران ممکن است آماده مذامره باشد اما آماده متوقف کردن برنامه اتمی اش نیست. کوریر دلا سرا در ایتالیا نوشت دست دوستی بیش از حد دراز شده اوباما فضا را برای حیله ها و تله های مرگبار ایران فراهم می کند. دزینیک لهستان ابراز تردید کرد که تاکتیک آشتی اوباما موفقیت آمیز باشد و با اشاره به دادگاهی شدن رکسانا صابری به اتهام جاسوسی نتیجه گرفت محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران هیچ امتیازی به آمریکا نخواهد داد. فرنکفورتر الگماین زیتونگ در آلمان خواستار شفاف سازی کامل ایران در مورد برنامه اتمی اش شد. گاردین لندن پیش بینی کرد که ممکن است آمریکا به ایران اجازه دهد تا به فناوری ساخت بمب اتم دست پیدا کند اما اسرائیل این اجازه را به ایران نخواهد داد.
چی فکر می کنین؟

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

وفا

اوباما را مردم ایران دوست ندارند. او حتی هیچ توجهای به حقوق بشر ندارد علارغم اینکه خودش و اجدادش سالیان دراز از آن رنج برده اند و هنوز در حال رنج بردن می باشند. دیدید که امروز شکنجه را هم آزاد کرد...
بار ها این موضوع که اوباما حقوق ایرانی ها را مانند پرزیدنت جورج بوش ( خدا به همراهش) رعایت نمی کند قبل از انتخاب وی مردم ایران آن را اعلام کرده بودند.بنظر من آدمی است که به اندازه کافی اعتماد بنفس ندارد که کشوری مثل آمریکارا راه اندازی نماید

سهراب گفت...

از تلاش تمامي گردانندگان شبكه خبري فارسي صداي آمريكا تشكر ميكنم. سپاس ويژه هم از شما جناب مستقيم دارم. بابت برنامه امشب ميزگردي با شما با موضوع فدراليزم يا قدرت متمركز بسيار سپاسگذارم اميدوارم اين برنامه ها در آينده ادامه داشته باشد.

ناشناس گفت...

man fekr mikonam ,eyalate motahede behtare bezane dahane irano asfalt kone ta ye mosh akhnode shipisho hesab kar dasteshon biad vali moteasefane in aghaye obama bayad bere beshine ye gooshe sheraye golo bolboli begeh

کوروش گفت...

>>>علاء الدين بروجردي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبري فارس در مورد سخنان هيلاري كلينتون و درخواست وي براي مذاكره با ايران، گفت: در صورتي كه اين سخنان، سياست رسمي اوباما باشد به معناي كشيدن خط بطلان بر شعار تغيير اوباما است زيرا وي با شعار تغيير وانمود كرد كه اشتباهات بوش را تكرار نمي‌كند و بنايي نو در سياست‌هاي آمريكا، منطقه و جهان مي‌گذارد.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران قطعا تعليق را نخواهد پذيرفت<<<

باردیگر مقامات رژیم تهران ،به دولت آمریکا و کاخ سفید پاسخ منفی دادند و روی پیام مذاکره اوباما با رژیم ملایان ، خط بطلان کشیدند.
آیا اوباما ی بی تجربه و مشاوران کم تجربه اش بالاخره دست از حماقت( مذاکره با رژیم جنایتکار آخوندی ) می کشند؟

رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی که ٢٠ سال مخفیانه به دنبال تولید و دستیابی به بمب اتمی است ، محال است دست از این کار بردارد چراکه این استراتژی بنیادین رژیم جمهوری اسلامی است

ناشناس گفت...

شما که علاقه نداری نظرات دیگران را گوش کنی و منتشر کنی، چرا دیگران را تشویق می کنی از صدای آمریکاکه در وب لاگ خصوصی شما شرکت نمایند... این کار صحیح نیست... فکر می کنم... ببین وبلاگتو، هیچکس تمایل ندارد در وب لاگت شرکت کند... قطعا کسانی هم نظر داده اند چون بر خلاف نظر شما بوده است شما آن را منتشر نکرد زیرا شغل شما در معرض خطر بو ده است و شاید رفتار شما بیشتر پیش همکارانتان مشخص می گردید. اینطور نیست؟
ضمنا چرا همکاران شما تصویر خوبی از شما ندارند.... کمی تغییر رفتار دهید، ضرر نمی کنید. پیشنهاد قوی به شما می کنم که این وبلاگ را در صدای آمریکا تبلیغ نکنید... اگر می کنید باید نظرات افراد را منتشر کنی نه اینکه گلچین کنی کامنت هائی را که به نفع شما است.
خیلی دوست دارم بشنوم از شما نظرتون..

مصطفی گفت...

درود بر وفا عزیز
این دوست ناشناسمون احتمالاً یه کانال دیگه رو نگاه میکنن! که یه مجری هم داره به نام وفا! :)) والا ما از خدامون بود شباهنگ هم شما بودی!

ناشناس گفت...

با سلام و صميمانه ترين درودها به وفاي عزيز
***
واقعاً از اينكه در حال حاضر كشوري همچون ونزوئلا هم پيمان و دوست نزديك كشورم ايران است ، متاسفم . آقاي چاوز الگويي از يك ديكتاتور قرن جديد است كه در كشوري نفت خيز همچون ونزوئلا با يك شعبده بازي رياست جمهوري خودش را مادام العمر كرد .
كشور ايران در راه يافتن دوست و هم پيمان براي خود به دنبال يك خصوصيت است و آن ضد آمريكايي بودن مي باشد . اين در حالي است كه آقاي هوگو چاوز كه روزي متحد نزديك صدام بوده ، اعلام مي كند كه سوسياليسم را با كمك ايران مي توان احيا كرد؟ احيا كردن تفكرات كمونيستي! با وجود اينكه بر اساس گفته ي مقامات جمهوري اسلامي ، (در سالهاي آغاز دهه ي 90 ميلادي) ، بايد كمونيست را در زباله داني تاريخ پيدا كرد ، نمونه اي از مثال معروف "دشمن دشمن تو دوست تو است" ، مي باشد ؛
براي ملموس تر شدن اين ماجرا مثالي مي زنم كه بي شباهت به مسائل زندگي روزمره در ايران نيست . در حالي كه دولت در سالهاي گذشته اعلام مي كند به خودكفايي گندم رسيديم ، امسال 8 ميليون تن گندم وارد شده است .
***
در اجلاس هاي سازمان ملل و از جمله اجلاس ضد نژادپرستي كه اخيراً در ژنو برگزار شد ، فرصتي مناسب براي آقاي احمدي نژاد پديد آمد ، كه در مورد مسائل جهاني نظرات خودش را اعلام كند كه در راس اين مسائل ، انتقادهايي شديد به ساختار سازمان ملل و شوراي امنيت را (از سوي آقاي احمدي نژاد) شاهد بوديم ؛ بايد به اين نكته توجه كرد كه امكان سخنراني در اين اجلاس كه از سوي سازمان ملل به ايشان داده شده بود ، فرصتي براي انتقاد از اين سازمان توسط آقاي احمدي نژاد بود!
گذشته از موضع قدرت يا ضعف ايشان در اين اجلاس ، كه من نمي توانم در مورد آن نظري بدهم ، رسانه هاي عمدتاً حكومتي ايران برداشت خودشان را از اين موضع كردند و آنرا مانند سخنراني آقاي احمدي نژاد در دانشگاه كلمبيا ، حماسه ناميدند! ؛ و رسانه هاي غربي و كشورهاي مخالف هر كدام تحليل خاص خود را داشتند . موضع ديگر كه قابل لمس بود مسائلي همچون اعتراضات در حين سخنراني ايشان بود . من معتقدم اين قبيل كارها بسيار ناپسند است ، براي هر كس كه اين كار ناپسند عليه او انجام شود . چه آقاي جرج بوش و چه آقاي احمدي نژاد و يا هر فرد ديگري . رسانه هاي داخلي ايران در زماني كه فرد عراقي كفش به سوي آقاي بوش پرتاب كردند ، به تمجيد و دفاع از وي پرداختند و به قول معروف در پوست نمي گنجيدند و در كشورهاي اسلامي هم شاهد حمايت هايي از كفش پراني! بوديم . در اين مورد مثالي كه در ايران وجود دارد خالي از لطف نيست : "مرگ خوب است ، ولي براي همسايه" ؛ در كل اين كار ناپسند فرد عراقي اين قبيل حركات را در عالم سياست باب كرد ، روندي كه هميشه شايد به سود گروه خاصي نباشد . احتمال دارد كه توهين به سخنرانان در اين دو مورد حركاتي سازمان يافته براي تخريب باشد .
***
مسئله ي ديگر كه خواستم در مورد آن نظرم را بگويم ، گرفتن اعترافات از "متهمين مسائل سياسي ، حقوق بشر ، برابري خواهي زنان ، جاسوسي ، افراد موسوم به اراذل و اوباش ، متهمين پرونده سايت هاي موسوم به مستهجن و بر انداز ، افراد موسوم به مفسدين اقتصادي ، ملوانان انگليسي ، (و در گذشته) ديپلماتهاي گروگان گرفته شده در سفارت آمريكا و ..." است ؛ در اكثر موارد گفته شده در بالا كم و بيش شاهد گرفتن اعترافات تلويزيوني و پخش آنها در تلويزيون و رسانه هاي داخل ايران بوده ايم . واقعاً در صحت و سقم اين گونه اعترافات مي توان (مقداري قابل تامل) شك كرد ، كه اعتراف گرفتن از طريق شكنجه بوده (و يا در مواردي پيشنهاد بيان كردن اعتراف ساختگي ، در ازاي آزاد كردن و تخفيف دادن – كه شايد نمونه ي آن پرونده ي خانم ركسانا صابري از اين دست باشد) است ؛ شايد اين قبيل از كارها در كشورهاي غربي و توسعه يافته دهها سال است كه منسوخ شده و در دادگاه نورنبرگ شاهد آن بوده ايم . گذري به ماجراي دستگيري افراد مظنون در مصر مي زنيم كه به ظن همكاري با ايران جهت اقدامات خراب كارانه دستگير شده اند ، در اين مورد هم احتمال دارد كه كشور مصر از اين نمونه اقدامات كه در ايران مثالهايي زدم استفاده كند ، كه عادلانه به نظر نمي رسد و احتمال زير شكنجه قرار گرفتن براي گرفتن اعتراف وجود دارد .
با بهترين آرزوها و خسته نباشيد – نيلو از تهران

ناشناس گفت...

اگر سیاست آمریکا بهبود روابط با ایران است، چرا دائم برنامه های تجزیه طلبانه در صدای آمریکا می گذارید؟ با این کارتون خدمت بزرگی به جمهوری اسلامی می کنید چرا که برنامه های تجزیه طلبانه نفرت و بدبینی مردم، بیشتر مردم ایران ، را از صدای آمریکا و دولت آمریکا در پی خواهد داشت. با توجه به گزارش اخیری که در روزنامه واشتگتن تایمز منتشر شده و در ایران هم خبردار شدیم آیا واقعا وزیر خارجه آمریکا و دولت اوباما از این اقدامات ننگین شما با خبر هستند یا اینکه اونا به شما دستور میدن از این مدل برنامه ها برای ایران پخش کنید؟

mahdyan گفت...

پاکستان
باز دوباره شاهد شکل گیری و قدرت فاشیست دینی درمنطقه بویژه پاکستان هستیم چرا ملت مسلمان دانشهای مفید را (از قبیل هرمنوتیک و پلورالیسم دینی) نمی پذیرند و این همه کشتار و دگم اندیشی مذهبی پایان نمی دهند سود این کشتار ها را چه کسی می برد وای به حال ملتهای آزادی طلب با روی کار آمدن دوباره طالبانیسم

ناشناس گفت...

اگر آمریکا واقعا طرفدار مردم ایران است، در اعتراض به تقلب گسترده در انتخابات، هرگونه مذاکره و تماس با دولت ایران را منتفی کند و از دعوت آنها برای گردهم آییهای بین المللی خودداری کند