۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه

ایران در هفته ای که گذشت

تفسیرخبر شنبه شب

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین المل و آقای مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین نگاهی دقیقتر به رویدادهای هفته در ارتباط با ایران خواهیم داشت و در نیمه دوم برنامه آقای احمد باطبی سخنگوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ما خواهد پیوست.

در برنامه امشب تحولات در ارتباط با روابط آمریکا و ایران خواهیم پرداخت. نگاهی به جشن ملی فناوری هسته ای و واکنشهای جامعه بین المللی و آمریکا به رویدادهای اتمی ایران و تاثیر تلاش آمریکا برای تحکیم روابط با جهان اسلام را بر ایران بررسی می کنیم. در بخش دوم برنامه رویدادهای حقوق بشر هفته را مرور خواهیم کرد.


ایران و آمریکا
اسوشییتد پرس می گوید تلاشهای دولت پرزیدنت اوباما برای ارتباط با ایران در این هفته در نوسان بود که این نشاندهنده پیچیدگی سیاست بهبود روابط آمریکا با دشمن دیرینه خود است. وزارت امور خارجه آمریکا ابتدا اعلام کرد دیپلماتهای این کشور در مداکرات مربوط به برنامه اتمی ایران شرکت خواهند کرد اما پس از آن مقامات ایرانی از اتهام جاسوسی رکسانا صابری خبرنگار آمریکای-ایرانی خبر دادند. روز پنجشنبه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اعلام کرد ایران پذیرای مذاکرات پیشنهادی آمریکا و دیگر کشورها در مورد برنامه اتمی است اما او همچنین از توسعه برنامه غنی سازی اورانیم برای یک راکتور آب سنگین خبر داد. مقامات ایرانی همچنین از افزایش تعداد سانتریفیوژها به عدد 7000 و آزمایش سانتریفیوژهای جدید سخن گفتند. اما مقامات آمریکایی این ادعای ایران را به دیده تردید نگریستند و گفتند ایران پیشتر هم در این موارد بزرگنمایی کرده است. وال استریت ژورنال نوشت بسیاری از کارشناسان مسائل ایران می گویند ایران مطمئن نیست چگونه به پیش درآمدهای آمریکا برای برقراری ارتباط پاسخ دهد. نیویورک تایمز گزارش داد مشاور محمود احمدی نژاد ، علی اکبر جوانفکر گفته است ایران پیشنهاد آمریکا را بررسی خواهد کرد و به آن پاسخ خواهد داد. فایننشال تایمز لندن در مورد نشست پنج بعلاوه یک گفت اعضای این گروه از سیاست جدید آمریکا در قبال ایران به گرمی استقبال کرده اند و بر استراتژی دو سویه ی تشویق و تنبیه تاکید گذاشتند: مشوقهای اقتصادی در مقابل تعلیق غنی سازی و افزایش تحریمها در صورت عدم تعلیق غنی سازی. مک کلاچی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد دنیس بلر مشاور ویژه خانم کلینتون در امور ایران این ماه به منطقه خلیج فارس خواهد رفت تا در مورد سیاست آمریکا در قبال ایران با همپیمانان مسلمان سنی آمریکا در منطقه دیدار کند. به نظر می رسد دولت اوباما توجه بیشتر را به پیشنهاد مذاکره مستقیم و رو در رو با ایران معطوف کرده که فراتر از مسائل اتمی را در بر می گیرد در عین حال معلوم نیست پاسخ ایران به این پیش درآمدها چه خواهد بود. محمود احمدی نژاد اعلام کرد ایران از مذاکرات صادقانه با آمریکا استقبال می کند.
چی فکر می کنین؟

۱۰ نظر:

فریبرز گفت...

جهان غرب بیش از ١٠ سال است که دارد با رژیم جنایتکار و تروریستی جمهوری اسلامی درباره برنامه مخفی و خطرناک هسته ای این رژیم مذاکره میکند . چرا مقامات دولتهای غربی و کارشناسان غربی به عقلشان رجوع نمی کنند؟ رژیم جنایتکار و تروریستی جمهوری اسلامی که در عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین و.... دست به اقدامات تروریستی زده و میزند ، ٢٠ سال است که در زمینه تولید بمب اتمی به طور مخفیانه اقدام کرده و سیاست کلان رژیم ملایان دست یابی به بمب اتمی است . پس طرح انجام بحث و مذاکره چیست ؟ آیا مقامات دولتهای غربی و کارشناسان غربی عاقلانه به مساله اتمی رژیم جمهوری اسلامی نگاه نمی کنند؟ آیا مقامات دولتهای غربی و کارشناسان غربی باردیگر فریب رژیم آخوندی را خواهند خورد؟ همگان می دانند که مذاکره اتمی غرب با رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی ، یک جوک بی مزه و لوس

ناشناس گفت...

با سلام و خسته نباشيد
وفاي عزيز
***
آغا محمدخان قاجار به فتحعلي شاه قاجار وصيت كرده كرده بود كه "اگر مي خواهي به مردم حكومت كني ، سعي كن مردم گرسنه و بيسواد باشند" .
متاسفانه امروز بدليل مشكلات اقتصادي مي توان گفت كه مردم كم و بيش با مورد اول (گرسنگي) دست و پنجه نرم مي كنند ، حتي در مورد دوم كه بيسواد بودن است هم مي توان عدم آگاهي از اخبار شفاف و دقيق جهان و نبود رابطه ي سازنده با جهان را نمونه اي از بيسوادي دانست ، كه اينها همگي جاي تاسف دارد .
ولي بي ربط با موضوع نيست ، به موردي مي توان اشاره كرد كه كم و بيش در جامعه مستتر است و آن "بي تفاوتي" جامعه و مردم به مسائل است ؛ اميدوارم كه بي تفاوتي نسبت به مسائل پيرامون ، فراگير نشود .
***
با سپاس - نيلو از تهران

ناشناس گفت...

اگر باور كنيم آقاي احمدي نژاد لااقل در مورد گفتگو با آمريكا برنامه شفافي ندارد،ولي وعده هاي او در مورد آوردن نفت سر سفره ملت امروز رنگ حقيقت گرفته است
با بهره برداري از كارخانه ي سوخت هسته اي اصفهان كيك زرد سر سفره ي مردم آمد! ؛ همچنين با توزيع سيب زميني (براي تبليغات انتخاباتي ايشان) باز هم شعار تاريخي آقاي احمدي نژاد جلوه ي حقيقت به خود گرفت .

Agnostic گفت...

در گذشت مجاهد راه علم و آزادی ، آقای رضا فاضلی را به تمامی اندیشمندان و مبارزان راه آزادی تسلیت می گویم

کوروش گفت...

>>>به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای گفته است ایران از گفت وگوی مستقیم با قدرت های جهانی در مورد برنامه هسته ای خود استقبال می کند.<<<

>>>اعتراف به خرید وقت برای رسیدن به بمب اتمی________
خبرگزاری حکومتی مهر: محمد سعیدی معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی عصر یکشنبه در مراسم جشن هسته‌ای گفت :غربی‌ها آدم‌های عجولی هستند، آنها باید مطمئن باشند اگر قرار باشد ‏‏مذاکره‌ای صورت گیرد باید براساس واقعیات موجود باشد. وی اضافه کرد دولت و مجموعه نظام به نحوی ‏درست پرونده هسته‌ای را مدیریت کردند و در ‏حال حاضر نیز باید با حوصله و دقت به ‏دنبال گرفتن حقوق خودمان باشیم. ‏
از سوی دیگر خبرنگار شبكه جهانى تلويزيون بی بی سی در تهران در باره اظهارات اخیر مقامات رژیم در باره فعالیتهای هسته ای گفت برغم پيشنهاد رئیس جمهور آمریکا، به نظر می رسد رژيم تهران قصد سازش در زمينه برنامه هسته ای را ندارد.وی افزود ظاهرا برنامه هسته ای رژیم تهران به نقطه غيرقابل توقفى رسيده است.<<<

>>> یک كارشناس امور ایران در بنیاد هریتیج آمریكا اعلام کرد هم اکنون نگرانی فزاینده ای در واشنگتن در رابطه با اعلام جدید رژیم تهران در مورد گسترش فعالیتهای هسته ای وجود دارد.نایل گاردنر گفت متاسفانه اکنون شرایط خطرناكی نه فقط براى امنیت آمریكا بلكه براى تمام کشورهای منطقه خاورمیانه به وجود آمده است.<<<
جهان غرب گویا فراموش کرده که رژیم تهران ١٠٠ در ١٠٠ به دنبال دست یابی به بمب اتمی است و برای این کار ٢٠ سال است که دارد دروغ میگوید و وقتکشی میکندو به طور مخفیانه به کار هسته ای خود ادامه می دهد.
اتمی شدن رژیم تهران ، ضربه جبران ناپذیری به منطقه و نیز جهان آزاد خواهد زد و در این حال ، آمریکا و اروپا در خواب ناز بسر میبرند تا فاجعه عظیمی دیگری نظیر ١١ سپتامبر رخ دهد و آنهارا از خواب بیدار کند

کوروش گفت...

خبر VOA: اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می گوید ، ایران مایل است به پلیس افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر آموزش دهد.

از آنجا که توزیع و فروش مواد مخدر در کشور ایران توسط سپاه پاسداران انجام میشود و همچنین سپاه پاسداران رژیم تهران به تروریستهای مخالف دولت افغانستان پول و اسلحه و بمب میرساند ، لذا بهتر است به جای اینکه آمریکایی ها از نیروی انتظامی که کارکنان درجه ٢ سپاه پاسداران هستند دعوت به عمل آورند ، از خود سپاه پاسداران برای توزیع و فروش مواد مخدر در افغانستان و عراق دعوت شود !!!

چرا مقامات آمریکایی اینقدر ساده لوح تشریف دارند . همگان می دانند که توزیع و فروش مواد مخدر در کشور ایران و کشورهای منطقه و حتی در برخی کشورهای اروپایی ، توسط سپاه پاسداران انجام میشود ، اما مقامات آمریکایی هنوز این مساله را متوجه نشده اند؟!

مصطفی گفت...

با درود بر وفای عزیز.
وفا جان امیدوارم درگذشت استاد عزیز جناب آقای رضا فاضلی رو در صدای امریکا اعلام کنید.
ممنون

کوروش گفت...

>>>باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در پیامهای اخیر خود از رژیم تهران خواسته بود با دست کشیدن از برنامه های اتمی و قطع حمایت از تروریسم به جامعه جهانی بازگردد. خامنه ای امروز پاسخ او را داده است.
خبرگزاری حکومتی فارس: مقام معظم رهبري تاكيد كردند توصيه براي بازگشت به نظام جهاني به معناي تسليم شدن در برابر قدرت‌هاي زورگو و پذيرفتن نظام ناعادلانه جهان است. اما ملت ايران در طول 30 سال گذشته به اين درخواست جاهلانه و غيرمنطقي پاسخ «نه» گفته است.<<<

آقای باراک حسین اوباما ، این هم جواب رژیم ضد بشری جمهوری اسلامی . آیا باز هم می خواهی حرف از مذاکره بزنی؟ دیگه چی به تو بگن می فهمی که با رژیم آخوندی نمی شود مذاکره کرد؟

ناشناس گفت...

نقض حقوق بشر
آخرین اخبار از وضعیت خانواده استاد ایلیا(پیمان فتاحی)
پیگیری کانون حقوق بشر و روابط بین الملل ال یاسین از وضعیت ایلیاهو، کودک چهار ساله استاد ایلیا نشان می دهد بنا بر نظر چند تن از روانپزشکان اطفال، مشکل او اضطراب جدایی یا separate anxiety تشخیص داده شده و وضعیت روحی او بسیار بحرانی است. این درحالی است که روز هفدهم فروردین ماه دایره مذاهب طی تماس تلفنی با همسر استاد ایلیا ایشان را برای ملاقات به اوین خوانده بود و خانم حسامی نیز به همراه دو فرزند خود برای ملاقات به اوین رفتند و امید داشتند تا فرزند خردسالشان در طی این ملاقات کمی از حالت بحرانی اضطراب وی کاسته شود اما پس از انتظاری طولانی و چند ساعته نه تنها به ایشان اجازه ملاقات داده نشد، بلکه معلوم گردید که این تماسها تنها یک بازي و جنگ رواني است که دایره مذاهب علیه همسر و دو فرزند چهار و یک ساله استاد ایلیا به راه انداخته است.
کانون حقوق بشر و روابط بین الملل ال یاسین از تمام گروه های پزشکی حقوق بشر خواستار رسیدگی فوری به وضعیت خانواده تمام زندانیان عقیدتی و سیاسی ایران خصوصا خانواده استاد ایلیا (پیمان فتاحی) و مقابله جدی با پروژه جنگ روانی و شکنجه روحی خانواده زندانیان بوده و هم اکنون در حال پیگیری این موضوع از نهادهای بین المللی می باشد.
22-1-87 مریم از کرمان

ناشناس گفت...

با سلام وفاي عزيز
وفا جان ، در برنامه هاي اين هفته ي "ميزگردي با شما" نبودي ، خيلي جايت خالي بود . گرچه دوستان ديگر هم زحمت خودشان را به سهم خود ، صادقانه مي كشند .
***
آقاي خامنه اي در روزهاي نخستين سال 88 ، در مورد انتخابات رياست جمهوري پيش رو در ايران صحبت كرد و در آنجا گفت كسي نمي داند من به چه كسي راي مي دهم!!!
در سخنراني هاي مشابه ايشان گفته اند كه ، من طرفدار كسي هستم كه مظلوم واقع شده است - من به هيچكس نمي گويم به چه كسي راي بدهيد - راي من تنها يك راي است – همچنين ايشان در روزهايي كه منتقداني همچون آقاي رفسنجاني يا كروبي به انتقاد از عملكرد دولت احمدي نژاد مي پرداختند ، اظهار مي كردند حجم انتقادها از دولت حالت تخريب به خود گرفته است ...
با توجه به شرايط (فرهنگي) موجود در سطح جامعه ايران و با اينكه كمتر از 40 روز تا انتخابات فاصله داريم ، متاسفانه كمترين شور و هيجاني را شاهد نيستيم . اين در حالي است كه (سياسيون داخلي و طرفدار جمهوري اسلامي از جمله سايت تابناك هم اعتراف مي كنند) انتخابات رياست جمهوري آمريكا از ماههاي (حدود يك سال) قبل از انتخابات آمريكا ، با شور و هيجان در ميان مردم و درون احزاب باعث تحرك و نشاط سياسي در آن كشور شده بود .
اين شور انتخاباتي تنها عمل به وظيفه اي نبود كه روحانيون ايران به آن رفع تكليف شرعي مي گويند ، اين شور انتخاباتي نياز به تغييري را طلب مي كرد كه در سايه ي وظيفه اي ملي براي مردم آمريكا ، تلاشي جهت رفع مشكلاتشان بود . اين شور انتخاباتي ، تجزيه و تحليل و نقد دولت گذشته ي آمريكا را در پي داشت ، و برنامه هايي توسط كانديداها براي اداره ي امور كشور و در راس آن مبارزه با بحران مالي بطور شفاف و برنامه ريزي شده ، ارائه شد . (نه وعده هاي انتخاباتي از جمله ، پرداخت 50 هزار تومان پول ماهيانه به مردم – پرداخت وام ازدواج دويست هزار توماني - آزاد كردن ماهواره - برداشتن طرح امنيت اجتماعي - پرداخت پول نفت به مردم – آوردن پول نفت سر سفره ي مردم و در اين اواخر پخش سيب زميني در ميادين شهر و بمباران كردن شان يك ملت با گسترش گداپروري) .
ولي متاسفانه كشور ما (لااقل در اين دوره و در اين روزهاي منتهي به انتخابات) هيچگونه شور و هيجان انتخاباتي ندارد ؛ اگر شما اندكي با ساختار قدرت در ايران آشنايي داشته باشيد ، مي توانيد به نتيجه اي شبيه به نتيجه اي كه من رسيده ام برسيد ؛
اگر آقاي احمدي نژاد خودش مي توانست رئيس مجلس ، رئيس قوه قضائيه ، فرمانده سپاه ، فرمانده نيروي انتظامي ، رياست مجلس خبرگان ، رياست سازمان صدا و سيما و ... را انتخاب كند (كه اين افراد را رئيس جمهور انتخاب نمي كند و اكثر آنها توسط رهبر انتخاب مي شود) ، مطمئنا نمي توانست مانند امروز افرادي سازگار را كنار هم بچيند كه (به معناي واقعي كلمه) از دولت او حمايت مي كنند ؛ تا اينجا اين نكته را به ياد داشته باشيم كه دولت ايشان حجم وسيع امكانات و قدرتي را در سطح داخلي دارد كه بي سابقه است . همچنين آقاي احمدي نژاد در كارهاي اقتصادي از جمله برداشت از صندوق ذخيره ارزي و اقدامات بين المللي دست بازتري را نسبت به رياست جمهورهاي قبلي دارد ، مهم تر از همه حمايت معنوي رهبر را پشت سر خود دارد ؛ در اين شرايط با پرداخت كمترين هزينه ، بيشترين بازدهي را از رئيس جمهوري زحمت كش!!! برده اند ، كه نتيجه اش براي مردم امنيتي تر شدن فضاي جامعه بوده است .
متاسفانه نتيجه گيري احساسي من اين است كه ، در طول 4 سال گذشته ، شاهد بيشترين حجم مظلوم نمايي دولت بوده ايم كه بيشترين اثر گذاري را بر روي قشر محروم جامعه دارد ، همچنين حجم وسيع حمايت از ايشان را از سوي سازمانهايي مثل صدا و سيما شاهد بوده ايم ؛ آمار فرافكني در سطح داخلي و خارجي بالا رفته و اين فرافكني ها در سايه ساختن دشمنان فرضي يا ترساندن مردم از مسائلي چون فساد ، اعتياد ، حمله ي نظامي و ... و سازمان يافته قلمداد كردن اين معزلات است . به يكباره دولتي را كه خود مسبب مشكلات متعددي بوده نجاتبخش معرفي ميشود .
مسلما در حال حاضر ، در كشور ما ، دولت ملزم به پاسخگويي به منتقدان نيست . مشكلاتي كه با تمام وجود مردم با آن دسته پنجه نرم مي كنند از قبيل بيكاري و تورم مسائلي نيستند كه براحتي بتوان از كنار آنها گذشت ؛ اگر اندكي حافظه ي تاريخي خود را به كار بيندازيم به نمونه هايي بر مي خوريم كه دولت با مشكلات چالش برانگيز مواجه شده است ، ولي پاسخگويي شفافي را شاهد نبوده ايم . (براي مثال مدرك جعلي آقاي كردان – استعفاي وزيران كابينه ي آقاي احمدي نژاد – بيان نكردن مبلغ قرارداد گازي با تركمنستان – برداشت از صندوق ذخيره ي ارزي و تزريق بيش از حد پول نفت به چرخه اقتصاد – اجراي طرحهاي غير كارشناسي شده اي مثل سهام عدالت ، پرداخت نقدي يارانه ها ، طرح بنگاههاي زود بازده ، سهميه بندي بنزين و گازوئيل ... – معرفي نشدن مفسدين اقتصادي – مسائل حقوق بشري و مثالهاي گوناگون ديگر)
***
دولت نهم ، حجم بالاي سفرهاي استاني آقاي احمدي نژاد را كارنامه ي موفق وي ارزيابي مي كند ، در حالي كه يكي از مهمترين دلايل اين سفرها مي تواند تلاشي براي تبليغ ايشان در انتخابات آتي باشد ؛ به ياد داشته باشيم كه حجم تحريم ها در دولت آقاي احمدي نژاد آغاز شد و به پيش رفت و تا امروز ادامه دارد ؛ متاسفانه مردم شايد اين نكته را در نظر نداشته باشند كه تحريمي كه بر كشور ما اعمال شد در بعد صنعت ضربه هايي را به ساختار توليد ما وارد كرده است ؛ با پيچاندن گوش مسئولين و مديران توسط آقاي احمدي نژاد!!! (اشاره به سخن ايشان در جمع مردم كرمان) ضربه هايي كه به اقتصاد وارد شده ترميم نمي شود ، هر چند در اين ميان دولت اعلام كند صد هزار طرح در دوره ي رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد اجرا شده است .
تفاوت عمده اي را نسبت به اين دوره از انتخابات و دوره هاي پيش حس مي كنيم ؛ در دوره هاي گذشته در ايام نزديك به انتخابات ، آزادي گفتار بيشتري مشاهده مي شد در حاليكه در اين دوره علاوه بر اينكه آزادي گفتار و عقايد به مراتب كنترل مي شود ، علاوه بر آن مي توان حدس زد كه اخلاق انتخاباتي هم رعايت نمي شود . (از جمله فيلتر كردن سايت هاي اصلاح طلبان در اسفند 87) .
در روزهاي آينده ، وعده هاي انتخاباتي با دروغ هاي قطور (كه ما به آن خالي بندي مي گوييم و ترجمه ي انگليسي آن را نمي دانم!) شايد ديده شود .
واقعا چه چيزي مردم را به پاي صندوق ها مي كشاند ، وعده هاي سر خرمن؟ آيا اصلا احتياج به برگزاري انتخابات هست؟ آيا نظارتي عادلانه صورت مي گيرد؟ آيا در روزهاي انتخابات مردم داراي اهميت مي شوند و پس از آن به بوته ي فراموشي سپرده خواهند شد؟
در كل در يك كلام مي توان گفت : "آقاي احمدي نژاد محكوم به پيروزي است" .!!!
***
با سپاس نيلو از تهران