۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

پیشگویی آینده ایران با احتمالات ریاضی

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان آقای بروس بوئنو دمسکیتا، استاد علوم سیاسی دانشگاه NYU و کارشناس ارشد انستیتوی هوور و متخصص روابط بین الملل و تئوری بازیهاست.
پیش بینی آینده از تخصص های بروس بوئنو دمسکیتاست. اما او پیشگو نیست. او ریاضی دان و استاد علوم سیاسی است که در دانشگاه نیویورک تئوری بازیها را تدریس می کند. بروس بوئنو دمسکیتا با استفاده از برنامه های پیشرفته کامپیوتری نتیجه درگیریهای بین المللی را پیش بینی می کند. او دوسال پیش از انتفاضه دوم وقوع آنرا پیش بینی کرد. پیش بینی های آقای دمسکیتا تا حدی دقیق است که کانال تلویزیونی تاریخ آمریکا در برنامه ای وی را با نوستراداموس پیشگوی بزرگ قرن پانزدهم مقایسه کرد.
او به این سوالها پاسخ خواهد داد.
آینده برنامه اتمی ایران چیست؟
پایداری حکومت ایران تا چه اندازه است؟
سرنوشت محمود احمدی نژاد چه خواهد بود؟
شما چی فکر می کنین؟
بخشی از سخنرانی او را در سایت TED ببینید در حدود دقیقه یازده

۳۴ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام و خسته نباشید وفای عزیز
***
از آقای بوئنو یک سئوال دارم و آن اینکه در مورد پیش بینی مسائلی چون پایداری حکومتها یا جنگ های احتمالی ، روند صلح خاورمیانه یا مسائلی از این قبیل نقش عواملی چون دیکتاتوری ، سرکوب آزادی های اجتماعی ، استفاده های ابزاری از احساسات مذهبی و دینی ، مسائل نژادپرستی ، انترناسیونالیسم و امت واحده ، تروریسم در نظر گرفته می شود . در علم آمار و احتمالات می توان عواملی چون تعصب ، ریا ، تقیّه را لحاظ کرد؟
***
با سپاس - نیلو از تهران

احمدی نژاد گفت...

ایرا در چه زمانی خواهد توانست با بمب اتمی اسراییل را از روی نقشه جهان محو کند و بدنبال آن امام دوازدهم ظهور کند ؟

ولایت مدار گفت...

امام زمان قبل از محو اسراییل ظهور میکند یا منتظر میشود احمدی نژاد و خامنه ای با سلاح اتمی این کشور را از نقشه دنیا محو کند و بعدا ظهور میکند ؟

ناشناس گفت...

رضا از تبریز
آقای بوئنو با دلایل مستند،من فکر میکنم نرم افزارهای شما در مقابل حرفهای آقای احمدی نژاد هنگ کنه!
این برنامه واکنشی در مقابل این حرف که (آب و برق رایگان میشه یا نفت را سر سفره ملت می آورم) داره؟این برنامه میتونه تجزیه و تحلیل کنه که چطور میشه کشوری رو از روی نقشه جغرافیا حذف کرد؟در این برنامه دلارهای نفتی میتونه گم بشه؟یا مثلا وزیر کشوری مدرک تحصیلی قلابی داشته باشه؟میتونه میزان بیکاری و تورم رو با بردن زیر رادیکال اعلام کنه؟!!!من پیشنهاد میکنم در سرویس پک این برنامه طرح تحول اقتصادی ، سهمیه بندی بنزین و برق و دادن وام ازدواج و بازگشت به سی سال پیش رو هم لحاظ کنید . با درود بر صدای آمریکا

نئونازی از جمکران گفت...

من فکر میکنم بدنبال تردید اسراییل و آمریکا در برخورد با ایران , افراطیون اسلامی به سلاح هسته ای دست پیدا میکنند و با انفجار آن در اسراییل این کشور را از روی زمین محو خواهند کرد و هولوکاست را اینبار بصورت اتمی اجرا نموده و روح هیتلر را شاد خواهند کرد .

نیلو از تهران گفت...

آیا جمهوری اسلامی در آینده قوانین سنگسار و قطع دست و پای مجرمین و شلاق را در سراسر جهان گسترش خواهد داد یا فقط مردم ایران از این نعمات الهی بهره مند خواهند بود ؟

ناشناس گفت...

بوئنوی عزیز و وفاجان
صدا و سیمای ما آمار و احتمالات ریاضی را به چالش می طلبد!
(مطالب زیر به نقل از سایت حکومتی تابناک)
بخش خبری طولانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی که گاه تا حدود یک ساعت به درازا می‌انجامد، آکنده از شدت عیش،‌ خوشی، رضایت و بدون مشکل بودن مردم ایران است که برای انجام مصاحبه‌های تشکرآمیز، صف طویلی را در برابر خبرنگاران واحد مرکزی خبر تشکیل داده‌اند و جالب اینجاست که این رضایت و خوشی از خیابان‌های تهران تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور، با شدتی یکسان ادامه دارد.
پس از نمایش تصاویر و صدای مردم خوشحال، راضی و بدون مشکل ایران، نوبت به پخش مشکلات، معضلات، فقر و نارضایتی مردم بدبخت دیگر کشورها، به ویژه آمریکا و اروپا می‌رسد که از شدت مشکلات، مشغول فحاشی به مسئولان خود هستند.
بیننده تلویزیون ایران در این روزها، پس از گزارش‌هایی که درباره مصرف بیش از اندازه غذا و مواد خوراکی به مردم ایران هشدار می‌دهد، تصاویر گرسنگان در آمریکا را می‌بینند و از عمق جان، باور می‌کند که در ایران گرسنه‌ای نیست!

Javad گفت...

حکومت ايران يک نظام اسلامی است
در نظامهای اسلامی گزينه ايی به نام تقيه وجود دارد
در اين روش هر گاه خطری برای نظام احساس شود نظام تغيير ماهيت داده و رنگ عوض ميکند
به طور مثال ميتوان به سربازان انگليسکی اشاره کرد که در ابتدا ايران آنها را جاسوس معرفی کرد و بعد از اين که ضرب الجل 48 ساعته از سوی انگليس براي آزادی آنها داده شد احمدی نژاد به استقبال آنها رفت و به آنهاا هديه هم داد

پویا گفت...

با درود

با تشکر فراوان از این برنامه ای که تدارک دیدید چند سئوال داشتم:
1-آیا تحولی در شکل بروز ترورها در جهان در حال وقوع است ؟
2-آیا دوباره دولت نظامی در پاکستان روی کار خواهد آمد؟
3- قشر متوسط جمعیت در چین آیا یک تهدید در آینده این کشور خواهد بود ؟
4-آیا دولت فعلی سوریه پایدار خواهد بود؟
5-آیا جای اروپا و آمریکا در برخورد با ایران هسته ایی عوض خواهد شد؟

فرهادازتهران گفت...

درودبرشما
من از اقای بوئنو پرسشی دارم:
پایان عمر رژیم ج.اچه زمانی است؟

roya گفت...

با توجه به اینکه احمدی نژاد بیشترین درآمد نفتی ایران در طول تاریخ را بهدر داد و صرف خانه سازی در لبنان و بولیوی و ونزوئلا و کمک به حزب الله و فلسطین کرد آینده او را چطور میبینید ؟

ناشناس گفت...

مهمان شما کاملا در اشتباه است. ایشان بنظر می رسد با روش های تحقیق آشنائی ندارند. رفتار افراد را نمی توان با اعداد سنجید. از ایشان بخواهید که نظریه تاتورلیسم ها را بخواند. دانش از طریق افراد خلق می گردد که از طریق تجربه بدست آمده است. طراحی مدل از طریق روش های کمی حاصل نمی گرددبلکه از طریق روش های کیفی بدست می آید. روش های کمی مدل ها را تست می کند، ایشان چگونه مدل خود را تست کرده است. تمامی حرف های که می زند بی ربط است.

ناشناس گفت...

آقای وفا

مدل ایشان کجاست. مدل قابل نمایش است. کجاست این مدل. ایشان یک رمال است تا یک محقق. شکی نکنید.

کدام مدل، کجا این مدل را می توان دید. این فرد هیچگونه مدلی تولید نکرده است یک رمال بیش نیست... شک نکنید

ناشناس گفت...

دوستانی که این برنامه را نگاه می کنید:
مدل قابل رویت است. این چه مدلی است که ما نمی توانیم بینیم.
ببنید او می گوید احساس شخصی است.

این فرد اینجا دارد شعبده بازی می کند و حرف های که می زند جنبه علمی ندارد.
من حاضرم با این فرد ثابت کنم یک دروغگو بیش نیست

ناشناس گفت...

lotfan be in motarjeme toon begin, kheili adi gap bezanad wa inghadr eshweh nayad
ba doorod

ناشناس گفت...

آقای وفا
از او بخواهید چگونه می توان مدل را دید

مدل تعریف دارد و می توان به سادگی جرئیات آن را دیدی.

معادلات ریاضی کجا هستند؟

ناشناس گفت...

این گونه آدم دیگر ندیده بودیم...
واقع ما به چه روزی افتاده ایم که این فرد مدل نامرئی تولید کردهاشت.
ایشان اگر تعریف مدل را می دانست این حرف ها را نمی زد

ناشناس گفت...

آقای وفا، این فر خواست درجه ذهنی شما و ایرانی ها را اندازه گیری کند. کدام مدل... فقط به او بگو دستت را ا ما خواندیم... ما از با هوش تر هستیم... تمام حرف هایت برای تشت کردن ما بود ... پش تو رد شدی... مدلت هم مال خودت

ملا نصرالدین گفت...

احمدی نژاد بخاطر سو مدیریت و سرکوب مورد تنفر است این چه مدل ریاضیست که ایشون میگه احمدی نژاد سعی خواهد کرد که محبوب بماند !! واقعا میتوان به پیشگوی های ایشان اعتماد کرد در حالیکه گذشته گویشان هم اشتباه هست ؟!!!!

رستم فرخزاد گفت...

وفا جان تو که میدونی ما از پیشگویی و رمل و استرلاب در سیاست بیگانه و بیزار هستیم.
ولی حالا که ایشون ادعای پیشگویی علمی داره پس بیایم یک رقابت سالم هم با این دوست پیشگومون داشته باشیم.

بنده حضور آقای موسوی و ریاست جمهوریشون رو حتی قبل از کاندید شدنشون یعنی زمانی که خاتمی کاندیدای رسمی اصلاح طلبها بود پیشبینی کردم و مقالاتش هم در وبسایتها هست.

حالا اگر 2 ماه دیگر بجای احمدی نژاد ، موسوی رئیس جمهور شد، حاضری منو بجای ایشون به برنامت دعوت کنی؟

منوچهر گفت...

>>>>>به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وزارت امور خارجه آمریکا امروز در گزارشی اعلام کرد رژیم تهران یک رژیم تروریستی است که بطور فعال در برنامه ریزی های تروریستی و حمایت مالی از تروریسم در خاورمیانه، اروپا و آسیا شرکت دارد.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در باره رژیمهای حامی ترور در جهان نوشت رژیم تهران اصلی ترین حامی تروریسم در جهان بشمار می رود که فعالانه از برنامه ریزی های تروریستی و گروههای ترور حمایت می کند.<<<<<


وقتی دولت آمریکا معتقد است که رژیم جمهوری اسلامی ، جنایتکار ، تروریست و ضد حقوق بشر است ، پس چرا با این رژیم کثیف مماشات می کند؟ این مساله باعث تاسف مردم ایران از این نوع برخورد دولت آمریکا شده است .

ناشناس گفت...

به نظر من علمی‌ بودن هر علم را باید از استفاده کاربردی آن علم از ریاضی سنجید. چنانکه علوم فیزیک (و دیگر علوم ناشی‌ از فیزیک) با بیشترین کاربرد ریاضیات در آن در مقابل "علوم دینی" که ریاضیات هیچگونه کاربردی در اینگونه "علوم" ندارد، قرار می‌گیرد. با چنین نگرشی من "شجاعت" این آقا را تحسین می‌کنم که گام‌هایی‌ هر چند ابتدایی را در استفاده از الگوریتمها برای پیشبینی‌ در اینگونه علوم به پیش گذاشته. ای کاش دست اندر کاران صدای آمریکا با مطالعه از پیش و درک بهتر آن برای بینندگان خود توضیح میدادند که اهمیت کار این آقا استفاده از ریاضیات در اینگونه علوم است، نه الزاما نتیجه این قرینه سازیها (سیمولاشن).

گسترده باد دموکراسی

ناشناس گفت...

nemidonestam NYU ham Ramaal o Doa Nevis dareh, !!
zaheran model jadidesh beh vojood omadeh.

ناشناس گفت...

سلام در مورد اقای دمسکیتا.فکرکنم این اقا اطلاعات کافی در مورد ایران ندارندودر مدلشون نظر مردم لحاظ نشده و نمیدانند که قالیباف کاندید نیست.وصحبتی از کاندیدهای اصلاح طلب نکرده.گویا ایشون فقط سران حکومت را میشناسند.باید بگویم براساس نظر سنجی های غیر رسمی و حتی دولتی ومخفیانه احمدی نژاد نفر سوم بعد از کاندیداهای اصلاح طلب است.و شاهد ان دادن سیب زمینی و چک پول به کارمندان ووعده راه اهن شیراز در عرض یکماه توسط احمدی نژاد نشانه این است که از وضعیت خود خبر دارد که نه در روستاها ونه در شهرها جایگاهی نداردو نمی دانم اقای دمیسکا معتقد است این اقا با رای ملت انتخاب میشه یا با تقلب

رادیکال گفت...

میگم این برنامه هم که مثل برنامه اون چاقالو ضد جنگه کمدی شد ? آخه میگفت احمدی نژاد سهی خواهد کرد بعد از انتخاب شدن همچنان محبوب بماند !! آخه این که ادعای پیش بینی داشت گذشته رو هم که همه به چشم دیدن اشتا هگفت . آخه احمدی نژاد طبق کدام نظر سنجی و برای کدام مردم و کشور محبوبه که حالا ایشون ضمن پیش بینی انتاب مجددش میگه سعی میکند محبوبیت خود را حفظ کند !!! مردم از خنده !

ناشناس گفت...

salam mishe barnamro be sorat file mp3 bezarid ta download konim ma mahvare nadarim
tanx

ناشناس گفت...

با توجه به اینکه ایران سرزمینهایی چون احواز، کردستان،بلوچستان،آذربایجان و ترکمنستان را تحت اشغال دارد و نسبت به این ملتها ستم روا داشته،آنها را از داشتن حقوق طبیعی فرهنگی و اقتصادی محروم ساخته آیا حرکتهای این ملتها در سالهای اخیر منجر به استقلال آنها خواهد شد یه ده؟

ناشناس گفت...

آینده ی برتری آمریکا (جهان تک قطبی) چه خواهد بود؟

ناشناس گفت...

عملکرد جمهوری اسلامی را نمی توان به کامپیوتر داد زیراقول ها ووعده های انها از قبل از شروع انقلاب تا کنون پر از ضدو نقیض هایی است که ملت راحیرت زده کرده ودر اخر به این امر عادت کرده که باور نکند دیگر کامپیوتر جای خود دارد که از شدت این اضداد بسوزد

ناشناس گفت...

با سلام خواهشمند است متن یا مصاحبه باآقای بوئنو را در صورت امکان
مجدداً برنامه را پخش نمائید

Shahram گفت...

دوستنانی که در مورد مدل و جزئیات آن سوال کرده بودند می توانند به این آدرس مراجعه کنند:
http://www.econtalk.org/archives/2008/08/bueno_de_mesqui_1.html

در ضمن باید خدمت این دوستان یادآوری کنم که تئوری بازیها یک پدیده جدید نیست. این تئوری بخشی از ریاضیات کاربردی است و سالهاست که در زمینه های گوناگون علی الخصوص علوم اجتماعی و سیاسی، مثلا انتخابات در آمریکا، مورد استفاده استراتژیستها قرار میگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر کلمه
Game theory
را گوگل کنید. هزاران صفحه مطلب در این مورد ظاهر خواهد شد. این تئوری در اکثر رشته های مرتبط با ریاضی و همچنین علوم انسانی و اجتماعی و حتی برخی رشته های مهندسی در ایران و دیگر کشورها تدریس میشود.
کاری که مهمان برنامه کرده است استفاده از این روش برای در عمل برای پیش بینی نتیجه مذاکرات مشکل بین المللی است که حداقل از نظر علمی کار بسیار با ارزشی است.

به امید روزی که علم و دانش در همه عرصه های زندگی راهنمای انسانها در زندگی باشد نه خرافات

ali گفت...

سلام وفا عزیز،

من از روز ۳۰ آوریل که برنامه آقای بنو رو دیدم فکر می‌کردم که ایشون چطور نارضایتی مردم را نمیبینه، و الان به درستی‌ نظرش ایمان آوردم. می‌خواستم خواهش کنم لینک دیدن یا دانلود برنامه ۳۰ آوریل را برای دیدن مجدد انتشار بده.

با تشکر از زحمات

علی‌

ali گفت...

سلام وفا عزیز،

من هنوز منتظرم که لینک دانلود برنامه ۳۰ آوریل با آقای دمسکیتا را برام بگذاری.

ممنون

علی‌

mohammad hossein emamparast گفت...

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.