۱۳۸۸ اردیبهشت ۴, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

تفسیر خبر جمعه شب

در برنامه امشب اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در ستای آمریکا را در مورد ایران، خاورمیانه و پاکستان بررسی می کنیم. روابط ایران و آمریکا و رویدادهای مرتبط با برنامه اتمی ایران؛ تعهد پرزیدنت اوباما به نیرو بخشیدن به روند صلح خاورمیانه و حساسیت وضعیت پاکستان در سیاستگذاریهای خارجی آمریکا. در ادامه برنامه اظهارات اوباما در مورد هالوکاست و واکنش به سخنرانی رئیس جمهوری ایران در کنفرانس ضد نژادپرستی در ژنو را بررسی خواهیم کرد و دو خبر کوتاه را مرور می کنیم: بازدید پرزیدنت اوباما از CIA و رد شکایت گروگانهای پیشین آمریکا در ایران توسط دولت آمریکا بر مبنای قرارداد الجزایر.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و همکارم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.
ایران و آمریکا
واکنش رسانه ها به اظهارات هیلری کلینتون در سنا در ارتباط با ایران: لا ریپوبلیکا نوشت هیلری، موضع محکم آمریکا و تحریم ها علیه ایران. ال سول 24 نوشت کلینتون به ایران پیام داد، مذاکره یا تحریم و در ادامه نوشت اول گزینه مذاکره اما مذاکره ای جدی، سازنده و واقعی که می تواند در صورت عدم تعهد ایران به آن متوقف شود و با تحریم های بسیار جدی جایگزین شود. شرایط تعین شده توسط دولت جدید آمریکا به اعتبار رسانه ها نشاندهنده تلاشهای آمریکا برای حل معضل اتمی ایران از راه مذاکره است. ال پائیس گزارش داد ایران به بازگشت به مذاکرات گروه 6 پاسخ مثبت داد و افزود استقبال ایران چند ساعت پیشتر از تهدید علنی کلینتون مبنی بر تحریمهای سخت تر در صورت عدم پذیرش مذاکره از طرف ایران صورت گرفت. لا استمپا نوشت کلینتون تهدید آمریکا را پس از تشویق اوباما به احمدی نژاد نشان داد. کلینتون گفت ما رویکردهای جدیدی برای مقابله با تهدید ایران در نظ داریم و این کار را با چشمان باز و با واقع بینی انجام خواهیم داد و ما از راههای لازم برای بازداشتن ایران از دستیابی به تسلیحات اتمی آگاهی داریم

رکسانا صابری
اما در زمانی که محک زدن های حریف مقابل توسط ایران و آمریکا مشاهده می شود برخی از ناظران گمان می کنند بعضی از عوامل در نظام جمهوری اسلامی قصد دارند از رکسانا صابری برای چانه زنی در ارتباط با روابط دو کشور استفاده کنند اما نگرانند که این قمار باعث شکست تلاشها در این زمینه شود. برلینر زیتونگ در آلمان نوشت هیچ یک از اقدامات صابری حکم جنجالی علیه او را توجیه نمی کند و در ادامه می نویسد شاید ایران قصد معاوضه او با ایرانیان بازداشت شده در عراق را داشته باشد. تایمز لندن نوشت این حرکت ایران مناسب نبود، نه محکومیت رکسانا صابری و نه این تحریک کردن های شدید. لسیکو و برخی دیگر ابراز نگرانی کردند که با این اقدام از سرگیری مذاکرات عقب خواهد افتاد. برخی تحلیلگران دستور احمدی نژاد برای فراهم کردن شرایط مناسب دادخواهی را تلاشی برای جلوگیری از توقف روند مذاکره دانستند. آمریکا در عین حال خواستار آزادی فوری رکسانا صابری است.

خاور میانه
ناظران از تعهد پرزیدنت اوباما مبنی بر نیرو بخشیدن به روند صلح خاورمیانه استقبال کردند روندی که به اعتقاد آنها با بحران و مصیبت احاطه شده. الحیاط با اشاره به ملاقات پرزیدنت اوباما با ملک عبدالله پادشاه ادن به تغییر آشکار لحن آمریکا در جهت مثبت به عنوان میانجی گر روند صلح اشاره کرد. رادیوی یوروپ 1 در فرانسه ابتکار پرزیدنت اوباما برای ملاقات هی جداگانه با رهبران مصر، اسرائیل و فلسطینیان در واشنگتن را حرکتی با ارزشهای نمادین خواند. تلگراف لندن اوباما برای تقویت نقش مستقیم خود در احیای روند متوقف شده صلح خاورمیانه را ستود. اما گاردین بر این باور است که احتمال دستیابی به توافق در کوتاه مدت بسیار کم است. تایمز اردن توجه اوباما به ابتکار اعراب را بسیار سازنده خواند و از اسرائیل خواست در صورت جدی بودن برای مذاکرات صلح به آن پاسخ دهد. یدیوت آهارنوت در اسرائیل نوشت مسئله اصلی پیدا کردن فرمول نیست داشتن اراده است و این سوال را مطرح کرد که آیا اسرائیل آماده پرداخت هزینه صلح است؟ هیلری کلینتون همچنان بر راه حل دو کشوری در سیاست آمریکا در قبال منطقه تاکید کرد.

پاکستان
کارشناسان از گسترش طالبان در پاکستان ابراز نگرانی می کنند و این در حالی است که برخی از آنان به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در سنا اشاره می کنند که وضعیت در پاکستان به سوی تهدیدی کشنده برای جهان پیش می رود. تایمز هند نوشت تحولات اخیر در پاکستان به واشنگتن شوک وارد کرده است. فرنکفورتر الگماین زیتونگ در آلمان نوشت اسلامگرایان با دولت محلی در دره سوات توافق کرده اند که نواحی مجاور و در نتیجه نزدیکتر به اسلام آباد نقل مکان کنند. رادیو فرانس اینتر گفت نگرانی کلینتون کاملا بجاست و انتخاب کلماتش را می توان به ادامه سقوط پاکستان در گرداب تعبیر کرد. دان در پاکستان نوشت این امر حیاتی است که رهبران سیاسی و احزاب متوجه تهدید طالبان و سیاست گسترش آنها باشند. دیلی تایمز نوشت افکار عمومی از تفکر حمایت از طالبان فاصله گرفته و از ارتش پاکستان خواست تا قدمی به سوی مقابله با طالبان بردارد.

واکنشها در ارتباط با کنفرانس ضد نژادپرستی ژنو
تحلیلگران بایکوت کردن کنفرانس ضد نژادپرستی سازمان ملل توسط بسیاری از کشورهای غربی را تهدیدی برای تضعیف این کنفرانس دانستند اما واکنش آنها به سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران ناظران غربی سخنان محمود احمدی نژاد در کنفرانس ضد نژادپرستی سازمان ملل در ژنو را "مفتضحانه" خواندند و آنرا تقیح کردند. در حالی که برخی روزنامه نگاران عرب چندان از سخنان احمدی نژاد راضی نبودند ولی همچنان بر این عقیده اند که غرب هنوز از مقابله با تمام ابعاد نژاد پرستی از جمله "اسلام ستیزی" سر باز می زند. رایو دویچلند فوک در آلمان سخنان احمدی نژاد را "غیر قابل تحمل، مملو از شعار های ضد یهودی و موجب انزوای خود و ایران" خواند. رادیو فرانس اینتر با توجه به تلاش احمدی نژاد "برای کسب محبوبیت برای انتخابات آینده ایران" سخنان او را "بی معنی و بچه گانه" خواند. لا استمپا در ایتالیا ابراز تاسف کرد که "در ابتکاری به این اهمیت" احمدی نژاد "به جای ارائه فرصتی برای رشد جمعی، نمایش بچه گانه ای از تضادهای فرهنگی حل نشده بود." تایمز لندن و دیگران ابراز نگرانی کردند که سخنان احمدی نژاد "امید های برقراری ارتباط ایران و آمریکا را کمرنگ کند." القدس فلسطینیان ابراز تعجب کرد که چرا غرب "نمی خواهد از اسرائیل انتقاد کند."

بازدید اوباما از سازمان سی آی ای
تحلیلگران اروپائی عدم تمایل پرزیدنت اوباما برای پیگیری موارد شکنجه ای که در گذشته انجام شد را نیمه کاره رها کردن مسئله دانستند در خالی که برخی دیگر اظهار داشتند موقعیت او را درک می کنند. تگ اشپیل آلمان نوشت اوباما نمی خواهد شکنجه گران cia را تنبیه کند و فرنکفورتر الگماین زیتونگ نوشت دولت اوباما نمی خواهد درگیر مسائل قانونی گذشته شود. ال پائیس در اسپانیا نوشت اوباما راه حلی سیاسی برای مشکلی که در واقع قضایی است ارائه کرد. پوبلیکو گفت او نمی خواهد به دشمنی با سیا بپردازد و ال موندو نتیجه گیری کرد اوباما نمی خواهد به توهمات دامن بزند. تلگراف لندن در عین حال پیش بینی می کند که قانونگزارانی که دستورالعمل ها را تدوین کردند و آنهایی که آنرا به اجرا گذاشتند با چالشی بی پایان و دادگاه روبرو خواهند شد.

در تحولی دیگر در این هفته پرونده رودر گروگان پیشین آمریکا در ایران بار دیگر مطرح شد و دولت آمریکا این تقاضا را مجددا رد کرد توضیح وزارت امور خارجه آمریکا تعهد به معاهده الجزایر است که در قبال آزادی گروگانها آمریکا از مطرح کردن شکایات در دادگاه بین المللی لاهه خودداری کند.

چی فکر می کنین؟

۲۵ نظر:

ناشناس گفت...

وفا( امیدوارم این کامنت را درج کنی)

فکر نمی کنی صدای آمریکا بیش از حد روی خانم صابری تمرکز کرده است؟ این در حالی است که بسیاری از جوانان ایرانی در زندان ها در حال شکنجه هستند و امروز دیدید که چگونه مسببین قتل خانم دکتر بنی یعغوب به سادگی تبره شدند. یک پزشک و یک خانمی که واقعا این انتظار بود که شما و همکارانتان در باره آن امروز بحث می کردید. شما همه بحث تان را روی خانم صابری گذاشته اید که نیمی از آن هم ایرانی نیست. یادتان نرود که شما همیشه این موضوع را نقد می کردید که چرا رژیم توجه به فلسطتینی و حماس دارد تا فرزندان ایرانی. لطفا کمی هم به فرزندان ایرانی بپر دازید.

سحر گفت...

آمریکا را چه شده است ؟ پنجاه و پنج گروگان آمریکایی در چنگ رژیمی بودند و در آنروز مردم ایران که رژیم را نمیشناختند و تا حدودی پشتیبان آن بودند , شوروی وجود داشت و هیچ امکان مداخله نظامی نبود آن موقع از ترس میهن پرستی چون ریگان جا زد امروز رژیم ایران مورد تنفر اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران و جهانیان است و نیروهای آمریکا آنرا در محاصره دارند و شما میترسید تند با این جنایتکاران صحبت کنید مبادا بلایی سر رکسانا بیاید ؟به غذا دادن به تمساح ادامه بدهید تا جریتر شدنش را ببینید, باش تا صبح دولتش بدمد کاین هنوز طلیعه سحر است

منیژه گفت...

خانم کلینتون اشتباه می کند ، رژیم جمهوری اسلامی هیچ زمانی طی ٨ سال گذشته منزوی نبود . فقط ٣ بار احمدی نژاد به نیویورک آمد و تمام مقامات رژیم ةهارن به تمام کشورهای جهان سفر کرده اند و تقریبا همه اجناس به جمهوری اسلامی صادر شده است . اگر جهان غرب مثل رژیم صدام تمام اقلام اساسی تظیر خرید نفت و فروش گاز و بنزین به جمهوری اسلامی ممنوع شود نتیجه آن خیلی زودی مشخص میشود . طی ٨ سال اخیر گروه ١+٥ فقط حرف زده اند و خیلی چیزهای معدودی را تحریم کرده اند و نه چیزهایی که رژیم تهران را با مشکلات اساسی روبرو میکند . بنابر این خانم هیلاری کاینتون کاملا دچار اشتباه شده است

roya گفت...

ما که یادمون نمیره همش میگی تفسیر خبر دات بلاگ اسپت یادتون نره پس چرا نظرات منو در حین تفسیر خبر با آقای حسامی و دهقانپور نمیخونی ؟

کوروش گفت...

چون همه مقامات رژیم جمهوری اسلامی در ادامه غنی سازی تاکید کرده اند بنابر این انتظار مقامات دولت آمریکا و دولتهای ١+٥ برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مذاکرات یک ساده اندیشی و ساده لوحی و اتلاف وقت به سود رژیم تهران خواهد بود

roya گفت...

آقای سناتور آیا از سی سال نحوه رفتار جمهوری اسلامی عبرت نگرفته اید ؟ آیا کوتاه آمدن نتیجه داده است ؟ اولتیماتوم انگلستان به جمهوری اسلامی باعث آزادی فوری ملوانان انگلیسی شد . آنهم با بدرقه احمدی نژاد بعنوان عذرخواهی و ترس از اینکه متهم به بدرفتاری نشود و این بدرقه ظاهرا بیمعنا وحشت جمهوری اسلامی از خشم طرف مقابل را نشان داد . احمدی نژاد فقط میخواست ژستی از قدرت برای مصرف داخلی بگیرد که نقش بر آب شد , آزموده را صد باره نیازمایید و به رژیمی که دستش تا مرفق به خون ملتش آلودست مشروعیت نبخشید .

رضا گفت...

بررسی وضعییت رکسانا صابری را از سوی امریکا تحسین میکنم.

بهرام گفت...

خانم کلینتون حرف از کمک رژیم جمهوری اسلامی به حماس میزند______ _______اگر رژیم تهران به حماس و حزب الله لبنان و طالبان کمک مالی و تسلیحاتی می کند ، و در عراق و افغانستان و پاکستان و لبنان و فلسطین به طور مستقیم اقدامات تروریستی میکند ، این از بی عرضگی کشورهای غربی است که دارند با چشمانشان نابودی منطقه را به چشم خود میبینند اما کار موثری انجام نمی دهند

رعنا از قزوین گفت...

وفا مستقیم اگه نمیخوای نظرات ما رو در تفسیر خبر با سیامک دهقانپور بخونی اقلا بزار سیامک نظرات وبلاگ خودشو که ما میگذاریم بخونه

منوچهر گفت...

(((((توطئه و جنایات سپاه پاسداران و رژیم جمهوری اسلامی برای انحراف جهانیان از دستیابی رژیم تهران به بمب اتمی))))))

سپاه پاسداران و رژیم جمهوری اسلامی برای انحراف جهانیان دست به توطئه و جنایات فجیعی زده اند . آنها با کمک به طالبان سعی در تصرف پایتخت پاکستان را دارند و طالبان در این مسیر دهها نفر از مردم پاکستان را اعدام و یا شلاق زده اند و در عراق تیز با کشتن ایرانی ها ی مسافر سعی در هرج و مرج دارند. اما متاسفانه مقامات کاخ سفید و مقامات کشورهای جهان آزاد همچنان در خواب اند و جنایات و اقدامات شیطانی و جنایتکارانه رژیم تهران را نمی بینند

فرهاد شمس آبادی گفت...

میثم رحیمی طرئی- خبرنگار
بادرود و خسته نباشید
به نظر بنده بازداشت خانم صابری توسط عوامل دولت آخوندی ایران،یک هدف تبلیغاتی بیش نیست.
در زمانی که دوره جدید انتخابات فرمایشی ایران پیش روست این یک بازی تبلیغاتی است، حال احمدی نژاد چطور صحبت های نژادپرستانه خود را در کنفرانس ژنو و بازداشت خانم صابری و ... را به نفع خود استفاده خواهد کرد مسئله ای است که در چند روز آینده روشن خواهد شد.
در ضمن اینکه این جماعت خود را محکوم به حکومت بر روی زمین می دانند (طبق فرمایشات یکی از سرداران سپاه پاسداران در یک کنفراس مطبوعاتی) حال چطور این تحریم ها را می توان محرکی دانست جهت عقب نشینی دولت ایران؟
البته ناگفته نماند تا وقتی که ایران، حزب الله و حماس یک مثلث متحد را در منطقه به رهبری ایران تشکیل می دهند امنیت منطقه با هیچ طرح و برنامه ای تامین نخواهد شد.

رستم فرخزاد گفت...

وفا جان خسته نباشی برنامه خیلی خوبی داشتی. میدونی خوبی برنامه های جمعه شبتون چیه؟
این هست که علاوه بر تجزیه تحلیلهای درست، همزمان آمارهای دقیقی هم توسط آقای دهقاپور در جاهایی که لازم هست اعلام میشه و برنامه فرمت یک تجزیه تحلیل علمی و دقیق رو پیدا میکنه. من تبریک میگم به همتون و خسته نباشید.

هرچی این برنامه جمعه شب با آمار و ارقام دقیق و بحثهای سیاسی آکادمیک اداره میشه، برعکسش برنامه های آقای نوریزاده همچنان با ترکیبی از پیش گویی های صد تا یک غاز نوستراداموسی و تعریف و تمجید های الکی و بسیار خنک از این قاتل و اون جلاد وفلان آخوند به صورت داستان گونه و خیال پردازانه اداره میشه.
ما توی نویسنده هامون هم شخصیت اینجوری داشتیم استاد ذبیح الله منصوری قدرت تخیل خوبی داشتند 10 صفحه بهشون مطلب میدادید براتون 7 جلد کتاب خوب و قشنگ تحویل میداد.

متاسفانه برخی از سیاستمداران و روزنامه نگاران ما بحثهای سیاسی رو با دکان رمالی و فال بینی و کف بینی اشتباه گرفتند.

جالب اینجاست که ظاهرا این سبک نوستراداموسی در بین مجریان با سابقه و ارشد VOA هم طرفدار داره.

فرهاد شمس آبادی گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
وفا گفت...

دوستان عزیز کامنت های شما در برنامه میزگرد خوانده می شود در روزهای تفسیر خبر تنها وبلاگ محل تبادل نظرهاست البته همینطور که می دونید نظرهای شما در طرح سوالها و انتخاب موضوع کمک بزرگی است. ممنون

ناشناس گفت...

سلام وفا... در برنامه‌های صدای آمریکا گاهی مصاحبه یا بخشی از سخنرانی یک شخصیت سیاسی و ... پخش می‌شود و بعد مجری برنامه آن را ترجمه یا بازگو می‌کند. پیشنهاد من این است که تمام سخنان در چنین مواردی به‌صورت زیرنویس در قطعه‌فیلم مورد نظر ترجمه شود و بعد مجریان قسمت‌های مورد نظر خود را به بحث بگذارند.
فرهاد

فریبرز گفت...

بمب گذاری های اخیر در عراق کار عوامل سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات رژیم تهران است ، همچنین ناآرامی های اخیر پاکستان هم کار عوامل رژیم جمهوری اسلامی است تا خود را از این وضعیت تنگنا خارج کنند . اگر کشورهای جهان غرب نتوانند در این حالت رژیم تهران را با استفاده از تحریم های اساسی نظیر تحریم فروش بنزین و تحریم خرید نفت به اطاعت از قوانین بین المللی و رعایت حقوق بشر در ایران وادار کنند ، در آینده نزدیک این رژیم در منطقه آشوبهای بیشتری را بوجود خواهد آورد

سرکار خانم زندی گفت...

با فریبرز در مورد نقش رژیم ایران در آشوبهای عراق و پاکستان موافقم , عراق که با بدست آمدن سلاحهای ساخت ایران ودیگر مدارک اثبات شده و به همین سیاق پاکستان هم با تحقیق و پیگیری سرنخش از ایران بدست خواهد آمد که واقعا باعث تاسفه که شاهد این چنین مقطعی از تاریخ ایران عزیزمون زیر سلطه افراطیون اسلامی هستیم .

آرین گفت...

وزیر نفت رژیم جمهوری اسلامی گفت: «اعمال تحریم ها علیه ایران تازگی ندارد و با تصویب طرح جدید ارائه شده از سوی کنگره آمریکا هیچ مشکلی در این زمینه متوجه ایران نخواهد شد.» _______________________________________

چرا مقامات رژیم تهران اینقدر گستاخ شده اند؟ چون تحریم های ٤ سال اخیر گروه ١+٥ در حد بسیار پایین و در سطحی خنثی بوده است ، اگر جهان آزاد همانند رژیم صدام با رژیم تهران رفتار می کردند و خرید نفت و فروش بنزین و گاز را تحریم کنند ، رژیم تهران در کمتر از ٣ ماه درخواست جهان آزاد و شورای امنیت سازمان ملل را اجرا می کند و ادب میشود . وگرنه با این تحریم های بی اثر و یا کم اثر رژیم جمهوری اسلامی گستاخ تر میشود . فقط تحریم های سختگیرانه نظیر تحریم خرید نفت از رژیم تهران و تحریم فروش بنزین و گاز به این رژیم میتواند مقامات گستاخ رژیم جمهوری اسلامی را ادب کند

رکسانا گفت...

دنیا می خواهد با بمب اتمی ایران چه کار کند؟ دنیا در برابر بمب اتمی ایران چه می تواند بکند؟
فردای روزی که حکومت ایران اعلام دارد که سر همه را کلاه گذاشته و تقیه کرده و دروغ گفته و بمب اتمی اش ساخته و پرداخته شده و آماده پرتاب است، آنگاه دنیا چه واکنشی نشان خواهد داد؟
احمدی نژاد در همان نطق دو سال پیش که گفت اسرائیل باید از صفحه روزگار محو و نابود شود، یک سخن دیگر هم گفت و آن این که نابودی اسرائیل، تنها مرحله نخست رویاروئی امام زمانی با فرهنگ و تمدن غرب خواهد بود. یعنی آنها به انهدام اسرائیل بسنده نمی کنند، بلکه می خواهند اروپا و آمریکا را نیز به زانو درآورند و اسلام را در آنجا بگسترانند.
دنیا ایستاده و نظاره می کند و خود را به کوچه علی چپ می زند.

ناشناس گفت...

دوستان عزیز و بازدید کننده محترم وبلاگ "چی فکر می کنین؟" سلام

خواهش میکنم به دو آدرس زیر برین ...

اولی با موضوع تورم ایران : رتبه ی اول خاورمیانه ، و هشتم جهان (موضوعی که امروز حتی توسط رسانه های حکومتی جمهوری اسلامی هم قابل کتمان کردن نیست).
http://tabnak.ir/pages/?cid=45262

(و موضوع بعد) فرافکنی رسانه ی ملی جمهوری اسلامی در مورد بحران مالی جهان ..... واقعا خیلی جالب و خواندنی است - "بیننده تلویزیون ایران در این روزها، پس از گزارش‌هایی که درباره مصرف بیش از اندازه غذا و مواد خوراکی به مردم ایران هشدار می‌دهد ، تصاویر گرسنگان در آمریکا را می‌بینند و از عمق جان ، باور می‌کند که در ایران گرسنه‌ای نیست! یا پس از آن که تصاویر رسیدگی به مشکلات مردم در ایران را می‌بینند ، بلافاصله تصاویر بدبختی مردم ایتالیا از زلزله را می‌بیند و اصلاً درنمی ‌یابند که در ایران سیلی خفیف، موجب کشته شدن تعدادی از مردم و خسارات زیاد در چند استان کشور می‌شود!!!!!"
http://tabnak.ir/pages/?cid=45073

ناشناس گفت...

سلام وفای عزیز ،
در طول سالهای گذشته و علی الخصوص در دورانی که شاهد حضور آقای احمدی نژاد در سمت ریاست جمهوری هستیم ، عقل گرایی و منطق گرایی در روابط خارجی ایران کمرنگ تر از همیشه شده است . شاهد رشد روز افزون تعصب گرایی و دامن زدن به اختلافاتی هستیم که باعث شده در سطح خارجی به انزوای بیشتر ایران بینجامد که نمونه ی کنونی و ملموس آن تیره شدن روابط مصر و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو کشور مهم اسلامی است . این احتمال می رود که نا آرامی ها و ناامنی های روزهای گذشته در خاورمیانه و حتی مناطق غربی ایران بی تاثیر از این اقدامات غیر سازنده نباشد . بسیاری از اظهار نظرهای مقامات جمهوری اسلامی خوراک تبلیغاتی داخلی دارد . برای مثال تهدید نام بردن کشورهای غربی و اسرائیل و کشورهای موسوم به سازش کار ، لااقل تنها سودی که برای آقای احمدی نژاد دارد این است که مردم کمتر به یاد شعارهای انتخاباتی او می افتند! ؛ مورد بسیار جالبی که شاید به تازگی از سوی رسانه های (صد در صد) حکومتی جمهوری اسلامی ایران ، پر رنگ شده است ربط دادن مسائل با یکدیگر و خبرپراکنی در زمینه هایی از پیش تعیین شده ، برای گرفتن نتیجه هایی مغرضانه و سیاسی - انتخاباتی است . برای مثال در بحث مطرح شده ی موسوم به "بر اندازی نرم" که از سوی مقامات جمهوری اسلامی بدین نام معروف شده است ، هر گونه پیگیری حقوق زنان و تلاش برای برابری ، اعتراض به مسائل معیشتی و صنفی ، نقد سیاست های دولت در زمینه ی اقتصاد ، تحقیق درباره ی ضایع شدن حقوق شهروندی و غیره همطراز با اقدامات بر اندازانه همچون انقلاب های مخملی ، ترویج بی حجابی ، جاسوسی ، طراحی سایت های مخالف دین ، مسائل غیر اخلاقی و ... در نظر گرفته می شود . (این مسائل را به هم ربط می دهند) برای روشن شدن مطلب مثالی ذکر می کنم ، مثلا دولت اعلام می کند که مصمم به اجرای طرح امنیت اجتماعی است ، زیرا که دشمنان بطور سازمان یافته بدنبال انحراف جوانان هستند . یا متهمان مسائل اخلاقی با طرح های بر اندازی در صدد اقدام علیه نظام بوده اند .
بنابراین نتیجه ای که می توان گرفت این است که ، از نظر مقامات ، انتقادات از دولت ، تلاش هایی در راستای تضعیف دولت در راه مبارزه با این مسائل است که کمک به دشمنان می کند . از ابتدا هم می شد حدس زد که فردی همچون آقای احمدی نژاد که شعار عدالت را همواره یدک می کشید ، به دستی کاملا باز در زمینه ی داخلی و خارجی نیاز دارد و در کنار آن همه ی سرمایه های مادی و معنوی کشور را از آن خود بداند .
اگر از طرف دولت این قبیل کارها سازمان یافته نامیده شود ، می تواند علاوه بر داشتن پایگاه مردمی به توجیه اقدامات انجام گرفته بپردازد . برای مثال اعلام کند که فیلترینگ عاملی برای مبارزه با سایت های غیر اخلاقی بوده است ، در حالیکه بسیاری سایت های خبری آزاد داخل و خارج ایران را فیلتر کرده است ؛ نمونه ی دیگر ، ربط دادن گروههای غیر اخلاقی و تروریستی به کشورهای دیگر است .
***
متاسفانه آقای احمدی نژاد در سخنرانی هایشان در سطح داخل و خارج ادبیات سیاسی را رعایت نمی کند که این کارها باعث پایین آوردن شان و غرور ملی افراد یک جامعه می شود . در کنفرانسی که کمتر رئیس جمهوری از جهان شرکت کرده بود (شاید در کنفرانس ژنو ، تنها رئیس جمهوری که شرکت کرده بود ، آقای احمدی نژاد بود) ایشان به سخنرانی و عقده گشائی پرداخت ، گوئی که نه تنها رئیس جمهور مردم ایران است ، بلکه رئیس جمهوری جهانی است!!!
***
هر ملتی خصوصیاتی دارد که از این میان شاید یکی از خصوصیات ملت ایران طرفدار مظلوم بودن است . بهترین سناریوهای مظلوم نمایی در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تا به اینجای کار باعث شده است که کسی بطور جدی پیگیر دلارهای نفتی نباشد!!! چه برسد فقر ، تبعیض و بیکاری و تورم و گرانی و ... .
***
در کنار بهترین! و ظریف ترین سناریوها ، سناریوهای مظلوم نمایی (مثل مظلوم جلوه دادن آقای احمدی نژاد توسط رهبر ایران) ، سناریوی ایجاد ترس (مثل تهدید کردن ایران توسط عوامل تروریستی - مثل تعیین سال 88 بعنوان سال مصرف گرایی از سوی رهبر ایران در سایه ی بحران مالی جهان) ، سناروی پیش دستی - به یاد داریم که اولتیماتیوم بریتانیا به ایران باعث آزادی ملوانان انگلیسی شد و نه عید پاک مسیحیان - سناریوهای مافیایی (مثل اینکه کسی سلطان شکر است یا انحصار واردات موز در دست چند نفر است و یا زمین و مسکن توسط عده ای قیمت گذاری می شود برای سرپوش گذاشتن بر گرانی و مشکلات اقتصادی) ، سناریوهای توهمات علمی - اقتصادی - کشاورزی - نظامی (مثال توهم علمی : اعلام کردن اینکه بیشترین دانشگاههای جهان در ایران است و دانشگاه آزاد و یا پیام نور بزرگترین مرکز علمی جهان است ، در صورتی که دانشگاهی از ایران در لیست 500 دانشگاه برتر جهان نیست - مثال توهم اقتصادی : دولت آمار بیکاری و تورم را شفاف اعلام نمی کند و اگر اعلام کند می گوید نرخ آنها تک رقمی است و یا بحران مالی جهان در ایران بی تاثیر است - مثال توهم کشاورزی : اعلام خودکفایی تولید در محصولات کشاورزی و واردات سرسام آور آن محصول در سال بعد که نشان از نبودن آن محصول در کشور است! - مثال توهم نظامی : تهدید کردن کشورهای منطقه به بستن تنگه هرمز و یا ساخت هواپیما و هلیکوپتر در حالیکه برای مثال حتی اتومبیلی ساخت داخل نیست که رئیس جمهور ما با آن سفر کند چه برسد به هواپیما یا هلیکوپتر ساخت داخل! - کارشناسان نظامی اذعان می کنند که دست کم نیروی هوایی ایران بواسطه ی تحریم های گسترده وضعیت مطلوبی ندارد - یا تکنولوژی ساخت سلاحهایی از قبیل تانک ذوالفقار سطح پایین است - در کل بر چه اساسی و بر چه سنگ محکی ادعای نظامی و کارآیی سلاحها ثابت خواهد شد؟) ، سناریوی بزرگ کردن تهدیدات و کارهای انجام شده و از کوه کاه ساختن - برای مثال در کشور ایران نابسامانی ها صاحب ندارد! به عبارت دیگر دولتمردان ایران در حال حاضر زیر بار مسئولیت نابسامانی ها نمی روند - در عین حال بزرگ کردن کارهای انجام شده توسط دولت فرصت فکر کردن به آمار ساختگی را از مردم می گیرد که نمونه ی آن افتتاح 100000 طرح در دولت آقای احمدی نزاد در سال سوم ریاست جمهوری ایشان است!!! ، سناریوهای مافیای اقتصادی ، سناریوهای جرائم سازمان یافته و جاسوسی و نا امنی و شرارت - برای مثال ربط دادن دانه درشت های اقتصادی به افراد ضربه زننده به دولت و نظام - و یا ربط دادن خبرنگاران به مسائل جاسوسی از جمله خانم رکسانا صابری - ربط دادن مسائل اجتماعی و حقوق زنان به فعالیت های براندازی - ربط دادن قاچاقچیان کالا و اجناس به عوامل ضربه زننده به اقتصاد کشور و در کل ضربه زننده به نظام - ربط دادن افرادی موسوم به اراذل و اوباش به طرحهای براندازی و نامنی - ربط دادن گروههای تروریستی به عوامل بیگانه (البته من در مقام قضاوت در مورد این افراد و این مسائل نیستم) ، سناریوهای برچسب زدن به مخالفان (برای مثال برچسب زدن به آقای خاتمی رئیس جمهور پیشین و دولت او با عنوان نرمش در مقابل غرب و حتی برچسب زدن به اصلاح طلبان با عنوان بی عرضه و خیانتکار به دین و کشور توسط مقامات حکومت ایران) ، سناریوهای گرفتن اعترافات و پخش تلویزیونی - برای مثال گرفتن اعترافاتی کم نظیر که نمونه ی آن را به وفور در ایران شاهد هستیم که افراد تحت فشار خواسته یا ناخواسته مجبور به اقرار به مسائلی بعضا ناخواسته و غیر واقعی می شوند ، سناریوهای داعیه پروری و حمایت از باصطلاح مظلوم - برای مثال کشور ایران (ادعای) نقش رهبری جهان اسلام را با نقش دایه برای فلسطین پیوند زده است که این کار موجب شکاف در کشورهای اسلامی شده است ، سناریوهای تخریب چهره و هوچی گری - که نمونه های بی مانند آن در تخریب چهره ی اصلاح طلبان حکومتی وجود دارد تا جایی که آقای خاتمی از نامزدی انتخابات به این دلایل انصراف دادند یا افراد مخالف را به فساد جنسی و اخلاقی یا مالی متهم می کنند ، سناریوهای انتخاباتی - بیان کردن این مئله که انتخابات عمل کردن به وظیفه ی ملی و تکلیف دینی است ؛ در حالیکه برنامه های مدون ومشخصی توسط نامزدها وجود ندارد و حتی نبود شور انتخاباتی باعث اعتراف طرفداران دولت و حکومت شده است ، تا آنجا که وقتی عادلانه در مقام مقایسه بر می آییم به این نکته می رسیم که در انتخابات آمریکا شور انتخاباتی تا حداقل یک سال قبل از رای گیری وجود داشت ، در حالیکه در کشور ایران اصلا به این صورت نیست و وعده های انتخاباتی پرداخت ماهیانه 50 هزار تومان ، آوردن نفت سر سفره ی مردم ، آوردن و بردن طرح امنیت اجتماعی و نمونه های بی نظیری از این دست هستند که شاید مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند!!! ، سناریوهای ملی - مذهبی - دینی - طایفه ای - برای مثال احیای احساسات قومی در منطقه ای خاص برای آگاه شدن از میزان عکس العمل مردم آن منطقه - مانند کاریکاتور روزنامه ی ایران و توهین به آذری زبانها و در گام بعدی در دست گرفتن روزنامه ی ایران توسط دولت - اعلام دست یابی به انرژی هسته ای بعنوان عاملی جهت افزایش غرور ملی و در مقابل آن تخریب آثار باستانی و عدم حفاظت مناسب از آنها!!! - مبارزه با بهاییان - عدم توسعه ی مناطق سنی نشین و بکارگیری اشتغال زایی برای آنان - مبارزه با دراویش گنابادی .
***
در مجموع هزاران سناریوی دیگر را در آینده ی نزدیک در مقوله ی انتخابات و در آینده ی دور به مقدار زیاد شاهد خواهیم بود .
***
با سپاس - نیلو از تهران

سارا گفت...

هیلاری کلینتون ، وزیر خارجه آمریکا گفت : ٨ سال منزوی کردن جمهوری اسلامی جواب نداده است !

خانم کلینتون شما هیچی نمی دانی ، کدوم انزوا ؟ این خبر را بخوان :

>>>مهدی غضنفری ( معاون وزیر بازرگانی رژیم تهران ) با اشاره به اینکه مبادلات تجاری ده کشور نخست شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته در مجموع بالغ بر 46 میلیارد دلار بوده است، افزود: مجموع مبادلات تجاری کشورهای اروپایی مذکوردر این مدت بیش از 15 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده که حدود یک سوم (33 درصد) کل این مقدار را شامل می‌شود. <<<
خود احمدی نژاد فقط ٣ بار به نیویورک آمده و سخنرانی کرده است . همه مقامات رژیم تهران به همه کشورهای غربی و شرقی از آمریکا و کانادا گرفته تا اروپا و آسیا و آفریقا و استرالیا سفر کرده اند و.....و از همه دنیا جنس وارد کرده اند ( حتی پرتقال از اسراییل ) ..... خانم وزیر خارجه آمریکا ، شما ازکدوم انزوا حرف میزنی ؟

خانم کلینتون جای تعجب دارد که وزیر خارجه دولت آمریکا هیچی نمی داند ، واقعا متاسفم

بی حجاب گفت...

خانم کلینتون بجای خود شیرینی برای رئیست و حزب دمکرات بفکر منافع و امنیت آمریکا باش , بجای نکوهش دولت جرج بوش برای خوش آمدن حزبت و رئیست رژیم ایران رو باید تحت فشار و انزوای بیشتر قرار داد , باعث تاسفه که زحمات قبلیهابهدر خواهد رفت و تنها چیزی که قربانی خواهد شد امنیت و منافع آمریکا و متحدش اسرایل در منطقست .

ناشناس گفت...

وفا جان! آقای بهمن آقایی دیبا در نشست روز 5 اردیبهشت در صدای آمریکا نشان دادند که درست تحولات انتخابات را نمی‌شناسند. ایشان با وجود اقبالی که به موسوی شده است، از حضور آقای ولایتی در انتخابات صحبت کردند. در این که این انتخابات نمایشی است کسی شکی ندارند؛ اما ایشان چرا پیشاپیش انتخابات را به نفع احمدی نژاد تمام شده اعلام می‌کنند؟ این با امید دادن به مردم و تشویق آنها برای قضاوت که شعار برنامه‌ی شماست منافات دارد. اگر این طور است پس چرا آقای دیبا کتاب‌های خود را از سد ممیزی ارشاد گذرانده‌اند تا در ایران چاپ شود؟

ناشناس گفت...

آقای مستقیم
چند روز پیش دوستی به من گفت که چرا با وجود دو میلیون سپاهی و ارتشی و نیروهای انتظامی توی کشور حوادث تروریستی رخ میده و کلی از سربازها و افسرا کشته میشن . تازه کلی روی بسیج میلیونی مانور داده میشه.
بهش گفتم مگه نمیدونی !؟این همه نیروی مسلح برای مبارزه با دانشجویان دانشگاههاست و جنبشهای مدنیه...