۱۳۸۸ فروردین ۲۱, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته

تفسیر خبرجمعه شب

در برنامه امشب با توجه به برگزاری جشن ملی فناوری هسته ای در ایران نگاهی داریم به تحولات این هفته در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا. نشست پنج بعلاوه یک و ادامه تاکید بر بررسی راه حلهای دیپلماتیک برای مقابله با نگرانی های جدی جامعه بین المللی از جمله در ارتباط با تلاش بلقوه ایران برای دستیابی به سلاح اتمی. اظهارات پرزیدنت اوباما در جمهوری چک از جمله مبنی بر لزوم همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی. اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در مورد مذاکره مستقیم با ایران در مورد برنامه اتمی. سپر دفاع موشکی، تهدید موشکی کره شمالی، بودجه وزارت دفاع آمریکا، ارتباط با جهان اسلام در سخنرانی اوباما در ترکیه و واکنشها به ادامه بازداشت رکسانا صابری خبرنگار آمریکای – ایرانی و اتهام جاسوسی او.

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و همکارم آقای سیامک دهقانپور به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

جشن ملی فناوری هسته ای
ناظران برگزاری جشن ملی فناوری هسته ای ایران را یکروز پس از اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکرات مستقیم با آن کشور تمهیدی حساب شده خواندند. الشرق الوسط نوشت ایران ارسال پیامهای ضد و نقیض خود را از سر گرفت و از مذاکره استقبال کرد. بی بی سی ابراز نگرانی کرد که نیروگاه جدید این پیام را می دهد که ایران به آخرین مرحله چرخه سوخت هسته ای رسیده است. تایمز لندن نوشت رئیس جمهور پیروزمند گام بزرگی برداشت و باعث گسترش نگرانی جامعه بین المللی شد. گاردین پیشبینی کرد نیروگاه جدید باعث پیچیده و طولانی شدن مذاکرات خواهد شد. نشنال در امارات نوشت کارشناسان توان هسته ای ایران را مبالغه آمیز خواندند و تهران فکر می کند این مسئله دست ایران را در مذاکرات قوی خواهدکرد. کوریر دلاسرا در ایتالیا این اقدام را تاکتیکی برای خرید وقت و حفظ اهداف این برنامه خواند. لا ریپوبلیکا و چند رسانه دیگر نوشتند با توجه به کاهش محبوبیت محمود احمدی نژاد به خاطر وضعیت بد اقتصادی، رئیس جمهوری ایران دست به قدرت نمایی زده تا شانس انتخاب مجدد خود را بالا ببرد. رابرت وود از وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به نشست پنج بعلاوه یک بر یافتن راه حل دیپلماتیک برای مجموعه مسائل ایران از جمله برنامه هسته ای تاکید کرد.

کارشناسان از سخنان هیلری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر مذاکره مستقیم با ایران در مورد برنامه اتمی استقبال کردند و گمانه زنی ها از برداشتن قدم های مقدماتی و آمادگی ایران برای بازگشت به جامعه بین المللی حکایت دارند. پنینسولا در قطر این پیش درآمد ها را به شدت مثبت و پیشرفتی قابل ملاحظه خواند. دیلی استار در لبنان نوشت ما تا امتحان نکنیم نمی دانیم این رویکرد واقع بینانه است یا خیر. فرنکفورتر الگمین زیتونگ گفت سال 2009 می تواند سال مذاکره باشد اما اگر دو کشور به راه حلی دست پیدا نکنند سال 2010 سال درگیری خواهد بود. لز اکو در فرانسه حدس می زند ایران می کوشد به انزوای بین المللی خود پایان دهد. تایمز لندن نوشت با توجه به موثر بودن دیپلماسی اوباما ایران نیم قدمی به سوی تنش زدایی گام برمی دارد. چنل نیوز ایژیا در سنگاپور معتقد است تا عادی سازی روابط راه درازی در پیش است.

در همین هفته اتهام جاسوسی به رکسانا صابری خبرنگار آمریکایی – ایرانی وارد شد در حالی که خانواده او برای ملاقات با رکسانا به ایران رفته اند. رابرت وود از وزارت امور خارجه آمریکا اینگونه اتهامات را مردود خواند و خواستار آزادی او شد.
جمهوری چک
در ادامه سفر اروپائی خود یکشنبه گذشته پرزیدنت اوباما به جمهوری چک رفت و با رهبران اتحادیه اروپا در مورد بحران مالی جهانی، جنگ در افغانستان، بحران موشکی کره شمالی و آینده جهان اتمی صحبت کرد. همچنین مسئله سپر دفاع موشکی در این بین مطرح بود. اما در خلال سخنان خود در مورد خلع سلاح اتمی پرزیدنت اوباما به برنامه اتمی ایران اشاره کرد. این بخش از سخنان او تحت تاثیر پوشش خبری پرتاب موشک کره شمالی قرار گرفت. لوس انجلس تایمز به سخنان اوباما به عنوان تعهد او به پاک کردن زمین از سلاح های اتمی اشاره کرد. در مورد ایران اوباما گفت مذاکره با ایران به این معنی نیست که نگرانی های ما در مورد برنامه اتمی ایران و حمایت آن کشور از گروههای تروریستی کاهش پیدا کرده و ما باید از تمام عوامل از جمله دیپلماسی برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران استفاده کنیم.
ترکیه
تحلیلگران عرب از سخنان اوباما در پارلمان ترکیه به گرمی استقبال کردند و آنرا "آغازی نو" با جهان اسلام و "رویکردی مثبت" در مورد آنکارا خواندند. در همین حال برخی از او انتظار دارند "کلام زیبا" را به عمل تبدیل کند. العربیه نوشت رویکرد جدید آمریکا "نشانه های مثبتی" برای تمام جهان اسلام در بر دارد. الجزیره آنرا "نقطه عطف" در روابط آمریکا و ترکیه خواند و آنرا "تاییدی بر نقش ترکیه در منطقه" دانست. خلیج تایمز در امارات با اشاره به قدمهای شانه به شانه اوباما در کنار اسلامگرایان و میانه رو ها، این فضای باز را "کمکی بزرگ" خواند. نشنال نوشت "همه امیدها به این است" که سخنان اوباما در آنکارا سخنانی باشد که "تعیین کننده لحن دوره ریاست جمهوری او در روابط با این بخش جهان باشد." پنینسولا در قطر این سفر را "قدمی بزرگ و محکم برای مرهم نهادن بر زخم روابط آمریکا با جهان اسلام" دانست اما خواستار شد اوباما "حسن نیت خود را در عمل نشان دهد."
عراق
در دیداری از پیش اعلام نشده باراک اوباما روز سه شنبه به عراق رفت و اعلام کرد زمان زمانی است که عراقی ها مسئولیت کشورشان را در دست بگیرند. این سومین سفر او به عراق بود و اولین سفر او در مقام ریاست جمهوری به این کشور. اوباما تاکید کرد با وجودیکه او مخالف جنگ عراق بوده است اما خروج از عراق باید با دقت و سنجیده صورت پذیرد. تعهد او خروج اکثر نیروهای آمریکایی از عراق تا پایان ماه اوت سال آینده است در حالی که حدود پنجاه هزار نیروی آمریکایی برای ماموریت های ضد تروریستی در عراق خواهند ماند
چی فکر می کنین؟

۳ نظر:

پویا گفت...

با درود

شاید در نگاه اول اینطور بنظر برسه که دولت آقای احمدی نژاد به شکلی دارد با خواسته بین المللی سر ناسازگاری می گذارد اما اگر به سایت دویچه وله نظری بیندازیم از دیدارهای پنهانی شخصیت‌های ایرانی و آمریکایی در ژنو خبر دادهhttp://www.dw-world.de/dw/article/0,,4167663,00.html .سئوال اینجاست که آیا این جشن ها مصرف داخلی دارد یا خیر ؟

مصطفی گفت...

درود بر وفای عزیز.
جدا از تمام اتفاقاتی که روی داده یک چیز بیش هز هم توجه من رو جلب کرد! ( بی بی سی ابراز نگرانی کرد... ) ! عجب ! بی بی سی به غیر از یک خبر گزاری چه کاره دیگری داره که ابراز نگرانی کنه!( حال درست باشه یا نه ) 

ناشناس گفت...

به آقاي اوباما توصيه مي كنم كه از طرحها و تجارب گرانبهاي!!! دولت جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي گوناگون از جمله عراق و افغانستان استفاده كنند!!!

http://tabnak.ir/pages/?cid=43375

توزيع سيب زميني سبز شده در سال اصلاح الگوي مصرف !!!