۱۳۸۸ فروردین ۲۰, پنجشنبه

بیکاری در ایران

در میزگرد امشب شرکت کنید.

در میزگرد امشب به مسئله بیکاری در ایران می پردازیم.

میزگرد امشب میزبان آقای کامران دادخواه، استاد اقتصاد دانشگاه نورث ایسترن است.

میزان بیکاری چه تاثیری بر زندگی شما گذاشته؟

آیا تحصیلات و مهارت حرفه ای در پیدا کردن شغل مورد نظرتان موثر است؟

برای مقابله با بیکاری چه باید کرد؟

اکونومیست در گزارشی نرخ بیکاری در ایران را دوازده و نیم درصد اعلام کرد این در حالی است که گزارشهای نهادهای رسمی در ایران در سال گذشته آنرا نه و شش دهم درصد اعلام کرد. روزنامه سرمایه به نقل از معاون طرح های آماری مرکز آمار اشاره کرد بیکاری جوانان دو برابر نرخ رسمی بیکاری کشور یعنی حدود هجده درصد است. در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از معاون امور اداری و مالی وزیر کار و امور اجتماعی گفت: به همت دولت نهم کشور با بحران بیکاری مواجه نیست.
در کنار آمارها و اظهار نظرات ضد و نقیض آثار بیکاری در جامعه در اشکال مختلف رواج فقر، فاصله طبقاتی، فشارهای روانی و آسیب های اجتماعی و حتی بالا رفتن سن ازدواج نمود پیدا می کند.
شما چی فکر می کنین؟

۲۱ نظر:

آریا از شیراز گفت...

تحصیلات در پیدا کردن شغل مهم نیست آقای عوض علی کردان وزیر کشور احمدی نژاد نشان داد با مهرورزی به احمدی نژاد و با داشتن مدرک قلابی هم میتوان به وزارت کشور رسید و هم سالها استاد دانشگاه آزاد بود بدون اینکه حتی لیسانس داشته باشد فقط کافیست به جمع تملق گویان احمدی نژاد بپیوندید !!

ناشناس گفت...

با سلام و خسته نباشيد به وفاي عزيز و ميهمان محترم شما ،
***
معزل بيكاري مشكلات و نابساماني هاي زيادي را براي مردم و بخصوص قشر جوان كشور ما بوجود آورده است . متاسفانه در كشور ما نرخ دقيق و آمار بيكاران ارائه نمي شود . اين در حالي است كه در سال پيش رو ، با توجه به بحران هاي مالي جهاني رشد تصاعدي بيكاران را در كشورمان شاهد خواهيم بود . بيكاران فصلي ، كارگران روزمزد و حتي افرادي كه هفته اي يك ساعت كار مي كنند در آمار بيكاراني كه دولت ارائه مي دهد ، محسوب نمي شوند ؛ با اين حال صافي حقوق پرداختي افرادي كه كار مي كنند هم كم است و در شهرها و روستاها باعث شده كه آمار افراد زير خط فقر زياد شود .
متاسفانه يكي از كشورهايي كه بيشترين آمار فارغ التحصيلان بيكار را دارد ، كشور ايران است .
***
با سپاس – نيلو از تهران

ناشناس گفت...

با دورد
در 2 مورد مهم كه در زندگي مردم و جوانان اهميت دارد ، شاهد هستيم كه آمار دقيقي ارائه نمي شود ؛ يكي تورم و ديگري بيكاري – بنظر شما دليلش چيست؟
رضا از تبريز

roya گفت...

برای مقابله با بیکاری احمدی نژاد پیشنهاد میکند مثل بسیجیان امروز به جلوی سفارت سابق آمریکا بروید و شعار مرگ بر اوباما سر دهید !
مطمئن باشید چون اولین کشوری که در آن شعار مرگ بر اوباما شنیده شد هستید شغل نان و آبداری مثل قمه و زنجیر کشیدن بروی کارگران و معلمان و دانشجویان به شما داده خواهد شد .

ناشناس گفت...

ايران يك كشور جوان است ، به مرور زمان اين جوانان بايد وارد بازار كار شوند ؛ من فكر مي كنم ، اگر با همين وضع موجود اشتغال زايي در ايران ايجاد شود متاسفانه با مشكل بيكاري شديدتري مواجه خواهيم شد .
و مطلب ديگر اينكه ، لطفا در مورد قراردادهاي كاري در كشورهاي ديگر صحبت كنيد ، در مورد قوانين كار موجود در كشورهاي مختلف ؛
علي از اهواز

ناشناس گفت...

سئوالي از مردم ايران ميخوام بپرسم "چرخه ي توليد سوخت هسته اي حق مسلم ماست يا داشتن آينده شغلي و زندگي كردن؟"
پريسا از قزوين

امیربلندیان گفت...

در ایران نظام قانونمندی برسیستم استخدامی حاکم نیست لذا روابط جایگزین ضوابط شده و در بسیاری از مناصب میتان مشاهده کرد که تخصص و تحصیلات افراد هیچ سنخیتی با مقامی که اشغال نموده است ندارد:بعنوان مثال کارشناس دامپزشکی به اذعان خود وزیر اسبق اقتصاد در وزارت دارائی گزارش اقتصادی جهت برنامه ریزی تنظیم میکند یا یک مهندس کشاورزی در وزارت امورخاررجه مدیرکل اموراجتماعی میشود و دهها نمونه دیگر...

ناشناس گفت...

دورد بر وفا
آيدين هستم از شهر كرج مزاحم ميشم
خواهش ميكنم از مهمانتون بپرسيد كه بيان كردن نرخ بيكاران در يك كشور وظيفه كدام سازمانه؟ چرا در تلويزيون ايران مدام آمار بيكاري كشورهاي غربي و علي الخصوص آمريكا گفته ميشه ولي آمار بالاي بيكاران در ايران گفته نمي شه! چه چيز باعث ميشه حكومتها از گفتن نرخ دقيق بيكاران خودداري كنن؟ در صورتي كه گفتن نرخ دقيق بيكاران باعث برنامه ريزي كليه ساختارهاي اجرائي و شركتهاي مختلف براي اشتغال زايي ميشه .

ناشناس گفت...

كم كردن آمار بيكاران و ايجاد شغل نيازمند برنامه ريزي هاي دقيقه . ما در دولت احمدي نژاد حداقل شاهد اين برنامه ريزي نبوديم ؛‌ طرح بنگاههاي زود بازده چه صيغه اي بود؟ براي گرفتن مدارك دانشگاهي در داخل ايران بايد به دلار خرج كرد و وقتي سر كار رفتي به ريال حقوق مي گيري!!!

ناشناس گفت...

در كشور ما روزي راننده هاي كره اي كار مي كردند و دكترهاي هندي و بنگلادشي ولي امروز براي خودمان هم كار نيست .

ناشناس گفت...

سلام مهمان عزيز برنامه - مگه ميشه يه عمر زحمت بكشي و دود چراغ بخوري ، ليسانس بگيري و ميليونها تومان پول خرج كني و بعد خيلي خوش شانس باشي ، حقوق و مزايايي 1 كارگر معمولي رو بگيري و دعا كني كه كفش واكس نمي زني يا لباس خرگوش جلوي فروشگاه تنت نمي كني .
احمد از اروميه

ناشناس گفت...

Salam , aghe fardi reshteye tahsilish motanaseb ba karesh nabashe , en che moshkelati pish miyareh?

امیربلندیان گفت...

قطعن کسب درآمد مکفی در استانداردهای مقبول از طریق شغلی شرافتمندانه میتواند به آغاز و تداوم یک زندگی خوب بیانجامد اما ج.ا باتوجه به ساختارفساد برانگیز خود قادر به ایجاد یک سیستم سالم اقتصادی نیست بنابرین بعید میدانم در درون این سیستم بتوان بابیکاری مقابله کرد.

ناشناس گفت...

تنها چیزی که مهم است انرژی هسته ایست حتی اگر همه ملت از گرسنگی و بیکاری بمیرند !

آرش گفت...

نظام سرمایه داری که ایران نیز جز زیر مجموعه های ان است در معرض بحران های اقتصادی و یکی از تبعات آن بیکاری فزاینده است وقتی که ابر قدرت سرمایه داری نمی تواند بحران بیکاری را در کشور خود مهار کند و کارخانجات معظمی چون جنرال موتورز در معرض ورشکستگی و اخراخ بیشمار کارکنانش است کشوری چون ایران نیز از این شمول خارج نیست.

ناشناس گفت...

آقای وفا
واقعاامروز بسیار برنامه خوبی دارید ... تشکر از شما... بچه های فلسطین، حزب اله، وابستگان جمهوری اسلامی بدون اینکه مهارتی داشته باشند از بهترین زندگی ها بر خور دار هستند.

ناشناس گفت...

وفا تلفن بر کفا رو سوال پیچ کن وقتی میبینی دارن جهت دار حرف میزنن تا حالا همه تلفن برکف بودن

odin گفت...

خود نظام از ایجاد و نولید کار ممانعت بعمل میاورد مثلآ یکی از اقوام بنده بعداز پایان تحصیل پروژه خود را به بانک صنعت و معدن ارائه کرد انها هم گفتند ما نمیتوانیم اما حاج اقا فلانی بشما گوش میدهد. خلاصه حاج اقا در سرمایه گذاری شرکت کرد ولی مسئولیت امور مالی را در دست خود گرفت. دو سال اول ما سوددهی داشتیم ولی پس از دو سال بیجهت حاج اقا ما را ورشکست اعلام کرد و پس از خروج ما و متخصصین حاج اقا شش ماه بعد کارخانه را به چند برابر قیمت فروخت.

پویا گفت...

با درود
در حال حاضر تبار گماری جای شایسته سالاری را گرفته پس نمی توان به تحصیلات و تخصص برای کار دلبست .ریا و کیش شخصیت الان کاربرد بیشتری دارد تا تخصص علمی و یا حتی تجربی.اگر شما اهل قبیله ای از قدرت جاری در کشور باشید با کمترین تخصص و تجربه واجد شغلی می شوید و به طریقی راه را برای با سواد شدن و مدرک گرفتن برایتان باز می کنند اما این افراد ریا کار با این فقر فکر فقط ضربه به کشور می زنند.

زال گفت...

وفای عزیز شما به من بگو چه کسی از بیکاری من لطمه خواهد دید ؟ نه مگر در نخستین مرتبه جهان و بعد سرزمینم و بعد تو و بعد من ! پس دنیا باید براش فکری بکنه و بعد سرزمینم و بعد تو و بعد من . بگذریم که جریان اراده برعکسه ...

کامران گفت...

شما چطور متوجه نشدین که یک نفر 4 بار تلفن زد در این برنامه و با کمک یک نرم افزار کامپی.تری تمام وقت برنامه رو هدر داد!!!
AV-Voice Changer
نام این نرم افزار کامپیوتریه
خواهش می کنم یک مقدار هوشیار باشید
که اینطوری وقت برنامه گرفته نشه