۱۳۸۸ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

"ما جاسوس نیستیم"

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان آقای منصور تایید است. منصور تایید نویسنده، هنرپیشه و کارگردان تئاتر است. از موسسان گروه تئاتر داروگ و کارگردان هنری گروه تئاتر جوانه. او در تازه ترین کار خود "ما جاسوس نیستیم" به وضعیت اقلیت ها خصوصا بهائیان در ایران می پردازد و سوتفاهم ها و تابوهایی که در ارتباط برقرار کردن و رفتار با اقلیت ها وجود دارد.
آیا برخورد مردم با اقلیت ها مناسب و منصفانه است؟
آیا کارهای هنری می تواند وسیله خوبی برای بیان تبعیض ها باشد؟
آیا ایران آینده می تواند جامعه ای فرا مذهبی و فرا قومیتی باشد؟

لینک یوتوب گزیده هایی از نمایش
مطلب iranian.com در مورد نمایش

چی فکر می کنین؟

۲۱ نظر:

بابک گفت...

من در ایران زندگی میکنم. تا چند سال پیش بحث در مورد مسایل مذهبی مشکل بود تعصب خشک مذهبی رواج داشت. الان مردم ما روشنتر شده اند و بسیاری از خانواده ها پذیرش چشم بسته خرافات را کنار گذاشته اند. این هم به علت پیشرفت وسایل ارتباط جمعی است.
از طرفی رژیم حاکم بر ایران نقش معکوسی برای رسانه ها قایل است و از آن سو استفاده میکند. اما من پیش بینی می کنم در آینده نزدیک دین نقشی در سیاست نخواهد داشت.

ناشناس گفت...

با سلام وفای عزیز
***
بنظر من متعدد بودن مذاهب و اقوام در یک کشور ، نماد پیشرفت اجتماعی و فرهنگی یک کشور است ؛ چرا که در کنار یک همزیستی مسالمت آمیز ، مردمی از مذاهب مختلف می توانند آزادانه به بیان افکار خودشان بپردازند . علاوه بر این ،فضا در این چنین جامعه ای می تواند باعث پیشرفت و کشف استعدادهای مختلف بدور از تعصبات شود . اینکه کسی به خاطر عقیده اش مجبور نباشد به سایر کشورها مهاجرت اجباری کند ، می تواند باعث شود که در کشور مادری خود مفید واقع شود . نمونه های بسیاری از ایرانیان در کشورهای غربی وجود دارند که سهم زیادی در تولید علم داشته اند ، ولی متاسفانه بدلایل مذهبی و قومی از وطن دور هستند .
***
خواهشمندم که مهمان عزیز برنامه ، از میان نمونه های بیشمار این چنین افرادی که وجود دارند ، چند مثال بیاورند .
***
با سپاس - نیلو از تهران

ناشناس گفت...

وفا جان
سلام ؛ رضا از تبریز هستم ، تعدد مذاهب در بسیاری از کشورها یک فرصت غیرقابل انکار و در پاره ای از کشورها از جمله ایران برای دولتمردان یک چالش بزرگ است . کشوری با تنوع مذاهب و تنوع قومیت ها می تواند نقاط مشترک میان مذاهب را وسیله ای برای همدلی افراد آن جامعه سازد . این چنین کشوری ، علاوه بر اینکه می تواند نقش مهمی در مبارزه با نژادپرستی بواسطه تنوع فرهنگی داشته باشد ، می تواند ترقی کند ؛ ولی کشوری که در آن مذاهب دیگر غیر از مذهب اصلی کاملا مطرود شوند ، عملا مردم مذاهب دیگر در آن کشور احساس سرخوردگی و پوچی خواهند کرد .
مثلا ایران با وجود اینکه اعلام میکند در مجلس نمایندگان اقلیتهای مذهبی وجود دارد ، ولی وقتی که می شنویم سنی ها در تهران از داشتن حق مسجد اختصاصی محروم هستند و یا نمی توانند به درجات بالای نظامی برسند، به این نتیجه میرسیم که از حرف تا واقعیت فاصله زیاد است.

پویا گفت...

بادرود
اما با درد باید بگویم برخورد با اقلیت ها ظالمانه است .نگاه فاشیستی و خود برتربینی قشری قدرت طلب در دستگاه امنیتی کشور تبعاتی جز ایجاد یک هولوکاستی دیگر در کشور نداشته و ندارد.و اما چه کسی می تواند تاثیر بسیار شگفت انگیز هنرهای نمایشی در بیان عقیده را کتمان کند .چه بسا یک نمایش کوتاه در قالب انیمیشن ، تئاتر ،فیلم های داستانی و مستند تاثیر بسیار زیاد در مقایسه با بیانیه ها و تلاش های دیگر در جلب افکار جهانیان داشته باشد

شهروند گفت...

من هم موافق جدایی دین از سیاست هستم . به یاد داشته باشیم جدایی دین از سیاست ، صرفا به معنی ضد دین بودن نیست . یکی از مزیتهای سکولار بودن ، این است که لااقل بواسطه حکومت دینی نمی توان نابسامانی ها رو انکار کرد. متاسفانه بعضی ها با اسم دین و با ابزار دینداری و با عنوان عدالت پروری! راه هر گونه انتقاد رو از خودشون بستن . ما شاهد افزایش قطر افراد مجموعه مقدس شدیم!

ناشناس گفت...

بهاییان فقط به خاطر اینکه آرامگاه رهبر بهاییت در اسراییل است , جاسوس محسوب میشوند در حالبکه از صد و پنجاه سال دولت کنونی اسراییل وجود نداشت .

پریسا از قزوین گفت...

آقای مستقیم ، اکثر مرزنشینان ما یا غیر شیعه هستن و یا اقلیت . مردم عادی مشکلی با این افراد ندارن ولی میخوام بپرسم که چقدر این مناطق پیشرفت کردن . اگه پیشرفت نکردن دلیلش چیه؟

حاج قنبر از فارس گفت...

با درود
اميدوارم روزي تمام مذاهب با كمال صلح و صفا كنار هم زندگي كنن .
آیا برخورد مردم با اقلیت ها مناسب و منصفانه است؟ در مورد اين سؤال بايد بگويم فعلاً با تبليغات سوء رژيم اين مهم محقق نشده و نمي شود .
آیا کارهای هنری می تواند وسیله خوبی برای بیان تبعیض ها باشد؟
اگر كارهاي هنري از ريشه و سنتها تراوش پيدا كند مؤثر خواهد بود در غير اينصورت خير .
آیا ایران آینده می تواند جامعه ای فرا مذهبی و فرا قومیتی باشد؟
اين مهم نيز فقط نياز به ديد باز اكثريت مذهب در ايران دارد و اينكه اين فرهنگ جا افتاده باشد كه تمام مذاهب يك هدف را دنبال مي كنند و آن هم خدا است .

roya گفت...

احمدی نژاد از تبعیض نژادی انتقاد میکند در حالیکه تبعیض مذهبی و قومی در قانون ایران وجود ارد بعنوان مثال داشتن مذهب شیعه برای ریس جمهور اجباریست ما هیچ وزیر مسیحی یا یهودی نداریم ولی همان اسراییل اسرائیل دارای یک وزیر عرب، یک معاون وزیر عرب و چندین مدیر و مدیرکل و قاضی ارشد عرب و مسلمان است
در اسرائیل اعراب مسلمان و مسیحی و دروزی و هر اسرائیلی غیریهودی دیگر نیز می تواند به بالاترین مقامات برسد.

Nooshin گفت...

آقای مستقیم یادتان میاید احمدی نژاد در پاسخ شما در کنفرانس خبری در جواب اینکه چرا بهاییان را در ایران آزار میدهند بشما گفت بهاییان پیامبر ندارند؟برفرض اینکه اصلا کسی بت پرست باشد و ا دین نداشته باشد چرا نباید ازحقوق یک ایرنی مسلمان برخوردار باشد و در ایران بدون آزار و اذیت زندگی کند؟ مگر شما مدعی عدالت و مبارزه با تبعیض نیستید؟
آقای مستقیم لطفا ماجرا را برای بیندگان بهتر بازگو کنید.

Javad گفت...

در ايران کسانی که شيعه هستند هم در امان نيستند و اگر بر ضد حکومت صحبت کنند به آنها تهمت ضد دين و کافر ميزنند
چه رسد به اين که مسلمان هم نباشند
حکومت ايران فقط شيعه از نوع ولی فقيهی را دين رسمی ميداند و بقيه را کافر و نجس
جواد از قبرس

ایرانی گفت...

اگر تبعیض نژادی بد است محروم کردن سیصد هزار بهایی که از نژاد خود ایرانیان هم هستند از بسیاری حقوق یک شهروند عادی نژاد پرستی نیست ؟چرا تبلیغ بهاییت جرم است اگر مذهب شیعه راست میگوید چرا از تبلیغ بهاییت میترسد آیا چیز بدی در مذهب شیعه وجود دارد که قادر به بحث و جدل منطقی نیست و باید با زور و سرکوب دیگران پایدار بماند ؟

ناشناس گفت...

سلام آقای مستقیم.من به عنوان یک ایرانی هرگز به این فکر نمیکنم که اشخاص چه دین و مذهبی دارندو میخواهم که به دیگران هم بگویم که چه کلیمی باشیدو چه مسیحی و یا مسلمان و حتی بهایی و بودایی و زرتشتی مهم اینه که برای همه ما یک خدا و یک آفریدگار وجود داره و همه یک خدا را می پرستیم.و همه انسانیم.پس بیایید از تعصبات بیجا کهساخته دشمنان انسانیت است دوری کنیم.

Unknown گفت...

خوشبختانه انقلاب اسلامی باعث شد که دید مردم عادی نسبت به بهاییان بسیار بهتر شود چرا که به پوشالی بودن گفته های علما آگاه شدند.

ناشناس گفت...

lotfan soal konin ke in namayesh aya ejraye digari dar los angeles khhad dasht ya kheir ?
va karhaye ishoon ro az che websiti mitavan donbal kard ?

ba tashakor

ناشناس گفت...

آقای وفا

چرا حرف افراد را قطع می کنید. به نظر می رسد که دنبال این هستی که برنامه را از نظر کمی افزایش بدهی نه از نظر کیفی... دوست دار بگوی مثلا 1000 نفر برنامه شما را نگاه می کنند. اینطور نیست ولی، تعداد بییندگان شمادر این برنامه کمتر از 200 نفر است. این افراد همه در وب لاگتان دو 3 نفر هستند که مرتبا کامنت می گذارند

ناشناس گفت...

من فکر میکنم بیشتر کسانی که می اندیشیدند حق اقلیت به اکثریت تعلق دارد امروزه که بیشتر مردم از نظر حکومت عقلیت هستند (حتی بسیاری از شیعیان)از نظر خود بازگذشته باشند.

رضا گفت...

اون آقا که زنگ زد بسیجی نبود از تلفن برکفان بود میخواست بگه بسیجیا به بهایت کار ندارند در صورتیکه سران بهایی به عنوان جاسوس دستگیر شده و دانشجویان بهای از دانشگاه اخراج میشوند .

فرهادازتهران گفت...

بادرود
بنظر من نه تنها ایران اینده جامعه ای فرا مذهبی و فراقومیتی خواهد بود بلکه این امر در سراسر دنیا با از بین رفتن مرزها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

علی از همدان گفت...

چه جالب
رفقا بعد از تلفن بر کفان عزیز! ، اینبار وبلاگ بر کفان محترم را هم دیدیم . به به
عجب نظری ...
آقا یا خانم وبلاگ بر کف نوشته که :
"آقای وفا
چرا حرف افراد را قطع می کنید. به نظر می رسد که دنبال این هستی که برنامه را از نظر کمی افزایش بدهی نه از نظر کیفی... دوست دار بگوی مثلا 1000 نفر برنامه شما را نگاه می کنند. اینطور نیست ولی، تعداد بییندگان شمادر این برنامه کمتر از 200 نفر است. این افراد همه در وب لاگتان دو 3 نفر هستند که مرتبا کامنت می گذارند"

رستم فرخزاد گفت...

اصولا جاسوس به چه کسی گفته میشه و جاسوس چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟
این روزها ما در ایران زیاد با این واژه سر کار داریم به بقال سر کوچه گرفته تا پزشک میگویند جاسوس.

اساسا بنده میخواهم بدانم مثلا این هم میهنان بهایی ما که حتی از ساده ترین حقوق شهروندی مانند درس خواندن هم محروم هستند چه برسد به کار در مقامات نظامی یا دولتی، دیگر به چه چیزی دسترسی دارند که بخواهند جاسوسی هم بکنند؟!!!

اصلا کسی به اینها کار دولتی نمیده که بخواهند مثلا اطلاعات محرمانه ای هم در اختیار داشته باشند.

واقعا جا داره یک برنامه میز گرد تشکیل بشه با موضوع "جاسوس کیست" و این واژه به چه کسانی گفته میشود.

ترجیحا اگر میهمان این برنامه دکتر سازگارا باشند با توجه به مقاله ایشان در این رابطه ،بسیار پربارتر خواهد بود.