۱۳۸۸ فروردین ۱۴, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

تفسیرخبر جمعه شب
پرزیدنت اوباما به همراه بانوی اول آمریکا نخستین سفر اروپائی خود را از روز سه شنبه این هفته آغاز کرد. او ابتدا به بریتانیا وارد شد و با رهبران گروه بیست برای مقابله با بحران مالی جهانی دیدار کرد. او همچنین دیدارهای دوجانبه ای با رهبران روسیه و چین داشت امروز در ادامه سفر خود به استرازبورگ در فرانسه و کهل در آلمان وارد شد تا در نشستهای شصتمین سال ناتو شرکت کند. پرزیدنت اوباما سپس به جمهوری چک خواهد رفت و در پایان سفر اروپائی خود توقفی دو روزه در ترکیه خواهد داشت.
در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و همکارم آقای سیامک دهقانپور نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به اهم رویدادهای این سفرها در اجلاس ناتو چه مسائلی مطرح است؟ در نشست گروه بیست چه گذشت؟ دیدارهای دوجانبه پرزیدنت اوباما دربرگیرنده چه نکاتی درمورد سیاست خارجی آمریکا به ویژه در قبال ایران بود؟
پرزیدنت اوباما و همپیمانان ناتو در کنار مراسم شصتمین سال فعالیت این سازمان به چالشهای مشترک در مورد افغانستان و پاکستان خواهند پرداخت و همچنین به مفهوم استراتژی جدید برای ناتو. برخی از کارشناسان افغانستان را امتحان بزرگی برای ناتو می دانند و برخی دیگر ماموریت کلی این سازمان و گسترش آنرا زیر سوال می برند. نیویورک تایمز نوشت رهبران ناتو در حالی در استرازبورگ گردهم می آیند که باید با این حقیقت روبرو شوند که نخستین ماموریت نظامی ناتو خارج از خاک اروپا با شکستی روبروست که می تواند خطر تزلزل این پیمان را افزایش دهد. همچنان که پرزیدنت اوباما مسئولیت بیشتری برای مبارزه با القاعده و طالبان به دوش می گیرد مشاورانش معتقدند او مصمم است در این جنگ با رویکردی منطقه ای به پیروزی دست یابد. هرچند رویکرد منطقه ای او از حمایتهای شفاهی همپیمانان ناتو برخوردار بوده اما هنوز این همپیمانان نیروی قابل ملاحظه ای به افغانستان اعزام نکرده اند.

گروه بیست
پرزیدنت اوباما پس از پایان اجلاس گروه بیست آنرا سازنده و نقطه عطفی برای بازسازی اقتصاد جهانی خواند. اما گروه بیست چه دستاوردی داشتند؟ به مسائل اساسی چون ضوابط مالی، محرک های اقتصادی و سیاست پولی کمتر توجه شد و در مورد صندوق بین المللی پول دستاورد قابل توجهی دیده شد. نه تنها از جهت میزان کمک مالی به کشورها بلکه از دیدگاه بازسازی مشروعیت این سازمان و تبدیل آن به تنها سازمان موثر در مقابله با این بحران جهانی. یک تریلیون دلار تعهد رهبران جهان برای مقابله با بدترین بحران اقتصاد جهانی پس از جنگ جهانی دوم
آمریکا و چین
کارشناسان به ملاقات پرزیدنت اوباما با هوجینتاو رئیس جمهوری چین واکنشهای مثبتی نشان دادند. درحالی که هنوز برخی به اختلاف نظرهای حل نشده بین دو کشور اشاره می کنند بسیاری در انتظار رهبری مشترک چین و آمریکا در حل بحران مالی هستند. ایندیپندنت لندن نوشت اجلاس لندن در واقع میان چین و امریکا بود و معتقد است آینده به نوع روابط این دو کشور بستگی دارد.
روسیه و آمریکا
دیگر دیدار دوجانبه که حائز اهمیت فراوان بود. ملاقات مدودیف و اوباما روسای جمهور روسیه و آمریکا. ناظران اروپایی ابراز امیدواری کردند که روابط دو کشور شاهد آغاز مجددی باشد. گاردین لندن آنرا مهمترین ملاقات دو جانبه پیش از اجلاس سران گروه بیست خواند. لا فیگارو در فرانسه نوشت این روابط می تواند به کم کردن فاصله بین دو رقیب قدیمی جنگ سرد کمک کند. روسیسکایا گازیتا نوشت مهم این است که دو رهبر بتوانند از مشکلات گذشته بگذرند و به وظایف آینده توجه کنند. زوددویچه زیتونگ آلمان نوشت جهان امن تر خواهد بود اگر روابط روسیه و آمریکا بهتر باشد. پرزیدنت اوباما گفت دو کشور نفع مشترکی برای کاهش تسلیحات اتمی و پیشبرد منع گسترش تسلیحات اتمی و کاهش تهدید تروریسم دارند.
چی فکر می کنین؟

۲ نظر:

Episode گفت...

سلام به صداي آمريکا

من فکر ميکنم در زمينه سياست خارجي، آمريکا بايد حساسيتهايش را کمتر کند شايد حملات تروريستي و ايجاد گروه هاي شبه نظامي غير مستقيم به خاطر حساسيت هاي بيش از حد آمريکا و اعمال آن در سياست هاي بين المللي اش طي سالهاي گذشته باشد کمااينکه آمريکا چنين قصدي نداشت اما احتمالا ناآگاهانه خود حداقل به اين امر دامن زده است...
قدرت و دارايي بيشتر (قطب بودن) باعث ايجاد حساسيت هاي بيشتري هم ميشود و اين کاملا طبيعي است.
البته اگر کشورها و ملتهاي ديگري در جايگاه کشور آمريکا قرار داشتند ممکن بود موجب مشکلات بين المللي بسيار بسيار بيشتري شوند و در صدد مقابله با آنها هم برنيايند و هزينه چنداني نکنند.
به نظر من در حال حاضر سياست آقاي اوباما بسيار عالي و قابل تحسين و تقدير است.
بعنوان يک ايراني اصيل، ضمن عرض سلام و خسته نباشيد و تشکر بابت تبريک عيد ايشان، برايشان آرزوي موفقيت ميکنم.

کوروش از تهران گفت...

رادیو آمریکا: حريت، روزنامه ترکيه در چاپ انگليسی خود به نقل از خبرگزاری رويتر از نيويورک می نويسد: به گفته ديپلمات ها اگر تلاش باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا برای بهبود مناسبات با ايران نتواند تهران را متقاعد سازد که از پيگيری غنی سازی اورانيوم دست بردارد، آمريکا در شورای امنيت سازمان ملل متحد وارد تلاش برای وضع تحريم های تنبيهی جديد عليه ايران خواهد شد. اما فعلا برنامه های مربوط به وضع چهارمين دور تحريم های بين المللی عليه ايران دست کم تا برگزاری انتخابات رياست جمهوری ايران در ماه ژوئن (خردادماه) معلق گذاشته ميشود.<<<

منظور از رياست جمهوری جدید ايران ، همان تدارکاتچی جدید خامنه ای است ! حالا چرا مقامات ساده اندیش دولتهای گروه ١+٥ می خواهند تا انتخاب "تدارکاتچی خامنه ای" صبر کنند ؟ پرسشی است که باید مقامات غربی پاسخ دهند، وقتی "همه کاره" رژیم جمهوری اسلامی( خامنه ای ) پیام اوباما را رد کرده، چه نیازی به تایید این پاسخ " نه" از سوی" مقام زیر دست رهبر" است ؟! مقامات دولتهای گروه ١+٥ اصلا متوجه میستند که در رژیم جمهوری اسلامی حرف اول و آخر را رهبر میزند و رهبر سیاست های داخلی و خارجی را مشخص می کند و رییس جمهور فردی است در حد تدارکاتچی ( همان چیزی که خاتمی هم گفته بود ) حالا چرا مقامات دولتهای گروه ١+٥ دارند وقت را به سود رژیم تهران تلف می کنند ، جای تعجب و تعمق دارد!