۱۳۸۸ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

نفوذ ایران در لبنان

در میزگرد امشب شرکت کنید.

میزگرد امشب میزبان آقای فراس مقصد کارشناس مسائل لبنان است. او همچنین مشاور و از بنیانگزاران بنیاد رنسانس لبنان است که هدف آن تحکیم ثبات، دموکراسی پلورالیستیک، رفع رادیکالیزم و منع دخالت خارجی در لبنان است.

در برنامه امشب با آقای مقصد در مورد نفوذ ایران در لبنان از طریق حزب الله صحبت می کنیم.

نفوذ ایران در لبنان از طریق حزب الله چقدر است؟
آیا روابط سوریه و آمریکا یا ایران و آمریکا بر لبنان تاثیر می گذارد؟
آیا انتخابات پیش روی لبنان می تواند بر نفوذ حزب الله و متعاقب آن نفوذ ایران در منطقه تاثیر بگذارد؟

در آخرین تحولات لبنان امروز خبر دادگاه چهار ژنرال لبنانی اعلام می شود که مظنون به تروریسم، قتل و اقدام به قتل در پرونده رفیق حریری هستند. مصر ضمن دستگیری و محاکمه عوامل حزب الله اعلام کرد عوامل حزب الله در خاک مصر قصد توطئه تروریستی داشتند. حزب الله این اتهام را رد کرده است و می گوید این افراد قصذ قاچاق اسلحه برای حماس را داشتند. وزیر امور خارجه آمریکا ضمن مذاکرات دیپلماتیک با سوریه بار دیگر بر حمایت آمریکا از حاکمیت ارضی لبنان تاکید کرد. لبنان در انتظار برگزاری انتخابات پارلمانی در دو ماه آینده است.

چی فکر می کنین؟

۱۴ نظر:

roya گفت...

نفوذ ایران در لبنان با پرداخت پول به مبلغ 3 میلیارد تومان از طرف شورای شهر تهران به شهرداری بیروت در لبنان یکی از موارد است که آقای چمران در شورای شهر تهران در حالی از پرداخت این پول دفاع میکند که کدکان خیابانی و کارتن خوابها در خیابانهای تهران و سر هر چهاراهی هستند و در فقر و فلاکت دست و پا میزند .

مرد ایرانی گفت...

پرداخت پول ملت ایران به حزب الله لبنان تنها فایده ای که داشت اینستکه امروز کشورهای عربی , ایران را تهدید کردند که در صورت استفاده از نام خلیج فارس نام خليج فارس در مسابقات هبمستگی اسلامی شرکت نمیکند وخواستار بکار بردن نام خلیج عربی به جای خليج فارس هستند , ایران باید دست دوستی به اسرایل بدهد نه به اعراب که به خاکو جزایر ایرانی چشم دارند .

نیلو از تهران گفت...

نوکری حزب الله و گروه حماس برای ایران فقط بخاطر پولیست که از جیب ملت ایران به آنها میدهند تازه این پولها هم نتیجه اش این بود که با اعدام صدام حسین گروه حماس سه روز عزای عمومی اعلام کرد و به او شهید صدام حسین گفت .

هاله نور گفت...

خمینی بیست سال پیش مرد و هنوز هیچکس در ایران جرات ندارد بگوید که سیاست خمینی در حمایت از لبنان و اعراب و باصطلاح همبستگی اسلامی اشتباه بوده است در حالیکه امروز میبینیم که کشورهای عربی به ناسیونالیسم عرب علاقه دارند نه به اتحاد حول محور اسلام و با جنگ و پشتیبانی از ادعای ارضی امارات در برابر ایران این موضوع را همواره ثابت کردهاند پس منافع ایران در دوستی با اسراییل و یا حداکثر بیطرفی است .

امیربلندیان گفت...

چگونه است که حاکمان و سیاسیون و در یک کلام مردم لبنان دخالت مستقیم یک دولت خارجی مانند ج.ا را در امور داخلی خود میپذیرند در حالیکه حکومت ج.ا از همان آغاز ظهور و حضور خود در لبنان با انفجار مقر امریکائیان در بیروت جز فلاکت و بدبختی برای مردم لبنان ثمره دیگری نداشته است؟آیا مردم لبنان و بخصوص شیعیان لبنان میدانند دلارهائیکه ج.ا در آنجا هزینه میکند بدون رضایت مردم ایران بوده و باعث برانگیخته شدن احساس تنفر مردم ایران برعلیه مردم لبنان میشود؟آیا مردم لبنان میدانند در فردای دستیابی مردم ایران به دمکراسی و آزادی تکلیف معاشقه لبنانی ها با ج.ا چه خواهد شد؟

Javad گفت...

حمايت ايران از حزب الّله لبنان برای اين است که در منطقه صلح و امنيت برقرار نشود
حزب الّله ابزاری است در دست جمهوری اسلامی برای ناامن کردن منطقه به منظور اين که افکار جهان از مسائل ايران از جمله ساخت سلاح اتمی منحرف شود

فرهادازتهران گفت...

بنظر من نفوذ ایران در لبنان از طریق حزب الله بسیار زیاد است چون جمهودی اسلامی می داند که در صورت ساختن بمب اتمی عملا نمی تواند از ان علیه اسراییل استفاده کند درنتیجه با پرداخت پولهای هنگفت به حزب الله سعی در تهدید غیر مستقیم اسراییل دارد.

فرید ـ از سوئد گفت...

با سلام به شما و میهمان محترمتان
به نظر من وجود سازمانهای ایدئولوژیکی چون حزب الله در لبنان زائیده اصل صدور انقلاب بوده که آقای خمینی در بدو تأسیس حکومتش ، اظهار نمود . من فکر می کنم حمایت از اندیشه اشخاصی چون آیت الله بروجردی و دیگرانی که بر نظریه جدایی دین از سیاست تأکید زیادی دارند ، می تواند نه تنها ملت ایران بلکه منطقه را از دخالتهای حکومت مذهبی ایران خلاص کند .
می خواستم نظر میهمان برنامه را در این خصوص جویا شوم .

babak34 گفت...

تاآنجایی که درطول سالیان اخبارایران ولبنان را دنبال کرده ام این کمک های مالی ایران به حزب الله فقط برای روزمبادا وسرکوب مخالفان حکومت ایران کارایی داشته وهمین حزب الله لبنان است که درتمام تظاهرات های مخالفان درایران باقیافه های ترسناک درمقابل مردم دیده میشوند ونفس مردم ایران را بریده اند حزب الله پایگاهی برای حکومت ایران است وایران باتزریقات مالی حزب الله را نگاه داشته وبا مرگ خامنه ای حزب الله هم محو خواهد شد.

کوروش گفت...

رژیم جمهوری اسلامی نه تنها در لبنان ، بلکه در اکثر اقدامات تروریستی و خرابکارانه در عراق و افغانستان دخالت داشته و دارد . رژیم تهران خطرناک تر از آنی است که کاخ سفید و کشورهای جهان آزاد تصور آن را می کنند .

نیلو از تهران گفت...

از دفاع جانانه دلاور مرد ایران در قلب قاهره از نام خلیج فارس تقدیر باید کرد.

داریوش گفت...

از اینکه جناب آقای دکتر نوریزاده در قلب جهان عرب یک تنه نام خلیج فارس را به آنهاییکه اسم نادرست آنرا بکار میبردند گوشزد کرد احساس غرور و افتخار میکنم و امیدوارم رژیم عرب پرست و ضد ایرانی جمهوری ولایت فقیه هر چه زودتر به زباله دان تاریخ بپیوندد.

ناشناس گفت...

با سلام وفای عزیز
متاسفانه احتمالاً نام "نیلو" هم مورد دست اندازی برادران! تلفن بر کف و وبلاگ بر کف ، قرار گرفته است و احتمالاً در آینده ای نزدیک شاهد افزایش افرادی باشیم که با نام نیلو کامنت خواهند گذاشت ؛ گذاشتن نظرات ، چه با رعایت ادب و اخلاق و چه بدون آن! ؛ اصلاً برای شخص من مهم نیست ، هدف من فقط بیان افکار و نظر است ؛ در ادامه ی سناریوها شاید فردی باشد که با این نام کامنت بگذارد ؛ در هر شهری نام هایی از این دست (از قبیل نیلوها) وجود دارد و وجود داشته است . ما همه انسانیم . برای کسی که هدفش بیان اظهار نظراتش بصورت مودبانه و مبتنی بر اخلاق باشد نام مهم نیست . نامهای بسیار بزرگتر از این را هم کرده اند . در مقابل بازرگانها نیلو چیزی نیست . وفا جان در پایان آنچه که باعث شد بر خلاف انتظار و باور درونی خود وادار به گذاشتن این کامنت شوم ، بحث سر این است که ممکن است دستم را ببندند ، چشمانم را چشم بند بزنند ، پایم را ببندند ، بگویند چیزی نگو ، ولی شان یک ملت بالاتر از این است که به ملتی بگویند متوجه نشو!!! نتیجه گیری با بازدیدکنندگان است .
وقتی روزنامه ی کشورم را بدلیل انتقاد از حماس تعطیل می کنند ، وقتی که چراغ را بر خانه و ملت ما روا نمی دانند و دیگران با چراغ ما آذین می بندند چه انتظاری می توان داشت؟! وقتی در مراسم راهپیمایی در پلاکاردهای "برندگان صلح نوبل ، ننگ بر شما"! را حمل می کنند ، چه انتظاری می توان داشت؟!
با سپاس - نیلو از تهران

ناشناس گفت...

کمک به لبلانیها چه سود به نافع مدم ایران داره؟من نمیفهمم که اینها کی‌ میخواهن بفکر مردم خود باشن و این همه هزینه و پول را در خود ایران و کمک به مردم خرج کنن.