۱۳۸۸ فروردین ۱۹, چهارشنبه

در مورد سفر اوباما به ترکیه چی فکر می کنین؟


میزگردی با شما و فقط با شما!
در میز گرد امشب شرکت کنید و بگوئید در مورد سفر اوباما به ترکیه چی فکر می کنین؟
آیا اوباما در برقراری ارتباط با جهان اسلام موفق بوده است؟
آیا ترکیه می تواند میانجیگری موفق در خاورمیانه باشد؟
آیا ارتباط جهان اسلام و آمریکا به نفع طرفین است؟
تحلیلگران عرب از سخنان اوباما در پارلمان ترکیه به گرمی استقبال کردند و آنرا "آغازی نو" با جهان اسلام و "رویکردی مثبت" در مورد آنکارا خواندند. در همین حال برخی از او انتظار دارند "کلام زیبا" را به عمل تبدیل کند. العربیه نوشت رویکرد جدید آمریکا "نشانه های مثبتی" برای تمام جهان اسلام در بر دارد. الجزیره آنرا "نقطه عطف" در روابط آمریکا و ترکیه خواند و آنرا "تاییدی بر نقش ترکیه در منطقه" دانست. خلیج تایمز در امارات با اشاره به قدمهای شانه به شانه اوباما در کنار اسلامگرایان و میانه رو ها، این فضای باز را "کمکی بزرگ" خواند. نشنال نوشت "همه امیدها به این است" که سخنان اوباما در آنکارا سخنانی باشد که "تعیین کننده لحن دوره ریاست جمهوری او در روابط با این بخش جهان باشد." پنینسولا در قطر این سفر را "قدمی بزرگ و محکم برای مرهم نهادن بر زخم روابط آمریکا با جهان اسلام" دانست اما خواستار شد اوباما "حسن نیت خود را در عمل نشان دهد."
اوباما:
- اجازه بدید این مطلب را به روشنترین وضعی که می توانم بیان کنم: ایالات متحده آمریکا با اسلام در جنگ نیست و نخواهد بود.
- همکاری ما با جهان اسلام حیاتی است و نه فقط برای پس زدن خشونت های ایدئولوژیک که پیروان تمام ادیان آنرا رد می کنند بلکه برای تقویت و ایجاد فرصتها برای همه مردم.
- ما خواستار مشارکت بیشتر بر اساس منافع مشترک و احترام متقابلیم. ما شنونده ای دقیق خواهیم بود، ما پلی از تفاهم بر سوتفاهمات خواهیم زد ختی وقتی با هم هم نظر نباشیم. ما احترام عمیق خود به اسلام را بیان خواهیم کرد.
تحلیلگران اروپائی نیز حمایت علنی پرزیدنت اوباما از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را با وجود مخالفت فرانسه و آلمان تایید کردند و همچنین پیشنهاد همکاری با جهان اسلام او را تشویق کردند. وطن در ترکیه نوشت "دیوار فروریخت" و طرف از "پایان یافتن فضای بحران که پس از یازده سپتامبر حکمفرما بود" ابراز خرسندی کرد. لافیگارو در فرانسه نوشت "پرزیدنت اوباما زخمها را مرهم بخشید و راه را برای ترکیه هموار کرد تا نقش کلیدی ژئوپولتیک خود را ایفا کند." لا کروآ از "آمریکای متواضع..اما همچنان قوی و مشوق" یاد کرد. تایمز لندن نوشت اوباما درست می گوید که "آینده ترکیه در اروپاست" و سرکوزی "اشتباه می کند و توهین آمیز است که می گوید آمریکا نقشی در این بحث ندارد." برلینر زیتونگ در آلمان از اروپائیلن خواست "خود را از زنجیر تاریخ خود رها کنند" و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را بدون غرض بررسی کنند.
شما چی فکر می کنین؟

۲۹ نظر:

جنتی از تهران گفت...

رژیم گروگانگیر ولایت فقیه ارزشی برای سفرهاو حرفهای اوباما قائل نیست فقط قصد دارد به اوباما بفهماند که مامور اف بی آی و رکسانا صابری را در قبال ماموران سپاه قدس در عراق گروگان گرفته است.

ناشناس گفت...

با سلام و درود بر صداي آمريكا ،
من فكر مي كنم تركيه كشوري منحصر به فرد ، مهم و تاثير گذار در منطقه مي باشد .
تركيه و ايران يك وجه مشترك دارند ؛ هر دو كشورهايي با مردمي مسلمان و غير عرب در منطقه مي باشند . تركيه ي سكولار با تكيه بر برنامه ريزي صحيح در مقايسه با ايران توانسته كه به پيشرفت هاي قابل ملاحضه اي دست پيدا كند .
تركيه مي تواند نقش ميانجي را در ديالوگ بين آمريكا و ايران بازي كند ؛ ولي من مطمئنم حتي اگر از تركيه به عنوان اهرم فشار اقتصادي عليه ايران استفاده شود ، جمهوري اسلامي حاضر نيست دست از انرژي هسته اي برداشته و گامي در جهت كاهش تنش ها بردارد !!!
با سپاس – نيلو از تهران

آریا از شیراز گفت...

اوباما فقط در برابر جمهوری اسلامی وقت تلف میکند,آقای اوباما رژیمی که به ملت خودش رحم و مهربانی نمیکند چرا انتظار دارید با یک بیگانه مهربان باشد ؟
بجای تبریک عید به فارسی بهتر بود از بکار بردن کلمه جمهوری اسلامی خودداری میفرمودید.
برای هزارمین بار شما هم به گفته پرزیدنت بوش خواهید رسید که حساب ملت از رژیم سرکوبگر اسلامی جداست ,اینقدر در صدد بدست آوردن دل رژیم ملایان نباشید.

امیربلندیان گفت...

سلام :سفر اوباما به ترکیه آنهم در ماههای نخست دوران ریاست جمهوری امریکا به ترکیه قطعن دستاوردهای چشمگیری برای ترکها بهمراه داشت:وابستگی ثبات اقتصادی ترکیه به روابط آنکشور با غرب و بالاخص امریکا...مسائل مربوط به قتل عام ارامنه...مسئله تروریسم و چریکهای پ.ک.ک ...همه و همه سرفصل منافعی بودند که ترکها طی سفر اوباما به کشورشان از آن بهره جستند.اما در مورد ایران ....برای من پرسش بسیار بزرگی که مطرح است اینست که دمکراتهای امریکا چه تغییر مثبتی در رفتارهای ج.ا دیدند که اینگونه بادبانها را پائین کشیدند؟در زمان خاتمی که ایران محور شرارت نامیده شد غنی سازی اورانیوم بحالت تعلیق درآمده بود ...دولت رسمن خواهان نابودی کشوری نبود ...اذیت و آزار مردم هم تا اندازه ای کمتر از حال بود.اینک چه اتفاقی افتاده؟ آیا ج.ا از حمایت از گروههای تروریستی دست برداشته....برنامه موشکی و دستیابی به سلاح اتمی را تعطیل کرده...یا اوضاع حقوق بشر و وضعیت دمکراسی بهبودیافته که امریکا اینچنین عقب نشسته است؟ اشتباه نشود ....انتقاد از این وضعیت بمعنای تائید آن وضعیت نیست ! اما من معتقدم این رفتارها حکومت ماکیاولیستی ج.ا را گستاخ تر و یاغی تر خواهد نمود....

ناشناس گفت...

وفا جان سلام
من نمي دانم كه هدف تركيه براي عضويت در اتحاديه اروپا چيست؟ ولي فكر مي كنم كه در راه پيوستن به اتحاديه اروپا ، اين كشور خود به خود مجبور به تغيير استانداردها و بهينه سازي زيرساختهايش مي شود . در آغاز قرن جديد، ايران و تركيه دو كشوري بودند كه با هم شروع به نوين سازي خود كردند ؛ (در تركيه آتاتورك و در ايران رضا شاه) – حال كدام يك موفق تر بوده اند...
رضا از تبريز

ناشناس گفت...

خسته نباشيد / انتخاب كشور تركيه در اين برهه از زمان از طرف پرزيدنت اوباما نشان از هوش بالاي ايشان دارد .
تركيه كشوري مسلمان و غير عرب در خاورميانه اي كه عمدتاً عرب هستند ،‌مي باشد . امروز ساختار سكولار تركيه همچنان حفظ شده است كه ما مي بينيم به او احترام مي شود ؛ اين در حالي است كه در كشور ما سكولاريسم كه به مفهوم جدايي دين از سياست است ، به بي ديني تعبير ميشود !!!
نسترن از كرمان

روشنگر از کردستان گفت...

آقای اوباما ,هیتلر در کتاب نبرد من برنامه هایش را بطور شفاف اعلام کرد ولی کسی جدی نگرفت , جمهوری ولایت فقیه هم بارها محو اسراییل و شهادت طلبی تاکید کرده و شهادت طلبی آن میتواند بصورت انتقال بمب اتمی بطور مخفیانه با یک کشتی به یکی از بنادر آمریکا مثل نیویورک باشد و شما مسئول این غفلت و دوستی با این جنایتکاران و جماعت آخرالزمانی معتقد به ظهور امام زمان خواهید بود .

ناشناس گفت...

آقاي اوباما در يكي از سخنراني هايش در روزهاي اخير به نكته ي جالبي اشاره كردند ، با اين مضمون كه : "ما كشوري مسلمان ، مسيحي يا يهودي نيستيم ،‌ما مردمي هستيم كه پيوندهاي مشترك و هدفهاي يكساني ما را به هم پيوند مي دهد" . بله در كشوري اين چنين (ايالات متحده) يك فرد رنگين پوست ، زجر كشيده در طول زندگي ، خود ساخته ، با خانواده اي از ديني ديگر و از كشوري ديگر ميتواند يه بالاترين سطح برسد.
علي از كرج

ناشناس گفت...

كشور تركيه و دولتمردان آن به فكر منافع ملي كشورشان هستند ؛ مثلاً در مسئله ي گازي با ايران و قطع مكرر گاز بدون رو در وايسي به فكر مردم كشور خودشان بودند ، در حاليكه در كشور ما منافع ملي و احساسات ملي به آن صورت (بايد و شايد) وجود ندارد .
تركيه مي تواند براي ايران ، الگويي از يك كشور رو به توسعه باشد كه علاوه بر داشتن رابطه اي سازنده با ساير كشورها ، در حال ساختن خود و پيشرفت است . امروز تركيه در سطح جهاني مستقل عمل مي كند ؛ و به حقوق كشورهاي ديگر احترام مي گذارد . از جمله اينكه ، رفته رفته رابطه ي خود را با ارمنستان بهبود مي بخشد ؛
تركيه كشوري بوده كه محل تلاقي فرهنگ آسيا و اروپاست پس انتخاب اين كشور از سوي آقاي اوباما بسيار جالب است .
رفتار دولتمردان تركيه بايد الگويي براي كشورهاي ديگر باشد!

جواد از قبرس گفت...

درود بر شما
شناخت اوباما از اسلام محدود به اسلام کشورهای عربی و شرق آسیا است
اسلامی که در ایران حکومت میکند تفاوت فاحشی با اسلام ترکیه ویا کشورهای عرب دارد
اسلام ایران مثل آفتاب پرست هر لحظه تغییر رنگ میدهد و ثباتی ندارد

امام معصوم از قم گفت...

بقول این آقا از اکراین آمریکا باید اشتباهاتشو جبران کنه و از جمهوری درستکار اسلامی که معصوم از جنایت و سرکوب و بطور کلی گناه و اشتباه هست عذرخواهی کند !!

pesar گفت...

به به از داراب هم تلفن بر کف داریم

LOL

ناشناس گفت...

از لحاظ محاسبات و مدیریت و استراتژی سیاسی آمریکا نیاز به نزدیکی به جهان اسلام دارد لذا به مسلمانان باج خواهد داد مثلا کمتر به حقوق بشر در کشورهای اسلامی می پردازد و در عوض حکام و روحانیون کشورهای اسلامی را ب سمت خود جذب خواهد کرد در این راستا با طالبان و جمهوری اسلامی در صورتی که ایران دست آمریکا را بفشارد صلح خواهد کرد.

خلاصه کلام:
آمریکا برای حفظ ابرقدرتی خویش حقوق بشر را فدای منافع خویش خواهد کرد و با متحجرین دست دوستی خواهد داد.

سینی طلا گفت...

برای برقراری ارتباط با مسلمانان جهان پیشنهاد میکنم کشور اسراییل و خاورمیانه را آقای اوباما دودستی و در سینی طلا تقدیم به خامنه ای بکند !!

ناشناس گفت...

Dorod bar shoma
aya berasti goftego miyane iran va emrica az soye rais jomhor obama ba aghaye khamenei manafe mardome iran ro dar bar migirad ya khyr>?

va aya Turkiye ba bayane goftego Hambastegi tamadonha khod ro joze tamadoni midanad ke kharej az janghaye Ideolojiki ke UK dar on mantaghe baraye chapavole melate on mantaghe ijad mikonad mibinad.????

فرهادازتهران گفت...

درود
بنظرمن اقای اوبامادرایجادارتباط باجهان اسلام موفق نخواهدبود.حرفهای ایشان فقط مانند یک انشای زیباست وجداازیک واقعیت که تضاد بین اسلام وغرب یک تضادریشه ای است.

ناشناس گفت...

به به آقای دارابی حالا بصورت افشین خان از گرگان سردرآوردن
LOL

ناشناس گفت...

دورد بر شما
آیا براستی گفتگو میان ایران و امریکا از سوی رئیس جمهور اوباما با آقای خامنه‌ای منافع مردم ایران رو در بر می‌گیرد یا خیر>؟

و آیا ترکیهٔ با بیان گفتگو در خصوص همبستگی‌ تمدنها خود رو جز تمدنی میداند که خارج از جنگهای ایدئولژیکی که UK در اون منطقه برای چپاول ملت اون منطقه ایجاد می‌کند می بیند.؟؟؟؟

ناشناس گفت...

به نظر من امریکا قبلا هم با جهان اسلام مشکلی نداشته است. باید بدانیم که مشکل امریکا با ایران را نباید مشکل با جهان اسلام بدانیم.
چون باید توجه داشته باشیم که نه تنها حکومت ایران را نباید جزو جهان اسلام دانست بلکه این حکومت فقط با کشورهای کومونیستی ارتباط دوستانه دارد

ناشناس گفت...

راستی اون تلفن برکف خانمه ایندفعه اول برنامه اومد رو خط !!

LOL

مصطفی گفت...

درود بر وفا عزیز.
به نظر من اوباما مرد بزرکیست ولی نه به اندازه کسی که بتواند ریس جمهور ایالات متحد باشد. او مرد دوست داشتنی است و تفکر و عقاید عالی را داراست اما بی تجربه گی او با آوردن افراد با تجربه در کابینه اش و همچنین مشاورانش پر نمیشود. مقابله با ایران بدون خون ریزی از سوی آمریکا کار هر کسی نیست. اوباما گل در سوراخ تفنگ ایران میکند و ایران هم به سوی او شلیک. محبوبیت اوباما در حال نزول است و خود او هم این را میداند و جالب اینجاست که هر کاری برای این سقوط انجام میدهد باز هم به سرعت سقوطش اضافه تر میشود. کمی روانشناسی بلد باشیم حس گمشدگی فکری در اوباما شاید بتوانیم ببینم. چیزی که فکرش را میکرد خیلی گوچتر از آن چیزی است که با آن روبرو شده.

ناشناس گفت...

با سلام و درود

توجه به اسلام میانه و به دور از تندروی را می توان اساس توجه پریزیدنت اوباما در این سفر و سخنان تحلیل نمود .در کشور ایران اجتهادی جزم اندیش و طالبان گونه از اسلام وجود دارد که نهاد های قضایی و امنیتی را قبضه کرده است که این چالش دولت ایشان با ایران خواهد بود .سئوال اینجاست که دولت پرزیدنت اوباما با برداشت های تند و دگم از اسلام مثل ایران و عربستان و نفوذ این قرائت در گروه ای مختلف در منطقه چه خواهد کرد ؟

Milad گفت...

سفر ایشون به معنای حفظ افکار عمومی ملت مسلمان در جهت رفتار سیاسی آمریکا در خاورمیانه است که درصد مشکلات خود را حداقل مقابل امت اسلامی کاهش دهد و حاشیه امنیتی از جانب مسلمانان داشته باشند تا آزادانه مقاصدشان را در خاور میانه علیه جمهوری اسلامی پیش بگیرند.

ناشناس گفت...

آقای اوباما با جهان اسلام نمیخواهد آشتی کند چون اصلا قهر نبوده بلکه میخواهد با رژیم ضد بشری جمهوری اسلامی دوست باشد.
جمهوری اسلامی که خیلی سنگ اسلام به سینه میزند اتفاقا با دنیای کمونیسم مثل چین و ونزوئلا و نیکاراگوئه و روسیه به زمامداری پوتین عضو سابق ک گ ب رابطه دارد.

آریا گفت...

با درود، به نظر من، نیت آقای اوباما از سفر به ترکیه این بود که به سایر کشورها، منجمله ایران نشان دهد که میتوان نظام سکولار داشت و میتوان سیستمی که در آن دین از سیاست جداست را در این ناحیه از دنیا تجربه کرد.
با سپاس
آریا از سرخس

ناشناس گفت...

سلام صدای آمریکا با تشکر از برنامه خوبتون
ای کاش می شد اوباما به ایران هم سفر می کرد تا دولتمردان ما به حسن نیت ایشان ایمان می آوردند.

ناشناس گفت...

درود بر شما
از سفر اقای اباما به ترکیه و صحبت های ایشان در آنجا به این نتیجه رسیدم
که آقای اباما به آنچه از اول گفته پایبند است و می خواهد به صلح جهانی و
رفع مشکلات بین المللی، بخصوص در جهان اسلام کمک کند. من فکر می کنم اگر
آقای خامنه ای هم می خواهند عملاً به بهبود وضعیت ملت های مسلمان کمک
کند، باید مثل آقای اباما، به جای جنگ و نزاع، به پیشرفت صلح و دوستی کمک
کنند.
با آرزوی موفقیت
رامین از تهران

ناشناس گفت...

ای کاش می شدآقای اوباما به ایران هم سفر می کردند تا دولتمردان ما به حسن نیت ایشان پی می بردند و دیگر بهانه ای برای کینه ورزی و موضع گیری علیه ایشان نداشته باشند و راه برای دوستی دوباره ی دو ملت فراهم شود.

roya گفت...

برای مقابله با بیکاری احمدی نژاد پیشنهاد میکند مثل بسیجیان امروز به جلوی سفارت سابق آمریکا بروید و شعار مرگ بر اوباما سر دهید !
مطمئن باشید چون اولین کشوری که در آن شعار مرگ بر اوباما شنیده شد هستید شغل نان و آبداری مثل قمه و زنجیر کشیدن بروی کارگران و معلمان و دانشجویان به شما داده خواهد شد .