۱۳۸۷ فروردین ۱۷, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

ایران در هفته ای که گذشت

در برنامه امشب به گسترش رو به شرق ناتو نگاهی دقیقتر خواهیم داشت و تاثیر آنرا بر منطقه و ایران بررسی خواهیم کرد. در بیانیه پایانی ناتو نسبت به گسترش برنامه های اتمی و موشکی قاره پیمای ایران عمیقا ابراز نگرانی شده. مقامات جمهوری اسلامی بر ادامه برنامه اتمی پافشاری می کنند و ادعای ناتو در مورد برنامه های موشکی را بزرگنمایی توان موشکی نامیدند. در این میان جمهوری اسلامی ایران مایل به عضویت در سازمان همکاری شانگهای است. آیا این حرکت به جهت مقابله با ناتو صورت می گیرد؟

نگاهی به عراق خواهیم داشت تا رویدادهای مربوط به آتش بس اخیر را بررسی کنیم. چه کسی حرف آخر را می زند؟ آیا ناآرامیهای اخیر ریشه در اختلافات حزبی و گروهی دارد؟ تهران دخالت در برقراری آتش بس را رد کرد و ایالات متحده هم اعلام کرد اطلاعی از دخالت احتمالی ایران ندارد اما محسن حکیم این مطلب را عنوان کرد و مدعی شد مقتدی صدر در ایران است.

واکنشها به اظهارات اتحادیه عرب درباره جزایر سه گانه ایران همچنان ادامه دارد و ما در برنامه امشب همراه با آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل و آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

شما چی فکر می کنین؟

۱۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام

من به شخصه از شما آقای وفا تشکر میکنم که با این دقت و حوصله این وبلاگ را به روز نگاه میدارید.

به نظر من کاملا واضحه که جمهوری اسلامی به دنبال گسترش توان موشکی خودشه و در این راه هر کاری که بتونه خواهد کرد و این رژیم در مورد آتش بس در عراق نیز یک سیاست دوگانه داره یعنی نمیخواد امریکا از عراق بره بیرون چون از بحران ناشی از خلا قدرت میترسه و از طرفی با مداخله هاش میخواد آمریکا رو ضربه پذیر و شکست خورده نشون بده در واقع یک جور شل کن سفت کن میکنه و هدف اصلیش گرم نگاه داشتن تنور بحران و در کانون توجه قرار دادن حکومت اسلامی است تا بدین وسیله خودشو به عنوان ابر قدرت منطقه تثبیت کنه و از طرفی بتونه وقت بخره تا از نظر داخلی یک دست بشه و از طرفی بتونه مسئله اتمی خودشو در سایه این بحرانها به پیش ببره.
به نظر من جمهوری اسلامی خیالش راحته که آمریکا حمله نخواهد کرد چرا که هنوز جنگ عراق به هیچ نتیجه مهمی نرسیده و وضعیت آمنریکا تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی به حالت انفعالی خواهد بود و بدین ترتیب به مخاطره جویی هاش در عراق ادامه میده.

من گمان میکنم که در سال اخیر میلادی باید منتظر یک حادثه تروریستی در آمریکا باشیم تا بدین وسیله آرای مردم آمریکا به سمت مک کین کشیده بشه تا مک کین بالا بیاد و به نظر من این مک کین خواهد بود که طرح نقشه راه را ادامه خواهد داد.

من عقیده ندارم که جمهوری اسلامی و امریکا با هم همدست هستند بلکه معتقدم آمریکا با زرنگی تمام از سیاستهای احمقانه جمهوری اسلامی در جهت منافع اقتصادی خودش استفاده کرده و مثلا تونسته میلیارد ها دلار اسلحه به خلیج نشینان بفروشه و از طرفی بالا بردن قیمت نفت نیز اساسا تو جیب آمریکایی ها رفته چون بدین وسیله باز هم محصولاتشون رو گرونتر به اعراب فروختن. در هر صورت برای ما کشورهای نفتی که فقط وارد کننده کالا هستیم گران شدن نفت هیچ تاثیری روی اقتصاد ما نداره چون به همون نسبت کالاهای وارداتی نیز گرون میشن.

در ضمن از آقای وفا خواهش دارم نظرات را بدون کنترل کردن روی سایت بگذارند تا رعایت آزادی بیان بشود اگر چه شاهد ادبیات رکیک حامیان جمهوری اسلامی خواهیم بود

با تشکر

ناشناس گفت...

فرمانده عمليات نيروهای چندمليتی در جنوب عراق با اشاره به اعتراف افراد دستگير شده در جريان درگيريهاي خونين اين منطقه گفت رژيم تهران همچنان از طريق آموزش به شبه نظاميان و ارسال سلاح براي آنها، مانع برقراري ثبات و امنيت در عراق شده است.
فقط با سرنگوني رژيم آخوندهاي تروريست منطقه خاور ميانه روي آسايش را به خود خواهد ديد. جورج بوش اقدامات مفيد خود را نکميل کن و پس از سرنگوني 2 رژيم تروريستي و خطرناک طالبان و صدام , رژيم جمهوري اسلامي را هم سرنگون کن.

وفا گفت...

ناشناس عزیز نظرات بدون کنترل روی سایت می آید. چه موافق چه مخالف. قانون کلی این وبلاگ اظهار نظر در عین احترام است. تا حالا چه طرفداران جمهوری اسلامی و چه مخالفان آن بیش از حد معقول از کلمات و جملات غیر ضروری و تحریک آمیز استفاده می کنند که باعث زحمت می شود. امیدوارم به تدریج خودمان را به شیوه ای تطبیق دهیم که نظرمان را بدون توهین به دیگران بیان کنیم.

ناشناس گفت...

وفا جان سلام.
من هم میخواهم بگویم که تمام این مشوق ها به جمهوری اسلامی بیهوده است. جمهوری اسلامی میخواهد بمب اتمی درست کند و هیچ چیز جلو این را نخواهد گرفت بجز سرنگونی این حکومت. من حاظرم قسم بخدا بخورم که تا وقتی که جمهوری اسلامی وجود دارد مسعله تروریسم بین المللی حل نخواهد شد زیرا این حکومت مرکز تروریسم است.
درود بر تو.

ناشناس گفت...

«««به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، یکشنبه شب بار دیگر منطقه سبز بغداد هدف حمله موشکی قرار گرفته است. يکی از مقامات نظامی آمريکايی اعلام کرد در حمله موشکی به منطقه بشدت حفاظت شده بغداد، دو نظامی آمريکايی کشته شدند.

این مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفت بر اثر اصابت دست کم دو راکت به منطقه سبز در مرکز بغداد، دو نظامی کشته و هفده تن ديگر مجروح شدند.»»»
آمريکا چه زماني مي خواهد باور کند که همه مشکلات عراق و افغانستان و لبنان و فلسطين از رژيم جمهوري اسلامي است و تا زماني که رژيم جمهوري اسلامي سرنگون نشود اوضاع کشورهاي عراق و افغانستان و لبنان و فلسطين به همين شکل باقي خواهد ماند و هرروز شاهد کشتار مردم در اين کشورها و نظاميان آمريکائي خواهيم بود.

ناشناس گفت...

همه هی می گن رژیم ج ا سرنگون شود تا همه چیز درست شود. اینها بروند تا بعد همه جا گلستان شود...اولا از بزرگترهای خود بپرسید که این جملات چقدر برای آنها آشنا هستند در سالهای دهه 50،دوما رژیم ج ا برود که که بیاید؟ سوما و از همه مهمتر، چگونه برود؟ حمله آمریکا؟؟؟ انقلابی دیگر؟؟؟ بوسیله زلزله؟؟؟چگونه برود...اگر به این یکی دو تا سوال کسی از دوستان سرنگون کننده پاسخ دهد سپاسگزار خواهم بود.

ناشناس گفت...

parchame shiro khorshid parchame hamisheye irane sharm bar kasani ke jeloye uno mikhan begiran va shoma age be donbal azadiye bayan va aghide hastin bezarin har kasi ke mikhad parchame meliye iran ke parchame3000 saley shayadam bishtar ghedmat dare ra biyare va be parchame keshvaresh eshgh bevarze

ناشناس گفت...

تنها راه نجات این ملت از دست این رژیم خونخوار حمله نظامی آمریکاست ....
اینها با زور آمدند با زور هم میروند...
ما جوانان ایران زمین آماده ایم تا با حمله آمریکا این رژیم را سرنگون کنیم...
حتی بعضی از دوستان من میگفتند در صورت حمله آمریکا پوتینهای سربازان آمریکایی را پاک میکنیم....
ایران عراق نیست ....ایرانی دوستدار امریکا و امریکاییست وبا اولین حمله جونان از داخل این نظام را ساقط میکنند...
اگر چه جان عده ای بیگناه نیز گرفته میشود.... ولی در عوض نسل بعدی ایران آزادی را تجربه خواهد کرد....
مخالفان این عقیده اذعان میکنند که امریکا اگر به ایران حمله کند به دنبال منافع خودش است....
در جواب باید متذکر شوم منافع امریکا هرچه باشد از منافع این قوم عرب و تروریست که به جان و مال و ناموس مردم رحم نمیکنند ارجحیت دارد...
پس بیایید منطقی تر باشیم و تنها راه نجات ایران را مایه اختلافات خود نکنیم
این رژیم با گل و اپوزوسیون و مخالفت و .... نمیرود
تا کی خودمان را گول بزنیم که روزی این حک.مت اصلاح میشود....؟؟؟؟
قوانین اسلامی که در این حکومت اجرا میشود اصلاح ناپذیر است ... اگر غیر از این بود در این 1400سال اصلاح میشد.... تنها راه علاج خشک کردن این زخم چرکیست.... مطمئن باشید با فروریختن این نظام عراق هم آرامش و دمکراسی را تجربه خواهد کرد....
به نمایندگی از جمعی از جوانان ایران زمین....
مازیار 26ساله تهران

ناشناس گفت...

آفای مستقیم بدان و آگاه باش این خیانتی که تو داری میکنی و مغز جوانان گمراه را میشوری بدون پاسخ نخواهد ماند و به زودی در برابر دادگاه مردمی ملت ایران محاکمه خواهی شد.
ملت ایران بر مستکبرین جهانی چون شما و صدای امریکا پشت کرده و خواهد کرد.

Unknown گفت...

درود گرم خدمت آقای وفا مستقیم
وفا جان دوستان نظرات جالبی دارند . در این مورد که این حکومت خواهان عضویت در شانگهای برای مقابله با ناتو است تقریبا میشه گفت درسته ولی مسئله اینست که اعضای شانگهای هم بعید میدانم با این راهی که این حکومت در پیش گرفته مخالف باشند.
این حکومت امروز با صحبتهایی که داشت کاملا ایران را در معرض یک حمله نظامی در همین سال شمسی قرار داده و البته نیاز خود را در این مسئله میبیند برای بقای بیشتر و اهدافی که همه ما میدانیم چیست.
این حکومت تقریبا اعتقاد کامل دارد که حمله به ایران بسیار محدود خواهد بود و آن مدل اقدام نظامی غرب واقعا هم به نفع این حکومت از نظر تبلیغاتی و بحرانی که به ان نیاز دارد خواهد بود ولی نظر من اینست که خیلی هم نباید مطمئن باشند . بنظر من کلک این حکومت با یک حمله کاملا بزرگ و با شرکت ناتو اتفاق خواهد افتاد که تکلیف حکومت را برای همیشه روشن خواهد ساخت. البته بحران بسیار عظیم خواهد بود ولی راه دیگری برای جهان آزاد وجود ندارد اگر بخواهد کار بزرگترین دولت حامی تروریسم را از ریشه قطع کند. مرسی وفا جان . کار شما خیلی درسته.

ناشناس گفت...

وفاي عزيز با سلام.
شايد شما بتوني تو اين وبلاگ يه خورده از اين نزاع بيخود voa با بعضي بينندگان وتلويزيون ها رو حداقل كم كني.متني كه در زير مياد جواب من به كساني است كه تهمت هاي زيادي رو تو اين چند روز نثار voa كردن
ممنون ميشم نظرم رو بزاريد و اگه ميشه نظر خودتون رو هم بگيد.مرسي
به نظر من هم صداي آمريكا فعلا با اين قوانين نميتونه يه پرچم بزاره كنار تصوير يا هر جاي ديگه.من خودم عاشق اين پرچم شير و خورشيد هستم و اون رو فقط نشان دهنده رژيم گذشته نميدونم بلكه خيلي قديميتر از اين حرف هاست(لطفا كتاب شير خورشيد احمد كسروي رو بخونيد)
در وطن دوستي شهرام همايون هم شكي ندارم.ولي به نظر من نبايد اينقدر جنجال برپا كنه. به خدا خيلي از دوستاني كه تو voa كار ميكنن همشون به اين پرچم علاقه دارن ولي خوب نميتونن بيان كنن چون به عنوان نظر صداي امريكا ممكنه دونسته بشه.من دفاع بيجا از صداي آمريكا نميكنم. و با گفته دوستمون هم موافقم كه گفتن :آمريكا عاشق چشم و آبروي ما نيست.درسته .حق با ايشونه .فعلا ما تو شرايطي هستيم كه منافع كشور آمريكا با ما (اپوزوسيون)(البته من تو ايرانم) يكي شده و ما بايد تمام سعي خود را انجام دهيم تا از اين فرصت به دست آمده بهترين بهره برداري رو انجام بديم.نه اينكه چون برنامه هاي صداي آمريكا متنوع شده و حرفه اي شده بهش گير بديم كه چرا پرچم نميزاري و يا چرا از بعضي ميهمانان مدافع رژيم استفاده ميكني.دموكراسي يعني يه موافق بياد و يه مخالف هم بياد با هم بحث كنن و مردم هم قاضي باشن.نه اينكه فقط يك ديدگاه بياريم و از بام تا شام فحش بديم و ديگر هيچ(منظورم آقاي همايون نيستا! دوباره سوء تفاهم نشه)
من هم خيلي انتقاد از صداي امريكا دارم.همينطور كه از كانال 1 هم دارم.ولي بعضي ها از جمله يك نفركه امروز تلفني داشت با اقاي همايون صحبت ميكرد بيخودي داشت اين آب رو گل آلود تر ميكرد.نميدونم چرا بعضي ها انتظار دارن كه صداي آمريكا اين هفت ساعت برنامه اي كه الان داره رو كلا يك نفر بشينه اونجا و هي داد بزنه و فحش بده و ..
برنامه هاي يك تلويزيون حرفه اي بايد متنوع باشه.براي زنان برنامه داشته باشه براي جوانان داشته باشه.من دفاع نميكنم از صداي آمريكا با اينكه همه اينها رو داره ولي هنوز هم خيلي نقص داره.خود كانال يك هم برنامه هاش متنوع هست.من به شخصه هيچ منافاتي بين هدف و نتايج تلويزيونهاي صداي آمريكا و كانال 1 نميبينم.حال يكيش خودموني تره , يكيش هم رسمي تره.در مورد آقاي فرهودي هم بايد بگم كه ايشون باز هم در يك جوابيه گفتن كه ما به اين پرچم شير و خورشيد كه نشانه ملي گرايي ايرانيان است احترام ميگذاريم .اينقدر سخت گير نباشيد.حالا يه اشتباهي كرد و گفت پرچم گروهي خاص!
اگر بخواهيم طرفدار تئوري توطئه باشيم كه واويلا ...
به خودمون هم بايد شك كنيم.
مردم بهترين قاضي هستن .همين مخاطبان زياد voa و پارس و كانال 1 نشون ميده كه مردم از برنامه هاشون خوششون مياد.
به جاي اين همه مباحثات بشينيم يه ذره كتاب بخونيم.كه ريشه تمام بدبختي هامون همين كتاب نخوندنه.
جاويد ايران زمين
زنده باد آزادي

وفا گفت...

کاوه جان، جان کلام گفته شده. چند یادآوری لازمه. اول اینکه جه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم اسم رسمی ثبت شده ایران در سازمان ملل متحد "جمهوری اسلامی ایران" است. پرچم رسمی کشور هم پرچم سه رنگ با نشان الله و بیست و دو الله اکبر در حاشیه. بنابر این اشره به ایران به عنوان یک کشور عضو جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد یعنی همین. نکته دوم که به درک بهتر ما از مسئله کمک می کنه اینه که صدای آمریکا علیرغم تبلیغات وسیع جمهوری اسلامی یک رسانه اپوزسیون نیست و وظیفه اون بر اساس منشورش گسترش و پیشرفت دموکراسی از راه اطلاع رسانی درسته و برای حفظ بی طرفی چارچوب و موازینی رو رعایت میکنه که از جمله همین روشی بود که در برنامه همکار عزیزم آقای فرهودی رعایت شد.

وفا گفت...

به ناشناس عزیزی که حکم خیانت بنده را صادر کرده اند باید عرض کنم البته به طنز...

اگر من "مغز جوانان گمراه را می شویم" که کار بدی نیست چون اگر گمراهند حالا راهنمایی می شوند. باید پرسید چه کسی آنها را گمراه کرده...!

اشاره به دادگاه مردمی ملت ایران کردید باید با نهایت سرور از خبر تاسیس چنین دادگاهی خشنود شدم. فکر میکنم خیلی ها باید توی صف چنین دادگاهی باشند و تا نوبت به من برسه خدا بزرگه... اول از اونهایی که حق برخورداری از دادگاه آزاد و عادلانه را ندارند شروع کنید. گناه من که قابلی نداره...

شوخی آخر هم اینکه اگر بپذیریم که مستکبرین جهانی هستند و جهان هم گرد بنابر این پشت کردن به آنها چندان مفهومی نداره چون اگه جهان گرده و مستکبرین جهانی دیگه پشت و جلو مفهومی نداره.

به هر حال از اینکه ما رو در جریان میزان اثر گذاری صدای آمریکا قرار دادی ممنونم. کمی هم راجع به موضوع نظر بدهید...لطفا

ناشناس گفت...

وفای عزیز
جمهوری اسلامی یک حکومت ضد ایرانی
بدون پشتوانه مردمی-و همانند اشغالگران با اسرای خود یعنی مردم ایران رفتار میکند.
و هرگز ناینده مردم ایران نبوده و کلیه توافقات بین المللی جمهوری اسلامی
چه در مورد جزایر سه گانه یا دریای مازندران و...تا برقراری یک حکومت دموکراتیک و ایرانی فاقد اعتبار میباشد.
بابک خرمدین