۱۳۸۷ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

نشانه های جدایی دمشق از تهران

ترکیه اعلام کرد اسرائیل در قبال صلح با سوریه حاضر به پس دادن بلندیهای جولان است. به گزارش رسانه ها پیام اهود المرت، نخست وزیر اسرائیل از طریق رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به بشار اسد رئیس جمهور سوریه رسیده است.

کمی به عقب برگردیم پنج ماه پیش سوریه به رغم مخالفتهای شدید جمهوری اسلامی در کنفرانس آناپولیس که برای پیشبرد صلح خاورمیانه برگزار شد شرکت کرد. گمانه زنی ها نسبت به تغییرات سیاست سوریه در ارتباط با جمهوری اسلامی بالا گرفت و گفته می شد غرب در تلاش خارج کردن سوریه از مدار ایران است.

دو ماه پیش عماد مغنیه مرد شماره دو حزب الله در سوریه کشته شد. در میان گمان های مختلف امکان همکاری سوریه و سازش میان سوریه و غرب برای از بین بردن او مطرح شد. گفته می شد شاید سوریه در قبال پس گرفتن بلندیهای جولان در این مسیر همکاری کرده باشد.

ترکیه در ماههای اخیر برای میانجی گری در مسیر صلح میان اعراب و اسرائیل اعلام آمادگی کرده بود.

یادمان هست که تاسیسات اتمی سوریه سپتامبر گذشته منهدم شد.

آیا سوریه به سمت غرب متمایل شده و از جمهوری اسلامی دور می شود؟ آیا این حرکت میتواند به انزوای سیاسی بیشتر جمهوری اسلامی و کاهش نفوذ آن در منطقه بیانجامد؟ ارتباط با حزب الله لبنان و مداخله در کرانه باختری تا چه اندازه تحت تاثیر این تحولات خواهد بود؟

بشار اسد مذاکره مستقیم با اسرائیل را منوط به میانجی گری آمریکا دانسته اما آنرا تا دولت آینده در آمریکا به تعویق انداخته است. همزمان با این مسئله کنگره آمریکا ویدئوی ضبط شده در تاسیسات اتمی سوریه که نقش کره شمالی نیز در آن مشهود است را بررسی می کند. آیا دموکراتها در تلاش تعویق آغاز مذاکرات مستقیم اسرائیل و سوریه هستند تا آنرا در صورت به قدرت رسیدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در کارنامه خود ضبط کنند؟

۶ نظر:

ناشناس گفت...

این تحول نشانه انزوای هرچه بیشتر ایران حتا در میان همسایگان و دوستانی مثل آنکارا ، دمشق و عراق است ضمن اینکهجدی بودن خطر تهران را برای اسرائیل آشکار می کند. چراکه نل آویو در 40 سال گذشته هرگز حاضر به پس دادن جولان به سوریه نشده و حتا آنرا بخشی از خاک اسرائیل اعلام کرده بود.ماجراجوئی ها ی ایران را در برابر سیاست متین اسلامگرایان ترک بگذارید تا ببینید یک رژیم خودبین چه ها که بر سر یک کشور بزرگ منطقه نمی آورد.
آرمین

ناشناس گفت...

می خواستم در رابطه با میزان کمک مالی سوریه به تروریستهای تندرو بدونم .آیا سوریه هم کمک دویست و پتجاه میلیونی هم به لبنان می کند. نظر مردم سوریه در مورد کمک های دولت سوریه به لبنان چیست؟
سوریه چه نفعی از کمک به لبنان می برد

ناشناس گفت...

وفا جان سلام چطوري تو خوبي؟

موضوع هرچي هست خيلي جالبه که رد کره شمالي رو توي فعاليت هاي مخفيانه هسته اي سوريه پيدا کردن!
نميدونم اين سوال براي سازمان هاي اطلاعاتي که پي به اين موضوع بردن مطرح شده يا نه که اين ارتباط در گذشته اصلا "چجوري و چطور" انجام شده که اون موقع همين محققان اطلاعاتي که الان به کمک "تحليل و مقايسه تصاوير" پي به اين موضوع بردن نتونسته بودن بفهمن؟
خب اگه فهميده بودن که صداش درميومد!
نميدونم منظورمو متوجه شدين يا نه؟!
اينطوري بگم که برگردين به قبل از منهدم شدن تاسيسات هسته اي سوريه.
آيا در اون زمان همين سازمان هاي اطلاعاتي متوجه "ارتباط هايي" بين سوريه و کره شمالي در مورد تاسيسات هسته اي شده بودند يا نه؟!
آيا کره شمالي و سوريه انقدر در مخفي کردن اين موضوع "موفق و متبحر" بودن که حتي سازمان هاي اطلاعاتي خبره هم نتونستن اين ارتباط رو "اون موقع" و "از روش هاي ديگه اي" متوجه بشن؟!
حتي زمان مهندم کردن هم اين موضوع هنوز مخفي بود...
فکر ميکنم فهميدن اينکه "چطور" کره شمالي و سوريه تونسته بودن اين ارتباط رو مخفي کنن خيلي اهميت داشته باشه و من اگر جاي اسراييل بودم شرط واگذاري بلندي هاي جولان رو اين ميذاشتم که سوريه در اين مورد توضيحي بده اونم با جزئيات !!
اين اطلاعات شايد بتونه مچ بعضي کشورهاي ديگرو هم بگيره!
واقعا اگر جاي اسراييلي ها بودم دلم مي خواست بدونم سوريه چه عکس العملي در اين زمينه نشون ميده!
البته اگر واقعا ثابت شده باشه که کره شمالي و سوريه در مورد فعاليت هاي تاسيسات هسته اي با هم در ارتباط بودن.

ناشناس گفت...

بنظر من در این موارد کشور روسیه دخیل است،بعد از فروپاشی شوروی دانشمدانش بیکار و اطلاعات حساس را فرختند، والان نیز در کار کشور های غربی اخلال میکنن تا دق دل خودشونو خالی و جیبشونو پرکنن.

avangard گفت...

چنين پيش بيني اي لا اقل در آينده اي نزديك نا محتمل است چون شيرازه ي رفتاري و منفعتي دو نظام استبدادي بهم پيوسته و اسرار مگوي جنايتها يشان در جهان استواري سنتي را رقم خواهد زد مگر در صورت احتمال سقوط و اضمحلال دو رژيم تروريستي و جديت برخورد غرب در راستاي سرنگوني آنها اين مهم ميسر خواهد شد

ناشناس گفت...

بررسی تحولات اخیر خاورمیانه نشان می دهد که ایران تنها بازنده این میدان خواهد بود.
آیا دلیل سی سال پشتیبانی دولت جمهوری اسلامی ایران از سوریه و گروههای تندرو فلسطینی و به هدر دادن میلیاردها دلار از سرمایه های این مملکت, باز پس گیری بلندی های جولان برای سوریه بوده است؟
در حالیکه بدلیل نداشتن هیچ متحد نیرومندی در جهان خاک ایران از خزر تا جزایر سه گانه درخلیج فارس و حتی نام خلیج فارس در معرض تهدید قرار گرفته است0
آیا تمام هزینه هائی که مردم ایران در این سی سال پرداخت کردند بخاطر صلح اعراب و اسرائیل و دشمنی هر دو طرف با ایران بوده است؟
آیا سهم ایران در این میان فقط, منزوی شدن در جهان ,در معرض تهدید و تجاوز قرار گرفتن,بر باد رفتن فرصتها و سرمایه ها بوده است؟
آیا آقای خامنه ای بعنوان طراح اصلی و شخص اول مملکت که هیچ صدای دیگری را هم نمی خواهدبشنود ,مسئولیت این باخت بزرگ را بهعده میگیرد؟