۱۳۸۷ فروردین ۲۴, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

ایران در هفته ای که گذشت.
در این هفته آمریکا و روسیه از ایران خواستند از قطعنامه های سازمان ملل پیروی کند. محمود صالحی عضو سابق سندیکای کارگران با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. شماری از دانشجویان دانشگاه شیراز به کمیته انظباطی احضار شدند. ایران یادداشت آمریکا برای دور جدید مذاکرات بر سر عراق را دریافت کرد. آمریکا و بریتانیا از برنامه نصب شش هزار سانتریفیوژ در نطنز انتقاد کردند. حسین موسویان بنا به گزارشی به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد ولی قوه قضائیه هنوز این خبر را تایید نکرده است. ژنرال پترائس و رایان کراکر در مورد وضعیت عراق به سنای آمریکا گزارش دادند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد پنج بعلاوه یک گام های تازه علیه برنامه اتمی ایران را بررسی خواهد کرد. جلال طالبانی از انحلال سپاه مهدی وابسته به مقتدا صدر پشتیبانی کرد. عمادالدین باقی از طرف هیات روزنامه نگاران بریتانیا بعنوان بهترین روزنامه نگار بین المللی سال معرفی شد. سفیر آمریکا در بغداد گفت ایران بدنبال لبنانیزه کردن عراق است. مشاور احمدی نژاد از تغییر برخی وزیران خبر داد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی از یمن دیدار کرد. گزارشگران بدون مرز دستگیری اسماعیل جعفری وبلاگ نویس و روزنامه نگار را محکوم کرد. حدود 600 فعال اجتماعی ایران به بازداشت خدیجه مقدم از مدافعان حقوق زنان اعتراض کردند.
در برنامه امشب همراه با کارشناسان تفسیر خبر آقای مهندس علی افشاری تحلیلگر سیاسی و آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین و آقای دکتر حسن منصور که در نیمه دوم برنامه به ما خواهند پیوست به تاثیر گزارشهای مقامات آمریکا درباره وضعیت عراق بر سیاست های جمهوری اسلامی در منطقه نگاهی خواهیم داشت. جشن هسته ای و ادامه پافشاری جمهوری اسلامی بر سیاست اتمی خود را همراه با واکنشهای بین المللی بررسی خواهیم کرد. خصوصی سازی و تورم مهار نشدنی را در طرح جدید اقتصادی مرور می کنیم و نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به آخرین رویدادهای حقوق بشر در ایران.

۹ نظر:

Bahram-ir گفت...

متاسفانه بنظر میاد آمریکا قادر به یک برخورد جدی با جمهوری اسلامی نیست و لذا دست به یک جنگ سرد با رژیم تهران زده است

ناشناس گفت...

اگه یادتون باشه سعید امامی اعتراف کرده بود که انفجار حرم امام رضا کار خودشون بوده و گردن مجاهدین گذاشتن..."کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز"‍ که پیش حرم امام رضا چیزی نیست! سینما رکس آبادان رو هم همین آخوندها با آتیش کشیدن گذاشتن گردن شاه! این کارها رو میکنند تا مردم عصبانی بشوند... بعدش هم ماهی گیری از آب گل آلود هم که تخصص آخوندها است.

ناشناس گفت...

به نظر من این از بدیهیات بود که با روی کار آمدن مجلس فعلی و سپاهیزه کردن ایران چه در مجلس و چه دولت شرائط اینگونه اقتضاء می نماید که برای امنیتی کردن فضای کشور احتیاج به یکی دو تا دیگه از این بمب گذاریها که تاریخ مصرفشان حداکثر تا بمب گذاری توی حرم رضامشهدی بود داشته باشد تا بتوانند هم فضای کشور را امنیتی نمایند تا بتوانند به سرکوب هر چه بیشتر بپردازند و هم بتوانند سوء استفاده های دیگر بنمایند . به نظر بنده باید منتظر این قبیل کارها در دیگر نقاط کشور هم باشیم چون آنگونه که پیداست دوباره تیم سعید امامی و فلاحیان قدرت گرفته و سناریوهای نوشته شده کنار گذاشته شده دوباره روی میز قرار گرفته شده است . البته با برکناری پورمحمدی از وزارت کشور و نقل ایشان به وزارت اطلاعات منتظر اقدامات شدیدتر دیگری هم باید بود . این نظر من بود . تا دیگران چه نظری داشته باشند .

ناشناس گفت...

ما مردم ايران در مقابل اين رژيم وحشي هيچ كاري از ما برنمي آيد و تمام اميد ما به اقدام آمريكا است ٠ اگر همينطور جلوي اقدامات اين رژيم گرفته نشود مشكلات بسيار بزرگي را براي آمريكا بوجود مي آورد

رامین گفت...

درود
فعلآ اعلام شده که انفجاری که در شیراز رخ داد خرابکاری نبوده و احتمالآ مربوط به انفجار مهمات با قیمانده از نمایشگاهی بوده که قبلآ در این محل برگزار شده بود.
اگر قضیه به این صورت باشد جالب است که در نمایشگاه مهمات جنگی آورده شده و بعد هم به امان خدا رها شده مثل اینکه در جمهوری اسلامی تفاوت انبار مهات و کانون به اصطلاح فرهنگی مذهبی مشخص نیست.
به نظر من دوستانی که منتظر اقدام آمریکا برای نجات و برقراری دموکراسی هستند مانند افرادی است که به انتظار ظهور امام زمان نشسته اند البته از نظر منطقی انتظار دسته اول یعنی منتظران آمریکا بسیار منطقی تر از دسته دوم است .
به نظر من تا در هر کشور زمینه آزادی بوجود نیاید و ملت برای بدست آوردن آن اقدام نکنند و بهای لازم را نپردازند آمدن دموکراسی بسیار بعید به نظر می رسد.

عبداللطیف عبادی گفت...

سلام. شما همان آقایی هستید که در صدای آمریکا گویندگی می کند؟

Royal گفت...

درود به ميهن پرستان عزيز.
آقاي عبدالطيف عبادي، اميدوارم عاقبت به خير بشي!!! در مورد حوادث اخير شيراز، بايد اهميت اين نكته رو در نظر گرفت كه خبرنگاران بدون مرز و آژانس هاي خبري نسبت به حادثه شيراز كه در يك محيط مذهبي رخ داد چه واكنشي نشان مي دهند. در اين صورت است كه جمهوري اسلامي برنامه ريزي و واكنش هاي خود رو اعلام مي كنه.
ولي جالبه كه در محيط هاي نظامي كشورهاي(در حال صلح) اگر يك تير هم شليك شود، پوكه آن مي بايست تحويل مسئولين آن شود... اما در شيراز مواد منفجره از يك نمايشگاه
(كه صد البته ممنوع است) بجا
مي ماند.!!!!! متاسفانه عامه مردم ما به خاطر ساده انديشي....
حقوق بشر در ايران بابت خريد مرغ و گوشت و پرداخت اجاره منزل خرج مي شود، ديگه حقوق بشري نمونده... روسيه تا وقتي بازار داغي مثل ايران رو داره،‌ به نظر من همكاري او با آژانس و شوراي امنيت،‌ يك نمايش سياسي بيشتر نيست. دولت عراق هم كه بدهي خسارت هاي جنگ رو به ايران پرداخت كرد، پس با هم برادرانه زحمات آمريكا را در منطقه و عراق بر باد خواهند داد. اين نكته به نظر من جاي تامل بسيار دارد...

ناشناس گفت...

با سلام
من اینجا نمی خواهم نظر کاملی را راجع به امری دقیق ابراز کنم که وقت نیست و کار به دقت بیشتری نیاز دارد که باید کمی مکث کرد.
اما،موضوع فعلی روابط درونب و بیرونی حکومت ایران در سه حوزه قابل بررسی است 1. روابط داخل ساختار حکومت 2. روابط پوسته حکومت با مردو و نهادهای شهروندی و 3. روابط حکومت با بیرون
در هر کدام از این موارد شرایط ، عوامل ، موقعیت ها و شاخه بندی هایی ایجاد می شود که حوصله ی این متن نیست اما یک اصل بنیادی در هسته ی همه ی اینها حضور دارد و آن اینکه این شورای سیاست گذاری نظام حول آن در گردش است و آن یک اصل بنیادین است به نام اصل بقای نظام( هر چند که اگر روابط دااخل حکومت را که بررسی کنیم_یعنی بند 1_ مفهوم نظام برایمان آشکار تر می شود )که تا کنون از سال 57 ، هر چه رخ داده در همین حول و حوالی بوده /تغییر کابینه بازرگان ، رفع بنی صدر ، اعدام های سال 60 ، تاکید اولیه بر تداوم جنگ 8 ساله ، اعدام های سال 67 ، صلح و شربت ، سرکوبهای قومی فکری اعتقادی مذهبی ، به طور مثال قتلهای زنجیره ای و الی احمدی نژاد ، که این بقای نظام تنها بر اساس انگیزه ی درون نظامی شکل نگرفته ، بلکه نقطه ی بسیار پنهانی دارد که آن نه مذهب است نه دین است نه ایران است نه اصالت تاریخی است و نه هیچ بلکه اتصال به نقطه ی کوری دارد که با آشکار شدنش این معادله حل خواهد شد و امیدوارم طرح تغییر روابط آمریکا که در منطقه از حدود 15 سال پیش شروع شده و منتج از پایان جنگ سرد بود سریعتر از این انجام شود تا باز هم مایی که در زیر فشار پیامدهای نفت له شده ایم نفس راحتی بکشیم.

ناشناس گفت...

بالاخره پس از پیگیریهای فراوان مردم و مساعدت مسئولین در جهت آوردن نفت بر سر سفره ها و پس از قطع 48 ساعته آب در اصفهان به دلیل نشت نفت از لوله های نفت به آب آشامیدنی! آب جدید با طعم دل انگیز و دلفریب نفت در اصفهان عرضه می شود! و بدین ترتیب نفت نه تنها بر سر سفره ها، بلکه در رگ و خون و تمام وجود و خانه های ما نفوذ کرده و بیرون برو هم نیست!
همینه که هرکس نمک گیر نفت شد، دیگه ول کن نیست!؟!
پیروز27