۱۳۸۷ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

اشتباه محاسبه ایران در عراق

آیا درگیریهای داخلی گروههای شیعه عراق جمهوری اسلامی را به بازبینی سیاست مقابله با آمریکا در عراق ترغیب خواهد کرد؟

امروز کمیته های نیروهای مسلح و روابط خارجی مملو از سوالهایی درباره نقش ایران در عراق بود. جایی که دیوید پترائس فرمانده نیروهای ائتلاف در عراق و رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق گزارش خود را از وضعیت آن کشور ارائه کردند. کراکر در پاسخ به سوالات مکرر درباره خشونتهای اخیر و ارتباط آن با ایران در عین حال که از جمهوری اسلامی برای دور جدید مذاکرات بر سر امنیت عراق دعوت کرد گفت ایران در مورد دخالت در عراق دچار اشتباه محاسباتی شده است.

او گفت شبه نظامیان وفادار به مقتدی صدر بسیاری از عراقی ها را منزوی کرده اند واعتبار ایران در میان آنها پائین آمده چرا که مردم عراق بر این باورند که شبه نظامیان و ستیزه جویان از طرف جمهوری اسلامی حمایت می شوند. برخی معتقدند دعوت مجدد آمریکا از ایران برای مذاکره بر سر امنیت عراق به این دلیل صورت می گیرد که معادله به نفع آمریکا تغییر کرده است.

پترائس جمهوری اسلامی را به حمایت مالی و تجهیز و آموزش شبه نظامیان شیعه متهم کرد که ارتش آمریکا در گزارشهای اخیر از آنها با نام "گروههای ویژه" یاد کرده است. پترائس اعلام کرد اکثر تسلیحات مورد استفاده این شبه نظامیان در درگیریهای اخیر از ایران وارد عراق شده است.

گفته می شد که ایران میانجی برقراری آتش بس شده است. پترائس گفت صحت چنین امری به معنی برتری تاکتیکی ایران نیست چرا که در پایان روز این سوال مطرح است که آیا این اتفاق ایران را تقویت کرده یا نقش آنها را در برهم زدن ثبات عراق ثابت می کند که با ادعای ایران در تضاد است.

نوری المالکی بخشی از قدرت خود را مدیون حمایت مقتدی صدر بود اما تحولات اخیر نشان دهنده شکاف میان این دو است. باید دید انتخابات این پائیز شاهد چه تحولی در روابط حزب الدعوه و مجلس اعلای اسلامی عراق خواهد بود.

شما چی فکر می کنین؟

۲۰ نظر:

ناشناس گفت...

وظیفه شما خبر رسانی است البته از نوع دروغش

ناشناس گفت...

بازتاب آنچه از دهان احمدی نژاد در رفت ؛جمهوری اسلامی در تدارک تهیه کلاهک اتمی است
== == == == == == == ==
نصب مرحله دوم 6000 سانتریفیوژ جدید روز گذشته توسط احمدی نژاد اعلام شد. او در جریان اعلام این خبر گفت: " به دستاوردهای جدیدی رسیده‌ایم. ما یک کشور هسته‌یی هستیم و باید از همه ظرفیت‌های هسته‌ ای خود‌مان استفاده کنیم! استفاده از همه‌ ظرفیت‌ها ایران را به سرعت از لحاظ اقتصادی، صنعتی و علمی در جایگاه‌های بالای جهان قرار خواهد داد. اخبار خوش هسته‌ ای و هوا - فضا در سال نوآوری و شکوفایی خبرهایی خوبی را می‌شنوید. سرعت رشد ما در بخش علمی و فناوری و اقتصادی و تجاری‌سازی فناوری بسیار بالا و روزافزون است. " نکته مهمی که احمدی نژاد یا از دهانش بیرون پرید و یا آگاهانه آن را بیان داشت "استفاده از همه ظرفیت های اتمی" بود، که بلافاصله نیز مورد توجه خبرگزاری های جهان قرار گرفت. در عین حال که همین خبرگزاری ها از قول مقامات امریکائی و اروپائی گزارش دادند که این شتابگیری نصب سانتریفیوژها آن نگرانی را تائید می کند که بموجب آن جمهوری اسلامی در تدارک تهیه کلاهک اتمی است.
********************************
آیا کشورهای غربی به ویژه آمریکا نمی خواهند تا پیش از آنکه رژیم جمهوری اسلامی به بمب اتم دست یابد کاری کنند؟

رامین گفت...

درود
به نظر من آنچه که برای جمهوری اسلامی در درجه اول اهمیت قرار دارد برقرار نشدن امنیت و نظم در عراق توسط امریکاست و تفهیم این مسئله به مردم منطقه و ایران که با سرنگون شدن حکومت دیکتاتوری عراق وضع به اندازه ای وخیم شده که عراقیها آرزوی امنیت زمان صدام را دارند و وضعیت مردم از زمان صدام بسیار بدتر شده و امریکا با دخالت نظامی این مشکلات را بوجود آورده.
هیچ مسئله ای برای جمهوری اسلامی خطرناک تر از این نیست که ملت ایران به این نتیجه برسند که با سرنگون شدن حکومت سابق عراق امنیت و دموکراسی جایگزین شده و مردم عراق به سعادت رسیدند. این موضع درچگونگی بیان اخبار ناآرامیهای عراق در رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی کاملآ مشخص است.
جمهوری اسلامی حضور آمریکا در عراق را تهدید جدی علیه خود می داند و سیاست ارسال اسلحه و آموزش شبه نظامیان را ادامه خواهد داد و مذاکره نیز دردی را دوا نخواهد کرد. جمهوری اسلامی فقط زمانی برقراری امنیت در عراق را تامین کننده منافع خود میداند که توسط آمریکا بوجود نیامده باشد.
به دوست ناشناس که به انتشار اخبار دروغ اشاره کردند :
لطفآ برای روشن شدن موضوع و نتیجه گیری اشاره بفرمایید که برای مثال کدام خبر به دروغ منتشر شده و درست آن چه بوده و اخباری را که صحیح می دانید از کدام منبع یا منابع دریافت میکنید ؟

Unknown گفت...

سلام اقای مستقيم
با سلام و تشکر از زحمات شما
من فکر میکنم بعضی کارشناسان شما (عليرغم احترام برای همشون) با ارائه تحليل های ضعيف ، سطح بعضی از برنامه های شما را می کشن پايين . يک سيستم امتيازدهی اگه راه اندازی کنيد خيلی بهتره.

ناشناس گفت...

به نظر من رژيم اخوندي ايران براي راز بقاي خود دست به هر كاري ميزند عراق جاي خودش براي ايراني هم رحم نمي كند ما بلوچها مگر ايراني نيستيم وبراي ايران وايراني حاضر هستم همه چيز خود را فدا كنيم ومتا سفانه هر روز پدر وبرادرمارا با پاپوش درست كردن اعدام يا تيرباران مي كند وكسي خم به ابرونمياورد به كدامين گنا ايراني با خبر باش من هم ايراني ام

ناشناس گفت...

با درود به شما

وفا جان، من فکر می کنم که نظام جمهوری اسلامی دچار نوعی توهم است. آن ها همیشه سعی می کنند ایالات متحده ی آمریکا را عامل خراب کاری ها در عراق معرفی کنند. کاری که صدا و سیمای دولتی جمهوری اسلامی انجام می دهد. همه ی ما ایرانیان این موضوع را به خوبی می دانیم!

از بنگاه سخن پراکنی آمریکا به خاطر خبر رسانی درستش به ویژه صدای آمریکا سپاس گزارم.

وفا جان خوشحال می شوم که از وب گاه من و یا سایر محصولات سی سی جی دیدن کنید.

و البته یک پرسش هم از شما دارم:

چرا صدای آمریکا از خدمت وب نویسی بلاگر متعلق به شرکت گوگل برای انتشار وب نوشته های شما استفاده می کند؟ بهتر بود از یک خدمت مستقل استفاده می شد.

با سپاس

ناشناس گفت...

وفا جان.
اگر قرار بود -اینها- و سیاست هایشان از نظر -مردم عادی- مورد پسند و مقبول باشه که مردم فلاکت زده و مغبون ایران از سال ها پیش مجذوب -اینها- شده بودند نه متنفر!
از قبل هم میشد پیش بینی کرد که مردم بخصوص شیعه عراق -خود- به ماهیت واقعی -اینها- پی ببرند و به قول معروف قضیه این شده که دیگه حنای -اینها- برای هیچ آدمی رنگی نداره!!
چون مردم همگی قدرت "درک" دارند
خلاصه اینها وقتی میبینند که مردم هیچ رضایت و علاقه ای به سیاست هایشان ندارند خود را ناچار می بینند که به انواع خشونت و ایجاد ترس و رعب در مردم متوسل شوند که در واقع اینکار نوعی فرافکنی و به قولی نوعی get rid of از برخورد مردم است هر چند که این برخوردشان هم کهنه شده و دیگر اثری ندارد و بعلاوه این برخوردشان یکی از بزرگترین نقاط ضعفشان است. خدا میداند تئوری بعدی اینها در جبران این نوع برخورد مردم چه خواهد بود؟!! امیدوارم کار به طراحی تئوری های بعدی نکشد!!
البته لازم به ذکر است که در موارد متعددی آمریکا را متهم به فرافکنی می کنند که البته -اینها- خود استاد فرافکنی هستند!
این حکایت ساده که "کاشف خودش به عمل اومد!"

وفا گفت...

فرمانده عزیز وبسایت صدای آمریکا به زودی با نیازهای مخصوص رسانه های جدید و مخاطبین خودش شاهد تحولی سازنده خواهد بود که البته به مرور شاهد آن خواهیم بود تا آن زمان پاتوق من و شما یه گوشه ای در این وبلاگستانه که فعلا بلاگره ولی مهم ارتباط و هم فکری ما با همه که همینجا از تو و دیگران برای مشارکت در این وبلاگ تشکر می کنم

ناشناس گفت...

«««رابرت فيسک خبرنگار اينديپندنت در گزارشی که سه شنبه 8 آوريل در اين نشريه منتشر شد مينويسد تهران ماهيانه 300 چريک لبنانی را تعليم ميدهد تا برای جنگ ,بعدی, اسرائيل - حزب الله آماده باشند. فيسک خاطرنشان ميکند وقوع اين جنگ هولناک بستگی به برخورد بوش دارد و اگر آمريکا يا اسرائيل به نمايندگی از آمريکا ايران را بمباران را کنند، جواب آن احتمالا از سنگرهای زيرزمينی حزب الله خواهد آمد. فيسک اضافه ميکند تعليم اين هسته های چريکی از نوامبر 2006 تداوم داشته و تاکنون 4500 نفر تعليم داده شده اند.
فيسک هم چنين نوشته است ممکن است تهران حزب الله را به سلاح هايی مجهز کرده باشد که بتوانند که جت های بمب افکن اسرائيل را سرنگون کند»»»
آيا بازهم کشورهاي غربي مي خواهند با رژيم تروريست پرور و ضد بشري مماشات کنند؟ آيا هر ثانيه که بر عمر اين رژيم جنايتکار و فاشيستي مي گذرد به ابعاد تروريستي و اقدامات مداخله جويانه آن افزوده نمي شود؟ آيا زمان سرنگوني رژيم جمهوري اسلامي فرا نرسيده است؟

ناشناس گفت...

با سلام و درود بر شما..
با توجه به تغيير ساعت در ايران ، شروع برنامه خوب تفسير خبر به ساعت 12 شب الي 1 بامداد تغيير يافته كه با توجه به اينكه شمار زيادي از بينندگان شما صبح بايد زود به سر كار بروند اين قضيه مشكلاتي را براي آنها ايجاد نموده و باعث از دادن صداي گرم شما ميشود. خواهشمندم شما نيز با يك تغيير 1 ساعته در زمان پخش ، منطبق با ساعات جديد شويد.با سپاس فراوان.

ناشناس گفت...

باسلام ودورودفراوان خدمت شمادوستان عزيزم برادران وخواهران عزيزايراني ام در هرجاي اين كره خاكي هستيد اميدوارم هميشه سربلندباشي ونظر ما اين است كه همان طور كه ما برادران بلوچ برعليه اين رژيم اخوندي ظالم تروريست كه از اعتقادات مردم سواستفاده ميكند قيام كرده ايم از شما مردم عزيز وساده دل ايران مي خواهيم گول اين اخوندهاي كثيف كه براي خودشان رحم نمي كنند نخوريد وبايد با هم متحد وهم دل شويم تا كشور عزيزمان را از دست اين اخوندهاي تروريستان نجات دهيم به اميد ازادي ايران عزيزمان كه ان شا الله نزديك است وتاريخ مصرف اين اخوندها به سر رسيده وسلام جمعي از برادران بلوچ شما از زاهدان وبلوچستان

ناشناس گفت...

وفای عزیز
این اشتباه محاسبه شماست که فکر میکنید
جمهوری اسلامی اقدامتش در عراق بر اساس محاسبه انجام میگیرد.
این همان اشتباه محاسباتی ست که دولت امریکا و اروپا را به میز مذاکره با جمهوری اسلامی میکشاند چرا که فکر میکنند همانند هر انسان "محاسبه گر"
میتوان با اینها بر اساس "منافع"به توافق رسید.
گرچه نتیجه چنین اشتباهی تا کنون به نفع حکومت خلفای اسلامی با خرید"وقت"
تمتم شده و به ضرر مردم ایران-و گویا
هنوز هم باورتان نشده که اینها هرگز محاسبه ای انجام نداده اند.
وفای عزیز!
کلیه اقدامات به ظاهر پیچیده حکومت را تنها بر دو اصل ساده و همیشه ثابت می توان توضیح داد:
1- برای اینکه "نوبت" به جمهوری اسلامی نرسد باید آب را گل آلود کرد.
نمونه عراق-لبنان-فلسظین-کمک به افراطی ها اعم از شیعه و سنی بهترین
دلیل برای این ادعا ست
2-چون این حکومت پایگاه مردمی ندارد
و در عرصه جهانی هم دوستی برای خود باقی نگذاشته است. بنابراین تنها امیدشان برای بقا به یک چیز دوخته شده بعنی: ساخت بمب اتمی

بابک خرمدین

ناشناس گفت...

آقای مستقیم من همینجا اعلام میکنم که با شروع هرگونه درگیری و تجاوز از طرف دشمنان بیگانه که شما هم ندانسته به خاطر مسائل دنیویتان به آنها پیوسته اید تمام خاک اسراییل با خاک یکسان شده و ایالات متحده یه روز خوش بر زندگی مردمش نخواهد دید.پیشنهاد بنده به شما هم این است که تا دیر نشده دست از سر افکار پوچتان بردارید و حقایق را به مردم بگویید که امریکا در عراق چه جنایتهای مخوف و وحشتناکی میکند.دلتان را به خدا بسپارید و در اولین فرصت ممکن که برنامه زنده دارید حق را از باطل بر مردم آشکار سازید تا آینده خود و دینتان را کامل کنید.با این کار وطن پرستیان را به ما ثابت خواهید کرد.
سربازی گمنام

ناشناس گفت...

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، رئیس جمهور آمریکا امروز به رژیم تهران اخطار داد چنانچه رفتار خود را در قبال عراق تغییر ندهد، با واکنش ایالات متحده روبرو خواهد شد.
پرزیدنت بوش گفت اگر رژیم تهران به نفش مخرب خود در عراق ادامه دهد، ایالات متحده برای دفاع از منافع خود علیه این رژیم دست به اقدام خواهد زد.
‡‡‡‡
گويا آمريکائي ها کم کم دارند متوجه ميشوند که ريشه همه مشکلات منطقه خاور ميانه ، رژيم تروريستي جمهوري اسلامي است.

وفا گفت...

بد نیست به این نکته اشاره کنم که تفسیر یک خبر به باورهای ما ارتباطی ندارد مثلا اگر شواهدی که در رویدادهای خبری به دست ما و شما می رسد بخشی از واقعیت موجود را بیان می کند و اگر من یا شما بر مبنای تجربه، مطالعه، مقایسه تاریخی یا هر مبنای دیگه حرکت بعدی را حدس بزنیم این نشان دهنده ارزشهای فکری ما نخواهد بود. یک مثال فرضی: اگه تحلیلگران به احتمال بروز درگیری در یک منطقه اشاره می کنند معنی اون علاقه مندی به درگیری نیست یا برعکس اگر با عدم درگیری موافقیم نمی تونیم با انکار وقایع از بروز اون جلوگیری کنیم.

وفا گفت...

سرباز گمنام عزیز به حق و باطل اشاره کردی به یاد "جنگ تحمیلی" یا "جنگ حق علیه باطل" افتادم که من و شما اون رو تجربه کردیم. وقتی مطلبت رو می خوندم تو فکر بودم که مگه این آمریکا نبود که "باطل" رو از عراق بیرون کرد. راجع به این چی فکر می کنی؟

در ضمن گفتی "دشمنان بیگانه" مگه دشمن خویش هم داریم...همینطور گفتی "خاک اسرائیل رو با خاک یکسان" می کنی. خاک که با خاک یکسان کردن نمی خواد!!! شوخی کردم ها و گرنه تهدید تو محکم تر از این حرفاس.

ناشناس گفت...

سرباز گمنام عزیز
که نام مستعار برای یاران سعید امامی
در وزارت اطلاعات میباشد.
یک سوال دارم:
خاک اسرائیل را با چه نوع سلاحی می خواهی با خاک یکسان کنی؟

دشمن بیگانه
بابک خرمدین

ناشناس گفت...

قطعا دخالتهاي سپاه قدس در عراق تحت فرمان پرسنل بيت رهبري است وبنظرم يك اشبتاه استرا‍ژيك است كه عواقب بسيار وخيمي دارد.

avangard گفت...

تا مدتها قبل نظام آخوندي منكر حضور مقتدا صدر در ايران بود و اكنون براي سازشي زيركانه تن به مذاكره داد تا جيش المهدي را از ورطه ي نابودي برهاند و با حفظ سلاحها يي كه دارند نقش حزب اله ديگري رادر عراق ايفا كنند نظام آخوندي هر گاه كه مدارك دخالتش در عراق رو ميشود نرمشي ماهرانه از خود بروز ميدهد و بعد مجددا كشتار را از سر ميگيرد نهايتا در انتظار شكست آمريكا در عراق هستندولو بقيمت با خاك يكسان كردن اماكن مقدس و از بين بردن ميليونها عراقي بيگناه با انفجارهايي كه توسط عوامل رژيم صورت ميگيرد و خواهد گرفت

ناشناس گفت...

فرید هستم از ترکیه اینجا پناهنده شده ام بخاطر اینکه عقیده و فکر من با آقای خامنه ای و طرفدارانشان یکی نبود.
بجز اینکه به دولت جمهوری اسلامی اعتماد ندارم؛ به آیندهء این حکومت هم بی اعتماد هستم و چون پایه های این حکومت دیکتاتوری اسلامی کج گذاشته شد؛ فروریزی آن را خیلی نزدیک میبینم.