۱۳۸۷ فروردین ۲۳, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

سیاست خارجی آمریکا در هفته.
در آغاز هفته و پس از اجلاس سران ناتو در بخارست پرزیدنت بوش و ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سوشی توافقنامه ای را برای ایجاد چارچوب همکاریهای استراتژیک به امضا رساندند. این همکاریها در زمینه های امنیتی، جلوگیری از گسترش تسلیحات، مبارزه با تروریسم جهانی و همکاریهای اقتصادی بود. نحوه استقرار سپر دفاع موشکی همچنان با مقاومت روسیه مواجه است و در مورد برنامه اتمی ایران روسیه و آمریکا با تعهد به تلاشهای دیپلماتیک از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت غنی سازی خود را به شکل قابل تشخیصی متوقف کند.
اما در ادمه هفته... عراق مرکز توجه رسانه های خبری و محافل سیاسی در واشنگتن بود گزارشهای رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائس فرمانده نیروهای چند ملیتی در عراق به کمیته های نیروهای مسلح و روابط خارجی سنای آمریکا ، سخنان پرزیدنت بوش در مورد عراق و گزارش های رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا و دریادار مایکل مالن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دیدگاههای تازه درباره وضعیت عراق را عرضه کرد. در صحبتهای پترائس و کراکر دو هشدار به چشم می خورد خطر خروج عجولانه نیروها و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق. کارشناسان گزارشهای آنها را منصفانه خواندند اما نسبت به آینده چندان خوشبین نیستند.
اما ایران در سخنان اخیر پرزیدنت بوش. در ارتباط با عراق پرزیدنت بوش گفت "رژیم تهران باید تصمیم بگیرد. آنها میتوانند با همسایه خود در صلح زندگی کنند، و از روابط مستحکم مذهبی، فرهنگی و اقتصادی بهره ببرند یا به حمایت تسلیحاتی و مالی خود از گروههای شبه نظامی غیر قانونی که مردم عراق را به وحشت انداخته و باعث روی گرداندن آنها از ایران میشود ادامه دهند. اگر ایران درست انتخاب کند آمریکا رابطه صلح آمیز میان عراق و ایران را تشویق خواهد کرد. اگر ایران گزینه بد را انتخاب کند آمریکا برای حفاظت از منافعمان و ارتشمان و همپیمانان عراقیمان اقدام خواهد کرد."
در برنامه امشب به اتفاق دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری، آقای شایان سمیعی استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه لایولا مریمانت و همکارم آقای سیامک دهقانپور به وضعیت عراق نگاهی دقیقتر خواهیم داشت.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
شعر زیر متعلق به ولادیمیر پوریشکویچ شاعر روسی است که در سال 1916 میلادی (یک سال قبل از انقلاب روسیه) آنرا سروده است و آنرا از کتاب راسپوتین نوشته آر. جی. مینی نقل میکنم.
بنگرید، پرنده زودگذر را
شایعه شهر بوی تازه ای دارد
بنگرید وزیران بی تاج و تخت را
که زود می آیند و زود می روند
دقیقه شماری می کنیم خدمتشان را
که بوی ناخوشی
میگذارند و میروند ...
جناب آقای وفای عزیز
با سلام و احترام و درود فراوان به شما و امید به دیدار شما در وطن و در ایرانی آزاد.
سوالی برای من مطرح است، چرا ایرانیان خارج از کشور نسبت به تشکیل دولت در تبعید اقدام نمیکنند؟
در حال حاضر تقریبا گزینه ای برای جایگزینی حکومت جمهوری اسلامی وجود ندارد و این موضوع جالبی نیست ... بهتر نیست ایرانیان خارج از کشور نسبت به تدوین قانون اساسی لاییک اقدام نمایند؟
به نظر من اختلاف ایرانیان خارج از کشور بسیار زیاد است، چرا گروه ها همدیگر را قبول ندارند؟
برخی از شبکه ها مردم را به شورش دعوت میکنند، مردم ایران در مقابل این حرفها معمولا حساسند زیرا میگویند آنها در خارج نشته اند و میگویند که بروید و کشته شوید، این حرفها بار منفی دارد.
ضمنا تورم بر اساس سیاست های دولت و تحریم ها بسیار زیاد شده، زیان به شرکتها واگذار میشود و چوب تحریم به چشم مردم رفته است ... آیا کسی صدای مردم ایران را به گوش سازمان ملل میرساند که تحریم به زیان چه کسی است؟
آیا تا زمانی که کشورهای فرصت طلبی مثل روسیه، چین و بعضی از اروپایی ها هستند نهضت مردم ایران به نتیجه میرسد؟
آیا شما شیوه اوباما کاندیدای دموکراتها را قبول دارید؟ اوباما نمیداند که نماینده تنها کشوری است که جلوی ایران ایستاده است؟ اوباما شاید هنگام تسخیر سفارت آمریکا همچون من در گهواره بوده است.
اوباما میاندیشد که با یک سری انسان منطقی مواجه است، نمیداند که واقعا اینها میخواهند جهان را فتح کنند و اگر قدرت داشته باشند مثل هیتلر عمل میکنند ...
به امید پیروزی جمهوری ایران لاییک
با تشکر - وحید خان

ناشناس گفت...

اينگونه جشن اتمی رژيم تروريستي جمهوري اسلامي را کامل کنيد:
تورم بيش از 26 در صدی ، بیکاری بيش از 10 میلیونی، اعتیاد بيش از 5 میلیونی،رسيدن خودفروشی به مرز 14 سالگی، خسارت چند ميليارد دلاري به اقتصاد کشور،قرار گرفتن بيش از 85 درصد مردم زير خط فقر ،و نصب 6 هزار
سانفیوژ!!!!!