۱۳۸۷ شهریور ۲, شنبه

اوباما بایدن را انتخاب کرد

سناتور براک اوباما، کاندید ریاست جمهوری از حزب دموکرات، جوزف بایدن، سناتور ایالت دلاور رو به عنوان معاون خود انتخاب کرد. جو بایدن رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست. گفته میشه این انتخاب تصمیمی استراتژیک از طرف اوباماست چراکه جو بایدن به جای اینکه تنها تاکیذی بر پیام تغییر اوباما باشه میتونه نقاط ضعف اوباما رو از دید رای دهندگان جبران کنه. حالا تو خبرها تحلیلهای مختلفی خواهید شنید من فکر کردم شاید بد نباشه نگاهی گذرا به زنذگی و سوابق کاری بایدن بکنیم.

بیست نوامبر 1942 در اسکرنتن در ایالت پنسیلوانیا به دنیا اومد؛ اولین فرزند از چهار فرزند خانواده
تابستان 1953 به کلیمانت در ایالت دلاور نقل مکان کرد
سپتامبر 1957 وارد مدرسه کاتولیک آرچمیر در دلاور شد
ژوئن 1965 با دو مدرک تاریخ و علوم سیاسی از دانشگاه دلاور فارغ التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به دانشگاه حقوق سیراکیوز رفت
بیست و هفت اوت 1966 با نیلا هانتر ازدواج کرد
ژوئن 1968 پس از پایان تحصیلات حقوق به عنوان وکیل در ویلمینگتن در ایالت دلاور مشغول به کار شد
سوم فوریه 1969 اولین فرزندش جوزف بایدن سوم که هم اکنون دادستان در دلاور است به دنیا آمد
چهارم فوریه 1970 فرزند دومش هانتر متولد شد
هشتم نوامبر 1971 نائومی فرزند سومش به دنیا آمد
نوامبر 1972 با پیروزی بر رقیب جمهوریخواهش به نمایندگی دلاور در سنای آمریکا درآمد
هجدهم دسامبر 1972 همسر و دخترش را در یک تصادف اتومبیل از دست داد.
پنجم ژانویه 1973 در مقام سناتور قسم یاد کرد
ژانویه 1975 به عضویت کمیته روابط خارجی سنا در آمد که بعدا ریاست آنرا به عهده گرفت
هفدهم ژوئن 1977 با معلمی به نام جیل تریسی جیکوبز ازدواج کرد
ژانویه 1977 به عضویت کمیته قضائی سنا در آمد و بعدا در سالهای 1987 و 1994 ریاست آنرا به عهده داشت
نوامبر 1978 مجددا به نمایندگی سنا انتخاب شد
هشتم ژوئن 1981 دخترش اشلی به دنیا آمد
نوامبر 1984 مجددا به عضویت سنا در آمد
نهم ژوئن 1987 خود را کاندید حزب دموکرات رای انتخابات ریاست جمهوری 1988 اعلام کرد
یازدهم فوریه 1988 مورد دو عمل جراحی مغز قرار گرفت
نوامبر 1990 مجددا به عضویت سنا درآمد
نوامبر 1996 مجددا به عضویت سنا درآمد
نوامبر 2002 مجددا به عضویت سنا درآمد
سی و یکم ژانویه 2007 اعلام آمادگی کرد کاندیدای حزب دموکرات برای رقابتهای 2008 باشد
اول اوت 2007 خاطرات خود با عنوان "وفای به عهد: در زندگی و سیاست" را منتشر کرد
بیست و سوم اوت 2008 به عنوان همقطار براک توباما انتخاب شد

در مورد بایدن چی فکر می کنین؟
فکر می کنین مک کین چه کسی رو انتخاب کنه؟

بعدا اضافه شد. یه نگاهی هم به مقاله واشنگتن پست بیاندازید

۸ نظر:

ناشناس گفت...

سلام واقعا اين انتخا ب من را حسابي برد تو فكر البته شايد بشه گفت سناتور بايدن يكي از بهترين گزينه هاي سناتور اوباما بود. سناتور بايدن وزنه سنگيني هست كه حالا به كمپين سناتور اوباما اضافه شده و احتمالا شاهين ترازوي انتخابات رو به سمت قرار گاه دمكرات ها منحرف كرد. البته اگر دموكرات ها وارد كاخ سفيد بشن وجود سناتور بايدن ميتونه به تحليل و حل خيلي از مشكلات پيش رو كمك بكنه.

البته وفا جان دو نا مطلب ديگر رو هم دوست دارم تو تحليل كني.

1 آياشرايط سناتور بايدن در برابر سناتور اوباما با شرايط ديك چيني در كاخ سفيد با پرزيدنت بوش قابل مقايسه است. اميدوارم مطلب من رو متوجه شده باشي منظورم از نظر نفوذ پذيري ديك چيني روي پرزيدنت بوش هست

2 اينكه همينطور كه ميدوني سناتور بايدن تا حالا كه اصلا نظر مثبتي نسبت به حكومت ايران نداشته ، فكر ميكني وجود اون به عنوان VP آيا باعث فاصله گرفتن سناتور اوباما از تفكر گفتگو با حكومت ايران و شدت تحريم ها بشه ؟ خوشحال ميشم نظرات تو رو بخونم
(:

ناشناس گفت...

با درود بر دوستان و همراهان و وفای عزیز

این نظرات از جانب سناتور بایدن در مصاحبه با رادیو فردا بیان شده است:

"احمدی نژاد از داخل متوقف خواهد شد. او مشکلات خود را دارد. شما اين کشور را خيلی خوب می شناسيد. حقيقت اين است که همه فکر می کنند که احمدی نژاد همه عمليات را اداره می کند، اما او بايد خود را با نظام دينی تطبيق دهد که از او خشنود نيست.

اگر فقط هم به خاطر مردم ايران هم باشد ما بايد بحث و مذاکره کنيم. مردم ايران متحد ما هستند شما از من بهتر می دانيد که حتی آن دسته از مردم ايران که از حکومت شان نفرت دارند در صورت حمله از ما حمايت نمی کنند."

دوستان، من با پیش قضاوت موافق نیستم اما رژیم ج.ا. از چنین نظراتی بهره هایی به سود خود می برد و بیش از پیش به برنامه های خود می پردازد.من با تمام نظرات این سناتور کارکشته موافقم، اما رژیم جور و جفا و سرکوب را با زبان خوش نمی توان به راه آورد.ج.ا. به یک چوب خوردن نیاز دارد.منظورم جنگ یا تحریم و ... نیست.منظور من یک ضربه کاری و لحظه ای است.

آریا از شیراز

مصطفی گفت...

سلام وفا جان . چند وقتی هست که میام میخونم ولی نظر نمیدم.
فقط یه خواسته جالب ازت دارم
همینطور که ریزومه این آقا رو گذاشتید لطف کنید ریزومه آقای کردان رو هم بگذارید. خیلی به هم میان.
که ما هم زار زار بخندیم!

ناشناس گفت...

بايدن گفته بود که بايد رفت و احمدي نژاد را در آغوش گرفت.
بنا بر اين ديگه تکليف معلوم هست که ايشون از چه قماشي هستن.
اميدوارم که اين يکي رو ديگه سانسور نکني چون هيچ مطلب خلاف شاه گفته نشده.

وفا گفت...

جانور عزیز هیچ مطلبی اینجا سانسور نمیشه مگر اینکه در اون به افرادی توهین بشه یا جنبه اتهام و برچسب زدن داشته باشه. اتفاقا برای قسمت دوم مطلبت می خواستم سانسورش کنم! چه لزومی به گفتن این حرف بود؟

وفا گفت...

دانیال جان،

اینکه گفته بودی بایدن نظر خوبی نسبت به دولت ایران نداره فکر نمی کنم درست باشه. بایدن نزدیک به ده ساله که از ارتباط با ایران صحبت میکنه و از جمله سناتورهایی است که در برابر قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تحریمها مقاومت می کرد. وقتی محمد خاتمی در سال 1997 طرح گفتگوی تمدن ها رو مطرح کرد بایدن از وزیر خارجه چک خواست که برنامه های رادیویی خود به ایران رو متوقف کنه تا شرایط برای مذاکره فراهم تر بشه. کمی بعد از اینکه پرزیدنت بوش اسم ایران رو در لیست محور شرارت قرار داد بایدن تمام تلاش خود رو بر متوقف کردن تحریمها به کار برد و طرح ملاقات نمایندگان مجلس ایران و کنگره آمریکا رو مطرح کرد. بعد از اینکه خاتمی موفق به اصلاحات نشد اتحادیه اروپا تجارت خود با ایران رو به سه برابر افزایش داد. با این امید که این کار باعث تشویق اصلاحات در ایران بشه اما نتیجه این سرمایه گذاری ها بعدا در گزارش 2007 ارزیابی امنیت ملی روشن شد که تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی بود.

ناشناس گفت...

سلام وفا جان
من اولین باره دارم به این وبلاگ سر می زنم
اولا وقتی آقای اوباما میگه با حکومت ایران گفتگو میکنه یعنی اینکه این حکومت رو به رسمیت میشناسه که این بر خلاف نظر مردم ایران است
دوما آقای بایدن با امیر احمدی دوسته دیگه شما تا ته بخونید قضیه رو
امیدوارم که دموکراتها شکست بخورند چون اگه پیروز بشن یعنی بدبختی ما ایرانیها که باید 4 سال دیگه صبر کنیم یکی مثل آقای بوش بیاد
ولی یه چیزی درونم میگه که مک کین پیروز میشه
پس به امید پیروزی مک کین

ناشناس گفت...

وفای عزیزم با نظرت کامل موافقم.خوشحالم که موضوع را پیگیری و این چنین بیان کردی.الان چند روزی است که صدا و سیمای ج.ا. مرتب مک کین را کوبیده و از اوباما همایت می کند.این از زمان انتخاب معاون اوباما بیش از پیش نمایان شده.با امید به نگاهی عمیق تر به ایران و دور از تصورات کوته نظرانه.آخه شرم، حیا، اخلاق دیپلماتیک، انسانیت و ... در سیاست ج.ا. جایی ندارد!!به عقیده من یک ضربه مستقیم، کوتاه ولی کاری برای نشان دادن پوشالی بودن ببر کاغذی ج.ا. کافی است.چنان به سر جای خود می نشینند که کسی باورش هم نمی شود.اینها از ورود حتی یک سرباز آمریکایی به ایران هم می ترسند.البته منظور من این نیست که به خاک پاک ما دست اندازی شود، منظور من زهر چشم نشان دادن به رژیم است.

آریا از شیراز