۱۳۸۷ مرداد ۱۵, سه‌شنبه

هفدهمین کنفرانس بین المللی ایدز

پوشش رسانه ای هفدهمین کنفرانس بین المللی ایدز به چالشهای فرهنگی و اقتصادی برای کاهش گسترش ایدز توجه داشت. روزنامه ها بر وجوه مختلف کمپین مبارزه با ایدز تاکید کردند و به جای پیدا کردن راه درمان پزشکی خواستار اقدامات موثر موسسات و ابتکارات فردی شدند. نیو تایمز در رواندا توجه کنفرانس به "نقش بی خانمانی و فقر در پیشگیری و درمان اچ آی وی/ایدز" را ستود. در لهستان گازیتا ویبورچا معتقد است مبارزه موفقیت آمیز با ایدز در آفریقا می تواند "مهمترین دستاورد" دولت بوش باشد.


پرزیدنت بوش پیشتر اعلام کرده بود "امروز ما از درمان تقریبا یک میلیون و هفتصد هزار نفر در آفریقا و ده ها هزار دیگر در جهان، از آسیا تا اروپای شرقی حمایت می کنیم." PEPFAR که مخفف ترجمه برنامه اضطراری پرزیدنت برای مقابله با ایدز است ماه گذشته توسط پرزیدنت بوش اعلام شد که بر مبنای آن بودجه مقابله با ایدز، سل و مالاریا به شکل چشمگیری افزایش داشته است.

روزانه بیش از شش هزار و هشتصد نفر در جهان به ویروس اچ آی وی آلوده می شود و بیش از پنج هزار و هفتصد نفر از بیماریهای مرتبط با ایدز می میرند. بر اساس آمار سال دو هزار و هفت که در کنفرانس امسال ارائه شد، در شمال آفریقا و خاورمیانه سیصد و هشتاد هزار نفر آلوده به ویروس اچ آی وی هستند و بیست و هفت هزار نفر بر اثر ایدز جان خود را از دست داده اند.

جامعه بین المللی ایدز IAS در آغاز این کنفرانس با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری دو پزشک محترم ایرانی دکتر کامیار اعلائی و دکتر آرش اعلائی شد. رئیس آی ای اس، دکتر پدرو کان، از دولت ایران خواست تا "وضعیت این دو پزشک را اعلام کند و به آنها اجازه دهد با وکیل و خانواده شان ارتباط برقرار کنند و یا در غیر اینصورت آنها را آزاد کند."

بر اساس این بیانیه برادران اعلائی بیش از بیست سال است کوشیده اند تا راه های موثر پیشگیری ایدز را در سیستم بهداشت ایران ترویج کنند. علاوه بر این فعالیتها در ایران برادران اعلائی دوره های آموزشی متعددی برای مددکاران پزشکی افغان و تاجیک برگزار کرده اند تا میان دوازده کشور خاور میانه ای و آسیای میانه همکاریهایی منطقه ای برای مبارزه با ایدز صورت پذیرد. قرار بود این دو برادر در مورد وضعیت ایدز در ایران در کنفرانس بین المللی امسال سخنرانی کنند.

در این بیانیه IAS که شامل ده هزار عضو از صد و هفتاد و دو کشور است همصدا با سایرهمکاران خود در سراسر جهان خواستار آزادی فوری دکتر کامیار اعلائی و دکتر آرش اعلائی شدند.

شما در مورد ایدز در ایران چه می دانید؟
در مورد اقدام دولت جمهوری اسلامی به بازداشت برادران اعلائی چه فکر می کنید؟


هیچ نظری موجود نیست: