۱۳۸۷ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

دخالت ایران در عراق

مدتی است که کمتر از عراق می شنویم و به نظر می رسد با زمزمه های خروج نیروهای آمریکا تا دو سال آینده وضعیت رو به بهبود باشد اما وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین واکنش خود نسبت به دخالت سپاه قدس جمهوری اسلامی در برهم زدن ثبات عراق ابراز نگرانی کرد. در این اظهارات سپاه قدس "مجری اصلی سیاستهای ایران در عراق" معرفی شده.

دستگیریهای پیاپی ستیزه جویان شیعه در اواخر سال دو هزار و هفت آشکار کرد که اعضای جیش المهدی برای آموزش به ایران فرستاده می شوند. و سپاه قدس در تجهیز مالی و تسلیحاتی این گروه مشارکت داشته است. سپاه قدس در این مسیر از کمک های حزب الله لبنان نیز بهره برده است. اظهارات وزارت خارجه آمریکا دامنه فعالیتهای سپاه قدس را بعنوان "مکانیزم رژیم ایران در حمایت از تروریستها" از لبنان و سرزمینهای فلسطینی، عراق و افغانستان تا مناطقی در بالکان اعلام کرده است. یکی از چهره هایی که در مارس سال گذشته در این رابطه دستگیر شد علی موسی دغدوغ گزارش شده است که در سال دوهزار و پنج از طرف حزب الله دستور گرفته بود تا به برای همکاری با سپاه قدس به ایران برود.

برخی از منابع آگاه می گویند دولت عراق از دخالتهای جمهوری اسلامی آگاه است اما برای اینکه روابط از این بدتر نشود بسیاری از این پرونده ها را مسکوت نگه داشته اند و آنها را در اختیار رسانه ها قرار نمی دهند.

شما چی فکر می کنین؟

۲ نظر:

ناشناس گفت...

دوستی داشتم در زمان دانشجویی، که بسیجی بود. درباره سپاه قدس با او صحبت کردم و او نیز فعالیت های سپاه قدس را که همانا صدور انقلاب و آموزش نیروهای استشهادی هست برایم گفت. و گفت که اکثر آنها در خارج از مرزهای ایران فعالیت دارند. بنابراین اینکه جمهوری اسلامی بخواهد این حقیقت را کتمان کند، یک دروغ بیشتر نیست.

م.داریان گفت...

آیا خروج ارتش ابلات متحده از عراق به معنی واگذاری کامل امنیت عراق به دولت آن کشور خواهد بود ؟
و مسئله ی دیگر آنکه اگر روزی سپردن جنگ به بخش خصوصی تحقق یابد آیا ارتش های خصوصی آمریکایی ممکن است در عراق مشغول به فعالیت شوند؟