۱۳۸۷ مرداد ۲۵, جمعه

سیاست خارجی آمریکا در هفته

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته...
یک هفته از آغاز المپیک دو هزار و هشت پکن می گذرد و همینطور یکهفته از آغاز بحران گرجستان. شرایط نه جنگ و نه صلح منطقه که آبستن درگیریهای خونبار بود ورود نیروهای نظامی گرجستان به منطقه اوستیای جنوبی و سپس واکنش شدید و نظامی روسیه در یکهفته گذشته در کانون توجه محافل سیاسی، نظامی و البته خبری قرار گرفت. حمایت آمریکا از دولت منتخب گرجستان و پیشینه تاریخی روسیه و گرجستان به سرعت توجه جامعه بین المللی را به این بحران جلب کرد و با وجود اینکه اتحادیه اروپا به شکل عمده ای در حل این بحران مشارکت دارد اما قدرتنمایی روسیه و آمریکا در این میان کاملا مشهود است.

بیشتر ناظران اروپائی به روسیه هشدار داده اند که گسترش این درگیری می تواند عواقبی منفی برای مسکو در بر داشته باشد و ابراز امیدواری کردند تلاشهای کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا و انگلا مرکل صدر اعظم آلمان بتواند به بحران خاتمه بخشد. در اسپانیا ال پائیس می نویسد "آمریکا با وضعیت ناخواسته و دشوار رو برو شده است" و ال موندو مینویسد "واشنگتن ذره ذره تدابیری را علیه روسیه به کار می بندد. تایمز لندن از " پشت پا زدن روسیه به ملزومات توافق نامه صلح پس از امضای آن " انتقاد کرد. گاردین در عین حال به کشورهای غرب هشدار داده که پیش از هر تصمیمی به خوبی درباره آن بیاندیشند چرا که مقابله با روسیه ممکن است به جنگ نظامی زمانه ما تبدیل شود.
دولت آمریکا مکررا بر تمامیت ارضی گرجستان و حمایت خود از دولت دموکراتیک منتخب آن تاکیدمی ورزد و کاندولیزا رایس برای رسیدن به توافق صلح جدید در تفلیس است. همزمان کمکهای انساندوستانه آمریکا نیز از چند روز پیش وارد گرجستان میشود.

اما در این میان آمریکا و لهستان پس از یکسال و نیم بر سر استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان به توافقی مقدماتی رسیدند. دولت آمریکا اعلام کرد این اقدام برای محافظت اروپا و آمریکا درمقابل خطر حمله کشورهای شرور از جمله ایران است. اما ناظران از همزمانی آن با درگیریهای گرجستان و احتمال خشمگین تر کردن روسیه نگرانند. این رویدادها و موضع ایالات متحده در مورد تحولات این هفته عراق را با کارشناسان تفسیر خبر امشب آقای شایان سمیعی استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه لایولا مریمانت ، آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مانت گامری و در ارتباط تلفنی با پاریس با آقای دکتر جمشید اسدی استاد اقتصاد مدرسه عالی مدیریت دیژون بررسی خواهیم کرد.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

با درود فراوان جناب وفا
از سوال جالبت از اون بابا (پرزيدنت انتصابي) خيلي مرسي!
در برنامه هات تو را بيسيار آدم مطلعي يافتم و چقدر ازين بابت خوشحال و ازت سپاسگذارم. فونت فارسي ندارم کمي نوشتن به فارسي مشکل هست ولي bloggspot تو را حتما" خواهم خواند. پيشنهاد ميکنم که به پالتاک paltalk هم سري بزني ولي از پيش بهت ميگم که paltalk بخش ايران طرفداران شاهي dominant هستند و نظريات مخالفان شاهي را تحمل نمي کنند و حتي توهين هم ميکنند. تا تو طرفدار چه نظري باشي. برات آرزوي موفقيت ميکنم. ديدار در bloggspot تو.
جنگلي

وفا گفت...

ای یار جنگلی!

از کامنتت ممنونم و فکر میکنم تحمل شنیدن نظر مخالف تازه اول راهه و اگه ما همدیگر رو با نظرات مختلف نپذیریم و دوست نداشته باشیم همه حرفها در حد شعار باقی میمونه.

من دوست دارم خبرنگار باشم و حرف همه رو بشنوم میگن:

هر دل که پریشان شود از ناله بلبل
در دامنش آویز که در وی خبری هست

مثه اینکه به جای خبرنگار شاعر شدم!

م.داریان گفت...

درود بر شما وفا مستقیم!
از این پس بنده نیز خواننده ی وبلاگ شما خواهم بود ...
جوانان پخته ای چون شما نایاب و دوای درد رسانه های آماتور ایرانی هستند... شما از بهترین های صدای آمریکا هستید.
موفق باشید.