۱۳۸۷ مرداد ۲۳, چهارشنبه

تفسیر خبر چهارشنبه شب

آخرین تحولات ایران و منطقه ...
ساعاتی پیش پرزیدنت بوش در کاخ سفید به همراه وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا بار دیگر از روسیه خواست تا عملیات نظامی خود را در گرجستان متوقف کند و راه را برای کمک های انساندوستانه به شهروندان غیر نظامی گرجستان باز بگذارد. برخی از کارشناسان تجاوز روسیه به گرجستان را جنگ بلقوه ای برای مقابله با پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تصور کرده اند برخی دیگر این اقدام را ناشی از حضور فزاینده آمریکا در آسیای مرکزی با ایده استقرار سپر دفاع موشکی دانسته اند. اما بروز این درگیری چه تاثیر بالقوه ای در مسائل ایران خواهد داشت؟

از سوی دیگر مقدمات تحریمهای گسترده تر علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی فراهم می شود و در این راستا خزانه داری آمریکا پنج موسسه دیگر ایرانی را به فهرست تحریمهای اقتصادی خود اضافه کرد. در ارتباط با برنامه اتمی ایران نگرانی ها نسبت به برخورد نظامی افزایش یافته است. به نقل از وبسایت وزارت امور خارجه اسرائیل روزنامه هاآرتس در شماره امروز خود از رد درخواست اسرائیل برای خرید برخی تجهیزات و قطعات نظامی توسط آمریکا خبر داد. آمریکا معتقد است این تجهیزات می تواند توان ارتش اسرائیل برای تخریب تاسیسات اتمی ایران را افزایش دهد. روند تحریمها و تاکید بر یافتن راه حل دیپلماتیک برای مسئله اتمی ایران تا کی ادامه خواهد یافت؟

اما در ایران صحبت از مدرک جعلی وزیر کشور جدید علی کردان همچنان ادامه دارد. و در تحولی دیگر 200 نماینده مجلس نسبت به اظهارات اسفندیار رحیم مشائی معاون رئیس جمهوری اسلامی اعتراض کردند. و اظهار دوستی او با مردم اسرائیل را زنگ خطری جدی برای نظام خواندند. همزمان با واکنش تند مجلس تعدادی از دانشجویان جنبش عدالت خواه دانشجوئی در مقابل سازمان میراث فرهنگی بر ضد رحیم مشائی تجمع کردند. در همین حال هاشمی رفسنجانی از سیاست اقتصادی احمدی نژاد انتقاد کرده است. آیا با توجه به این اقدام و اقدامات مشابه شاهد صف آرائی روحانیان در برابر نظامیان جمهوری اسلامی خواهیم بود؟

این پرسشها و آخرین تحولات ایران و منطقه را با کارشناسان تفسیر خبر چهارشنبه شب ها آقای دکتر علیرضا نوریزاده نویسنده و روزنامه نگار در لندن و آقای دکتر محسن سازگارا مدیر مرکز تحقیقات ایران معاصر از بوستون در میان خواهیم گذاشت .

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام خسته نباشید ..
این روزها شمایل تهران شگفت آور و عجیب است .. در شرایطی که شهروندان هر کدام به نحوی از قطعی های برق ، خسارت و صدمه میبینند و در گرمای تابستان دست کم روزی چند ساعت کلافه و در عذاب هستند ، خیابانها و کوچه ها برای نیمه شعبان چراغانی و نور باران میشود . و شما میتوانید برق حیرت را در چشمان عابرین خیابانها ببینید که از چنین ندید گرفته شدن مبهوت اند .
ali

torontonic گفت...

آقای مستقیم، لطفا مطرح بفرمایید که در کشوری که فرهنگ لمپنیزم و پاسخگو نبودن باب هست هیچ جای تعجب نیست که اقای کردان هم با مدرک جعلی وزیر کشور باشند ! محسن از تورنتو

ناشناس گفت...

با سلام
به نظر من نداشتن مدرک آقای وزیر کشور چندان اهمیت ندارد اما متاسفانه موضوع سابقه ی نه چندان خوب ایشان را لوث کرده ، شاید اینهم بازی باشد از بازیهای روزگار غریبی که ما مردم ایران میگذرانیم .
برایمان هیچ نقطه امیدی باقی نمانده که به آن دلخوش باشیم باید این کشتی شکسته را بدست طوفان حوادثی که دور سرمان می چرخد بسپاریم چراکه خود کرده را تدبیر نیست

ناشناس گفت...

به نظر من این صحبت آقای رحیم مشایی، جنبه تبلیغاتی برای دولت نهم را دارد که مثلا ما معتدل هستیم.درواقع این هم می تواند یکی دیگر از نمایش های دولت نهم باشد برای انتخابات دوره بعدی.
اما جناح های مخالف احمدی نژاد(البته نه به نفع مردم، بلکه برای بدست آوردن قدرت)از این مساله استفاده می کنند. اگر توجه داشته باشید سایتهایی همچون فردانیوز(قالیباف)، و تابناک(رضایی) و ... خیلی مساله را بزرگ کرده اند و به دولت احمدی نژاد حمله می کنند. امکان ندارد رحیم مشایی بدون هماهنگی با احمدی نژاد چنین حرفی زده باشد.

ناشناس گفت...

گویند"گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند" حالا که بحث مدرک هم داغ هست یعنی امکانش هست یک روزی مدارک آقای دکتر احمدی نژاد و دکتر قالیباف و دکتر محسن رضایی و بقیه دکتر های رژیم هم بررسی بشود؟

شاید یکی از دلایل معضل بهداشت در مملکت ما همین است که تمام دکترها بیمارستانها را رها کرده و حمله ور شدند به سمت وزارتخانه. بنظر من وضعیت مملکتی که میانگین سواد رهبرانش فوق دکتراست باید خیلی بهتر از این باشه، نه؟ اینجور نیست؟

ناشناس گفت...

در خصوص معضلات صنعت هواپیمایی در ایران هم مطلب بگوئید من خودم کارمند بخش هواپیمایی هستم و خطراتی را که هر روز مردم را تهدید میکند را شاهدم و تمام این خطرات از فرسودگی هواپیماها و امکانات جانبی آن است . در صورت لزوم میتوانم اطلاعات خوبی در اختیارتان بگذارم . موفق باشید

ناشناس گفت...

سلام
به نظر من تو اين شرايط جامعه جهاني هم بايد به خودش بياد و در مقابل اين عمل كاري كنه.
اين درست نيست كه يك كشور جون قدرت داره بخواد خاكي از يك كشور ديگه رو تصاحب كنه و يا بخواد همه پرسي راه بندازه. جامعه جهاني بايد در مقابل روسيه قرار بگيره وگرنه كجاست اون امنيت كشورها در مقابل تهديد خارجي.
به وبلاگ منم سري بزنيد
www.nailoveyou.blogfa.com

ناشناس گفت...

وفای عزیز

مدرک جعلی کردان و امثال او نشان دهنده اینست که چقدر علیرعم شعارهای توخالی برای نهادهای مدرن و به خصوص از نوع غربی آن اخمیت قایل هستند که حتی به مدرک تقلبی ان نهادها

Kavani گفت...

وفای عریز

در حالیکه عده ای مدرک دکتراجعل
می کنند، این نامه یک دکتر گران مایه واقعی در واکنش به حکم بازنشستگیش است. در حیرتم که آقای صادق زیبا کلام چگونه میخواهد بازنشتگی این استاد محترم را با بیش از 50 کتاب تالیف و ترجمه توجیه نماید؟

بخشی از پاسخ دکتر باستانی پاریزی به حکم بازنشستگی ایشان که توسط « گروه محترم تاریخ» برای «مقام محترم ریاست دانشگاه تهران» ارسال نموده اند

مرقومۀ مورخۀ 18/4/1387 را که به افتخار بازنشستگی این حقیر صادر شده بود، در این سوی دریاها، در آستانۀ کنگرۀ ایران شناسی دانشگاه تورنتو زیارت کردم. ای وقت تو خوش که وقت ما کردی خوش. راه دور موجب تاخیر در ادای سپاس شد:

من خود این واقعه را می طلبیدم همه عمر / که قفس بشکند و مرغ به پرواز آید

ابراز عنایت بی حساب آن جناب در حقّ قدم های کوتاه این فقیر در راه دانشگاه، موجب سرافرازی این حقیر است. بلکه سالها بعد فرزندانم این قول آن منشی حارث آبادی را تکرار خواهند کرد که: «بزرگا مردا که پدرمان بود که مردی چون دکتر سیاسی او را از خاک به افلاک کشید و نیک مردی چون فرهاد رهبر، او را پس از پنجاه و هفت سال خدمت معلّمی به افتخار بازنشستگی رسانید...».
لابد حالا دیگر باید کلاه و قبا کرد و به استقبال بازنشستگی ناگزیر در هشتاد و سه سالگی رفت: بازنشستگیِ بزرگ.

آن کس که کُله نهاد و فارغ بنشست / پنداشت که تقدیمی و تاخیری هست
گو خیمه مزن که میخ می باید کند / گو بار منه که بار می باید بست


با تقدیم احترامات
باستانی پاریزی
تورنتو، کانادا، مردادماه 1387، ژوئیه 2008

ناشناس گفت...

با سلام
اقا من فکر می کنم همه این مشکلات و بدبختی ها با انفجار بمب اتمی دیگربه پایان خواهد رسید.

ناشناس گفت...

با عرض سلام:امشب آقای دکتر براتی از کلمه رایانه بجای کلمه یارانه استفاده کردند.لازم است در مباحث بعدی تصحیح شود.چون در ایران رایانه را بجای کامپیوتر ترجمه کردند.با تشکر