۱۳۸۷ شهریور ۶, چهارشنبه

سفر رایس به اروپا و منطقه

کاندولیزا رایس از هجدهم تا بیست و یکم اوت به بلژیک، لهستان، و عراق سفر کرد. او با شورای آتلانتیک شمالی در مورد وضعیت گرجستان ملاقاتی اضطراری داشت و با رهبران اتحادیه اروپا از جمله برنارد کوشنر و خاویه سولانا دیدار کرد.

او در ورشو توافق رسمی استقرار سپر دفاع موشکی را امضا کرد که به گفته آمریکا تلاشی است برای محافظت از آمریکا و هم پیمانان اروپائیش در برابر تهدیدهای فزاینده موشکهای دور برد. کاندولیزا رایس در چند مصاحبه کشورهایی چون کره شمالی و ایران را تهدیدهای بلقوه موشکی اعلام کرد.

رایس در عراق از جمله با هوشیار زیباری و نوری المالکی دیدار کرد تا در مورد ادامه حضور نیروهای آمریکایی پس از انقضای توافقنامه شورای امنیت گفتگو کند. در کنفرانس خبری مشترک او با زیباری خبرنگاری در مورد فشار احتمالی ایران برای به تاخیر انداختن این توافقنامه سئوال کرد. هوشیار زیباری گفت این تصمیم تصمیم دولت منتخب عراق خواهد بود. ایران و کشورهای همسایه عراق حق دارند در مورد مفاد این توافقنامه بدانند یا توضیح بخواهند. او افزود این توافقنامه به شکل آشکاری اعلام می کند که عراق پایگاهی برای حمله به کشورهای همسایه نخواهد بود و این مطلب به اطلاع مقامات ایرانی رسیده است.

کاندولیزا رایس از بیست و چهارم تا بیست و ششم اوت به سرزمینهای فلسطینی و اسرائیل سفر کرد. به گفته وزارت امور خارجه آمریکا این سفر به هدف گفتگو های دوجانبه در مورد مسائل منطقه از جمله تلاش برای تحقق صلحی پایا و دستیابی به توافق صلح تا پایان سال 2008 انجام گرفت.

چی فکر می کنین؟

آیا توافق صلح اسرائیل و فلسطینیان تا پایان سال میلادی دستیافتنی است؟

آیا تهدید بلقوه موشکی ایران جدی است؟

آیا عراق به سوی ثبات گام بر می دارد؟

۱ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر وفای عزیز و دیگر همراهان

سرکش ترین حکومت منطقه!ایدئولوژیک ترین رژیم منطقه، تنها حکومت خواستار صدور همه خوبیهایش در منطقه، و... و در کنار همه اینها، یکی از سروتمندترینها در منطقه.خوب احتمالا برخی از دوستان هم مثل من نام رژیمی مقدس را در فکرشان پرورش می دهند به نام ج.ا.به نظر شما حکومتی سرکوب گر با تمام خصوصیات فوق، دارای بالاترین پتانسیل برای بر هم زدن همه جهان نیست!؟حال خاورمیانه که اطاق کناریمان به حساب می آید!!

گاهی فکر می کنم حیف صدام بود!صدام به ما بدکرد، اما خار خوبی در چشم حاکمان ج.ا. بود.جهان بدون صدام، جهان بهتری است، برای همه و از جمله حکام ج.ا.

سفر، نشست های چند جانبه، کمکهای مالی و همه اینها در برابر تجربه 1400 ساله روحانیون مذهبی در تاثیر بر مردم قابل چشم پوشی است.تا حکومتی به نام ج.ا. در منطقه از آبی گلالود ماهی می گیرد، در آشوب و دلهره به حضور پررنگ خود تداوم می بخشد، اجازه صلح و آرامش به هیچ ملتی در منطقه نخواهد داد.

آریا از شیراز