۱۳۸۷ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

ملک عبدالله دوم در عراق و ...

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، از عراق بازدید کرد. این نخستین بازدید یک رهبر عرب از عراق پس از سقوط صدام حسین در پنج سال گذشته است. ملک عبدالله با نوری المالکی و اعضای دولت ملاقات داشت. هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق این سفر را موفقیتی برای آنکشور در برقراری ارتباط با کشورهای عرب توصیف کرد و گفت "این یک بیانیه سیاسی از طرف پادشاه اردن بود که اعلام می کرد وضعیت عراق رو به ثبات است."

ملک عبدالله در اردن از کشور های عرب خواست "دست کمک خود را به سوی عراق دراز کنند" چرا که عراقی مستحکم "منبعی برای تقویت امت عرب است." همکاریهای امنیتی، روابط اقتصادی، تجدید توافقنامه سال دو هزار و شش مبنی بر فروش نفت عراق با تخفیف به اردن و وضعیت آوارگان عراقی در اردن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تحلیلگران اردنی و عراقی بر اهمیت این سفر تاکید گذاشتند و آنرا "آغازگر فصلی نو" برای ترویج همکاری کشورهای عرب با عراق دانستند. برخی دیگر این حرکت را "پیامی به اعراب" خواندند تا آنها در این زمان که عراق خواستار زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی از آنکشور است در مقابل "نفوذ خارجی" به عراق کمک کنند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت " ما خصوصا از همسایگان و دوستان عراق دعوت می کنیم تا از طریق بازدیدهای رسمی، بازگشایی مجدد سفارتخانه ها و کنسولگری ها و انتصاب سفرا روابط خود با عراق را تقویت بخشند."

از چند هفته گذشته کاخ سفید از "افق زمانی" خروج نیروها صحبت کرده است اما هوشیار زیباری خواستار "جدول زمانی کاملا روشن است." کاندولیزا رایس در همین حال می گوید " عراق کارآمد است، مجلسش کارآمد است و دولتش کار آمد است."

همزمان با بازیهای المپیک خبر از شروع مجدد قرارداد نفتی یک میلیارد و دویست هزار دلاری عراق با چین می رسد که از سال دو هزار و سه به حالت تعلیق درآمده بود.

آیا وضعیت عراق بهتر شده است؟
آیا منظور حمایت اعراب از عراق در مقابل "نفوذ خارجی" در مقابل ایران است؟
آیا قرارداد نفتی چین با عراق از وابستگی چین به نفت ایران خواهد کاست؟


چی فکر می کنین؟

۴ نظر:

ناشناس گفت...

اعراب هیچ وقت به این راحتی ها کشوری رو با دولت شیعه مدار اون هم به قیومیت ایران جزو خودشون نمیدونند.این سفر آقای ملک عبدالله هم بیشتر میشه گفت منافع شخصی برای کشورش داشته. وگرنه چه لزومی داره بیایند دولتی که اکثر زمامدارانش حقوق خودشونو از ایران میگیرند را در مقابل ایران حمایت بکنند؟
دولت بوش در اکثر سیاستهای خارجی و موضع گیریهاش درست عمل کرد الا در مقابل عراق.اینهمه هزینه کرد ولی حکومتش رو دو دستی داد تحویل جمهوری اسلامی. اصولا شیعه ها یک عمر در طول تاریخ تو سری خوردند. حکومت دستشون بیفته دیگه پس بده نیستند. خلافتی میکنند که بنی امیه نکرده. یک نمونش دولت ایران، نمونه دومش آیت الله گردن کلفت نصرالله در لبنان نمونه سومش مالکی ...
این قبیل آدم نماها وقتی خر هم سوار میشوند حتی اگر حیوان بدبخت اون زیر بمیره اینها پایین بیا نیستند.از جنازه حیوان هم سواری میگیرند.آنوقت خیال دارید حکومت از اینها تحویل بگیرید؟ بنظر من آمریکا با اینکار جز اینکه یک غده سرطانی دیگر در قلب همه جهانیان ایجاد کرد هیچ سود دیگری نخواهد برد. بلاخره آمریکا که تا ابد اونجا نمیمونه. وقتی نیروهاش آمدند بیرون آنوقت خدمتتان عرض میکنم حکومت دست پخت جمهوری اسلامی یعنی چه.

وفا گفت...

تا صحبت از عراقه اینو هم برای اطلاع شما بگم که گزارشهای همکارم علی جوانمردی از عراق واقعا کار خبرنگاری فوق العاده ایست. فقط برای مقایسه بگم که گزارشهای او به مراتب کامل تر و سریعتر و دقیقتر از گزارشهای اکثر خبرگزاریهای مطرح و معتبر مثل سی ان ان و بی بی سی و سایرینه. دلیلشم اینطور که خودش در نهایت تواضع عنوان میکنه اینه که اکثر خبرنگارهای بین المللی تو منطقه سبز عراق پشت کامپبوترها نشسته اند ولی علی جوانمردی از معدود خبرنگارهایی است که از نزدیک و در تماس مستقیم با مردم و رسانه ها و مقامات عراقی گزارش میده. اینو باید میگفتم که بدونه چقدر زحماتش با ارزشه

ناشناس گفت...

هموطن, آیا می دانید لذت بوسیدن در تاریکی ده برابر بیشتر از روشنایی است ؟ روابط عمومی وزارت نیرو

ناشناس گفت...

سلام
- خوشبختانه کم و بیش همه ارزش کار آقای جوانمردی را درک کرده اند. چون یک نظر کافی خواهد بود تا محتوای گزارش خبرنگاران یا مفسرین برنامه ها را در ذهن مان که خودکار صحت و جهت مطالب را میچشد و طبقه بندی میکند بسنجیم امیدوارم بدون اینکه ناگهان در میانه ی گزارش او وقفه بیندازند پیوسته فرصتی بیابیم تا از اوضاع آن گوشه ی مغشوش دنیا مطلع شویم
ممنون از اینکه بالاخره شما (۱ نفر) از ایشان نام میبرد.

- جا دارد بخاطر خلاقیت در ایجاد برنامه ی "دو روز اول" هم از صدای امریکا سپاسگزار باشیم

- لطفا اگر میشود از تکرار ــ چندین و چند باره ی ــ خبرهای روز در "خبرها و نظرها" پرهیز کنید(چند باره اش کفایت نخواهد کرد؟) امیدوارم اجرای کارشناسانه ی خانم درخشش به هیچ دلیلی خدشه دار نشود اما حضور مدعوین خارجی(گاها به مناسبتش) و فارسی زبانانی همچون آقای بهمن آقائی دیبا و آقای شاهید و .. که به موازات اجرای برنامه برای دقایقی در استودیو هستند و تفسیر خود را بسیار منظم با خبر پیوند میدهند از عالی ترین بدعت ها بوده..

- در صورت امکان همچون مدتی پیش٬ ترتیبی بدهید تا از تفسیر و نظریات اساتید دانشگاهی که در اروپا و یا در همان امریکا هستند (خصوصا دکتر سیامک شجاعی) در مورد اوضاع این روزهای جهان بهره مند باشیم.
آقای وفا ممنون که در اجرای برنامه تان هم آرامش را پیشکش میکنید و هم با رعایت تسلسل موضوعات مورد بحث با چرخشهای عالی بروی بحث دیگر باعث هدر نرفتن زمان برنامه میشوید