۱۳۸۷ مرداد ۱۹, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

ایران در هفته ای که گذشت.
در این هفته محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی در کنفرانس مشترکی با بشار اسد همتای سوری خود گفت ایران در مورد مذاکرات اتمی جدیست و پیشتر اعلام کرد ایران از حقوق هسته ای خود سر سوزنی عفب نشینی نخواهد کرد. برخی گزارشها از صدور حکم جلب ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی ایران خبر دادند. جمهوری اسلامی به هفت بهائی دستگیر شده اتهام ارتباط با اسرائیل را وارد کرد جامعه بین المللی بهائیان این اتهام را کذب محص خواند. شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در اعتراض به لایحه حمایت از خانواده گفت این لایحه جامعه را به فساد اخلاقی می کشاند و وضعیت زنان ایران را قرن ها به عقب خواهد برد. سعید جلیلی با خاویه سولانا گفتگویی تلفنی داشتند. بانک مرکزی ایران اعلام کرد دست کم چهارده میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می کنند. علی عزیزی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به سه سال زندان محکوم شد. ایران از آزمایش یک سلاح دریایی خبر داد. علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه از توقف مجازات سنگسار خبر داد. ایران به مسئولان اتحادیه اروپا پاسخی کتبی داد اما در آن اشاره ای به تعلیق برنامه غنی سازی اورانیم نشده بود. وزیران پیشنهادی محمود احمدی نژاد از مجلس رای مثبت گرفتند. شماری از بیماران در اعتراض به گرانی دارو در ایران در برابر مجلس تجمع کردند. قدرتهای غربی هشدار دادند مراقبت بیشتری نسبت به بانک های ایران صورت گیرد و بر سر تشدید تحریمها علیه ایران به توافق رسیدند. مسئول اقتصادی سفارت ایران در ترکیه اعلام کرد ایران و ترکیه برای سرمایه گزاری در صنعت گاز ایران به توافقهایی رسیده اند. آمریکا اعلام کرد بسته شدن تنگه هرمز به ضرر ایران خواهد بود. عبدالمالک ریگی از آمادگی مشروط گروه جندالله برای مذاکره با حکومت ایران سخن گفت. مذاکرات اولی هاینونن معاون محمد البرادعی در تهران آغاز شد. عفو بین الملل در نامه ای به آیت الله خامنه ای خواستار آزادی بهائیان بازداشت شده شد و اعلام کرد این متهمان زندانیان عقیدتی هستند و انگیزه بازداشت آنها سیاسی است. شیرین عبادی پس از اعلام تصمیم خود برای قبول وکالت بهائیان بازداشت شده مورد حمله رسانه های دولتی جمهوری اسلامی قرار گرفت. تهران در پی اعتراض قاهره به فیلم ایرانی اعدام فرعون و اهانت به انور سادات خواستار تاسیس شعبه الازهر در ایران شد. اتحادیه اروپا خواستار آزادی برادران اعلائی دو پزشک بازداشتی شد. و تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه برنامه اتمی ایران وارد مرحله اجرائی شد.
در برنامه امشب به اتفاق کارشناسان تفسیر خبر آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل و آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به تحولات برنامه اتمی ایران، سه وزیر جدید کابینه احمدی نژاد، شمس الدین حسینی، علی کردان و حمید بهبهانی میپردازیم و در بخش حقوق بشر افزایش دستگیری و بازداشت دانشجویان، اعدامها و همچنین وضعیت بهائیان بازداشت شده را با آقای رشید اسماعیلی، فعال دانشجویی و عضو شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم وحدت، آقای محمد علی دادخواه، حقوق دان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر و دکتر فرهاد ثابتان، سخنگوی جامعه بین المللی بهائیان در میان خواهیم گذاشت.
شما چی فکر می کنین؟

۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
میدونید چرا نظرات شما خالی است چون این قبیل سایتها فیلتر هستند و کسی نمیتونه از اینها بازدید کنه و نظر بده.در ضمن این وبلاگ رو با ویرایش بهتری بنویسید تا خوانا باشد

ناشناس گفت...

salam! aval inke blogetoon filter e! bayad ba filter shekan baz beshe! 2vom inke ye yadi az bahram vahedi dabir e anjoman eslamie zanjan bokonin ke bazdasht shode bedoon hich jormi!!!

وفا گفت...

ناشناس عزیز معمولا کامنتها در این وبلاگ به تعداد قابل قبولی بوده. اما حدود چهل و هشت ساعت این وبلاگ دچار اختلال بود و امکان دسترسی به آن نبود. با کمک پشتیبانی بلاگر این اشکال رفع شده است.

وفا گفت...

ناشناس دوم. همکار عزیز من سیاوش سعادتیان با ایشون مصاحبه ای انجام داده که در وبسایت صدای آمریکا هست. از یادآوریت ممنونم

ناشناس گفت...

وفا جان سلام،آخر مطلب نوشته بودی شما چه فکر میکنید؟والا ما فکر میکنیم جمهوری اسلامی هرکی رو دلش بخواد دستگیر میکنه،بعد این بنده خدا اگه از سمت غرب کشور باشه میگن جدایی طلب کرد و اعدام میشه،اگه از سمت شرق باشه میگن جدایی طلب بلوچ و اعدام میشه.اگر هم از وسطهای کشور باشه میگن با اسراییل و آمریکا همکاری داشته.این دیگه یک داستان تکراری هست که سی ساله داره تکرار میشه و همه میدونن.ولی خوب جمهوری اسلامی هست دیگه چه میشه کرد،خدا فقط به اینها یک چیز داده ،اون هم "وقاحت"
از قدیم گفتن شکر نعمت، نعمتت افزون کند .کفر، نعمت از کفت بیرون کند.
ملتی که قدر شاه خودشو ندونست حقش همینه که چهارتا آخوند شیپیشو بالا سرشون باشه.
خلایق هر چه لایق.

ناشناس گفت...

درود بر شما.مطمئنا این دوستان قدیمی ، آمریکا و دیگرنهادهای بین المللی از جمله حقوق بشر، بهاییان و مردم ایران رو تنها نخواهند گذاشت وبا امضا کردن قطعنامه هایی که حامی آزادی و انسان دوستیت از هویت و خواستهای انسانی ایرانیان حمایت خواهند کرد.

این بار اولی نیست که یک مقام روحانی یک نظر مخالف نظر رژیم ایران صادر می کنه ، اما باید ببینیم که این مقام چه حرف تاثیر گذاری دربر داشته و تا چه حد اون شخص در نظام نفوذ داره.آقای منتظری دو استدلال جدا گانه مطرح کرده که همدیگر رو می تونن مورد سوال قرار بدن.قسمت اول به این موضوع اشاره شده که بهاییت دین الهی آسمانی نیست،قسمت آخر به رافت اسلامی اشاره شده.رافت اسلامی در کتب تاریخی و دینی کم مشاهده شده حال این حرف با استناد به سخن آقای خمینی که اعلام کردن چرا همیشه روحانیون از رحمت خدا صحبت می کنند و باید اندکی هم از خشم خدا صحبت کنند ،،، به نظر شخصی من قسمت آخر رو کاملا حذف می کنه.از طرف دیگه حقوق شهروندی چیزی نیست که شامل حال شیعیان باشه و حداقل هیچ سند رسمی در این رابطه وجود نداره که اصلا چنین قانونی در ایران وجود داره.پس متاسفانه قسمت حقوق شهروندی هم حذف می شه،اما حق آب و گل این وسط باقی می مونه که ما حداقل در اسلام امروز بحث مصادره رو داریم.شاید من خیلی مثبت فکر نکنم،اما جدای از این مسائل آقای منتظری در جامعه امروز نه از نفوذ قدرتمند و نه وجه بالاتری نسبت به مقامات دیگه مثل آقای خامنه ای بر خورداره.از طرف دیگه نظام جمهوری اسلامی مثل آلمان نازی به موضوعاتی مثل یهودیت نیاز داره.با این کار مقصر تمام مشکلات بهاییان خواهند بود.مثل بسیاری از جرائمی که به اونها نسبت داده شده.حالا امروز بهاییان باید این هزینه رو بپردارند.هیملر کولی ها آلمان رو می کشت و خلخالی و دوستهای او کردها،آذری ها و دیگر مخالفین رو.من متاسفم واقعا اما تعدادی از مردم ایران با بهاییت به نهوی کنار نمی آن.شاید واقعا تقصیری ندارند و فقط به دلیل کم اطلاعی از این دین باشه.اما این افراد بهاییان رو کافر می دوند.سود بدست آمده از معامله با آنها رو ناپاک می دونن ،معتقدین به قاعده ی نفی سبیل با آنها وارد معامله نمی شن.بسیاری از آنها با بهاییان بر سر یک سفره غذا نمی خورند.بسیاری با آنها دست نمی دهند.چرا واقعا؟!

اما استنباط چند تن از آنان در رابطه با فرقه بهاییت چنین بود:بهاییان مسلمان هستد.به قرآن و کتاب آسمانی ما ایمان دارند.نماز می خوانند و ائممه مسلمان و شعیان را قبول دارند اما تفاوت آنها این است که بهاییان معتقدند که امام زمان ظهور کرده و در اصل معتقدند که شیخ بها الله همان امام زمانه.پس کافر هستند و کافر نجست هست .متاسفانه چند بهایی شاغل در پاساژ بایید به اسن صحبت ها گوش بدهند.رفتار اونها رو تحمل کنند و از اون بدتر از روی تزس درستی این حرفها رو تایید کنند.اگر این حرف رو از زبان یک نفر می شنیدم به دانسته های اون شخص شک می کردم اما یک پاساژ به جز تعدادی مثل من چنین اعتقاداتی داشت .من معتقدم اگر تبلیغات برای درک بهتر و روشن تز این دین وجود داشت ما امروز با چنین مشکلی روبرو نبودیم.ندانسته و از روی تعصب بسیاری از این عزیزان مشکل آفرینی می کنند.
با سپاس فراوان

ناشناس گفت...

سلام
از برنامه خوب شما تشکر میکنم و خواهش می کنم راجع به سفر احمدی نژاد به اراک که قرار بود چهارشنبه گذشته انجام بشه و برای دومین بار در دو ماه گذشته لغو شد
آن هم در حالی که خرج سنگینی بر استان مرکزی تحمیل کرد(با توجه به تدارکاتی که دیده بودند و حضور نیروهای اطلاعاتی که از یک هفته قبل مستقر شده بودند آن هم آنطور که گفته شده در ساعت 1 بامداد روز مذکور)و ارتباط احتمالی آن با برنامه اتمی و حضور معاون آزانس در تهران با میهمانان چهارشنبه شب تفسیر خبر گفتگو کنید.
امیدوارم برنامه شما روز به روز بهتر و پر بار تر بشه
لطف کنین نظر آقای نوری زاده و سازگارا رو جویا شوید.
ممنون

ناشناس گفت...

این مطلب رو هم میخواستم اضافه کنم،اگر قرار باشه کسی نجس باشه فکر کنم ما مسلمون ها از همه نجس تریم.هر چی بمب گذاری ،هرچی ترور ،هرچی قوانین وحشیانه مثل سنگسار و دست و پا بریدن و اعدام های دسته جمعی هست همه زیر سر ماست.تنها دینی که بگفته معروف آقای خمینی توش مجوز دروغ گفتن هم داریم تحت عنوان "خدعه" دین ماست.خوب دیگه کی تو این دنیا از آخوندها نجس تر؟
ما شدیم کور خودمونو بینای دیگرون.
اصلا هیچ قوم وحشی رو در این روزگار در هیچ جای دنیا حتی در قبایل آدم خوار آفریقایی میشناسید یک نفر رو تا گردن بکنن زیر خاک بعد با سنگ بکوبند تو سرش تا زجر کشش کنند ،آخه این عین حیوانیت نیست به نظر شما؟
البته در اینکه آیا این قوانین واقعا جزو اسلام هست یا نیست خودش جای بحث دارد.ولی خوب ما داریم در مورد اسلامی که این روزها بخوردمون دادند صحبت میکنیم.

masoud.naseri گفت...

وفای عزیز سلام و خسته‌ نباشید

ایران مال همه ایرانیها است و حقوق بشر هم، مرز و دین و مذهب و نژاد نمی شناسد.اگر حکومت ایران اسلامی بود که‌ نیست باید حقوق همه‌ی غیر مسلمانهای ساکن در کشور را مراعات میکرد و آنها را طبق نص صریح قرآن در مقابل هر گونه‌ خطرات احتمالی داخلی و خارجی محافظت می کرد.بهائیها هم مانند هر ایرانی دیگر ایرانیند و صاحب حق آب و گل هستند.من یک کرد و اهل تسنن هستم و با وجودی که‌ مسلمانم ولی مانند برادران و خواهرن شیعه‌ام که‌ ولایت فقیه‌ و جمهوری اسلامی را قبول ندارند از هیچ حق و حقوقی برخوردار نیستم. بنظر من تنها راه نجات مردم ایران یک حکومت دمکرات و سکولار است که‌ همه‌ ملیتهای ایرانی مانند کرد، بلوچ و... و مذاهب و ادیان دیگر نیز آزاد باشند. به امید ایرانی آزاد و آباد و فدرال.

دمکراسی و فدرالیزم است راه‌ نجات
بر محمد و آل محمد صلوات

سید مسعود ناصری روزنامه‌ نگار
اهل سنندج و ساکن اروپا

ناشناس گفت...

ببخشید که با بحث بی ارتباط است٬
این "الف" و کاربرانش به طرز فجیعی سر از پی چند و چون مدرک این علی کردان بخت برگشته برداشته اند. یک سری به لینک زیر بزنید:
http://www.alef.ir/content/view/30890
مفرح است!!lol

ناشناس گفت...

درود بر وفای عزیز و دیگر دوستان

آقای کردان،که این روزها به موضوع جالبی برای موافقان و مخالفان رژیم تبدیل شده از سوی آقای احمدی نژاد بر صندلی وزارت تکیه زد.خوب از سوی رژیم انتخاب کاملا درست بود،چون ایشان با سابقه ای که در جعل سند دارند، می توانند نتیجه انتخابات آینده را آن چنان که سران می خواهند تعیین کنند.دوستان،سران این رژیم خوب می دانند که چه کنند.یک کلاه بردار و جاعل اسناد بین المللی را به وزارت کشور می برند تا همه چیز بیش از پیش دروغین باشد.بی آبرویی رژیم اسلامی بر همه آشکار است و خودشان هم می دانند و به همین خاطر شمشیر را از رو بسته اند.

آریا از شیراز

Kavani گفت...

از همه دوستانی که از طریق ایمیل فیلتر شکن رادیو امریکا یا رادیو فردارا دریافت میکنند، خواهش میکنم که این فیلتر شکن را برای دیگران نیز فوروارد کنند تا آنان نیز بتوانند از وبلاگ تفسیر خبر، رادیو امریکا و رادیو فردا استفاده کنند. این حداقل کاری است که ما در جهت گسترش آزادی در ایران میتوانیم انجام دهیم.