۱۳۸۸ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

"قاچاق فناوری به ایران"

در میزگرد امشب شرکت کنید.


میزگرد امشب میزبان مارک شپیرو مدیر مسئول مرکز گزارشهای تحقیقاتی است ،بیش از دو دهه سابقه خبرنگاری با تمرکز بر مسائل بین المللی. در برنامه امشب در مورد یکی از آخرین گزارشهای این مرکز در مورد "قاچاق فناوری" به ایران می پردازیم.

یک شرکت بازرگانی در ایرلند به خرید میلیونها دلار قطعات هلی کوپتر و جتهای جنگی از آمریکا و فروش غیر قانونی آن به ارتش ایران متهم شده است. فروش این قطعات زیر پا گذاشتن لایحه کنترل صادرات تسلیحات آمریکا محسوب می شود. شرکت مک ایویشن/ متهم است از آمریکا موتور و سایر قطعات هلی کوپتر و جت جنگی خریداری و با استفاده از شرکتهائی در مالزی و امارات متحده عربی آنها را به ایران صادر کرده است. خبر این داد و ستد/ نخستین بار از سوی مرکز گزارشهای تحقیقاتی منتشر شد. در این میان نام حسینعلی خوشنویس راد به چشم می خورد که به گفته مقامات آمریکائی فرد کلیدی شبکه ای از شرکتهایی بود که در جستجوی فناوری غرب برای ساخت تسلیحات در ایران از بمبهای کنار جاده ای گرفته تا موشکهای بالستیک هستند.
این مرکز قدیمی ترین سازمان خبری غیر انتفاعی در آمریکاست. هدف مرکز گزارشهای تحقیقاتی دگرگون سازی خبررسانی در قرن بیست ویکم به گونه ایست که اطلاعات حساس و قابل بررسی تاثیر گذار بر زندگی شهروندان جهان را در اختیار آنان قرار دهد.
آیا ممنوعیت فروش قطعات هواپیماهای نظامی آمریکا به ایران منصفانه است؟
آیا حجم زیادی از کالاهای ممنوع از طریق کشورهای مختلف به داخل ایران قاچاق می شود؟
چه کالاهایی را شما دیده اید؟
در این برنامه همچنین در مورد ژورنالیزم در قرن بیست و یکم و اهمیت گزارشهای تحقیقاتی برای اطلاع رسانی می پردازیم.
چی فکر می کنین؟

۱۴ نظر:

roya گفت...

ممنوعیت فروش قطعات هواپیماهای نظامی آمریکا به ایران منصفانه است چون جمهوری اسلامی دشمن اسراییل و دشمن ملت ایرانست زیرا دیدیم که امروز
کشورهای شرکت کننده دربيست يکمين اجلاس سران عرب از جمله سوریه و حماس در بيانيه های خود،از ادعای «مالکيت امارات بر جزاير سه گانه خليج فارس» حمایت کردند حال سران نادان جمهوری اسلامی ثمره حمایت خود از سوریه و فلسطینیها و بقیه اعراب را در برابر اسراییل ببینند و نوش جان کنند !!

طنز ایرانی گفت...

من پرینتر های آمریکایی در ایران دیدم و اخیرا ایران قطعات هواپیمای اف _ 14 را بصورت قاچاق از یک سایت اینترنتی خرید و حتی سانتریفوژهای اتمی از روی نمونه پاکستانی کپی شد و بهمین علت به پی یک و پی دو مشهور است .
نیروگاه اتمی بوشهر را هم که با تکنولوژی روسی که سابقه انفجار چرنوبیل را دارد ساخته میشود و معلوم نیست چه فاجعه ای بخاطر دشمنی بیمعنی با آمریکا در انتظار محیط زیست ایران و منطقه است .

نازنین از شیراز گفت...

قاچاق به ایران را نمیتوان مهار کرد صدام هم بهمین شکل با تحریمها را مقابله میکرد و در حالیکه مردم عراق از فلاکت در زباله ها دنبال غذا میگشتند به فکر قاچاق سلاح برای ارتش سرکوبگر خود بود و سران جمهوری اسلامی هم تا ملت ایران را به این فلاکت نیندازند دست بردار نیستند و فقط قاچاق تجهیزات برای برنامه سلاح اتمی بررای آنها کافیست و حق مسلم ملت را برای یک زندگی خوب به رسمیت نمیشناسند.

بابک از سمنان گفت...

تحریم نظامی رژیم افراطی ولایت فقیه منصفانه و حتی یک ضرورت است رژیمی که کشور دیگری را به محو از روی زمین تهدید میکند حتی یک چاقو هم نباید بدستش داد چه رسد به سلاح نظامی و اتمی

مرتضی از قم گفت...

نقش لابی ایران برای قاچاق اسلحه به داخل ایران را نباید نادیده گرفت , از آقای حسن داعی برای افشاگری دعوت کنید .

roya گفت...

وفا جان هر چند قسمت دوم پیام منو در مورداجلاس اعراب در قطر نخوندی ولی بازم ممنون اگه دوست داشتی بخون

ناشناس گفت...

ersale har gone selah ya ghateate nezami be iran faghat zolm be mardome va taede dolate zalem iran ast zia az norveg

فریدون از کرمان گفت...

گزارشهای تحقیقاتی برای اطلاع رسانی دشمن رژیمهای دیکتاتوری مثل جمهوری اسلامیست به حدی که با کشتن نویسندگان و وبلاگ نویسان نشان داده که افشای بیکفایتی های خود در اداره کشور را تحمل نمیکند .
و مایل است جامعه در بیخبری کامل از سرکوبگریهایش باشد و حتی هنوز سعی میکند اعدامهای چند هزار نفره سال 1367 را پنهان کند .

الهام ازتبریز گفت...

جلوگیری از قاچاق به ایران تنها با محاصره کامل دریایی بنادر جمهوری اسلامی میسر است .

ناشناس گفت...

آمریکا و جمهوری اسلامی بر سر اسراییل کاملا اختلاف نظر دارند و تا رژیمی که خواستار محو اسراییل از نقشه جهانست آمریکا نمیتواند با ایران کنار بیایید

www.kasrani-iransarfaraz2.blogspot.com گفت...

من معثقدم که ایران در حال حاضر چه بخواهید چه نخواهید در بعضی جهات پیشرفت کرده ودرانرژی اتمی حرف برای گفتن دارد و حالا که تحریم گرددیانگردد این یکسری تصمیمات بین المللی است که گاه باامضای چندقرارداد ازشدت میافتدو این فقط مردم هستند که درجهت ابتیاع احتیاجات خود اول دچارمشکل و بعداحتیاجات خودرابا هزینه سرسام آوری تهیه میکنند چون جمهوری اسلامی به راحتی تحریمهادورمیزند چون جامعه جهانی روشی کاسبکارانه دارد
کثرانی

ناشناس گفت...

واقعا برای دانشجویانی که در کلاس صادق زیبا کلام شرکت می کنند، فوق العاده متاسف هستم. سوال این است که ایشان که نمی توانند یک ارتباط خوب برقرار کنند با دیگران، چگونه ارتباط استاد و دانشجو را در سر کلاس درس را برفرار می کنند. ایشان به سادگی آقای محمدی و آقای چالنگی را مورد قضاوت شخصی قرار می دادند. این به دو علت است:
1. جواب واضحی برای حرف های آقای محمدی و آقای چالنگی نداشت
2. ایشان از باز جویان بند 209 نگرانی عمیق داشت. به نظر می رسد که مورد اول بیشتر درست باشد.
واقعا از آقای چالنگی صمیمانه برای مدیریت برنامه تشکر می کنم.
آقای زیبا کلام هم بدانند، تقریبا هیچگونه از دانشجویانش وی را قبول ندارند. ممکن است او رادر جلوی رویش تحسین کنند ولی به وی اعتقادی ندارند...
من فکر نمی کنم که ایشان استاد واقعی باشد... چون اکثر نوشته های ایشان به زبان فارسی است و استاد کسی است که برای تمامی ملل می نویسد و مورد قضاوت قرار می گیرد..
با تشکر مجدد از آقای چالنگی
از وفا هم تشکر می کنم که اگر این کامنت را منتشر کند و به آقای چالنگی اطلاع دهد

ناشناس گفت...

جناب مستقیم.
با درود
تا زمانی که سازمان سیا و سازمانهای مشابه انگلیس و فرانسه و حتی اسراییل با ایجاد شرکتهای مجازی در دبی و دیگر بنادر آزاد جهان با استفاده از دلالهای مشخص به فروش تسلیحات به کشورهای مختلف میپردازند صحبت از "قاچاق اسلحه" یا "فناوری" بحثی بیمورد است. چرا که در هر مورد تمام سازمانهای مربوطه از مصرف کننده نهایی یا End User آگاهی کامل دارند.
من در بسیاری از این معاملات حضور داشته و اطلاع دارم.

آرش از تهران گفت...

فقط با تحریم شدید می شود موفق شدکه رژیم تهران مجبور شود قطعنامه های سازمان ملل را اجرا کند. باید فروش بنزین به جمهوری اسلامی و خرید نفت از جمهوری اسلامی تحریم شود.وگرنه با تحریم های آبکی مقامات رژیم ، فقط پررو تر میشوند.