۱۳۸۷ اسفند ۲۸, چهارشنبه

انتخابات و گفتمان مطالبه محور

در میزگرد امشب شرکت کنید.


میزگرد امشب میزبان دکتر مهرداد مشایخی استاد جامعه شناسی دانشگاه جوج تاون است. در برنامه امشب به خروج خاتمی از گردونه رقابتهای ریاست جمهوری اسلامی نگاهی خواهیم کرد که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران این اتفاق می تواند به روند رشد جوامع مدنی در ایران کمک کند. در همین حال حرکت جدیدی آغاز شده به عنوان گفتمان "مطالبه محور." که به اعتبار بیانیه فعالان جامعه مدنی برخوردی کنشگرانه است که به تدریج به جای مشارکت بی قید و شرط یا تحریم انتخابات، مطالبات عینی تر و ملموس تر عمومی و اولویت های مرحله ای اقشار جامعه را در چارچوب خواست های حداقلی مطرح خواهد کرد.
چرا گفتمان مطالبه محور؟ مصاحبه با کیوان صمیمی در روز آنلاین
چی فکر می کنین؟

۲۷ نظر:

امیربلندیان گفت...

من مطمئن نیستم که خروج خاتمی از بازی ارتباطی به رشد جامعه مدنی داشته باشد.چراکه دلیل عمده خروج خاتمی عدم موافقت خامنه ای در راستای حضور وی در انتخابات پیش رو میباشد.از طرفی مطالبات "ملموس تر و عینی تر "مورد نظر آقایان باصطلاح فعالین جامعه مدنی دقیقن چیست؟مردم ایران در یک کلمه طالب "آزادیند" نه کمتر و نه بیشتر! که آنهم باتوجه به ساختار فعلی نظام سیاسی با آمدن این و یا آن نیروی ذخیره رژیم بصحنه محقق نخواهد شد.

ناشناس گفت...

خاتمی نشان دادکه مانند موسوی و کروبی به دنبال قدرت نیست .مردم واقعا خاتمی را دوست دارند... در یک کلاس درس من شاهد بودم که چه گونه دانشجویان خود را برای رای دادن به آقای خاتمی آماده کرده بودندحالا هر چه که صدای آمریکا می خواهد بگوید... این هم اخلاقی نیست که شما نامه یک نفر را در اخبار صدای آمریکا بخوانید و خاتمی را نقد کنید.
می خواهید باور کنید می خواهید نه من خودم که هیچوقت به این جمهوری اسلامی رای نداده بودم، تصمیم گرفتم بودم به خاتمی رای بدهم... الان که او کنار رفت به هیچ کس دیگر رای نخواهم داد. خاتمی شخیت واقعی دارد و شما هم که در خارج هستید به خوبی او را نمی شناسید.... من به این نتیجه رسیدم و قبلا هم به او رای نداده بودم.

ناشناس گفت...

آقای وفا
درکی که شما از خاتمی دارید با درکی که مردم ایران از خاتمی دارند کاملا متفاوت است...
من شاهد این بودم که چگونه دخترم به خاطر کناره گیری آقای خاتمی گریه کرد... دختر من یک فردعادی است. او می گقت تمامی همکلاسی هایش ناراحت شده اند از کناره گیری خاتمی
می دانم که این را در برنامه ات مطرح نمی کنی ولی اطلاع غلط هم به مردم ندهید.

ناشناس گفت...

It was very sad news for Iranian out of the country that Mr Khatemi gave up the Presidential candidate

ناشناس گفت...

درود بر شما
مجید از قبرس
قطعا خاتمی از باقی کاندیدها برای جامعه ایران و پیشبرد اهداف مدنی و خواسته های آزادی خواهانه مردم ایران گزینه مناسبتری بود و رفتن وی کار را برای رقیب اصلی وی احمدی نژاد آسان کرد البته در نظام ولایت فقیه انتخابات معنای خاصی ندارد و ارکان مختلف قدرت در آن اثر گذار هستند حال باید مردم ایران فکر کنند چگونه میتوانند در این انتخابات محدود تاثیر گذار باشند به سود جامعه مردم سالار
با سپاس از شما

ناشناس گفت...

ایا با وجود ولی فقیه که اصولن با مطالبات دمکراتیکی هر چند هم که مینیموم باشد مخالف است چون هرگونه حرکتی که منجر به دمکراتیزه شدن سیتم حکومتی بشود نهایتا به ضررش است, میتوان چنین مطالباتی را مفید و موثر دانست؟ آیا چنین حرکت هایی فقط خوشبینانه نیستند؟

ناشناس گفت...

این تاکتیک ناقص و بنظر بی نتیجه است . به این دلیل ساده که شما دارید مطالبات خود را با ساختاری در میان می گذارید که خود آن مولد آنها بوده است . در ضمن از کجا معلوم که با تایید این مطالبات از سوی کاندیداها و کشاندن رأی آنها برای خود و سپس پیروزی کاندیدا ، به زیر آن نزنند و شانه خالی کرده و یکبار دیگر با افکار عمومی بازی شود؟!

ناشناس گفت...

وفا جان!
جان من بخونا!
چرا شما هم در سیکل افراد تکراری چون خاتمی ومیرحسین گرفتار شدین؟چرا از افرادنو ودارای ظرفیت های لازم همچون اعلمی سخنی نمی یاد فکر نمیکنید با یک موج سیاسی و
حرکت حاکمیت رامیتوان
متقاعد به پذیرش اعلمی کرد؟چگون میتوان به اهداف گفتمان مطالبه محور رسید در حالی که متولی این گفتمان همان هائی هستند که علی رغم داشتن قدرت(مجلس ودولت )نتوانستند.
گیرم فردی گفت من به اکثر این گفتمان معتقدم باز روز از نو روزی از نو
ما مشکل شناخت مطالبات نداریم ما مشکل فردی را داریم که ما را به این مطالبات برساند،

ناشناس گفت...

آیا با نظارت استصوابی نمی‌شه منتظر یک شمارش استصوابی هم باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ناشناس گفت...

بیشترین کشتار و جنایت رژیم در زمان آقای موسوی اتفاق افتاد ایا آقای موسوی حاضرند آن جنایات را محکوم کنند.
آقای موسوی نسخه ویندوز آقای احمدی نژاد است
فرزاد از تهران

ناشناس گفت...

چرا کارشناس محترم پاسخ شما را در قبال سووال در مورد اعلمی جواب نمی دهد؟
نظر ایشان در مورد کاندیدا های دیگر چیست؟
چگون میتوان به اهداف گفتمان مطالبه محور رسید در حالی که متولی این گفتمان همان هائی هستند که علی رغم داشتن قدرت(مجلس ودولت )نتوانستند.
گیرم فردی گفت من به اکثر این گفتمان معتقدم باز روز از نو روزی از نو
ما مشکل شناخت مطالبات نداریم ما مشکل فردی را داریم که ما را به این مطالبات برساند،

ناشناس گفت...

آقای خاتمی بدلایل مختلفی کاندیدائی خود را پس گرفت که حساسیت نهادهای قدرتمند حاکمیت به ایشان دلیل اصلی است که اقدامات موثر از سوی ایشان را تقریبا غیر ممکن مینمود ولی دلیل دیگر قولی بود که ایشان از قبل در مورد حضور خود یا میر حسین موسوی داده بود و بعنوان یک شخص اخلاقی سعی کرد آنرا حفظ کند. شاید با توجه به دو دوره قبلی ریاست جمهوری آقای خاتمی نتوان وی را بعنوان یک مدیر موفق تلقی کرد لیکن بدون شک ایشان در شرایطی که در ایران اخلاق فدای مصالح سیاسی شده است یک مدل قابل ستایش اخلاق است. بهمین دلیل جوانان که اصولا خالصترین طبقات هر اجتماعی را تشکیل میدهند خلوص آقای خاتمی را بخوبی دریافته و با شور فراوان به حمایت از ایشان پرداختند. شاید اکنون زمان آن فرا رسیده است که در راه اصلاح گام به گام نظام حاکم، جوانان طرفدار خاتمی شعار "خاتمی برای رهبری" را مطرح و پیگیری کنند که جایگاهی مناسبتر برای آقای خاتمی است تا ریاست جمهوری باشد شاید جو مناسبی برای یک تغییر اساسی در حکمیت ایجاد شودش

ناشناس گفت...

خروج خاتمی از گردونه انتخابات کار را برای حریفان محافظه کار سخت کرد انها در این موقعیت نمی دانند چه باید بکنند

ناشناس گفت...

آیا گمان می کنید مذاکره مستقیم با کاندیداها برای طرح مطالبات و گرفتن قول از ایشان در رابطه با حل مشکلات راه مناسبی برای ایجاد انتظار بیشتر در سطح جامعه است؟ مانند دیداری که چندی پیش برخی فعالان مدنی کُرد با آقای خاتمی داشتند؟

ناشناس گفت...

وفاجان دستت درد نکنه از اینکه پیغام من رو خواندی
ولی به خدابه حرف اعلمی ایمان آوردم که گفت:کارشناسان VOA فارغ از دست اندر کاران آن به اسم اعلمی حساسیت دارن!
اینکه کلمه اعلمی توش نیست بپرسین:
چگونه میتوان به اهداف گفتمان مطالبه محور رسید در حالی که متولی این گفتمان همان هائی هستند که علی رغم داشتن قدرت(مجلس ودولت )نتوانستند.
گیرم فردی گفت من به اکثر این گفتمان معتقدم باز روز از نو روزی از نو
ما مشکل شناخت مطالبات نداریم ما مشکل فردی را داریم که ما را به این مطالبات برساند،
نظرشان در مورد کاندیداهای دیگر همچون اعلمی چیست؟

ناشناس گفت...

نمی تونم راحت، نوروز رو بهت تبریک بگم .

roya گفت...

از آقای چالنگی برای اجرای زیبای برنامه تفسیر خبر بسیار متشکرم, خسته نباشید جناب چالنگی از سخنان استاد روشنگر و نویسنده دلاور آقای دکتر نوریزاده و همچنین جناب سازگارا تحت مدیریت و هدایت شما استفاده و فیض فراوان بردم آقای چالنگی درود بر شما .

ناشناس گفت...

سال نو آمد و خامنه ای هم طبق معمول رفت مشهد میدونین چرا؟ چون همیشه اول و دوم فروردین حرم امام رضا پر از زواریست که از سراسر کشور برای زیارت میان مشهد و خامنه ای این موقع میره حرم سخنرانی تا تجمع مردم رو بحساب خودش وانمود کنه آخه اوقات دیگه که مردم بهش محل نمیدن و باید با مخارج سنگین جمعیت اجاره ای به استقبالش بیارن ولی در مشهد مردمی که وقت دیگه ای ندارن و میخوان برگردن شهر خودشون مجبور ند این دیکتاتور مذهبی رو در حین زیارتشون تحمل کنند.

sarbaze ariyayi گفت...

لطفا از اعضای جنبش ملی ما هستیم در برنامه ی خود دعوت کنیدو با انها صحبت کنید شما که از کوچک ترین جنبش ها از زنان گرفته تا دانشجوی صحبت میکنید چرا از ما هستیم که گستردگی ان از هر جنبشی بیشتر هست سخن نمیگید؟؟؟؟؟؟اگر فضای صدای امریکا اجازه ی این کار را نمیدد در همین وبلاگ بنویسید تا ملت شما را از خود بداند تا در فردای ازادی ایران سربلند باشید

امیربلندیان گفت...

وفای عزیز خود مطرح کنندگان این گفتمان هم میدانند که :این خواستها و مطالبات بنوعی در قانون اساسی ج.ا نیز بطور شکلی گنجانده شده است !حال اگر حکام ج.ا آن اصول خودساخته شانرا اجرا نمیکنند و وقعی برآن نمیگذارند دلیلش اینست اعتقاد و اعتباری برای قوانینی که منشاءبشری دارند قائل نیستند.لذا این گفتمان لزومن مسئله جدیدی را طرح نمیکند...
براین اساس است که بنده و برخی از هم وطنان میگوئیم باید به اصل پرداخته شود و زمان انرژی برای تغییرات ساختاری صرف گردد.

ناشناس گفت...

توجه توجه:

از دوران خاتمی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران ايران به فکر کنترل فضای اينترنت بر آمد لذا تصميم بر آن شد که شاهراه های ارتباطی اينترنت توسط عوامل جمهوری اسلامی کنترل شود بخشی از اين طرح اين بود که جوانان مستعد در زمينه اينترنت که اکثرا فارغ التحصيل کامپيوتر بودند ولی سرمايه لازم نداشتند شناسايی شده و عوامل اطلاعاتی در قالب شريک و سرمايه گذار و کارمند جذب اين شرکتها شوند.
به اين ترتيب اکنون شرکتهای سرويس دهنده خط تلفن ارزان و انواع کارت و اشتراک اينترنت و خدمات دامين و هاستينگ و وی پی ان همگی توسط وزارت اطلاعات و سازمانهای موازی نفوذی دارند.
۱- دامين و هاستينگ خود را مستقيما از خارج خريداری کنيد
۲-بجاي وی پی ان از اولترا سرف استفاده کنید یا از پی اچ پی پروکسی
3-اگر فعالیت سیاسی می کنید قرار ملاقات نگذارید حتی با معروفترین وبلاگ نویسان سیاسی
4- بلاگفا و پرشین بلاگ و سایر وبلاگهای ایرانی همکاری نزدیکی با وزارت اطلاعات ایران دارند و بلاگ اسپات بهترین گزینه برای وبلاگهای سیاسی است.


این برنامه دستگیری اعضای سایت آویزون توطئه ای برای ربط دادن مبارزان سیاسی به مسائل فساد و قاچاق زنان است.

ناشناس گفت...

سلام.
به نظر من خروج آقای خاتمی از انتخابات یک بتزی دوباره و حساب شدست.
میرحسین موسوی شاید بین نسل اولی های انقلاب شناخته شده باشه وای نسل دوم و سوم انقلاب اصلا اون رو نمی شناسند.
تنها راه کنارکشیدن کروبی از انتخابات فداکاری خاتمی در برابر میرحسین بودش تا کروبی هم مثلا از آقای خاتمی خجالت بکشه و به نفع میر حسین کنار بره.
در آخرین دقایق هم میر حسین به نفع خاتمی میره کنار...
و این سناریو بعد 30 سال بازهم هدامه داره.

ناشناس گفت...

ما 30 ساله داریم مطالبه میکنیم هیچی که گیرمون نیومده اوضاع روزبروز بدتر شده .دکتر

هومن گفت...

در ایران چندی است که صحبت از اصلاحات و اصول گرایان میشود. حال آنکه سئوال اساسی این است که اصلاحات و اصول را میشناسیم.بدیهی است که همه خواهان اصلاحاتند ولی شناختن اصلاحات نه تنها مهم است بلکه نیاز است.
در انتخابات ریاست جمهوری آقای خاتمی بعنوان یک ایرانی مقیم اروپا از گفته های او شاد گشتم و اورا انتخاب کردم.او صحبت از آزادی مطبوعات و رسانه ها که رکن اصلی مردمسالاری است کرد و نیز گفت که لایحه گسترش اختیارات رئیس جمهور را در ایران به مجلس خواهد برد.
صحبت از جامعه مدنی در ایران کرد که ما به وضوح در اروپا آنرا لمس میکنیم. ولی در اجرای این گفته ها پس از بردن این لوایح به مجلس و کنارگذاردن آنها توسط رهبر سکوت کرد و فرصت سوزاند.
او ضوابط بازی در یک جامعه مدنی را یقیناً میدانست ولی شجاعت بیان این ضوابط رانداشت.
آیا واقعاً زمان آن نرسیده که با خود بگوییم چه اصلاحاتی را میخواهیم و میتوانیم به آنها برسیم؟
آیا همین اصلاحیون در نهایت اصولگرا نیستند؟
آری اصول قانون اساسی ما مورد تردید است و آنرا اصلاح کردن مستلزم داشتن سیاستمداری است شجاع و غیرفقیه.
آقای خاتمی فقیهی است ادیب ولی سیاستمداری است ضعیف.
1. آیا اصلاحات را میشناسیم و این اصلاحات توسط کاندیداها بیان میگردد؟
2. آیا رئیس جمهور در ایران قدرت قانونی تغییرات اصلاح گرایانه توسط پارلمان را دارد؟
3. آیا شجاعت بیان اصلاحات توسط کاندیداها وجود دارد؟
4. آیا حاکمیت سکولاریسم هنوز دین ستیزی محسوب میشود ؟
5. آیا زمان آن نرسیده که بیاندیشیم که سکولاریسم یعنی وفاداری به دین و دین دوستی نه دین ستیزی. سکولاریسم بر این باور است که دين و مذهب در حوزه سياست میبایست حضور فعال غیر اجرایی داشته باشد یا بعبارتی ناظر در سیاست باشد زیرا تضمين حقوق شهروندی تنها در صورت بی طرفی و عدم دخالت اجرایی كامل دولت در حوزه اعتقادات دینی و مذهبی ميسر میگردد.
6. آیا مردمسالاری دینی خاتمی فریباندن جامعه نبود؟
7. آیا واقعاً شعار جناب آقای مهندس موسوی بر اجرای اسلام ناب محمدی (ص) طرز بیان دیگری است برای مردمسالاری دینی ؟ جداً آقای مهندس موسوی متمایل به آزمودن مجدد مردم سالاری دینی می باشد حال آنکه آزموده به شکست انجامیده را دوباره آزمودن هم جفاست و هم خطاست.
8. آیا زمان آن نرسیده که از خود بپرسیم که آیا قانون اساسی ایران اصلاحات را ممکن پذیر میگرداند؟

بعنوان یک ایرانی مقیم اروپا مشتاقانه جهت انتخاب صحیح رئیس جمهور آینده منتظر بیان این اصلاحات و روش نیل به آن میباشم.

ناشناس گفت...

ما چاره جز اعتماد کردن به میرحسین موسوی نداریم چراکه کسی دیگر جزء او حرف دلمان را نخواهد زد.
ولی امیدواریم که او بتواند برعکس احمدی نژاد امیدهای مردم را بارور کند.
ولی اگر هم برنده شود کار مشکلی پیش رو خواهد داشت.

کاوه - بابل

ناشناس گفت...

ببينيدشما بهتر از من ميدانيد كه اينها همه موش و گربه بازيست و در تمام ممالك اسلامي كه چيزي به اسم انتخابات بر گذار مي شود همه اينها دست نشانده هستندو اين انتخابات يك نمايش محض است
و راي مردم مساويست به خطي كه روي آب بكشند

آرمان از ساری گفت...

به نظر من گفتمان مطالبه محور نشانه ورود به دوره فرا اصلاحات یا پست رفرمسیتی است. نشانه این است که مردم خود به دنبال مطالباتند و دیگر منتظر یک ناجی با شعارهای قشنگ نیستند باید این پیشرفت در عرصه مدنی را به فال نیک گرفت.