۱۳۸۸ فروردین ۷, جمعه

مروری بر سیاست خارجی آمریکا

تفسیرخبر جمعه شب

در برنامه امشب به سیاست افغانستان و پاکستان آمریکا می پردازیم که ساعاتی پیش پرزیدنت اوباما آنرا اعلام کرد. چرا آمریکا در افغانستان است؟ چرا سیاست مبارزه با تروریسم در افغانستان شامل پاکستان شده؟ چرا رویکرد منطقه ای بیشتر مورد توجه واقع شده؟ نقش همسایگان افغانستان، از جمله ایران و نقش سازمانهای بین الملی چون ناتو و سازمان ملل، بانک جهانی و دیگر بازیگران اصلی در برقراری ثبات و امنیت در افغانستان و پاکستان چیست؟

در تفسیرخبر امشب به اتفاق آقای آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری ، آقای بابک یکتافر سردبیر نشریه اینترنتی واشنگتن پریزم و همکارم آقای سیامک دهقانپور نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به سیاست افغانستان و پاکستان دولت آمریکا.

پرزیدنت اوباما با تاکید بر تهدید فزاینده تروریستها در پاکستان در صورتی که با پناه امن آنها درپاکستان مقابله نشود و یا خطر سقوط دولت افغانستان به دست طالبان سیاست خود را اعلام کرد. سیاست که پرزیدنت اوباما سیاست فراگیر خوانده از جمله شامل مذاکرات فعال سه جانبه میان آمریکا، پاکستان و افغانستان می شود. اعزام نیروهای بیشتر آمریکائی به منطقه، افزایش قابلیتهای نیروهای امنیتی افغان کمک های مالی به افغانستان و پاکستان، جلب حمایت ناتو، سازمان ملل، کشورهای کلیدی چون هند، روسیه، ایران و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس از بخشهای اصلی این سیاستند.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

بادرودبرشما،بنظر من تازمانیکه تروریسم بین المملی به سرکردگی ایران فعال است امریکا باید در افغانستان بماند.

ناشناس گفت...

سلام حاج آقا وفا مستقیم
البته هیچ لازم به ذکراست که آمریکا برای رودررویی با شوروی طالبان راساپورت یا طراحی کرد وطالبان نیرویی است توجیه گرحضور نظامی آمریکادر منطقه و شخص بت لادن شریک تجاری (بوش)میباشد و علی القاعده مبارزه باگروه خودساخته در افغانستان محمل خوبی برای آمریکاییان شد .ومقراصلی آنرادر پاکستان که آمادگی پذیرش اصول اسلام تندروانه راداشت بناگردید و تمام مدارس طالبانی درپاکستان مدتها توسط بودجه های سیا و آمریکا تامین میشد .
وابزاردست کامل آمریکابود حال آمریکاییان باید پاسخگوباشند که چرا اصولا این گروهها را بوجودآوردند حمایت کردند ؟و به بهانه واهی تروریسم به کشورهای دیگر حمله کرده اند ؟آمریکاییان در عراق نیز ادعای سلاح کشتارجمعی داشتند اما چندسال از کشتاردر عراق به دست آمریکاییان میگذرد اما سلاح کشتارجمعی به دست نیامد اما این را نباید فراموش کرد که آمریکاییان و دول غربی خود عراق را در جنگ نابرابر باایران تجهیزکردند امادست آخر انراهم موردحمله قراردادند
لطف کنید این ایمیل یا بخشی ازآنرابخوانید
کثرانی

نسیم جنوب گفت...

سلام
در مورد سیاست خارجی آمریکا باید بگم که باید به این نکته هم توجه کنیم که اگر خوب نگاه کنیم ... اه بازم که تویی وفا تاپاله ... به هرحال باید بیشتر بررسی بشه این مسئله

علیرضا گفت...

حضور نیروهای آمریکائی در خاورمیانه باعث دلگرمی انسانهای زیادی است .
فکرش را بکنید که کار بجائی برسد که منافع آمریکا و اروپا در صورت ادامه بقا و ادامه فعالیت های طالبان - اقاعده و جمهوری اسلامی ایران تامین شود چه سرنوشتی در انتظار بشریت خواهد بود ؟
از اینکه سیاست کلی جهان در معانده با چنین گروه هائی است به آینده امیدوارم و خوشحالم که سیاست تغئیر در جهان تاکنون هیچگونه تغئیری را در رابطه با تندروها و مستبدان اسلام گرا جائز ندانسته است .
با تشکر
علیرضا
اصفهان

ناشناس گفت...

آقای وفا
حضور احمدی نژاد در استادیوم منتهی به این گردید که تیم ایران ببازد. زیرا حضور او هم منتهی به سرد شدن بازی گران گردید و هم رمق تشویق را از تمشاگران گرفت... شک نکنید...
ای کاش امشب در باره این موضوع صحبت می کردید که یکی از داغ ترین بحث های کشور است. فکر نمی کنم امشب کسی علاقمند باشد به برنامه شما در خصوص سیاست امریکا توجه کند... ببخشید

ناشناس گفت...

رژیم آخوندی اتمی باعث خواهد شد که حکومت آمریکا بیش از پیش ورشکست شود و رژیم اتمی - آخوندی و در نتیجه تروریسم هسته ای موجب فروپاشی حکومت آمریکا خواهد شد تا بریتانیا بار دیگر اقای جهان شود.
پس فروپاشی شوروی ، با فروپاشی آمریکا ، باردیگر بریتانیا آقای جهان خواهد شد

فرهاد از تهران گفت...

وفای عزیز سلام
من تا دیروز فقط وبلاگت رو میخوندم، از امروز تصمیم گرفتم نسبت به مسایل مطرح شده نظر هم بدم حقیقتا برام جالبه که عوامل سیستم آخوندی اینقدر بی منطق و بی تدبیر و فقط برای ابراز وجود به وبلاگت میان و متاسفانه مثل سرکرده هاشون بدون اینکه بفهمن چی میگن نظرات خنده داری میدن!
به هر حال هم از شما ممنونم که کار اطلاع رسانی و گفت و شنود رو در مورد مسایل روز به خوبی انجام میدی و هم یه جورایی بد نیست این نظرات خنده دار هم باشن! ناراحتی و تلخی خیلی از واقعیتها رو کمتر میکنه!
البته الان متوجه شدم که یه فرهاد دیگری هم از تهران هست که داره نظراتشو منتشر میکنه، خواستم بگم من یه فرهاد دیگم و اون نظر اول مال اون فرهاد اولیه!