۱۳۸۷ مهر ۹, سه‌شنبه

همکاری استراتژیک آمریکا و افغانستان


در میزگرد امشب با آقای اشرف حیدری رایزن سیاسی سفارت افغانستان در واشنگتن به همکاری استراتژیک آمریکا و افغانستان می پردازیم.

در میز گرد امشب شرکت کنید.
آیا روابط آمریکا و افغانستان سازنده است؟
آیا روابط ایران و افغانستان سازنده است؟

بنا به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، ایالات متحده متعهد به همکاری درازمدت با افغانستان است. همکاری استراتژیک دو کشور بر پایه منافع مشترک در زمینه های امنیت، دموکراسی و سعادت مردم افغانستان پایه گذاشته شده است.

از سال 2001 تا کنون ایالات متحده بالاترین میزان حمایت را از افغانستان داشته است. امنیت، بازسازی، مدیریت و کمک های انساندوستانه در این مجموعه قرار دارند. این مجموعه کمک ها به رقمی نزدیک به سی و دو میلیارد دلار می رسد که به اولویتهای مطرح شده در پیمان افغانستان و استراتژی پنج ساله توسعه ملی افغانستان اختصاص دارد.

رنگین دادفر اسپنتا وزیر امور خارجه افغانستان در دیدار اخیرش با جان نگروپونته در مورد این همکاری گفت هدف از این همکاری ها پیوستن افغانستان به عنوان یک کشور مسلمان به خانواده جهانی دموکراسی های مدنی است. این استراتژی به گفته اسپنتا دولتی مستحکم با تکیه بر قانونمندی بر بستر حقوق بشر خصوصا حقوق زنان تاسیس خواهد کرد. او افزود تهدید مشترک جامعه بین المللی شبکه تروریستی القاعده، گروههای افراطی و بنیادگرای اسلامی هستند که تهدیدی برای همزیستی مسالمت آمیز در کنار دموکراسی و آزادی محسوب می شوند.

شما چی فکر می کنین؟

۶ نظر:

مجله فنسالار گفت...

چندی پیش ، پس از آزادسازی افغانستان در زمان همین آقای کرزی یک نفر افغانی از اسلام دست کشیده بود و مسیحی شده بود و دادگاه افغانستان حکم قتلش را داده بود ولی با حرکت اعتراض جهانی حکم اجرا نشد.

علاوه بر این شنیده ام که در افغانستان و عراق که هر دو ظاهرا دموکراسی هستند ملایان و مردم سنگسار را اجرا می کنند.

اگر بگوییم دموکراسی یعنی رای اکثریت آن وقت اگر اکثریت خواستار خشونت بودند تکلیف چیست؟

به نظر من حقوق بشر بر دموکراسی ارجحیت دارد.

برای نمونه در زمان شاه خبری از دموکراسی نبود ولی تقریبا اکثر آیتم های اعلامیه حقوق بشر اجرا میشد

ولی حالا تقریبا اکثر آیتم های حقوق بشر در ایران نقض شده است ولی در ظاهر دموکراسی و رای گیری داریم.

اگر بر فرض مردم یک کشور- فرضا عربستان یا افغانستان- مشتاق به خشونت باشند و طرفدار حکم سنگسار باشند آیا دموکراسی در آن کشور برقرارکننده حقوق بشر خواهد بود یا خیر؟

ناشناس گفت...

با درود
اميدوارم كه كشور ايالات متحده پيش از خروج كامل از افغانستان، علاوه بر ريشه‌كن كردن تروريسم، به جلوگيري از كشت خشخاش و توليد مواد مخدر در افغانستان و كمك به ايجاد زمينه‌هاي اشتغال سالمي كه از توليد مواد مخدر سودمندتر باشد كمك نمايد، چرا كه اين تجارت علاوه بر مضرات اجتماعي‌اش، خود منبع درآمدي بزرگي براي تروريستهاي اسلامي در دوسوي مرز افغانستان مي‌باشد.
با سپاس
علي از همدان

Ali-akbari گفت...

بسیارجای خوشحالی است که آمریکا افغانستان را آزاد وسواربر مرکب تمدن کرد ولی ای کاش این فداکاریهای انسانی نیازی به 11سپتامبرها نداشته باشند--------می بینید آقای وفا چند بانک ملی شد در بلژیک ... یک نماینده گفته طرح نجات مالی ما را به سوسیالیسم می برد
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

کیانوش رشیدی قادی گفت...

آقای وفا!

با درود!

در پست پیشین اشکالات چاپی وجو دارد. اکنون این پست را تصحیح کرده و برایتان می فرستم. می دانم کارتان زیاد است.

خواهش من این است که پست پیشین را حذف نموده و پست جدید را وبلاگتان بگذارید.

با سپاس

کیانوش رشیدی

---------------



آقای وفا!
بسیاری و از جمله کمونیست های مدل جدید و مدل قدیم بر این عقیده هستند که سرنگونی رژیم جنایتکار و قرون وسطایی طالبان می بایست از پایین و یا بقول اینها از سوی طبقه کارگر انجام می شد.

همه ی این خانم ها و آقایان به یک پرسش پاسخ نمی دهند:

کدام طبقه ی کارگر در افغانستان؟
کارگرانی که در کارخانه ی مونتاژ ماشین در "جنگلک" کار می کردند و یا کارگران تنها سیلوی کابل؟
همگان می دانند که در پی کودتای سال 1973 در افغانستان توسط خلقی- پرچمی ها و محمد داوود خان بر علیه ظاهر شاه، و سپس کودتای خونین و شوروی ساخته ی 7 ثور(اردیبهشت) توسط خلقی-پرچمی ها علیه محمد داوود در افغانستان راه هرگونه پیشرفتی را در این کشور بست.
زمانی دارودسته ی نورمحمد تره کی و در پی آن حفیظ الله امین، این دیکتاتور بمعنای دقیق کلمه خونخوار خون مردم بیگناه افغانستان را بر زمین ریختند و سپس دارودسته ببرک کارمل- نجیب الله برای سرکوبی هرچه بیشتر افغانها شوروری ها را به کمک خواستند.

دارودسته های دیگر، ازجمله دارو دسته های اسلامی در افغانستان با کمک گرفتن از رژیم جنایتکار و ضد مردمی جمهوری اسلامی نیز خونهای زیادی از مردمان کشور زیبای افغانستان را به زمین ریختند.

برای همین دارودسته های اسلامی همین بس که پیش از سرنگونی نجیب الله شوروی ها پیشاپیش برهان الدین ربانی را کاندیدای ریاست جمهوری کردند و همه جا گفتند که ما برهان الدین ربانی را رییس جمهور خواهیم کرد.

وجود دارودسته های عرب و از جمله دارودسته ی اسامه بن لادن در مبارزه با اشغالگران شوروی و مزدوران داخلی آنان ، امر را بر اسامه بن لادن، محمد عمر و مزودورانشان مشتبه کرده بود که این دارودسته های ارتجاعی افغانستان را جزو مستعمرات اعراب بخوانند و قوانین ارتجاعی اعراب از جمله دست و پا بریدن و سنگسار و نیربارانهای خیابانی را در این کشور به اجرا در بیاورند. زهی خیال باطل ! مردم افغانستان هیچگاه با این قوانین ارتجاعی سر سازش نداشته و ندارند.

سرنگونی دولت ارتجاعی- اسلامی طالبان در افغانستان توسط نیروهای چند ملیتی پس از حواث یازدهم سپتامبر در افغانستان نقطه ی عطفی در تاریخ سیاست نوین جهانی می باشد. همانگونه که بر طبق سیاستی دیگر نیروهای متحد از آمریکا و شوروی و انگلستان گرفته تا کشورهای دیگر ،دولت دیکتاتوری-ضدانسانی و فاشیستی هیتلر را سرنگون کردند.

آنانی که امروز ناله سر داده اند که افغانستان توسط آمریکا و نیروهای چند ملیتب اشغال شده است، در بهترین حالت مزدوران اسامه بن لادن و ملا عمر و دیگر دارودسته های اسلامی- ارتجاعی همانند رژیم خونریز جمهوری اسلامی هستند.

چپ ها و کمونیست ها از جمله نوآم چامسکی و اعوان و انصارش که این روزها از جمله به پیامبران جدید کمونیست های ایرانی از جمله حزب توده، سازمان اکثریت و دیگر استحاله چیان تبدیل شده ست، داد و فریاد راه می اندزند و جهانیان و آمریکا را از حمله ی نظامی به تاسیسات هسته ای رژیم جمهوری اسلامی برحذر می دارند.چه آنها خوب می دانند با آغاز کوچک ترین عملیات نظامی از سوی آمریکا و دیگر متحدانش بر علیه رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی، این رژیم در نخستین ساعات شروع این عملیات فرو می پاشد.

کوتاه سخن!
سرنگونی رژیم جنایتکار-اسلامی طالبان تنها و تنها با دخالت نظامی کشورهای دمکراسی غربی ممکن بود و ممکن شد.رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی نیز تنها و تنها با یک دخالت نظامی از خارج سرنگون خواهد شد.سران رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی بخوبی می دانند که با شلیک یک موشک بسوی سوراخ موش های آنان، رژیمشان به یکباره فرو خواهد ریخت. چه سران این رژیم جنایتکار می دانند بیش از 99 درصد از ایرانیان با این رژیم مخالف هستند و برای سرنگونی این رژیم تنها یک مشکل دارند و آنهم نداشتن اسلحه ی کافی می باشد.

بر دولت جوان افغانستان است که هر گونه دخالت رژیم ضد مردمی و ارتجاعی جمهوری اسلامی در افغانستان و هرگونه ارتباط این رژیم با سران گروه های جنایبکار اسامه بن لادن و ملا عمر رابه بهترین نحو افشا کند.


کیانوش رشیدی

ژورنالیست از آلمان

کیانوش رشیدی قادی گفت...

آقای وفا!

سئوال شما در باره ی دولت عراق و ارتباطش با رژیم تهران و دخالتهای این رژیم در عملیات مسلحانه در عراق بسیار بجا بود.

آقای حیدری عملا از پاسخ دادن به سئوال در باره ی دخالت رژیم جمهوری اسلامی در افغانستان طفره می رود.

با سپاس

کیانوش رشیدی

ناشناس گفت...

ببخشید که بی ارتباط با موضوع است.. اما این فرمایش خواب آور از محمود کلک را بخوانید:
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=685718
آدم گاهی یه حس واقعی بهش دست میده که واقعا توی دسته ی کورا در حرکته و هیچ خبری هم از بینایی نیست که نیست