۱۳۸۷ شهریور ۱۴, پنجشنبه

لیبی الگویی برای ایران

کاندولیزا رایس فردا، جمعه، به لیبی سفر خواهد کرد و با رهبر این کشور، معمر قذافی، دیدار خواهد داشت. این نخستین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به لیبی در بیش از پنجاه سال گذشته است. چگونه لیبی از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف شد و چگونه به شکل روز افزونی روابط خود را با جامعه بین المللی بهبود می بخشد؟

  • با رعایت قطعنامه 1192 از طرف لیبی تحریمها علیه آن کشور در سپتامبر 2003 لغو شد. و خانواده قربانیان حادثه هواپیمای پن ام 103 بیش از یک میلیارد غرامت دریافت کردند.
  • تصمیم تاریخی لیبی در دسامبر 2003 مبنی بر از بین بردن برنامه تولید سلاحهای کشتار جمعی و موشکی و محکوم کردن تروریسم زیربنای تجدید رابطه با آمریکا را فراهم کرد.
  • در فوریه 2004 ایالات متحده دفتر حافظ منافع خود را در لیبی گشود و همزمان با توقف برنامه های اتمی لیبی، آمریکا منع مسافرت به لیبی را لغو کرد و از لیبی دعوت کرد تا دفتر حافظ منافع خود را در واشنگتن افتتاح کند.
  • با تداوم همکاریها آمریکا در آوریل 2004 فعالیتهای تجاری و مالی با لیبی را به حالت عادی درآورد. فسمت مربوط به لیبی در تحریمهای ایران_لیبی را لغو کرد و از مخالفت خود در برابر عضویت لیبی در سازمان تجارت جهانی صرف نظر کرد.
  • در ژوئن 2004 دفتر حافظ منافع آمریکا برنامه تبادل دانشگاهی و کاری را راه اندازی کرد و در ماه ژوئیه دفتر نمایندگی لیبی در واشنگتن کار خود را آغاز کرد.
  • در سپتامبر 2004 تمام تسلیحات کشتار جمعی و موشک های MTCR شناسایی و منهدم شدند.
  • در می 2006 مراحل حذف نام لیبی از فهرست کشورهای حامی تروریسم آغاز شدو در ژوئن 2006 این امر نهایی شد.
  • سال 2007 شاهد ملاقاتهای دیپلماتیک در سطوح عالی بود.
  • وزیر امور خارجه لیبی در ژانویه 2008 از آمریکا بازدید کرد.
  • کاندولیزا رایس فردا پنجم اوت 2008 به لیبی وارد خواهد شد.

وزارت امور خارجه آمریکا تغییر رفتار لیبی را تصمیمی درست از طرف دولت لیبی می داند و آنرا موفقیتی برای دو دوره ریاست جمهوری پرزیدنت بوش به حساب می آورد که این تحولات در طول این هشت سال به نتیجه رسید.

در گفتگویی که با دیوید ولش معاون وزارت امور خارجه در این رابطه داشتم او عنوان کرد امیدوار است ایران پیام لازم را دریافت کرده باشد و از الگوی لیبی استفاده کند.

شما چی فکر می کنین؟

آیا لیبی می تواند الگوی مناسبی برای ایران باشد؟

۲ نظر:

مصطفی گفت...

خوش به حالشون. ای کاش من هم یک لیبیایی بودم باز از الان ایرانی بودن بهتره!!!
الگو کیلو چنده!؟
اینها الگوشون امام زمان که از زمانی که به دنیا اومده تا حالا که 1400 سال میگذره مدیر هیچ کشوری نبوده ، تازه اگر هم ظهور کنه دسته اینا بهش برسه درجا به جرم ادعای دروغی اعدام میشه!!!!!
بازم میگم خوش به حال لیبی و مردمش که روزگاره خوشی در انتظارشونه و از اونطرف ما هم روزگاره جنگ جهانی...
در ضمن یک خواهش دارم و اینه که متن جانجالی خانم سارا پلین رو اگر میشه برگردونید و توی بلاگ خودمون ( چی فکر میکنین؟ ) بگذارید

الله یار گفت...

با عرض سلام و خسته نباشید
اینکه لیبی میتواند الگوی خوبی برای ایران باشد شکی نیست اما حکومت ایران هرگز از سیاست های خود بطور کامل صرفنظر نمی کند وهیچ فشاری چه سیاسی چه نظامی یا هر چیز دیگر کارساز نیست اینها به مالیخولیایی دچارند که دنیا را باید تغییر دهند شاید جام زهر بنوشند ولی اعتقادات متحجرشان از بین نمیرود و دست از کار نمی کشند