۱۳۸۷ مهر ۲, سه‌شنبه

جنگ ایران و عراق، بیست سال بعد

در میزگرد امشب شرکت کنید و نظرهاتون رو درباره "دفاع مقدس" و جنگ هشت ساله ایران و عراق با میهمان برنامه سردار داوود بیک زاده در میان بگذارید.

آیا تصویر ترسیم شده از جنگ در طول هشت سال تصویری واقعی از این رخداد بود؟
آیا این جنگ هشت ساله دستاوردی برای مردم ایران داشت؟
خسارت واقعی جنگ به نظر شما چه بود؟
جنگ چگونه پایان یافت؟ آیا قطعنامه 598 شورای امنیت "معتبر تر" از قطعنامه های این شورا علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی است؟

شما چی فکر می کنین؟

۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر من، ادامه جنگ بعد از باز پس گیری خرمشهر، یک جنگ ایدئولوژیک و با شعار "جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان" و "راه قدس از کربلا می گذرد" بود. در واقع، خمینی می خواست بعد از گرفتن عراق، فلسطین را هم آزاد کند. البته ، اخیرا صداوسیمای ایران با پخش برنامه های ویژه هفته دفاع مقدس، سعی دارد بگوید که خمینی نقشی در ادامه جنگ نداشت و شرایط به گونه ای بود که می بایستی جنگ را ادامه داد.
ولی جای سوال است که چه کسی باید پاسخ گوی شش سال جنگ بی حاصل باشد که خسارت های مادی و جانی برای کشور به همراه داشت.

Ali-akbari گفت...

به نظر من جنگ سرتاپاخسارت است اما مهمترین خسارت دامنه دار آن افزایش افراط گرایی مذهبی و تحجر بود

ناشناس گفت...

با سلام

در زمانی که این جنگ آغاز شد ، جوانان ایرانی بسیاری بودند که همان گونه که ثابت کرده بودند می توانستند انقلاب بکنند و حکومت نوپای جمهوری اسلامی که کم کم زشتی هایش نمایان می شد را باز هم تغییر بدهند . این جنگ صرفا برای از بین بردن جوانان پایه و برنامه ریزی شده بود را می توان یادگارِ دیگر کشور های قدرتمند دانست .

ناشناس گفت...

درود وفا جان ما هم داریم بر نامرو نگاه میکنیم. اون قسمت تقسیم قنائم مسئله مهمی هست، حتما در این مورد سوال کنید از جناب سردار.

ناشناس گفت...

با سلام اگر ما جنگ نمیخواستیم و فقط دفاع میکردیم معنی شعار های کربلا کربلا ما داریم میآییو و راه قدس از کربلا میگزرد یعنی چی؟

ناشناس گفت...

جنگ عراق كار خود نظام بود براي پرت كردن حواس مردم تامردم به مسائل ديگر فكر نكند و تمامي حذب هاي و فكر هاي درون كشور را معطوف خود كنند و اگر هم توطئه نظام نبود كه مدارك زيادي در اين مورد هست ولي توانست به جمهوري اسلامي و بقاي آن كمك كند

ناشناس گفت...

در داخل حکومت چه درصدی از س÷اهیان با شما هم عقیده اند؟

ناشناس گفت...

ایران بعد از جنگ تبدیل به یک کشور منزوی و مرگ بر گو و متخاصم به کل جهان شده و خیلی از بسیچیها و سپاهیان الان با همین شعار که ما 8 سال جنگ کردیم و شهید دادیم برای این مملکت دارند به این حکومت خدمت میکنند و به مردم ایران ظلم و خیانت.
به نظر من خمینی و اسلامیون مردم رو گول زدن و برای گرفتن کربلا و با شعار یا حسین میخواستن بعد از اون 2 سال اول با اون همه امتیاز سازندگی برای ایران که جامعه جهانی به دولت ایران داده بود به خاک اون کشور یعنی عراق تجاوز کنند و تا آزادی بیت المقدس هم پیش بروند! پس خود کسان گول خورده و حکومت ایران بود که جنگ رو ادامه دادن و تجاوز گر واقعی به خاک عراق کسانی که خواستار ادامه جنگ بودند بوده که صدام طبیعتا مجبور به دفاع بوده.



در باره صلاح های شیمیایی هم باید بگم در تلویزیون دیگری هم که به ضد این رژیم در حال جنگ هست و یک مامور سپاهی که از نظام جدا شده بود شنیدم که در عملیات شیمیایی که در خوزستان انجام گرفت و رژیم ادعا کرد که امداد غیبی بوده و باد مواد شیمیایی را به طرف خود عراق برده گروهی به اسم گردان بعثت بوده اند که مامورت شیمیایی زدن به خاک عراق بوده اند. پس بهتر است کسانی که بعد از این 2 سال جنگ را ادامه دادند صادقانه اشتباه و جنایت های خودشونو اعتراف کنند. و حتی این آقا میگفت کسانی با تفگ های sniper در بالای تپه ها مسول زدن کسانی بودند که از عملیات جنگی درحال فرار و عقب نشینی بودند و خود این آقا به خاطر سرپیچی از این کار 1 هفته زندان بوده

ناشناس گفت...

سنگراسلام و نقاب دینداری این نظام تنها راه برای بقای این نظام است.

بعد از فتح خرمشهر هم آقای خمینی بود که طمع کرد و دستور حمله دوباره و پیش روی داد.

ناشناس گفت...

آقای مستقیم، به نظر من اگر به سبک آقای بهارلو برنامه را اداره کنید بهتر است. نیم ساعت اول برای مهمان و از نیم ساعت دوم ، تلفن ها را باز کنید.
در این برنامه ، اصلا مهمان نتوانست و فرصت نکرد که صحبت کند. و تلفن های اولیه، باعث منحرف شدن بحث می شود.

وفا گفت...

مهدی جان با تو موافقم. من هم تمام برنامه تو فکر این بودم که چه بهتر بود می تونستیم در رو در رو با میهمان برنامه باشیم. میهمان برنامه حرفهای گفتنی زیاد داشت بیننده ها هم همینطور. حیف شد که یه جورایی از اینجا رونده و از اونجا مونده شدیم. ولی به هر حال سعی می کنیم تو یه برنامه دیگه از ایشون دعوت کنیم خصوصا داستان اونهایی که بعد از هشت سال جنگ برگشتن و دیدن خیلی از ارزشهایی که به خاطرش دست و پا و سلامتیشون رو هزینه کردن عوض شده بود.

ناشناس گفت...

وفای عزیز
سلام
لطفا" از آقای بیگ زاده بپرسید 1- اگر جنگ هشت ساله نبود جمهوری اسلامی جه سرنوشتی داشت ؟
2- آیا خسارات جنگ بیشتر از خسارت چندین ساله حاکمیت فعلی است

ارومیه_ نیما

مصطفی گفت...

وفا جان برنامه میز گردی با شما اینقدر که اعصاب من را به هم میریزد که سعی کردم به کل این برنامه را تماشا نکنم. 90% تماسهای این برنامه شده مال افراد رژیم که در خیلی از آن تماسها فحش و توهین هم میشنویم. واقعاً حرف دل خیلی ها را به شما بزنم. تلفن را از برنامه حذف کنید.
من خواهش دارم این را اینگونه به من جواب ندهید که بعضی ها نمیتوانند ایمیل بفرستند و یا حق دیگران ضایع میشه. اینجا فرهنگ سازی نشده که وقتی یک تریبون به دست می آورید به کسی تهمت و توهین وارد نکنید و متاسفانه عده ای جیره خور با گروهک های کوچک همچین تصمیمات بزرگی برای خودشون میگیرند که تربیت اسلامی خود را نشان دهند.!!! به چالش کشیدن خوب است ولی توهین و تهمت و حرفهای دروغ و کذب هیچ جایگاهی در هیچ منطق و مکانی ندارد، پس خواهش میکنم تدبیری برای این مشکل کنید.
وفا جان خواهشمندم اگر با من مخالف هستید جواب قانع کننده ای در این رابطه به من بدهید.

ناشناس گفت...

درود بر شما.کارتون عالیه .وفا عزیز. اینجا اکثریت مردم صدای امریکا رو گوش میکنند.وهمه هم دلشون از اخوندها خونه.منتها میگن اگه اینها برن بجاشون کی میخواد بیاد که بهتر باشه.بنظرم وقتشه که از صاحبان نفوذ سیاسی دعوت کنید بیان و برای گرفتن قدرت از ولی فقیه در مرحله اول و بعد پس گرفتن قدرت از بقیه تدبیرات کاری و بدون شکست اتخاذ کنن.یا اونقدر قدرت اعتمادبنفس مردم رو بالا ببرند که شجاعت ملی شکل بگیره و حرکتهای مدنی شدیدتری شکل بگیره.وگرنه این اخوندهایی رو که من میبینم حد اقل 50 سال دیگه هم از جاشون تکون نمیخورند چون فوق العاده پوست کلفت و پررو هستن و فقط در برابر خشونت دنیا ممکنه یه تکونایی بخورند و گرنه با ارامش و احترام محاله ......مطمینم که ما بچه ها و نوه هامونم باید تو این اتیش بسوزند و نابود بشن.از خدا سربلندی مردم ایران و موفقیت شما رو خواهانم.ضمنا خواهشا از دکتر رامین کامران دعوت کنید که در تفسیر خبر بطور مستمر تشریف داشته باشن تا ما ایشون رو بیشتر زیارت کنیم.قربان شما..A...

ناشناس گفت...

ممنونم عزیزم.

ای ایران ای مرز پر گهر گفت...

اقای مستقیم عزیز ،
ضمن عرض سلام باید بگم که من دیشب هر چقدر سعی کردم نتوانستم کامنتی در بلاگ شما در خصوص موضوع مطرح شده بگذارم.
در خصوص جنگ تحمیلی باید بگویم که ادامه دادن این جنگ خانمان سوز چیزی نبود جز بر باد دادن سرمایه های مادی و معنوی این کشور که به دلیل نا پختگی سردمداران این کشور به این آب و خاک تحمیل شد. بواقع از نظر من ایجاد این جنگ در درجه اول نتیجه مستقیم چنگ اندازی به صورت آمریکا در تسخیر سفارت این کشور بود و تداوم آن نتیجه کم خردی و بی برنامگی سران این نظام که هنوز هم همچنان ادامه دارد و در نهایت این مردم ایران خواهند بود که ضرر مستقیم و غیر مستقیم این بی برنامه گی ها و سیاست های غلط را خواهند داد.
به امید روزی که مردم ایران سرنوشت خویش را بدست گیرند
یک هموطن ایرانی
تهران

ناشناس گفت...

با اجازه اقای مستفیم میخواستم به اقای ناشناس که گفته بودن اگه اینها برن کی جاشون بیاد جوابی بدم
عزیز جان در حکومت دمکرات کسی جای دیگری نمیاد شما و بنده میایم سوال شما مثل اینست که بگوئید خوب اگر سرطان را از بدن کسی در اوردیم چی جای ان باید گذاشت؟

ناشناس گفت...

چرا احمدی نژاد را از دید سایکوپاتولوژی نگاه نمی کنید؟شاید واقعا یک اسکیزوفرن باشد؟شک نکنید در هر جای دنیا اگر کسی ادعای رابطه با شخصیت های موهومی را بکند در بیمارستانهای روانی بستری خواهد شد...

ناشناس گفت...

man fekr mkonam ahmadi nejad bozorgtarin dorughguye jahan ast va baad az oo vazire etela resani saddam rotbe dovomo daran.in 2 nafar 2 khali bande avale jahanand

ناشناس گفت...

احمدی نژاد و خامنه ای و همه حکومت اسلامی نونشونو و مقامشونو از همین امام زمان دارن و دروغ تاریخی که به خورد ملت دادن سران حکومت ها تا به اسم امام زمان و ولایات فقیه بعد از اون مردم خمسشونو به فقها بدند ! و چند نامه هم که یاران امام زمان از زبان ایشان به مردم در هزار سال پیش نشان داده اند به زبان عربی در دسترس است و متن این نامه انقدر ابتدایی و بچگانه است که هر کسی میتواند تشخیص دهد که کسی که این نامه را نوشته فردی بسیار بیسواد و نادان بوده و فقط پی سو استفاده از مردم بوده و این تشکیلات زیر زمینی امام زمان و یاران ایشان و شایعه های دیدن و پیقام رسانی از طرف ایشان پیشینه ای بس تاریخی داد. و همه محقین واقعی تاریخ و اعراب هم ثبت کرده اند که امام حسن عسگری اصلا فرزندی نداشته و بعد از مرگ مالش را بین خانواده اش تقسیم کرده اند. و این دروغ گویان تاریخ امسال احمدی نژاد و حکومت اسلامی فقط در فکر به تاس کشیدن خون مردم هستند با دروغ و هنرپیشگی برای مردم ایران و کل جهان .

Ryan گفت...

به نظر من بيشترين استفاده از اين جنگ را اسرائيل برد چرا كه دو كشور بسيار قدرتمند به نام ايران و عراق 8 سال درگير جنگي فرسايشي شده و كاملا ضعيف شدند به طوريكه ديگر نميتوانند تهديدي براي اسرائيل به شمار بروند. در مجموع حماقت حكام ايران و عراق فقط به نفع اسرائيل تمام شد.