۱۳۸۷ مهر ۸, دوشنبه

بحران اقتصادی جهان

در میزگرد امشب با دکتر فریدون خاوند، اقتصاددان، به بررسی بحران اقتصادی جهان می پردازیم.

در این بحث شرکت کنید.

اقتصاد آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان است. تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2007 نزدیک به 14 تریلیون دلار تخمین زده شد. اقتصاد آمریکا همچنان سرانه تولید ناخالص داخلی خود را در حد چهل و شش هزار دلار نگه داشته است که تقریبا دهمین رتبه این شاخص در جهان است. در ماههای اخیر تحولات افتصادی آمریکا باعث نگرانی بازارهای مالی و اعتباری جهان شده و به نظر می رسد بار دیگر سیستم مالی و اعتباری در سطح جهان با چالشی دیگر مواجه شده است.

دولت آمریکا طرح نجات اقتصادی را ارائه کرده است و پرزیدنت بوش امروز در حالی که کنگره آمریکا مشغول بررسی و رای گیری این طرح بود اعلام کرد "تایید این لایحه اقدامی جسورانه است که مانع از گسترش بحران اقتصادی جاری به سراسر بخشهای اقتصادی می شود."

طرح نجات اقتصادی باعث بحث میان تحلیلگران شده است. آیا این طرح پایان دوران وال استریت خواهد بود؟ حمایت بین المللی از این طرح در چه حد است؟ در آلمان نورنبرگر ناخت ریشتن می گوید "رویای آمریکا، در حال حاضر، به کابوس تبدیل شده است." لووبِکر ناخت ریشتن می گوید " کسی نباید تعجب کند که طرح مولتی میلیارد دلاری نجات اقتصادی در اروپای پیر مورد حمایت قرار نگیرد." فرانکفورتر الگماین زیتونگ می نویسد "بسته وال استریت هر روز بزرگتر می شود و وزیر خزانه داری آمریکا از اروپا و آسیا خواسته است در بخشهایی از آن مشارکت کنند." فایننشال تایمز سنگاپور گمانه زنی کرده است "طرح آمریکا آغازی برای تغییر ساختار مالی است که سالها برای بازسازی آن زمان لازم است."

پرزیدنت بوش می گوید "اقتصاد آمریکا با چالشی بیسابقه رو برو است و ما با اقدامی بیسابقه در حال مقابله با آن هستیم."

در برنامه امشب به ریشه های این بحران می پردازیم. آیا طرح پالسن به نتیجه خواهد رسید؟ چه درسهایی از این بحران میتوان گرفت؟ تاثیر احتمالی آن بر ایران چیست؟ با وجود موفقیت الگوی اقتصاد بازار یا لیبرال این بحران چه توجیهی دارد؟

شما چی فکر می کنین؟

۳۰ نظر:

آرمان گفت...

از آقای دکتربپرسید چرا گران شدن نفت ازیکسو . وبحران اقتصدی جهان از سوی دیگر.هیچکدام دروضعیت اقتصادی مردم ما تاثیرندارند؟

رستم فرخزاد گفت...

با توجه به اینکه بخشی از این بحران اقتصادی و البته نه تمامش بلکه بخشی از آن ممکنه در اثر قیمت نفت باشه آیا استفاده از چاههای نفتی آمریکا جزو این طرح میشه؟
البته اگر چنین باشه با از رده خارج شدن غول مصرف نفت دنیا از بازار خرید و پایین آمدن قیمت نفت خوب مشخص هست که به ایران هم فشار میاد. و کشوری که حتی در زمان بالا بودن قیمت نفت نتوانست بر خلاف تمام کشورهای نفت خیز که بار خودشون رو بستند و حسابی اقتصادشون رو شکوفا کردند کار اقتصادی درستی انجام بده و با پر رویی تمام حتی بالا بودن قیمت نفت رو دلیل تورم اعلام کرد با این توجیه ابلهانه که "ما همینطور که نفت رو گران میفروشیم مواد وارداتی رو هم گران میخریم" و حالا دیگر معلوم نیست با پایین آمدن قیمت نفت چه در انتظار این اقتصاد سردر گم است.
این وسط من فقط دلم برای تفلکی مردم بولیوی و لبنان و ونزوئلا میسوزه که حقوقشون از کجا باید پرداخت بشه. آخه این برادران کمونیست و مسیحی و مسلمان و حتی وهابی مانند حماس همه در این سفره نفتی ما سهم داشتند بغیر از مردم ایران.

مجله فنسالار گفت...

آیا این بحران اقتصادی آمریکا(در دراز مدت و کوتاه مدت):

1- به نفع روسیه است؟

2- به نفع چین است؟

3- به نفع اروپای متحد است؟

4- به سود کدام رقیب آمریکا است؟

آیا امکان دارد این بحران نقش آمریکا را به عنوان قدرت اول جهان تحلیل برده و کشوری دیگر قدرت اول جهان شود؟

ناشناس گفت...

با درود
به نظر من اقتصاد نظامهاي دمكراتيكي مثل كشور ايالات متحده، اگر با بحران روبرو شود به خاطر ساختار حكومت در آنها، اميد توقف‌شان وجود دارد و روند جريانات به سود مردم خواهد بود، اما در نظامهايي غير دمكراتيك مثل جمهوري اسلامي كه هدف از تغييرات مقامات اقتصادي، نه ايجاد تغييرات مثبت بلكه رسيدن عده‌اي به پست حكومتي بالاتر و رفاه بيشتر است، وقوع چنين بحرانهايي نه‌تنها درماني نمي‌يابند بلكه شكل و صورتي وخيم‌تر نيز پيدا مي‌كنند.

با سپاس
علي از همدان

مجله فنسالار گفت...

این بحران اقتصادی و سیاستهای درمانی آن چه تاثیری بر قیمت جهانی نفت دارد؟

ناشناس گفت...

لطفآ از آقای خاوند سوال کنید با توجه به تحریمها و از طرفی جهانی شدن اقتصاد و انزوای ایران در این جهانی شدن تاثیر این بحران در بلند مدت و کوتاه مدت بر بازار و اقتصاد ایران چگونه خواهد بود؟

امیربلندیان گفت...

ضمن سلام:بحران اقتصادی امریکا چه تاثیری بر قیمت دلار در ایران خواهد گذشت ؟
و نقش ذخائرملی امریکا (نشنال رزروس) برای مقابله با بحران مذکور چیست؟

ناشناس گفت...

آقای مستقیم عزیز،از برنامه امشب که به زبان ساده اما کارشناسانه آقای خاوند اطلاعات ارزشمندی به ما دادید بسیار متشکرم! علیرضا از تهران.

ناشناس گفت...

ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما سروران
در ایران هر موقع دم از مشکلات اقتصادی زده میشود حاکمان ایران میگویند ببینید اقتصاد جهان هم مشکل دارد، آمریکا هم با مشکل اقتصادی مواجه است و از این قبیل حرفها. از جناب دکتر خاوند بپرسید آیا چنین توجیهی اساسا میتواند منطقی باشد یا اینکه پوششی است برای توجیح ناکارامدیهای نظام در عرصه ی اقتصاد ایران؟؟؟

ناشناس گفت...

Would you please ask Dr.khaavand that what is the main policy to decrease Economic crisis effects on Iran economy

ناشناس گفت...

خدمت دکتر خاوند و جناب وفا مستقیم سلام و خسته نباشید عرض میکنم.
ما در ایران از مشکلات شدید اقتصادی رنج میبریم.بخدا برای نان شی از صبح تا شب جان میکنیم. از دکتر بپرسید راه چاره چیست؟ و مقصر این فلاکت ما براستی چیست؟

ناشناس گفت...

با سلام
می خواستم بدانم جنگ عراق چه تأثیری بر اقتصاد آمریکا داشته است؟

arya گفت...

برادرم وقتی رفت در یکی از ادارات دولتی استخدام شود به او گفتند با اینکه ما قبلا 10 نفر بودیم و حالا 4 نفر و نیرو احتیاج داریم ولی استخدام نمی کنیم چون سیاست دولت اینه که با بیکار ماندن جوانان برای پیدا کردن در آمد به نظام بروند و در خدمت نظام باشند

مصطفی گفت...

ضمانت اجرایی این طرح چیست ؟ و اگر اجرا شود نتیجه اش تا چند ماه دیگر پدیدار میشود؟

ناشناس گفت...

با درود به همه مهربانان در برنامه صداي آمريكاو مردم ايراني
من يك كاسب جوان با سابقه 6 ساله هستم ، آقايان از يك طرف جلوي واردات كالاهايي را كه حتي توان ساخت پيچ و مهره آن را نداريم ، ميگيرند و گمركي سنگين به آن ميبندند و از جهتي شكر وارد ميكنند و كارگران هفت تپه را از نان خوردن مي اندازند .
بعد از آن ، طرف در تريبونهاي آزادشان كه كسي حق نظر دادن ندارد ، مي گويد تحريمها هيچ فشاري نمي آورد .
به خداوند قسم مي خورم كه اگر من و همكارانم در اين بازار نامرد مشغول به كاسبي هستيم ، ميگويم كه كمرمان بريده و دولت و حكومت هيچ ياري نمدهد . جريان تمام وامها هم دروغ است ، چون آنقدر مدرك و ضمانت ميخواهند كه فقط خود احمدي نژاد ميتونه وام بگيره .جالب توجهتان كه بنده طي شش سال كاسبي و گردش كاري سالانه 120 ميليون تومان ، تا كنون موفق به دريافت وام حتي با بهره 40% نيز نشده ام . با سپاس از برنامه اميد بخشتان .
از خوزستان

ناشناس گفت...

وفا جان سلام.
متاسفانه من موفق به ديدن برنامه‌ی رودرور پنجم مهرماه نشدم. وقتی خوستم برنامه را از سايت وی-اُ-ای دانلود كنم، برنامه‌ی تفسير خبر جمعه‌ی گذشته دانلود شد. از آنجايي كه گفتگوی شما و دكتر نوری‌زاده برايم بسيار جذاب است، خواهش ميكنم لينك را اصلاح كنيد...
با تشكر

وفا گفت...

آخرین خبر اینکه کنگره آمریکا لایحه نجات اقتصادی پرزیدنت بوش را تصویب نکرد. باید دید چه چیز در انتظار بازاریست که 777 امتیاز از دست داد کاهشی که از رکورد 648 امتیاز سقوط روز بعد از یازده سپتامبر بیشتر است.

رستم فرخزاد گفت...

وفا جان اگر کنگره با اکثریت دمکرات این طرح جمهوری خواه ها رو تصویب کنند و اقتصاد آمریکا از این بحران در بیاد خوب این یک جورایی شانس برنده شدن دمکراتها رو کاهش نمیده؟

یعنی واقعا اونجوری که ادعا میشه هر دو جناح دست به یکی کردند برای نجات اقتصاد آمریکا یا اینکه دمکراتها بدشون نمیاد این چند ماه هم به همین منوال بگذره و بعدا خودشون ناجی این اقتصاد بشوند؟
آیا به نظر شخصی شما بازی های حزبی در عدم تصویب این لایحه تاثیر داشته؟

Ali-akbari گفت...

من هم تازه مطلع شدم واقعا برای آقای بوش متاسفم امیدوارم این بحران هرچه زودتر حل شود ...راستی آقای وفا دوستی به من گفت تو معتقدی انگلیسها دنیا را اداره می کنند . منم گفتم ای بابا یه روزی گفتم از اونجائی که انگلیس قدیمی ترین سازمان جاسوسی رو داره این احتمال وجود داره که... ولی دوستم خندید گفت نه علی جان تو حداقل از احمدی نژاد عاقلتری اون معتقده امام زمان دنیا رو اداره می کنه ... منم گفتم پس من و رئیس جمهور هردو در این که یه دست نامرئی در کاره مشترکیم!

وفا گفت...

رستم جان 64 سناتور جمهوریخواه به همراه 140 دموکرات رای مثبت دادند و 133 جمهوریخواه به همراه 95 دموکرات رای منفی. لایحه در مجموع با 228 رای منفی در مقابل 205 ذای مثبت رد شد. قراره پنجشنبه لایحه اصلاح شده دوباره به رای گذاشته بشه.

ناشناس گفت...

از اینکه آقای خاوند را دعوت کردید ممنون. لطفا اگر میسر بود از آقای جمشید اسدی٬ بهمن آقایی دیبا و .. خصوصا جناب سیامک شجاعی در فرصتهای آتی دعوت کنید
بخشهای خبری و کارشناسان آن خوشبختانه فعال هستند همچنین از اظهارات افراد یاد شده در بالا نیز نهایتا استفاده را میتوان برد
ممنون برای زحمات شما

ناشناس گفت...

اگر اشتباه نكنم دولت بر بانك ها و در اين ميان به اين بانك های در آستانه
ورشكستگی نظارت دارد. آيا دولت های اروپا و آمريكا در نظارت خود كوتاهی
نكردند؟ آيا اين ناظران بر كنار شدند؟ چرا بايد ماليات دهندگان تاوان خرابكاری های
آنان را بپرازند؟ آنگاه كه آنان سود كلان می برند، و رئيس های بانك ها سود ها را ميان
خود بخش می كنند و همزمان كارمندان خود را بيرون می كنند، دولت ها كجا هستند*؟
دولت ها در آن هنگام از بازار آزاد سخن می گويند. اگر چنين است چرا كنون از بازار
آزاد به اقتصاد سوسياليستی روی آوردند؟
من به راستی نمی دانم چه اقتصادی درست است، اما می دانم كه هيچكدام از آندو انسانی نيستند.

* آنان كه سياست های يوزف اَكِرمَن Josef Ackermann رئيس دويچه بانك Deutsche Bank
را دنبال كردند، می دانند كه او همزمان با سود كلان، كاركنان بسياری را از كار بر كنار كرد و
هنگامی كه به مشكلی برخورد از دولت درخواست كمك كرد.

ناشناس گفت...

می خواستم به یکی از تفاوت های حکومت ایران با حکومت دیگر کشورهای دنیا اشاره کنم
با توجه به اینکه علی کردان بالاخره اعتراف کرد که مدرکش جعلی بوده،
http://www.tabnak.ir/pages/?cid=19789
در هر جای جهان که بود، وزیر بعد از این رسوایی، استعفا می داد، ولی در کشور ما، برعکس است، خودش گفته، من مصمم تر شده ام به انقلاب خدمت کنم!!!!!!
سوال اینجاست که پس آن داستانی که وزارت علوم از خودش درست کرده بود چه می شود..که نماینده آنها به انگلیس رفته و مدرک را تائید کرده اند!

مصطفی گفت...

اکبری جان چرا با کلمات بازی میکنید؟ این مغلته چه سودی برایتان دارد؟ من نمیدانم چطور شما در سایتتان اسم عدالت را هم آوردید!!!
تفکر جالبیست که چون امام زمان فقط در زمانی که ظلم بیداد کند ظهور میکند پس ما به ظلم کردن سرعت و قدرت بیشتری بدهیم که امام زمان زودتر ظهور کند!!
این تفکرها فقط به ظهور بیشتر شیطان در دنیا جامه عمل میپوشاند.
از نظر من چه بهتر که کنگره امریکا این لایحه را تصویب نکردند تا جامعه جهانی متوجه شود که چقدر به امریکا تکیه کرده و گاهی هم زبان درازی میکنند.!

رستم فرخزاد گفت...

مهدی جان اول از اینکه خیلی ممنون که ماهارو لحظه به لحظه در جریان قضیه مدرک کردان قرار دادی گاه با طنز و کاریکاتور و گاه اخبار رسمی.
ایشون ادعا میکنه که خبر نداشته مدرکش تقلبی هست. حالا با این حساب احتمالا از بابت اون فقره پرده بکارتی که بخاطرش قبل از انقلاب تو زندان بودن هم روحشون خبر نداشته پرده ار نوع بکارت بوده یا پرده کرکره پنجره همسایه بغلیشون بوده. اصولا هرچی بوده قصدش خیر بوده .
من نمیدونم اینها چرا بعد از هر گندی که میزنند انگیزه هاشون برای خدمت به انقلاب قویتر میشه. آدم خدایی نگرده فکرهای ناجور در مورد انقلاب میکنه.
مگه این انقلاب چیه که هرچی گندکاری بیشتر،انگیزه بیشتر؟!!!

مجله فنسالار گفت...

آیا امکان دارد که:

1- یک روز قبل از حضور میهمان برنامه در این وبلاگ موضوع به بحث گذاشته شود تا کسانیکه هنگام اجرای برنامه در سر کار هستند یا توانایی دیدن مستقیم برنامه را ندارند بتوانند سوالات را از میهمان بپرسند؟

2-هنگامیکه مجری آقای وفا نیست بازهم در این وبلاگ یا در وبلاگ دیگر موضوعات نظر سنجی شود؟

ناشناس گفت...

علی کردان ، وزیر کشوری که هم جاعل است، هم دروغ گو و هم متاسفانه متجاوز به عنف، بالاخره اعتراف کرد که مدرک دکترا قلابی بوده است. هر جای دنیا که بود بعد از این رسوایی، وزیر باید استعفا دهد ولی در کشور ما همه چیز بر عکس است، ایشان گفته من مصمم تر هستم که به نظام و مردم و انقلاب خدمت کنم!!!
البته از حکومت اقتدار گرایان (دولت نهم) انتظار هم نمی رود که استعفا بدهند چون خیلی پر رو هستند و نافشان هم که با امام زمان گره خورده، شما فکر کنید که اگر یکی از وزرای خاتمی این مشکل را داشت، شلوار از پایش در می آوردند. کفن پوشان هم در قم راهپیمایی می کردند.
شما ببینید، چند وقت پیش وزارت علوم گفت که ما نماینده ای فرستادیم به لندن برای تحقیق. مدرک را گم کرده بودند ، بعد وکیل گرفتیم و بعد از زحمت های فراوان، مدرک کردان تائید شد. خلاصه داستانی تعریف کرده بودند که میشه از روش فیلم ساخت. سوپرمن از اون طرف رفت، دوتا کشتی به هم خورد، بتمن از یک جا در اومد، اسپایدرمن پرید بالا، هواپیما به دیوار خورد و … تا مدرک قلابی ایشان تائید شود. حالا خودش می گوید مدرک جعلی بوده است. بنابراین وزیر علوم هم باید استعفا بدهد.
واقعا ببینید در این کشور چقدر دروغ می گویند. از رئیس جمهور پینوکیو که دروغ می گه تا وزیرانش.
بدتر از همه اینکه خیلی مردم رو دست کم گرفتند و شعور آنها را پایین فرض کرده اند.
جالب اینجاست که این بابا، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدش هم جعلی هست، چرا که جاسبی گفت ایشان در دانشگاه ما درس نخوانده. (قبلا کردان گفته بود این دو مدرک را از دانشگاه آزاد گرفته)
و حالا شما حساب کنید که ایشان با این مدارک حقوق می گرفته و عضو هیت علمی دانشگاه هم بوده، ضمن اینکه در صداوسیما هم بوده، در وزارت نفت هم که بوده، خلاف های زیادی کرده از جمله پرونده مروبط به شرکت نفتی کرنست امارات
اسناد مربوط به زمان قبل از انقلاب ایشان هم که در اینترنت پخش شده. ایشان در آن زمان در مازندران به جرم تجاوز به عنف زندانی بوده، و بعد از انقلاب، به دروغ می گوید من زندانی سیاسی بودم.
یادتان هست زمانی که آن سی نفر را می خواستند دست جمعی اعدام کنند. چند تا از این ارازل و اوباش در مصاحبه، جرمشان را می گفتند، تجاوز، دزدی،…. آیا علی کردان جزء ارازل و اوباش نیست؟ این انسان دیگر باید چه کار کند تا بگوییم او انسان صالحی نیست.
و جای تاسف است که این آقا قرار است حافظ آراء مردم در انتخابات باشد. این آقا کسی است که جایگاهش بالاتر از نیروی انتظامی است و پلیس زیر نظر او کار می کند.

البته همه اینها را گفتم، ولی احمدی نژاد می گوید مدرک تحصیلی ورق پاره ای بیش نیست!!

Ali-akbari گفت...

می دونی من امیدوارم شما کمی بیش از شعار ...وموضوع وبلاگ رو هم می خوندی من گفتم رابطه ی ظلم و ماهیت آن نسبی است و به طورکلی ما با اومانیستها تا اتحاد کامل زمین مشترکیم

Ali-akbari گفت...

مصطفی جان تازه فهمیدم که در پست قبلی برایم پیغام گذاشتی غزیزم دنیا باید تکلیفش را با چاقوکش روشن کند نه چاقو من تمام جوانیم را به کمک غرب دل بستم که ایران را آزاد...ولی به نظرم چنین آمد که آنها می خواهند ایران پادرهوابماند!!! شاید هم می خواهند مردم ایران را تنبیه کنند ! شایدهم مردم ایران مجبورند قربانی صلح اعراب و اسرائیل باشند درهرصورت خودم آستین همت بالا زدم و رفتم که انقلاب سبزکنم ولی چنان ضربه هایی از داخل و خارج خوردم که حالا خودم با پای خودم در انتخابات شرکت می کنم کیست که مرا یاری کند تووووووووووو؟

ناشناس گفت...

من فکر می کنم تو کشوری که با یه طوفان 100 کیلومتری برقها ساعتها قطع میشه تلفنها از کار می افتند و راهها بند میاد شهر تو لجن می افته و مسئولین هم مانند بز اخفش بربر به هم نگاه میکنند فکر اینکه امریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه و هر سال چپ و راست مشت به دهن آمریکا میکوبند چطور و از کجا به ذهن خمینی افتاد و این مردم هم تو انواع راهپیمائی اون رو بلغور میکنند و تعجب می کنم از دنیا که یا واقعا اینها رو بزرگ می بینند (که البته مسئولین اینجور فکر میکنند )یا اینکه گذاشتند ببیند عاقبت این ملت عملا چی میشه آخه همه تو تئوری فکرمی کنند بلاخره همه هم رو می خورند و عملا هیچ جای دنیا اینجور بلبشو شروع نمی شه که عاقبتش معلوم بشه .