۱۳۸۷ مهر ۶, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

مروری بر مهمترین رویدادهای هفته در ارتباط با ایران و آمریکا
در این هفته اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی را فراهم کرد تا سران کشورهای عضو ضمن سخنرانی در مجمع در حاشیه آن دیدارهایی با یکدیگر داشته باشند. پرزیدنت بوش در این مجمع آخرین سخنرانی خود در مقام رئیس جمهور را ایراد کرد. او خطاب به کشورهای عضو گفت با اقدام مشترک برای مقابله با چالشهای بنیادین زمانه ما میتوانیم جهان را به سوی جهانی امن تر، سعادتمند تر و امیدوار تر رهنمون شویم. او وظیفه کشورهای عضو را در مسئولیت پذیری و حل مشکلات پیش از فراتر رفتن آنها از مرزهای کشورها یادآوری کرد و گفت دستور کار آمریکا در جهان از شکست دادن ترور تا ریشه کنی بیماری ها و گرسنگی تا گسترش آزادی بشر را شامل می شود. پرزیدنت بوش افزود به کمک ، توصیه و حکمت دوستان و همپیمانان نیاز داریم و از آن استقبال می کنیم. برخی رسانه های جهانی سخنرانی رئیس جمهوری امریکا را استفاده از این فرصت برای بجا گذاشتن میراثی مطلوب خواندند و برخی دیگر رویکرد جدید او، پذیرش مشارکت و همکاری با اعضای سازمان ملل ، را ستودند.

واکنش رسانه ها به حضور رئیس جمهوری ایران متفاوت بود. ناظران بین المللی سخنرانی احمدی نژاد را ادامه سیاست مقابله جمهوری اسلامی با جامعه بین المللی در مورد برنامه اتمی دانستند. لا اِستمپا در ایتالیا یکی از رسانه هایی بود که اجلاس مجمع عمومی را صحنه رقابت سیاسی و شخصی میان رئیس جمهوری آمریکا و ایران قلمداد کرد. دیلی تلگراف لندن نوشت" این آخرین باریست که دو دشمن در یک مجمع عمومی با هم برخورد خواهند کرد" اما در حاشیه این مجمع گروه پنج بعلاوه یک و برنامه اتمی ایران مورد بررسی مجدد قرار گرفت
با وجودیکه به نظر می رسید روسیه با عدم حضور خود در جلسه پنج بعلاوه یک سعی در تلافی فشارهای اخیر آمریکا در مورد مسئله گرجستان دارد اما این گروه در مورد فشارهای تنبیهی بیشتر علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی به توافق رسید. در برنامه امشب به مناظره دیشب کاندیداهای ریاست جمهوری آینده آمریکا در ارتباط با ایران نگاهی می اندازیم، صحبتهای آقای احمدی نژاد در سازمان ملل و واکنشها به تحولات برنامه اتمی ایران را بررسی خواهیم کرد و نگاهی نیز به تغییر ریاست بانک مرکزی ایران و وضعیت حقوق بشر خواهیم داشت. امشب کارشناسان تفسیر خبر آقای مهندس علی افشاری، تحلیلگر سیاسی ، آقای شایان سمیعی استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه لایولا مریمانت و در برلین آقای دکتر مهران براتی پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهند داشت.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

وفا جان سلام

برنامه خوبي داشته باشي

بايد بگم كه فيلتر گذاري روي وبلاگ خيلي قوي شده بايد يك فكري كرد.

ناشناس گفت...

گم شده‌ام!
...
عاقلانه بيانديش
احمقانه زندگي کن...

دركوچه‌هاي شهر جار مي‌زنند؛
بر پشتِ بام‌ها
در پشتِ تريبون دنيا
در نيويورك
فرياد بر مي‌آورند:
وامصيبت...
اينك انساني!

نمي‌دانم
ميان اين خطبه‌ها،
سبز و سفيد و قرمز
گم‌ شد
يا
من گم‌ شده‌ام؟

ناشناس گفت...

من اولین بار هست که اینجا مطلب می نویسم. از همه ایرانیان عزیز خواهش میکنم که در مورد george ball مطالعه و تحقیق کنند. میخواهم بدانم آیا اصلا آمریکایی ها به این مورد علاقه ای دارند یا خیر.

ناشناس گفت...

امروز در یکی از سایتهای خبری، متن سخنرانی خامنه ای (در زمان ریاست جمهوری) در سازمان ملل را می خواندم، نوع ادبیات و نحوه نگارش آن خیلی شبیه به سخنرانی های احمدی نژاد است. شاید بتوان گفت که نویسنده هر دوی آنها یکی است
http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=53072

Ali-akbari گفت...

آقای وفای عزیز : اکثرپیش بینی هایم درباره ی مسائل مذهبی اجتماعی ویا سیاسی والبته تکنولوژی محقق شده یا می شوند مثلا می دانم که درآینده بازیهای ویدیویی یا رایانه ای به گونه ای طراحی می شوند که برای مثال افراد عکس خودشان را به رایانه می دهند ودستگاه آن رامطابق شخصیت بازی طراحی می کند وهرفرد با چهره ی خودش مثلا در لباس( زورو) بازی می کند وازاین راحت تر پیش بینی می کنم که در آینده کشورهای فراوانی به آسانی و ارزانی سلاح اتمی بسازند . بنابراین آمریکا باید اقدامات نرم افزاری را به سخت افزاری ترجیح دهد . هنوز رعیتهای زمین به آن حد ازبلوغ نرسیده اند که بتوانند بدون ارباب باشند .هنوزدموکراسی درکل زمین محقق نشده است وهنوز سازمان ملل قدرت اجرایی ندارد حتی تلوزیون مستقل خبری هم ندارد ماهمه درکشتی هستیم که آمریکا ناخدای آن است . پس درست آن است که صدای مردم خاورمیانه را بشنود...(( انقلاب سبز ))
www.Ali-akbari.com

مصطفی گفت...

آقای اکبری عزیز میشه پیشبینی ها سابق خودتون که به واقعیت مبدل شده اند را هم بگویید؟
اینها که میگویید تا حدی قابل قبول هستند ولی نظریه بمب اتمی را قبول ندارم. من از این تفکر شما اینگونه برداشت میکنم که شما هنوز فکر میکنید یک تیم بزرگ و مخفی در انگلستان دنیا را اداره میکند و همه چیز زیر نظر آنهاست!
دوست عزیز همه به دنبال منافع خویش هستند و این مطلب همه را بلاشک شامل میشود. پس اینگونه میشود تصور کرد که مستقل وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت.

ناشناس گفت...

ُسلام و خسته نباشید
به علت پایین بودن سرعت اینترنت در ایران امکان دیدن تکرار رودرو با دکتر نوری زاده در ایران ممکن نیست آیا ممکن هست شما آن راتکرار کنید؟

ناشناس گفت...

سلام
1- با تشكر از اين وبلاگ شما
2- لطفا ليست مهمانان و برنامه هاي هفتگي رو بگذاريد تا بينندگان هم بتوانند همراهي كنند
3-بالاخره احمدي نژاد حرفهاي احمقانه دانشگاه كلمبيا رو پس گرفت
4-ايران در انزواي كامل بين المللي هست و نه تنها سياست هاي احمدي نژاد و حكومت بر ضد ايران است بلكه به منافع همسايگان و لبنان سوريه و فلسطين نيز آسيب ميرساند
5- اسرائيل هم يك كشور است 60 سال قدمت دارد- از كشورهاي مشترك المنافع كه بيشتر قدمت دارد ايران به خاطر خرج هاي مفتي كه در روز قدس و با همين اسامي براي آقايان ميكند حاضر نيست كوتاه بيايد