۱۳۸۷ مهر ۵, جمعه

نگاهی به وضعیت اشتغال زنان در ایران

در میزگرد امشب شرکت کنید.
در میزگرد امشب با خانم دکتر رکسانا بهرامیتاش، پژوهشگر میهمان دانشگاه مونترال، به آخرین تحقیقات ایشان در مورد وضعیت اشتغال زنان ایران می پردازیم.

در سی سال گذشته، در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، فاصله میان زنان و مردان در زمینه های اقتصادی و تعلیم و تربیت کاهش داشته است.
امروز تعداد بیشتری از زنان جوان نسبت به نسل قبل خود قادر به تکمیل تحصیلات دانشگاهی بوده اند. در نوزده کشور از سی کشور عضو تعداد زنان بیست و پنج تا سی و چهار ساله که تحصیلات دانشگاهی خود را تکمیل کرده اند دو برابر زنان پنجاه و پنج تا شصت و چهار ساله است. در بیست و یک کشور از بیست و هفت کشور عضو تعداد زنان فارغ التحصیل دانشگاهی برابر و در بعضی موارد بیشتر از تعداد مردان است.
اما تحصیل تنها یک جنبه از این توانمند سازی است و جذب شدن در بازار کار با دشواریهای خود مواجه است. وضعیت اشتغال زنان در ایران را با میهمان محترم برنامه و شما بررسی خواهیم کرد.

  • آیا زن بودن مانع اشتغال شماست؟
  • آیا تفکیک فضای کار بر مبنای جنسیت بر پیشرفت شما تاثیر می گذارد؟
  • آیا تسهیلات لازم را در اختیار دارید؟

چی فکر می کنین؟

۲۰ نظر:

مصطفی گفت...

در ایرانی که دولتش دم از اسلام میزند از زن هم باید استفاده ابزاری شود ، همانطور که در بسیاری از دانشگاه ها و همینطور شرکتهای خصوصی و دولتی شاهد آن هستیم.
سئوال من از ایشان این است که پس از تحقیقاشان متوجه این مطلب که زنان در ایران بسیار مورد استفاده ابزاری میشوند ، شده اند؟
نمونه اش را اگر یک بار در نیازمندی های کثیرالانتشار دولتی نگاه کنید متوجه خواهید شده.

ناشناس گفت...

با درود به خانم دكتر بهراميتاش،
20 دقيقه كه به سخنان شما گوش كردم، شما تمام اقدامات و فضای
ضد زن ايران، نكات مثبت بسياری يافتيد. بد نيست كه كشورهای مدرن
دنيا كمی از ايران ياد بگيرند. آيا برای قبولاندن اين نكات مثبت ايران،
به كشورهای آزاد موفق بوديد؟ آيا تبعيض در ايران با جهان مدرن قابل
مقايسه هست كه شما اينگونه می فرماييد؟

ناشناس گفت...

با درود
من دو سال قبل از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و از همان روز در همه آزمون های استخدامی شرکت کرده امو فقط به خاطر زن بودن در هیچ آزمونی پذیرفته نشدم زیرا در ایران مرد!!! نان آور خانواده است؟!! ودر تمام آزمون ها اولویت با مردهاست البته به جز فرزندان شهدا جانبازان اسرا وبسیجیان که در این مورد تفاوتی بین زن ومرد نیست وحتی کودن ترین و بی سوادترین آنها حتما یک پست مهم خواهند داشت با سپاس

Ali-akbari گفت...

خانم دکتر من به داشتن هموطن شایسته ای چون شما افتخارمیکنم سوالم این است که حجاب درکار زنان ایران چه تاثیری داشته و چرا زنان درمدیریت انعطاف پذیری کمی دارند (آقای وفا رودررو کی پخش می شود)

ناشناس گفت...

درود بر شما
باید قبول کرد که اختلاف جنسیتی و فیزیکی باعث تفاوتهایی در نوع فعالیتهای ممکن برای خانهما و آقایان شود اما نکته ظریف آنجاست که علاقه مندی افراد چه زن و چه مرد در زمینه کاری نباید از فیلتری به نام نوع جنسیت عبور کند.

ناشناس گفت...

با درود و احترام
در دوران اصلاحات خیلی چیزها داشت عوض می شد که کار و حضور زنان در جامعه در حال بهبود بود هر چند آسیب های زیادی در بر داشت چون شروع بود ولی با حضور رئیس جمهور جدید ایران خیلی چیز ها از قبل اصلاحات هم بدتر شد و یکی از دلایلش را می توان بدتر شدن وضعیت اقتصادی ایران بخاطر سیاست های نادرست دولت احمدی نژاد دانست
سامان از ایران

ناشناس گفت...

باسلام
کوتاه سخن انکه از تبعیض وبی عدالتی دراین روزها همین بس که در فرم اقتصاد خانوار مسئول مربوطه لیسانس بیکار را به خانه دار تبدیل میکرد تا به حساب خودشان امار بیکاری را کمترنشان دهند

ناشناس گفت...

با درود
من دو سال قبل از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و از همان روز در همه آزمون های استخدامی شرکت کرده امو فقط به خاطر زن بودن در هیچ آزمونی پذیرفته نشدم زیرا در ایران مرد!!! نان آور خانواده است؟!! ودر تمام آزمون ها اولویت با مردهاست البته به جز فرزندان شهدا جانبازان اسرا وبسیجیان که در این مورد تفاوتی بین زن ومرد نیست وحتی کودن ترین و بی سوادترین آنها حتما یک پست مهم خواهند داشت با سپاس میترااز مشهد

ناشناس گفت...

در نظام حقوق واشتغال همه (مرد و زن)پايمال مي شود و در مورد زنان بايد گفت خيلي بيشتر

ناشناس گفت...

بايد گفت زنان خود بايد اعتراض كنند در مر حله ي اول ولي زنان در كشور ما مطيع ما مردان شدند

ناشناس گفت...

خوب بود مهمان برنامه در باره شغل قاضی و شغل رئيس جمهوری و شغل وزارت
هم چيزی مي گفت.

ناشناس گفت...

وفای عزيز من چند باری به برنامه شما اشاره داشتم و آن را
نه تنها از بهترين برنامه ها شما خواندم بلكه از بهترين برنامه
صدای امريكا خواندم. اما امشب برنامه شما (ميز گردی با شما) يكی از بدترين
برنامه های صدای امريكا بود. شايد بتوانيد در برنامه رودر رو جبران كنيد.
شايد خسته بوديد، واكنش سريع و تند شب های پيش را نداشتيد و يك ساعت
برنامه صدای امريكا، كم و بيش در اختيار جمهوری اسلامی بود.

دوستار شما
سپهر

ناشناس گفت...

درود بر شما برنامه بسيار خوبي داريد اميد كه تبعيض هاي جنسيتي در ايران بر طرف شود

ناشناس گفت...

درود بر شما
باید سخنان دوستانی را که در برنامه ی تلویزیونی voa تاکید کردند امروزه روز مشارکت زنان درامور اجتماعی بیشتر شده مثلا در بانکها یا...تایید کنم ولی نکته اینجاست که در بخش مدیریتی چند درصد از زنان مشغول به کارند؟مثلا در همین بانکها زنان چند درصد مدیران را تشکیل می دهند؟
البته آنچه مشخص است آن که دختران امروز ایران همان طور که در آمار هاذکر شده از تحصیلات بالایی برخوردارند حتی بیشتر از پسران
و اما نکته آخر آیا نگاه مردسالارانه از جامعه ی ایران رخت بسته است؟
من که این طور نمی اندیشم!

ناشناس گفت...

من با تبعیض بین زنان و مردان در ایران موافقم ولی در حال حاضر زنان فضایی متفاوت برای خود ایجاد کرده اند.

ناشناس گفت...

به نام خدا
دوست عزيز سلام!
مدتي بود وبلاگ شما را دنبال مي‌كردم. در اين أواخر، اين وبلاگ را بسته‌اند. امروز هم كه اين نظر را مي‌نويسم، با فيلتر شكن وارد شده‌ام. احتمالاً بعد از اين ديگر بازديد مشكل مي‌شود. مشكلي كه إضافه شده اين است كه جي ميل را نيز در أكثر آي اس پي ها فيلتر كرده‌اند. وقتي دست رسي به جي ميل ممكن نباشد، دست رسي به اين وبلاگ و أمثال آن نيز غير ممكن خواهد بود.
خودم در وردپرس وبلاگ مي‌نوشتم. مدت زيادي است كه دست رسي به قسمت مديريت وبلاگ غير ممكن شده است و وبلاگم همانطور به أمان خدا مانده است.
بلاگر، وردپرس و بسياري از سرويس دهندگان وبلاگ را بسته‌اند. وطن بلاگ را هم دچار مشكل كرده‌اند. گاهي فيلتر است و گاهي باز. ظاهر استدلال اين است كه كار با اين سرويس دهندگان، بر خلاف شرع است. لكن حقيقت اين است بر سر گردنه ايستاده اند و مي‌گويند يا از من بخر يا از هيچ كس. خدا به دادمان برسد.

ناشناس گفت...

زن در ایران اسلامی یعنی هیچ ولی زنان ایران عزیزمان با تلاش خودشون و نه اینکه کمک حکومت فقط با پشتکار خودشون به خیلی از درجه های بالای علمی از جمله استادی دانشگاهها و کار و تحقیق در آزمایشگاهها رسیده اند ولی پیشرفت در این زندان اسلامی چه و پیشرفت در آمریکای آزاد یا کشور های پیشرفته و مترقی دنیا چه ! مسلما فرقیست به بزرگی فرق مرداب و اقیانوس و اگر 1 ماهی در اقیانوس باشد نهنگ میشود ولی در مرداب به صورت یک لارو میمیرد .
همانطور که مادر بنده قبل از این حکومت در دانشگاه کار میکرد و دفتردار بود ولی بعد از تعویض حکومت و به علت انقلاب فرهنگی در دانشگاهها ! و مادر بنده در حال حاضر در آموزش پرورش بازنشسته است و ماهی 200 هزار تومن ! حقوق میگیرد یعنی زیر زیر خط فقر.
این مسلم و واضح است که در حکومتی با حقوق و آزادی کامل بین 2 جنس مرد پیشرفت بسیار بیشتری خواهند کرد .
و هنگامی که آزادی عقاید در ایران باشد زن میتونه در هر عرصه ای عرضه اندام بیشتری کند و قدرتهای فکری و عملی خود را بیشتر نشان دهد.

به امید آزادی ایران

مصطفی گفت...

وفا جان خواهشمندم در مورد مناظره سناتور مک کیم و سناتور اوباما حتماً مطلبی ایفاد فرمایید.
و اگر هم مایلید برنامه ای در این مورد بگذارید این دفعه بیشتر به این دو بپردازید و نه مانند دفعه پیشین که موضوع در رابطه با این دو بود و سئوالاتی که از دکتر خوانساری پرسیده میشد هیچ ربطی به هیچکدام از دو کاندیدها نداشت! و اصل بحث به جای دیگری تعلق داشت!

وفا گفت...

مصطفی جان در برنامه امروز تفسیر خبر اشاره مختصری به این مناظره شد. اگر اشتباه نکنم برنامه یکشنبه دو روز اول به این موضوع اختصاص دارد.

رستم فرخزاد گفت...

وفا جان من برای اولین بار در این چند وقتی که برنامه میز گرد رو به صورت مستمر داری اجرا میکنی میخوام از برنامت انتقاد کوچیکی داشته باشم. تا الان هم چیزی ننوشتم چون طبق تجربه بعضی از خواننده ها بدون توجه به مطلبی که نوشته میشه اون چیزی رو که خودشون دلشون میخواد رو استنباط میکنن و دوست نداشتم مطلب بدی از حرفام استنباط بشه.
وقتی که صحبت از زنان میشه و مشکلاتشون، طبیعتا باید مشکلی مورد بررسی قرار بگیره که خاص اون قشر باشه. مثلا شما نمیتونی بگی در استان شیراز تورم بالاست . اگر شما بگویید در شیراز تورم بالاست یکجورایی ممکنه به بقیه مردم حتی بر بخوره که منظور شما چیه؟ یعنی مردم در سایر نقاط ایران در رفاه و آسایش بدون تورم دارند زندگی میکنند؟
شاید اگر قرار بود مخاطب برنامه خانمها باشند و خانمها رو تشویق به شرکت بیشتر در مسائل سیاسی بکنید بهتر بود از مشکلات دیگه مثل حجاب اجباری یا مثل تبعیظ و سختگیریهای بیش از حد در خانواده های سنتی و روستایی که زن حکم کلفت خانواده رو داره یا حتی فحشا که شاید برای اولین بار چشم و گوش مردم به این مسئله باز بشه به صورت علمی و تخصصی ریشه یابی بشه و ده ها مسئله دیگه که میتونه در حوزه زنان مورد ارزیابی و موشکافی قرار بگیره.
ولی وقتی شما صحبت از مشکل اشتغال میکنید این به طور کل مشکل کل جامعه هست اعم از زن و مرد. شما نمیتونی این رو بصورت خصوصی برای بانوان مطرح کنید. و اتفاقا در امروزه روز یک زن به همون دلایلی که مصطفی بهش اشاره کرد و فکر میکنم مطلبش رو دقیق نگرفتید، به همون دلایل استفاده ابزاری کار برای زنها بیشتر هست. حتی اگر شده کارهای معمولی مانند منشی گری و نه آنچنان رده بالا .
شما قبل از این برنامه مثلا یک نگاه به آگهی روزنامه همشهری مینداختین تا ببینین تعداد آگهی استخدام خانم به اندازه ده برابر استخدام آقایون هست یا نه؟
البته دلایل این درخواست ها که حتی تلوزیون جمهوری اسلامی رو وادار کرد گزارش مستند در این باره تهیه کنه خیلی چیزها میتونه باشه یکیش ضعف جنسی آقایون مدیران هست.
به نظر من حتی اگر اون آقای مدیر عامل هیچ کاری هم با اون خانومها نداشته باشه به صرف اینکه چهارتا خانم خوشگل تو دفترش دارند کار میکنن ، اون آقا احساس اقتدار میکنه. اصلا همین که کسی وارد دفتر ایشون میشه میبینه چهارتا خانم دور و ور این آقا ریخته این خودش یه اعتبار برای بیزنس و کسب و کار ایشون حساب میشه.
یکی از زیربناهای مشکل اشتغال در جامعه ما در حال حاظر مشکل آموزش و تحصیل هست. من در همین دانشگاهها درس خوندم شما فکر میکنید چیزی که بدردتون بخوره اونجا بهتون یاد میدن؟ من خودم به شخصه هر چی بلدم بیرون از محیط دانشگاه یاد گرفتم نه تو دانشگاه.

در همین امروز روز شما اگر تخصص آنچنان بالایی داشته باشید براتون کار هست ولی مشکل اینه که کسی تخصص نداره. و این دقیقا بر میگرده به مشکل آموزش.
در ایران بر عکس کشورهای دیگر به هیچ عنوان کار خوب برای افراد عادی و معمولی پیدا نمیشه. آخه همه که نمیتونند تخصص آنچنانی داشته باشند.
در ایران شما یا باید تخصص خیلی بالایی برای ورود به محیط کار داشته باشید یا قیافه خیلی خوشگلی داشته باشی. که خانمها اکثرا مورد دوم رو دارند برای اثبات حرفم مجددا شما رو ارجا میدم به آگهی استخدام روزنامه ها. این وسط حالا اگر طرف هم خانم باشه هم تخصص خوبی داشته باشه و هم خوشگل باشه که دیگه نونش تو روغنه. یک روز هم بدون کار نمیمونه. همه هم دلشون براش میسوزه، همه هم دوست دارن به هر قیمتی شده کاری چیزی براش گیر بیارند.

در آخر من یک گلایه از اکثر بانوان ایرانی دارم. اون هم اینکه چرا برعکس دوران انقلاب انقدر تو مسائل سیاسی مملکتتون کمتر دخالت میکنید؟
من نمیگم خانمها کار سیاسی نمیکنند ولی انصافا به نسبت آقایون خیلی کمتر فعالیت دارند و تک و توک بینشون علاقه مند به سیاست وجود داره. من خدا رو شاهد میگیرم دور و ور خودم دختری رو نمیشناسم که بشینه مثلا برنامه VOA نگاه کنه. بجاش یا شبکه تپش و یا فلان برنامه مدل مو یا فلان آهنگ یا فلان ...
نهایت خیلی هم بخوان لطف کنند یک چند تاشون شاید در زمینه فمنیستی علاقه مند به فعالیت باشند. تازه به این شکل اون چند نفری هم که علاقه مند به مسائل سیاسی هستند با مسائل فمنیستی خودشون رو از بقیه جدا میکنند. و هدفشون بیشتر از اینکه آزادی ایران باشه که در فردای ایران آزاد اونها هم آزاد باشند و به آرزوهاشون برسند. بیشتر فعالیت خودشون رو محدود و منحصر به مسائل خاصی کردند.

ظاهرا دیگه این مطلب ما هم مثل شاهناممون داره چند هزار بیت میشه.
موفق و پیروز باشید جناب مستقیم.
رستم از شاهنامه.