۱۳۸۷ مهر ۴, پنجشنبه

چشم انداز سیاست خارجی آمریکا

در میزگرد امشب شرکت کنید
امشب با دکتر مهرداد خوانساری ، کارشناس ارشد مرکز مطالعات ایران و اعراب، خواهیم بود و با توجه به مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا و همچنین نگاهی به سوابق تاریخی تغییر دولت در آمریکا و تاثیر آن بر سیاست خارجی چشم انداز سیاست خارجی آمریکا را بررسی خواهیم کرد.

در میزگرد امشب موضع کاندیداها و سیاست خارجی دولت پرزیدنت بوش را در مورد ایران، عراق و بحران اسرائیل و فلسطینیان بررسی خواهیم کرد.

ایران
باراک اوباما، کاندیدای حزب دموکرات، از "آغاز مذاکره" با ایران صحبت کرد و این مطلب را در ارتباط با "ایفای نقش سازنده ایران" در عراق عنوان کرد. اوباما گفت جاه طلبی های اتمی ایران "تهدیدی جدی" برای آمریکا و همپیمانان اسرائیل و امنیت بین المللی است." و در اجلاس ایپک حمایت خود را از "تحریمهای سخت" علیه ایران اعلام کرد و در عین حال گزینه نظامی علیه ایران را رد کرد و آنرا "اشتباهی اساسی" خواند.
جان مک کین، می گوید "ایران کشور اصلی حامی تروریسم" است و مکررا اعلام کرده است ایران اتمی "خطر غیر قابل قبولی" برای منطقه و ثبات جهانی است. مک کین می گوید "تنها یک چیز از اقدام نظامی بد تر است و آن ایران مجهز به سلاح اتمی است." مک کین می گوید پیامی به ایران می دهد که "به دولت ایران که خواستار نابودی اسرائیل است و متعهد به دشمنی با آمریکا اجازه نحواهد داد به تسلیحات اتمی دست پیدا کند." او معتقد است "آخرین گزینه اقدام نظامی است اما باید همچنان مد نظر قرار گیرد."

عراق
اوباما می گوید آمریکا باید از عراق فراتر برود و "توجه را به خاورمیانه بزرگ" معطوف کند. او یکی از معدود سناتورهایی است که از آغاز با جنگ عراق مخالف بود و معتقد است "هیچ راه حل نظامی" برای وضعیت عراق وجود ندارد و طرح "پایان دادن مسئولانه به جنگ عراق" را ارائه کرد.
مک کین همچنان از جنگ عراق حمایت می کند و از حامیان سر سخت افزایش نیروها توسط پرزیدنت بوش است. مک کین معتقد است مذاکرات با سوریه و ایران در مورد وضعیت عراق بیهوده است. او می گوید امیدوار به "پیروزی" در عراق است و "عراقی دموکراتیک" را در پایان دور اول ریاست جمهوریش وعده می دهد.

بحران اسرائیل و فلسطینیان
اوباما در زمان صحبت در مورد این بحران لحنی حامی اسرائیل داشت و گفت تعهد او به امنیت اسرائیل "غیر قابل مذاکره است." مک کین خود را "مفتخر به حمایت از اسرائیل" معرفی می کند و معتقد است فرایند صلح در صورتیکه فلسطینیان اسرائیل را به رسمیت نشناسند وجود نخواهد داشت.

این مطالب و مواضع بیشتر رو در برنامه میزگرد امشب مطرح خواهیم کرد.

شما چی فکر می کنین؟

۲۵ نظر:

مصطفی گفت...

1-ایران
اوباما از زمان مطرح شدنش به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری صحبت از مواضع نرم با ایران میکرده ولی با گذشت زمان و دیدن آن روی سکه به آهستگی دست از مواضع نرم خود نسبت به ایران برمیدارد.
مک کین با شعار ایران اتمی غیر قابل قبول است و دولت ایران را دورغگو دانستن در تبلیغات سیاست خارجی خود پا نهاده و به دلیل تجربه اش تغییر موضع هم نداده.

2-عراق
به نظر من تنها دلیل ویا اصلی ترین دلیل حزب دموکرات و به خصوص اوباما مخالفت با حزب جمهوری خواه میباشد و من فکر میکنم که اگر آقای بوش دموکرات بود و این جنگ را آغاز میکرد اکنون آقای اوباما از او دفاع میکرد.
آقای مک کین به دلیل داشتن تجربه از جنگ و فهمیدن اهمیت موضوع آن را کاملاً جدی میداند و نیز این را میداند که آزاد گذاشتن عراق در این شرایط بحرانی تنها باعث رشد گروه های تروریستی نظیر القاعده و امثال آن میشود.

3-بحران اسرائیل و فلسطینیان
به نظر من باز هم آقای اوباما هدفش از این حمایتها جلب آرای مردم است ولی آقای مک کین ( باز هم میگویم ) به دلیل تجربه در امور سیاست های منظقه قضیه را روشن تر و واضح تر میبیند.

ناشناس گفت...

لطفا از مهمان برنامه سوال بفرمایید که چه نیروهای آمریکایی در عراق بمانند و چه از عراق خارج شوند آیا با حضور و قدرت گرفتن رژیم سیاسی فعلی در عراق چشم اندازی برای آینده درخشان و خالی از تنش وجود دارد؟ آیا مشکل عراق فقط ماندن یا رفتن نیروهای آمریکاییست؟ یا اینکه افکار و گرایشات خود حاکمان فعلی عراق یکی از بزرگترین چالشهاست؟

ناشناس گفت...

یک شوخی:
آیا درست است که مردم آمریکا تصویر آقای اوباما را در ماه دیده اند؟ ظاهرا قرار است ایشان هم بیاید آب و برق مجانی کند. پس نوید آینده ای درخشان مانند مملکت خودمان را به مردم آمریکا میدهم.

Ryan گفت...

شما كه تلويزيون دولتي آمريكا هستيد از كانديداهاي رياست جمهوري آمريكا دعوت كنيد و نظر آنها در مورد بمب هاي هسته اي كه در اختيار اسرائيل است سئوال كنيد!
ضمنا من فكر نميكنم فرقي بكند كه چه كسي در آمريكا رئيس جمهـور بشود چون بدون تاييد صهيونيست ها كسي در آمريكا به قدرت نميرسد و هر كسي رئيس جمهور بشود فقط به اسرائيل خدمت خواهد كرد.

ناشناس گفت...

بله كاملا درست است چون سياست امريكا كاملا بي طرفانه است و به دين و مذهب و غيره .......... مانند ايران كار ندارد همانطور ي كه مي بينيم يك سياه پوست كانديد رياست جمهوري ميگردد در امريكا و تمام سياست هاي آن بر روي دموكراسي است.

ناشناس گفت...

با درود
به نظر شما آيا كشورهايي مثل چين و روسيه كه در سر راه برخورد قاطع با جمهوري اسلامي از سوي دولت آمريكاايجاد مانع‌ ميكنند، در صورت بروز فاجعه‌ي اتمي براي دنيا از سوي رژيم اسلامي، پاسخگوي جهانيان خواهند بود؟

با سپاس
علي از همدان

ناشناس گفت...

واقعا، خدا کند اوباما رئیس جمهور نشود. ایشان رفتار احمدی نژاد را دارد و آمریکا را به دوران سیاه میبرد و دموکراسی در ایران را نیز به عقب می زند
تا آنجائی که من می دانم جوانان ایران خیلی علاقمند به مک کین هستند.
ببینیم آقای خوانساری همشهری بنده چه می گوید؟؟

ناشناس گفت...

به نظر من وقتی که دولت جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را میکند تا به بمب اتم دست یابد و آقای احمدی نژاد در سازمان ملل با کمال بی شرمی از نابودی آمریکا و اسراییل در آینده ای نه چندان زود خبر میدهد چندان پیش بینی این مساله سخت نیست که مذاکرات آمریکا بعنوان یک کشور دموکراتیک و جمهوری اسلامی بعنوان یک دیکتاتوری اسلامی به جایی نمیرسد.

ناشناس گفت...

من بعنوان یک ایرانی معتقدم ایران هرگز با آمریکا بر سر میز مذاکره بر سر مسایل اساسی نخواهد نشست چون در اینصورت تمام آنچه در طی سی سال برای مردم در مورد آمریکا گفته اند از بین میرود و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و بقای آن بخطر میافتد. مذاکره با آمریکا بی فایده است و به جایی نخواهد رسید.

ناشناس گفت...

اوباما و مک کین در سیاست خارجی تعیین کننده نیستند زیرا تعیین کننده «منافع ملی« و استراتژی بلندمدت هر کشور به سامان و نظام مندی است. اما با این حال میان اوباما و مک کین قدری فرق است زیرا اوباما فعلا نماد یک رهیافت مسالمت آمیز نه تنها به موضوع ایران، بلکه در سطح جهان است. پیروزی اوباما در انتخابات ایران برای تندروها در ایران خوشایند نیست، زیرا آن وقت باید از ایدئولوژی اصلی خود یعنی «شیطان بزرگ» کوتاه بیایند. به همین جهت پیروزی اوباما معادله جدیدی ایجاد می کند.

ناشناس گفت...

سياست اوباما و مك گين در برابر ايران و خاور ميانه به نظر من هيچ تفاوتي ندارد

ناشناس گفت...

اوباما کار را بر تندروها و ادامه دولت تندروها سخت می کند. زیرا اگر او این گفت و گوی بی قید و شرط را گام به گام پیاده کند، یکی از ارکان نظام اسلامی به لرزه می افتد. شاید سخنرانی احمدی نژاد در سازمان ملل هم ناشی از همین تمهیدات است که دست اوباما را در حنا بگذارند. و به مک کین که ادامه سیاست بوش است کمک کنند.
روسیه و چین از هر دو و چند طرف سود می برند و روسیه با کارت ایران آن قدر بازی می کند بدون این که نه سیخ بسوزد و نه کباب. و این کار را بر مک کین سخت و بر اوباما ساده می کند. اگر هر یک به پیروزی برسند. جمهوری اسلامی نیز مانند هر نظامی از معادلات قدرت پیروی می کند و بی تردید هر کجا که با قدرت سهمگینی مواجهه شود کوتاه می آید.

مجله فنسالار گفت...

اوباما می خواهد به سرعت نیروها را از عراق خارج و به افغانستان ببرد.
سوال:

1- آیا خروج نیروها از عراق خطر افتادن منابع نفتی بدست تروریست ها را ندارد؟

2- آیا افغانستان نسبت به عراق ثبات بیشتری ندارد و این انتقال نا موجه نیست؟

3- آیا ایران قدرت دارد که افغانستان را هم مثل عراق بهم بریزد؟

نظر میهمان شما درباره این تصمیم اوباما چیست؟

ناشناس گفت...

بدبخت ملتی که امید دارد یک کشور دیگر به کشورش حمله کند و او را نجات دهد. این راحت طلبی ایرانی ناشی از سرکوب حکومتی و شکاف میان ملت و دولت است، اما ناشی از بهره بردن از مزایای جهان آزاد بدون پرداختن بها هم هست. ملتی که نداند جنگ چیست و وقتی بمبی می آید شاید بر سر خانه خودشان فرود آید، مایه تأسف است. اوباما از همین جهت گزینه مناسب است که به این ملت بگوید دنبال ناجی نگردید! ناجی شمائید!

ناشناس گفت...

بنظر من گفتگو با دولتی که به مردمش اجازه ی آزادی سخن نمیدهد و کوچکترین انتقادی را در داخل به بدترین شکل پاسخ می دهد مشروعیت بخشیدن به این دولت ضد مردمی است و آمریکا نمابایست حمایتی را که در داخل ایران بسمت خود جلب کرده با مذاکره با جمهوری اسلامی که منفور ایرانیان است از بین ببرد.

ناشناس گفت...

سروش از ایران
چی فکر می کنید ؟
آیا کارتر نبود انقلاب نمی شد
پس کجایند کسانی که اسلام می خواستند و حکومت اسلامی
نتیجه آن خواستند هم این وضعیت سی ساله می شود آیا کسی هست که پاسخ این خواستنهای اسلامی را بدهد سوال من از مردم ایران این است آیا واقعا شما حکومت اسلامی نمی خواستید؟

ناشناس گفت...

با سلام
از شما متشکرم آقای وفا که همیشه بی طرفانه برنامه را اجرا می کنید و باعرض سلام خدمت آقای خوانساری سوالی را از ایشان داشتم:آیا شما پدید آمدن جنگ را در آینده ای نزدیک پیش بینی می کنید یا خیر؟
با کمال تشکر از جنابعالی و آقای وفا
احمد از مشهد

ناشناس گفت...

با سلام
از شما متشکرم آقای وفا که همیشه بی طرفانه برنامه را اجرا می کنید و باعرض سلام خدمت آقای خوانساری سوالی را از ایشان داشتم:آیا شما پدید آمدن جنگ را در آینده ای نزدیک پیش بینی می کنید یا خیر؟
با کمال تشکر از جنابعالی و آقای وفا
احمد از مشهد

ناشناس گفت...

به نظر من خیلی عجیب و مسخره است کسی با صفت ریس جمهور در سازمانی در سطح سازمان ملل متحد به این واضحی دروغ حرف بزند.که علاوه بر اینکه نشاندهنده هیچ و بی اعتبار بودن این اقاست.نشاندهنده نادان بودن هر کس دیگریست که به عنوان یک مقام بخواهد با این اقا مذاکره کند

ناشناس گفت...

حامد هستم از اهواز.
شاید جالب باشد دیشب در حال رانندگی بودم که از رادیو مطالب جالبی شنیدم. آیت الله مکارم شیرازی در حال صحبت بودن. ایشان میگفت: در احادیث داریم که سپاه اسلام همواره باید به بهترین سلاحهای زمانه مجهز باشد. در جای دیگری هم گفت:داشتن توان بالای نظامی برای این است که دشمن بترسد و با دیدن آن به ما حمله نکند(اگه دقت کرده باشید همیشه میگویند شرع اسلام با استفاده از سلاح اتمی مخالف است ولی هیچگاه این قسمت بحث که مکارم نیز می گفت یعنی داشتن بمب فقط برای جلوگیری از حمله را مطرح نمی کنند و نمیگویند اسلام با اینهم مخالف است و بنظر حقیر در آینده برنامه ای جهت مطرح کردن این تز و توجیه داشتن بمب اتمی دارند).
بعد از این برنامه رادیویی مثل روز بر من روشن شد که ایشان یه جورایی داشت میگفت: بمب اتمی حق مسلم ماست.

ناشناس گفت...

اگر هنوز کسی شک دارد که جمهوری اسلامی به دنبال بمب اتمی است، جای حیرت است. البته قرار نیست که جمهوری اسلامی این بمب را به کار ببرد، چنین نیست. اما موازنه قدرت را در منطقه و جهان به هم میزند. بمب اتم هم تنها ضامن حیات یک حکومت نیست، اما فضایی از توهم درباره قابلیت و توانایی و قدرت حکومت و کشور خود را دامن می زند. به نظر من، آمریکا و ایران با هم ناگزیر گفت و گو خواهند کرد. این گفت و گو به نفع مردم ایران و منطقه است. اما راه رسیدن به دمکراسی را الزاما هموار نمی کند. بحث ساخت و پاخت نیست. بحث بر سر دوری یا نزدیکی مواضع و منافع است. در این دوری یا نزدیکی البته نقش اسرائیل اساسی است یعنی برخورد حکومت اسلامی با آن. بگذریم که باید منتظر ماند که دید رابطه سوریه و اسرائیل به کجا می کشد. اما برگردیم به تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران.
پیروزی اوباما می تواند فضای انتخاباتی در ایران را - همین انتخابات نیم بند و غیر از دمکراتیک را باز و هموار کند.

ناشناس گفت...

آقای مستقیم عزیز من فکرمی کنم با این قلدریهایی که روسیه می کند این دوره هم جمهوریخواهان برنده می شوند درضمن تقاضا دارم این نامه را به رویت ریاست صدای آمریکا برسانید با تشکر علی ازتهران
ریاست محترم صدای آمریکا (بخش فارسی) ضمن سلام وتشکر ازمدیریت شایسته حضرت عالی و نیز تشکراز زحمات پرسنل صمیمی صدای آمریکا تقاضاداریم دستورفرمائید تا ازتلویزیون (فارسی) صدای آمریکا فقط برنامه های (فارسی) پخش شود وقتی درشباهنگ موزیک ویدئویی خارجی پخش می شود این تصور ناجور به وجود می آید که تشکیلات عظیم صدای آمریکا آنها را از روی صدها شبکه ی موزیک ماهواره ای کپی !!! کرده.....لذاعنایت فرموده از پرسنل عزیز آن سازمان بخواهید تا موزیک ویدئوهای مطرح دنیا را بازیرنویس (((فارسی))) پخش کنند . تارابطه ی مخاطب با تلوزیون قطع نشه. با تشکر :از طرف جمعی از بینندگان شما

ناشناس گفت...

یک درخواست:
تا آقای نوری زاده در واشنگتن هست، لطفا یک برنامه رو در رو با حضور ایشان برگزار کنید.

وفا گفت...

مهدی جان فردا رو در رو با آقای نوری زاده ایم. دل به دل راه داره!

Ali-akbari گفت...

آقاوفا کاش همین بحث شیرین انجمن حجتیه و احمدی نژادرو باآقایان نوری زاده و مسعود بهنود مطرح کنید