۱۳۸۷ شهریور ۲۹, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته...
در برنامه امشب به واکنشها به آخرین گزارش محمد البرادعی و تحریمهای بیشتر آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران نگاهی خواهیم داشت. مروری داریم بر تغییر فرماندهی نیروهای ائتلاف در عراق و سفر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به عراق و افغانستان، ادامه تنشها میان آمریکا و روسیه و اظهارات پرزیدنت بوش در مورد حادثه تروریستی یمن.

در برنامه امشب این رویدادها را با حضور آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و کارشناس صدای آمریکا، استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه لایولا مریمانت آقای شایان سمیعی بررسی خواهیم کرد.
برنامه اتمی ایران
به نقل از روزنامه واشنگتن پست آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد "با سرپیچی ایران از توضیح در مورد تحقیقات نظامی که مقامات آمریکایی معتقدند بخشی از برنامه مخفیانه ساخت بمب بوده مذاکرات آژانس با ایران به بن بست رسیده است." این "بن بست آشکار" در گزارش آژانس توضیح داده شده است. گزارشی که همچنین نشاندهنده سود بردن تهران در تلاشهای خود برای غنی سازی اورانیم است. این دو تحول به نقل از روزنامه واشنگتن پست نشان از "قوت گرفتن اراده ایران برای ساخت تاسیسات اتمی به هدف مقابله با تحریمهای جامعه بین المللی است." یک مقام ارشد سازمان ملل به خبرنگاران گفت "به نظر می رسد به بن بست رسیده ایم" مقامات کاخ سفید یافته های این گزارش را "مشکل آفرین" خواند و بار دیگر از تهران خواست برنامه اتمی خود را تعلیق کند. گروه روزنامه های مک-لَچی مینویسد این گزارش "برای نخستین بار در مورد احتمال کمکهای متخصصان خارجی در برنامه های اتمی ایران" سخن گفته است. یک مقام ارشد سازمان ملل "از توضیح بیشتر خودداری کرد و تنها گفت به نظر نمی رسد که این متخصصان از طرف دولتی و یا شبکه پاکستانی که مواد اتمی به ایران، لیبی و کره شمالی داده اند" باشند. اما افزود "ما فکر می کنیم این موضوع به اندازه کافی مهم است که پیگیری شود." نیویورک تایمز از وضعیت سانتریفیوژها نوشت و فایننشال تایمز این گزارش را زمینه ای مناسب برای تحریمهای بیشتر خواند. خاویه سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این گزارش باعث نگرانی روسیه و چین شده است.
روسیه و آمریکا
کارشناسان اروپائی صحبتهای اخیر کاندولیزا رایس را همراه با "تندی غیر معمول" خواندند گفتند این سخنان روابط آمریکا و روسیه را سرد تر خواهد کرد. کوریر دلا سرا در ایتالیا نوشت "از جنگ سرد تا کنون هیچ وزیر امور خارجه آمریکا یی با چنین لحن تندی خطاب به کرملین سخن نگفته بود" اِل پائیس سخنرانی را نشان از افزایش تنش میان واشنگتن و مسکو بر سر اشغال گرجستان توسط روسیه خواند. " در لهستان گازیتا ویبروشکا این سخنان رو حائز "اهمیت ویژه خواند. هندلزبلات در آلمان نوشت "سخنان رایس دقیقا به بهبود حال اروپائیان کمک نخواهد کرد"

عراق و افغانستان
در این هفته رابرت گیتس از عراق و افغانستان دیدار کرد. ژنرال دیوید پترائس نیز در میان ناآرامیهای موجود جای خود را به ژنرال ری اودیرنو داد. تحلیلگران اعتقاد دارند وضعیت در عراق همچنان چالش برانگیز است و وضعیت امنیتی شکننده. الشرقیه در عراق انفجارهای انتحاری در عراق را با وجود کاهش آن به پائین ترین سطح در چهار سال گذشته "دلیلی بر توان افراطگرایان در حمله" دانست. الجزیره گفت "پترائس عراق را بدون به پایان رساندن خشونت ترک می کند." و درباره شوراهای بیداری سنی ها که خواهان مشارکت در نیروهای امنیتی هستند هشدار داد. کوریر دلا سرا مسئولیت فرمانده جدید را سنگین دانست چرا که ژنرال پترادس گفته بود "موفقیت های جدید غیر قابل بازگشت نیست."
شما چی فکر می کنین؟

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

با درود.
آیا بهتر نبود به جای ساخت بمب اتم ، مسئولان به فکر اقتصاد میبودند.بمب اتم چقدر احمیت دارد؟حتی اگر بر فرض بمب اتم هم داشته باشند.آیا جامع جهانی اجازه استفاده از آن را به ایران خواهند داد؟؟؟با این افکار قرون وسطایی به کجا میروند؟ایران به جایی رسیده که دوستی جز ونزوئلا و سوریه و کشورهایی از این قبیل که آنها هم مثل ایران ترد شده اند ندارد.و از همه جالب تر اینکه این کشور ها فقط و فقط وبال ایران و ایرانی میباشند و از جیره مردم ایرن میخورند و در آخر هم دست رد به دل مسئولان خواهند زد.
واقعا بعد از اینهمه که دیدیم و کشیدیم ، آیا مسئولان ایران عبرت نگرفتند؟؟؟
واقعا قصد رهبران ایران از اینهمه تلاش برای سرکوب ملت خود چیست؟؟؟

ناشناس گفت...

بمب اتمی‌ ایرانی‌ دیر یا زود سخته می‌شه ، آنچه مهم هست حقوق بشریست که در ایران ضایع میشود ، آیا فکر نمیکنید بازی اتمی‌ هرچه بیشتر ادامه پیدا کند بیشتر به منفعت حکومت آخوندها هست؟ غرب باید به دنبال یک راه حال نهایی‌ برای مساله ایران باشد و این راه حل چیزی جز فشار بر ایران بخاطر نقض حقوق بشر نیست....غرب در چنین فشاری بر دولت ایران قویترین متحد را خواهد داشت ، این متحد کسی‌ جز ملت ایران نیست. ولی‌ فشار بر سر مسلهٔ اتمی‌ باعث میشود که ملت ایران با دور شدن از ارمان آزادی خود تحت تبلیغ حکومت جمهوری اسلامی بر خلاف منافع خود جانب حکومت جمهوری اسلامی را بگیرد

Ali-akbari گفت...

آیا بحران هسته ای و طرح ( سایه جنگ ) مانند سال 84 در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران تاثیر خواهد گذاشت؟

Unknown گفت...

سلامی گرم
وفا خان خسته نباشی .
برنامه جمعه شبها بسیار پر مطلب است.
بنظرم خیلی وقت است که حکومت در ایران تصمیم خودش را گرفته و راه خودش را انتخاب کرده که همانا یا مرگ یا حکومت است. یعنی در واقع تصور میکنند تنها راه بقایشان همین است که ادامه میدهند... البته بنظر من راهی برای بقایشان موجود نیست..
سرد شدن رابطه امریکا و روسیه هم بر این مسئله اضافه کرده.
حکومت دست از رسیدن به بمب اتم برنخواهد داشت.
خانم رایس هم خوشبختانه از موضع وزیر یک ابرقدرت صحبت کرده اند و بنظر من امریکا هم متوجه است که اگر در برابر روسیه سرسخت نباشد روسیه و طرفداران ورشکسته شدن رهبری جهان توسط امریکا گستاخ تر خواهند شد.
امریکا باید مسئله را کاملا جدی بگیرد .
فردا دیر است.
در مورد برخورد با مسئله هسته ای ایران تمام دنیا باید آماده باشد . خطر بسیار بزرگی تمام منطقه و جهان را تهدید میکند.
رک بگم .. باید حکومت آخوندی را به هر قیمتی شده متلاشی کنند .
با سپاس بسیار از زحمات شما و برنامه خوب و پر بیننده صدای امریکا

ناشناس گفت...

سلام اقای مستقیم.خیلی دوست داشتم برنامه امشبتون رو دنبال کنم اما از اونجایی که ما توی یکی از شهرهای جزیره قشم زندگی میکنیم و اینجا هم چند روزیه دچار لرزه های شدید هستش نمیتونیم زیاد توی اتاق بمونیم و برنامه رو نگاه کنیم.بچه های ما اینجا ارامش ندارن و توی فضای باز براشون چادر زدیم که بتونن بخوابن اما حکومت به جرم سنی بودن حتی اخبار اینجا رو هم با تحریف بسیار پخش میکنه و هیچ کاری برای ارامش مردم انجام نمیده.برای ماها دعا کنین تا بتونیم دوباره روزهای ارومی داشته باشیم و باز مشتاقانه با فرزندانمون برنامه های شما رو پیگیری کنیم.

ناشناس گفت...

دوباره مزاحم شدم بگم یه سر به وبلاگ منم بزنین اونجا یه مطلب راجع به همین زلزله که اخبارش حتی پخش نمیشه هست.توی این سه روزه حد اقل صد بار زمین به شدت لرزیده خیلی خونه ها با این که مصالح محکمی دارن یا خراب شده و یا ترک ورداشته.نزدیک ده نفر کشته شدن و اگه با زلزله قبلی که هفته پیش بود حساب کنیم به بیش از بیست نفر میرسن.دهها نفر هنوز بسترین اما اینا میگن هیچی نشده و شدت زلزله اول رو 6.1 دهم و دومی رو که خیلی شدیدتر بود 5 دهم ریشتر اعلام کردند.کاش اینجا خبر نگاری داشتین تا میومد عکس میگرفت و میدیدین که مردم توی چه شرایطی دارن زندگی میکنن.این ایمیل من هستش میتونم خودم هم از مردمی که شب و روز دارن توی چادر زندگی میکنن عکس بگیرم و براتون ارسال کنم.www.naser.islami@yahoo.com

این هم وبلاگمه که چند تا پست برای زلزله توش گذاشتم تا همه بدونن چی میکشیم.www.manoos.blogfa.com

ناشناس گفت...

سلام
می خواستم درخواست کنم لینک نشریه اینترنتی ما را در لیست پیوند هایتان قرار دهید اما متوجه شدم که چنین لیستی در وبلاگتان موجود نیست
دعوت می کنم حداقل خودتان به این سایت سری بزنید
www.eja.ir

ناشناس گفت...

وفای عزیز بهتر بود با وبلاگها تبادل لینک هم میکردی یا اقلا در گوشه ای به یک سری وبلاگ ها لینک میدادی تا کم کم یخ ها آب بشن و وبلاگهای دیگه هم به شما لینک بدن. هم بازدیدکننده بیشتر میشه و هم رنک صفحه بالاتر میره.
بهش فکر کن. ستونی با عنوان صدای وبلاگستان بد نیست.
در آخرش هم بنویس اگر به اینجا لینک داده اید خبر کنید و اینها.
قربانت و موفق باشی.

وفا گفت...

ناشناس عزیز، چشم. البته مدتی است به لینک فکر کردم ولی دو سه دفعه که خواستم انجامش بدم دیدم اونجائیکه باید قرارش بدم مجبور میشم صفحه اصلی رو دوباره از اول بسازم و وقت نبود و این حرفا. ولی هر وقت کسی وبلاگش رو فرستاد تو همون پست گذاشتمش. ولی چشم به زودی. پیشنهادهای شما همیشه خوب و مفید بوده. خیلی ممنونم

ناشناس گفت...

سلام ببخشید این آقای ناصر محمدی هیچ آدرسی نداره؟
ایمیلی
چیزی
من "ناصر محمدی" را در گوگل گشتم اما ظاهرا نه سایت دارن نه آدرس ایمیلی ازشون بدست اومد. ممکنه با اجازه از خودشان اگر موافق بودند آدرسی از ایشون برای من ارسال کنید؟
با تشکر bahar57@gmail.com

وفا گفت...

در سایت کیهان لندن تماس با آقای ناصر محمدی مقدور است.
http://www.kayhanpublishing.uk.com/main_page.html

ناشناس گفت...

وفا جان سلام.
برنامه‌هات بسیار خوبه‌ و مجری خوبی هستید. دست مریزاد. به‌ نظر شما آیا بهتر نیست از علی جوانمردی در عراق استفاده‌ بیشتری میکردید؟ علی همیشه‌ مطالب جالب توجهی درباره‌ چهره‌ اصلی جمهوری اسلامی در عراق ارایه‌ میدهد.
با سپاس از شما.

وفا گفت...

ناشناس عزیز. علی جوانمردی به عقیده من از بهترین خبرنگاران صدای آمریکاست. من قبلا هم در این وبلاگ به این موضوع اشاره کردم و در برنامه ها هم گفته ام که گزارشهای او بسیار جامع تر و از نظر زمانی جلو تر از رسانه های پر اسم و رسم چون سی ان ان و بی بی سی و ... است. او علاوه بر خبرها و نظرها در تفسیر خبر پنجشنبه شبها حاضر میشود که این خوش شانسی نصیب همکار عزیزم جمشید چالنگی است. برنامه ها فرق نمی کنه مهم حضور علی جوانمردی عزیز و گزارشهای دقیق و مفید اوست. از توجه و محبت شما هم سپاسگزارم