۱۳۸۷ شهریور ۲۸, پنجشنبه

آیا سربازی اجباری سازنده است؟

در میز گرد امشب یا حضور خانم دکتر نهضت فرنودی، روانشناس، به بررسی واکنشهای متفاوت شما به خدمت نظام وظیفه در ایران می پردازیم. نظرهاتون رو برای شرکت در میز گرد امشب با ما مطرح کنید.

بر اساس آمار دانشنامه آزاد ویکی پدیا از 197 کشور جهان 108 کشور یعنی 55% کشورها سربازی اجباری را حذف کرده اند؛ 26 کشور یعنی 13% کشورها سربازی اجباری به مدت یکسال و یا کمتر دارند؛ 8 کشور یعنی 4% کشورها از سربازا صرفا در امور مدنی و نظامی غیر مسلح استفاده می کنند؛ 12 کشور یعنی 6% کشورها سربازی انتخابی دارند؛ 11 کشور مدت سربازی را به 18 ماه کاهش داده اند. 12 کشور از ترکیب نیروهای داوطلب و اجباری استفاده می کنند؛ 20 کشور یعنی 12% کشورها سربازی اجباری بیش از 18 ماه همراه با به کارگیری نیروها در عملیان نظامی دارند که ایران در لیست این کشورهاست.

(در نقشه رنگ سبز کشورهای بدون ارتش اند، کشورهای آبی رنگ ارتش داوطلبانه دارند، رنگ نارنجی کشورهایی هستند که تا کمتر از سه سال آینده اجباری بودن سربازی را حذف خواهند کرد و کشورهای قرمز سربازی اجباری دارند.)

از دو هفته پیش در این وبلاگ بحثی شروع شد که امشب در میزگردی با شما ادامه خواهد یافت.

محمد گفت "آیا به نظر شما این خوب است که پسر های ایرانی با توجه به مشکلات زیادی که رژیم سرراه آنان میگذارد نمیتوانند وارد دانشگاه شوند که عمده ی آنها سربازی است.زندانی که هر پسر ایرانی به جرم به دنیا آمدنش در ایران باید 2 سال از بهترین دوران زندگیش را در آن سپری کند به شکلی فجیع که مطمعنا" شما آن را درک نکرده و نمیکنید. پس از این دو سال هم عملا" به یک نیروی نا کارآمد تبدیل شده و تنها هنری که دارد کارگری است".

مصطفی اضافه کرد "به صحبتهای آقا محمد هم این رو اضافه کنم که دلیل اینکه اون دسته از جوونهایی که در همین سن جوانی به جایی رسیدند اینه که سربازی نرفته اند یا معافی گرفته اند."

مهدی گفت "بهتر است حکم کلی ندهیم. من خودم یک جوان دیپلم بودم وهیچ هدفی نداشتم برای زندگی ولی بعد از اتمام دوره سربازی، چنان عوض شدم که نه تنها به درس علاقه مند شدم و لیسانس کامپیوتر گرفتم ، بلکه آن عقاید متعصبانه مذهبی را هم که قبلا داشتم، با توجه به خدمت در سپاه، و دیدن حقایق، به دور ریختم. زبان های مختلف را آموختم و تبدیل به انسان دیگری شدم."

رستم از شاهنامه نوشت "من خودم بزرگترین اشتباهم رفتن به سربازی بود. حالا اشتباه کجا بود؟ اشتباه اینجا بود که منه بد شانس اگر یک هفته عجله نکرده بودم و این قضیه رو عقب انداخته بودم با قانون خرید سربازی راحت میتونستم سربازیمو بخرم. خوب نتیجه این اشتباه این شد که دوسال از عمرم با روزشماری گذشت."
و مهدی به محمد پاسخ داد "من 21 ماه در پادگان احمد بی موسی، تنها پادگان آموزشی نیروی دریایی سپاه خدمت کرده ام و افراد زیادی را هم دیده ام در طول این مدت، که برای آموزش به آنجا می آمدند. برخی بودند که در همان هفته اول اقدام به خودکشی می کردند.درست است، خیلی ها نمی توانند با سربازی کنار بیایند. ولی نمی توان یک کشور را بدون نیروی نظامی و دفاعی رها کرد و هرگاه جنگ شد، مردم را بسیج کرد."


شما چی فکر میکنین؟ نظرهاتون رو برای شرکت در میزگردی با شما مطرح کنید.

ادامه بحث سربازی از دو هفته پیش

۴۳ نظر:

ناشناس گفت...

علی ستایش
به نظرمن خدمت سربازی نوعی مالیات است که جوانها به جامعه ی خودشان می پردازند ولی درقرن 21 بهتر آن است که این وظیفه قابل خریدن باشد ولی درهر صورت یک آموزش دفاعی سه ماهه هم برای پسرها و هم دخترها مفید و ضروری است

ناشناس گفت...

آقا وفا

شما چرا بحث هائی را که خودتان علاقمند هستید، مطرح می نماید. شما چرا در خصوص برنامه هائی که از طرف ببیندگان مطرح می شود، مطرح نمی نماید. بار ها به شما گفته شده است در خصوص بهداشت، وضعیت بیمارستانها ، وضعیت آموزش پزشکان بحث نماید، ولی شما علاقمند نیستید. جمهوری اسلامی مانند بقیه عملکردش تقریبا در آخر جدول سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. متاسفانه عمق مطلب را درک نمی کنید. اگر یک روز پایت به بیمارستان های دولتی جمهوری اسلامی بیافتد، شما مسایل را بیشتر درک می کنیدو به چنین برنامه هائی( سربازی)فکر نمی کنید.سربازی امری قانونی در جمهوری اسلامی است این که سازنده باشد یا نباشد، جای بحث دارد؟؟!!!!
لطفا به مشکلات مردم بپردازید، بتدریج افرادی را می بینم که برنامه میز گردی باشما را نقد می کنند و کانال شان را عوض می کنند.

وفا گفت...

ناشناس عزیز مواردی که پیشنهاد کردید در صدای آمریکا مطرح شده و خواهد شد. موضوع سربازی هم ، اگر مقدمه را خوانده باشید، از طرف بینندگان و مراجعه کنندگان به وبلاگ مطرح شد. در مورد کانال عوض کردن هم اختیار با شماست اما جهت اطلاع و در عین حال تشکر از دوستان بد نیست اشاره کنم برنامه دیروز بیش از بیست تلفن پاسخ داده شد، بیش از شصت ایمیل دریافت شد و وبلاگ هم بالاترین آمار بازدید را داشت. متاسفم که بحث سربازی برای شما جذاب نیست اما دریافت ما از بازخوردهای بینندگان نشاندهنده علاقمندی آنها به این موضوع بود. موضوعات پیشنهادی شما هم از جمله موضوعات مهم است که به تدریج در برنامه ها به آن خواهیم پرداخت.

ناشناس گفت...

با درود به وفای عزیز و دیگر دوستان.درسته که در حال حاضر با موقعیت و شرایط کنونی،هرگز جمهوری اسلامی سربازی رو به گونه کشورهای پیشرفته اختیاری نخواهد کرد. ولی میشود این امید رو داشت که حداقل یک نگاه بهتری به این موضوع داشته باشند و به قول دوستمون سرباز وظیفه رو از حالت حمال وظیفه خارج کنند. احترام بیشتری به یک سرباز گذاشته بشه و در پادگانها به چشم عمله و رفتگر بهشون نگاه نکنند که مثلا از صبح تا شب جارو بدهند دستشون و یا همواره اکثر فرمانده ها که خود عقده های بسیار در زندگی دارند با رفتاری تحقیر آمیز با سربازها برخورد کنند. ضمن اینکه از این درآمد کلان نفتی که به سربازهای لبنانی و فلسطینی پرداخت میشود مقداری هم جهت عیاب و ذهاب به سربازهای شهرستانی خودمون بدهند تا دیگر رفتن به سربازی مانند رفتن به دانشگاه اینقدر هزینه رفت و آمد و خوراک و چیزهای دیگر روی دست خانواده ها نگذارد.

ناشناس گفت...

Ali
جمهوری اسلامی با اجباری کردن حجاب . موفق شد دختران سنتی سراسر ایران را به مدارس بکشاند به طوری که امروز تعداد دختران محصل و دانشجو بیشتراز پسران شده است که در هرصورت موفقیت بزرگی است . ولی ای کاش رضاخان سربازی را برای دخترها نیز اجباری کرده بود تا آنها برای 2 سال هم که شده طعم بزرگی و استقلال را در مجموعه های ارزشمندی مثل سپاه دانش و بهداشت و... می چشیدند که اگر چنین شده بود قطعاایران صدسال جلوتر از حالا بود.
Ali-akbari.com

ناشناس گفت...

تشکر از پاسخی که دادید.به هیچ عنوان در برنامه صدای آمریکا در خصوص وضعیت بهداشت و بیمارستان ها بحث نگردیده است. حتی در همین میز گردی با شما. کمی البته در قسمت تفسیر و خبر به طور گذرا بحث گردیده است. شما ببینید چقدر در مورد کردان بحث گردید، خیلی خوب بود، ولی مسایل دیگری وجود داد که منتهی به این می گردد که کردان دکترا آکسفورد را جعل کند و ...
بسیار ساده اندیشی است که اگر تعداد ایمیل هارا مورد ملاک برنامه خودتان قرار دهید. می دانم هر کس حداقل بیش از چند ایمیل دارد و با IP آدرس های مختلف. مهمتر اینکه فراموش نکن برنامه دیروز یک بحثی بود که افراد در آن شرکت داشتند. اگر شما کمتر صحبت می کردید بیشتر تلفن داشتنید!!
مشکل همین است که شما مردمان ایران را مردمانی می دانید که به ایمیل ( قلابی یا واقعی) دسترسی دارند یا افرادی که در خارج کشور هستند . اینطور نیست، یک روز اگر در بین مردمان ایران بودی، این حرف را نمی زدی
تحلیل ایمیل شما نشان می دهد که شما (آقای وفا) از خودتان خیلی متشکر هستید،اینطور نیست، تحلیل های آماری تمشاشگران یک برنامه به این آسانی نیست که شما مطرح نمودید.دلایل زیادی دارد، چند مورد آن را بالا گفتم

تشکر

ناشناس گفت...

سیاوش
جناب وفای عزیز
فقط در یک جمله :هیچ کاری که از روی اجبار باشه نه تنها سازنده نیست بلکه تخریب کننده است.

ناشناس گفت...

آقا وفا دوست دخترمن شرط ازدواجمان را سربازی رفتن من قرارداده من هم نمی خواهم با آمریکا بجنگم واقعا چیکار کنم
اشکان خیام

alborz گفت...

با درود.سربازی اجباری اونم دو سال....
واقعا ظلمه.بهترین سالهای عمر یک جوون تو سربازی اونم با چه وظعیتی.
من سرباز یگان ویژه بودم تو تهران.ساعتها به زور تمرینهای سخت وطاقت فرسابه عنوان کنترل اجتماعات به ما میدادن.کیفیت غذا در حد صفر و و برخورد بسیار وحشیانه با سربازان از عواقب سربازی برای من بود.خیلی از دوستان من که حتی آذار آنها به یه مورچه هم نمیرسید آنچنان با مشکل مواجه میشدن و آنقد به آنها سخت میگرفتند که دچار مشکل روانی میشدند و فقط منتظر دستور بودند که به یک درگیری برسند و عقده های خودشون رو رو سر مردم بیگناه خالی کنند.
با این وظع آنها نیروهای یگان ویژه خود را تربیت میکنند .مثل یک آدم آهنی ، بی احساس و عصبی که فقط برای بیرون ریختن عقده های خود که در سربازی به آنها تحمیل شده است به جان مردم بد بخت می افتند.
به نظر من سربازی فوق العاده چیز بدیست و باید هرچه زودتر حذف شود یا حد اقل از حالت اجباری خارج شود.
شما فکر کنید یک جوان چندین سال درس میخونه به دانشگاه میره و بعد برای خدمت به جامعه از دانشگاه بیرون میاد ولی به جای رفتن به سر کار و خدمت گذاری به مردم به مدت 24 ماه به سربازی میره و بعد یه کارت پایان خدمت به دستشون میدن که هیچ ارزشی نداره و از همه بد تر اینکه از درس و معلوماتی که آموخته بودن درو افتادن و هیچ چیز به یادشان نمیاد که بخوان تو کار از اون استفاده کنن.
این واقعا افتضاحه...افتضاح
با تشکر.

ناشناس گفت...

من خود اوائل انقلاب با معدل نزديك به 20 صلاحيت درس خواندن در دانشگاه را
نداشتم، اما گويا برای رفتن به جنگ صلاحيتم بالا بود. اگر سربازی رفتن مثقالي
سود داشته باشد، ضرر هاي آن بسيار بيشتر است. البته تجربه من متعلق به اوائل
دهه 60 خورشيدي است، وحشتناك بود، هنوز هم آسيب هاي آن را در خود مي بينم.
خنديدن را فراموش كردم، شبي را نمي توانم 7 ساعت ممتد بخوابم. و هزاران بلاي
ديگر...

ناشناس گفت...

دركشوري كه براي مردمش دل بسوزد شايد سربازي اختياري يا اجباري مفيد باشد نه دركشور جمهوري اسلامي كه براي قدس و ديگر گروههاي تروريستي امكانات آموزشي فراهم ميكند . بنده در خدمت سربازي چند بار به خاطر اعتقادات بلوچ وسني بودن بازداشت شده ام حتي يكبار بخاطر بي ادبي فرمانده مير اورا جلوي پاسداران توگوشي زدم كه متا سفانه به جرم محاربه با خدا شكنجه و...شدم
با تشكر حق طلب از بلوچستان .

ناشناس گفت...

با درود
مسلما دفاع و خدمت از کیان از میهن با هر حکومتی کار بسیار شایسته ای می باشد
هر عملی محاسن و معایبی دارد
متاسفانه معایب خدمت ما
دوری از محل زندگی_ممانعت از ادامه تحصیل_بلا تکلیفی پس از خدمت_مشکلات عاطفی شدید و تحمل توهین از کسانی که شاید در حد مقام خود نباشند
بنده با کمال میل به ایران زمین خدمت می کنم و در برابر متجاوز می ایستم اما دو سال خدمت واقعا ظلم است
کاش میشد خدمت 12 ماه بشود و این حرکات و توهین های مافوق از نظام برداشته میشد.
به نظر من خدمت ربطی به حکومت ندارد
خدمت محاسنی هم دارد از جمله اشنایی بیشتر با سطوح و فرهنگها جامعه و عادت کردن به بدترین شرایط زندگی و دوسال زندگی بدور از دغدغه های جامعه و جهان پیرامون
با تشکر

ناشناس گفت...

ماه رمضان آمده
می گویند که به مهمانی خدا می رویم
اما آبی نیست
نانی نیست
می روم در سر پست
خسته ام و گرسنه دلم جرعه آبی می خواهد و تکه نانی
و اکنون منم یک زندانی تبعیدی
جرم من خوردن یک تکه نان
جرم من نوشیدن یک جرعه آب
آرش از امل

ناشناس گفت...

سربازی اجباری سازنده که نیست بلکه مخرب هم هست
برای امتحان و سنجش یه نظر سنجی یک هفته ای بگذارید تا ببینید نظر جوانان ایران در مورد خدمت سربازی چه می باشد

ناشناس گفت...

به نظر من سربازی بایستی حرفه ای و به همراه حقوق باشد. این یعنی سربازی غیر اجباری. سربازی اجباری در ایران در تضاد کامل با قوانین حقوق بشر است که هرگونه کار اجباری یا بیگاری را برای انسانها منع کرده است. امیدوارم روزی این مسئله حل شود.

arya گفت...

این زمان کلی به من فشار می آد اگه جزو آدم هایی هستید که قصد ورود به سربازی را دارید یک پیشنهاد به شما می کنم مخصوصا اگر تحصیلکرده هستید اصلا به این فکر نکنید که مهندس هستید . چون این جوری خیلی به شما فشار روحی می آید و این علاوه بر فشار جسمی است که به طور معمول در سربازی وجود دارید .

ناشناس گفت...

سلام
در گذشته که خدمت سربازی قابل خرید بود، تعدادی از سربازان که مخصوصا اهل شهرستانهای کوچک و غالبا فقیر بودند اقدام به خودکشی میکردند که چنین کاری در یک محیط نظامی غیر قابل قبول است برای همین فروش ممنوع شد.حال سربازی اجباری برای همه هم منجر به چنین اقداماتی از جانب جوانان شده.معلوم نیست چرا حکومت هنوز اصرار دارد سربازی را اجباری نگه دارد و از کشورهای توسعه یافته که ارتشهای قوی و پیشرفته هم دارند تقلید نمیکند.

ناشناس گفت...

درود بر شما آقاي مستقيم به نظر من سربازي اجباري نا عادلانه است.به دليل اينکه آقايون بعد از گرفتن ديپلم اگه در کنکور قبول نشن بايد برن سربازي در حالي که خانمها ميتونن چندين بار در کنکور شرکت کنن دوم اينکه در سربازي انقدر جوون هارو تحقير ميکنن که بعد از دوره سربازي خودشونو ميبازن يا سر خورده ميشن.

ناشناس گفت...

خانمی در باره خود کشی گفت . یه چیزی یادم اومد که نگفته بودم.
در همون دوران سربازی یکی از دوستام به نام مهرداد تنها 3 روز مونده بود که تمام شه سربازیش انقدر اذیتش کردن و انقدر آذار دید که تواننایی تحمل نداشت.
اسلحه خودش رو کذاشت زیر گلوش و ماشه رو کشید و همه چیز تمام شد.
جالب اینکه به هنگام تحویل پیکر مهرداد به خانوادش پول سه گلوله ای که جان مهرداد رو گرفته بود رو از پدرش گرفتند.
بدا به حال ما.....

ناشناس گفت...

با درود خدمت وفا
پرسشی داشتم ولی در ابتدا گند گلایه می کنم امیدوارم پیشرفتی در کارت داشته باشد.
نخست اینکه، خیلی بیش از اندازه در میان سخن افراد تلفن کننده، می پرید. بهتر است که بگذارید نظر خود را بدهند، این بهترین کار است تا در مورد دموکراسی در آمریکا سخن بگویی. دوم اینکه، بهتره که مثل آقای فرهودی زمانی ثابت رو به تلفن کنندگان اختصاص بدی تا اگر بیش از اون سخن گفتن دیگه باهاشون اتمام حجت کرده باشی، نه مثل این خانوم که تمام داستان رو می گه و تا بهخ آخرش می رسه حال چند میلیون بیننده رو می گیری، متاسفانه در خانواده ی ما و خیلی از دوستان و آشنایان محبوبیتی شما و یکی دیگر از مجری ها که کارش همش تپق زدن است ندارید (به جز من که پیام گذاشتم!) اما نظر شخصی من. بهتره که کشور ها رو با هم مقایسه کنی، مثلا چرا در ایران اجباری ست و چرا در عربستان خیر، که معدود کشور هایی در حد ایران هستند که خدمت اجباری نیست. نه این که فرانسه ای که آنقدر پیشرفته است که بورسش با ثانیه تغییر می کند و ... و یا روسیه ی که در خطر تجزیه قرار دارد و از کیان حکمرانی غیر قانونی خود (از نظر من) دفاع می کند. بهتر است کشور ها را با خود آنها از لحاظ منابع انرژِی ، نیروی کار ، علاقه مندی به ارتش (تبلیغات نظامی حکومت ، نژاد و سابقه ی جنگ های تحمیلی و هزار عامل دیگر مقایسه کنید. نه با کشور عربستان که مردمانی غیر میهن پرست و غیر ناسیونالیست گرا دارد.
با سپاس

ناشناس گفت...

shahin
سلام آقای مستقیم من درمهندسی سپاه خدمت کردم و کلی تجربه یاد گرفتم به نظر من مفید بودن سربازی به این شانس بستگی داره که افراد در چه قسمتی خدمت کنند

ناشناس گفت...

من گروهبانیکم وظیفه m.h
من در ..کل لویزان تهران خئمت میکنم اگر وضعیت غذا و بهداشت به همین وضعیت باشد تا چند سال اینده همه سربازان ترخیص شده سوغاتی جزمرض هپاتیت و زخم معده و...نخواهند داشت .حالا با این همه مریضه ی و جنگ روانی جوانی سر به شورش میگذارد.

ناشناس گفت...

وفاي عزيز

همان طوري كه در اي ميل ارسالي ام براي ات نوشتم رفتن به سربازي يا در واقع همان اجباري نوعي تجربه اندوزي ست..و به نظر من با در نظر گرفتن همه ي بد و خوب اش باز نوعي دريافت خيلي از مسائل بغرنج و پيچيده ي زنده گي ست به نوعي كه من اين فرصت را در هر شرايط ناهموارش باز براي تجزبه اندوزي .. مناسب مي بينم....در واقع مي توان گفت نوعي شكار از لحظات و اوقاتي كه بايد براي بقيه ي دوران زنده گي اش صرف كند...

..

ناشناس گفت...

آقای وفا

دیدید که چگونه این برنامه نه تنها حوصله شما را سر برد، حوصله مهمان برنامه تان نیز سر رفت. امیدوارم شما این باز خورد ها را جدی بگیرید که موجب بهبود برنامه هیتان گردد.حالت دفاعی نگیرید. این که می گوید ایمیل زدند و تلفن زدند ملاک خوبی نیسیت که از طریق آن تعداد تماشاگر را اندازه گیری کنید.
آخرین پیشنهاد به شما این است که مهارت های گوش دادن خود را افزایش دهید. می بینید مردم از برنامه ای که شما اجرا می کنید راضی نیستند.

مهمان برنامه تان به بحث آشنائی نداشتند، خودشان نیز آن را اعتراف کرد. آیا این نشان می دهد که شما برای انتخاب افراد برنامه مشخصی ندارید؟

ناشناس گفت...

وفا جان با موفقیتی که در نوع جواب دادنت به عوامل رژیم در برنامه اول داشتی و خیلی خوب با صحبتهای خودشون تونستی محکومشون بکنی، حالا ظاهرا اینها شیوه هاشون رو عوض میکنند. و روش اینها هم اینست که سعی میکنند به نوعی خودشون رو دوست دار برنامه صدای آمریکا معرفی کنند و از طرف دیگه شما رو به ناتوانی در اجرای برنامه متهم کنند یعنی همون سیاستی که در مورد آقای چالنگی در سایتهاشون در پیش گرفتند در انتظار شما هم هست. لطفا از این عوامل اطلاعاتی رژیم که در همین وبلاگ هم نظراتشان هست هیچ تاثیر منفی نگیرید . به عنوان یکی از حرفه ای ترین و حاظر جواب ترین مجریهای صدای آمریکا که خیلی هم به موقع حال اجیر کرده های رژیم را میگیرد به شما تبریک میگویم.

ناشناس گفت...

بنده با این نظر آقای علی اکبری که جمهوری اسلامی با اجاری کردن حجاب موفق شد دختران سنتی سراسر ایران را به مدارس بکشاند کاملا مخالف هستم. مگر زنان ایرانی قبل از انقلاب نمی توانستند روسری سر کنند که با آمدن انقلاب حق روسری سر کردن بهشون داده شده باشه؟ تازه همون زمان هم در اکثر مدارس بویژه شهرستانها مداس پسرانه دخترانه جدا بود. اگر امروز تعداد دانش آموزان دخترها از پسرها بیشتره بدلیل این هست که طبق آمار تعداد دخترها از پسرها بیشتره. و در ثانی اکثر پسرها هم فهمیدن که در ایران درس براشون نون و آب نمیشه به همین خاطر علاقه آنچنانی به تحصیلات دانشگاهی ندارند. لطفا برای دفاع از جمهوری اسلامی و حجاب اجباری روش بهتری پیدا کنید . اینجا که روزنامه کیهان نیست هر جور خواستید مطلب به خورد ملت بدید. وقتی مسئله ای رو مطرح میکنید باید پاسخگوش هم باشید.

Ali-akbari گفت...

آقای مستقیم از شما و مهمان خوبتان تشکر می کنم واقعا انتخاب جالبی بود

Ali-akbari گفت...

با اجازه ی آقا وفا :
رستم عزیز از شاهنامه خلاصه میگم شما منظور منو متوجه نشدین

مصطفی گفت...

دوستان عزیزم ،آقا وفا ، محمد گل ، مهدی عزیز ، رستم بزرگ اگر یادتون باشه توی بحث قبلی گفتم میخوام به یه داستان از خودم را رابطه با همین سربازی اشاره کنم;
من 19 ساله که بودم از روی تنبلی کنکنور قبول نشده بودم و مجبور به رفتم سربازی بودم و با یکی از دوستام هم به اصرار قرار گذاشته بودم که با هم بریم که ناگهان! یکی به من گفت میتونم معافی کفالت پدر بالای 60 سال بگیرم که بعد از پیگیری متوجه شدم میشه همچین کاری کرد ، که از روی تعجب با مخالفت پدرم مواجه شدم که به من میگفت باید بری سربازی آدم بشی! کار یاد بگیری ( احتمالاً همون حمالی )! پول درآوردن یاد بگیری ! و کلی از این حرفا. هرچه من گفتم بابا مگه به من اونجا مغازه میدن که پول و کار و از این حرفا بیاد دستم قبول نمیکرد. بالاخره ما به دنبال سربازی رفتیم که از روی قضا و قدر پدر ما یکی از دوستاش رو دید که میگفت دارم میرم وام بگیرم به هر طریقی ( رشو ، خرید و غیره ) پسرش رو که هم سن منم بود سربازی نفرسته که در جوابش بابا ما هم گفته بود که من با این میتونم برای پسرم معافی بگیرم دارم میفرستمش سربازی! اونم کلی خندیده بود به بابای ما که این کارو نکن. روی این حساب شد که ما سربازی نرفتیم . اما این همه نوشتم که اینو بگم: اون دوسته بیچاره من با اینکه به امید من بود تنها رفت...
البته و خوشبختانه زنده برگشت اما چه برگشتنی جالبه بدونین که 05 کرمان هم خدمت کرد(15 سال پیش ). خلاصه کنم از اون موقعه هر وقت میرم خونشون از داستاناش که خیلی هم تکان دهندن برام تعریف میکنه: دو تا پسر عمو روبروی هم نشستن و با < ژ3 > توی صورت هم زدن ، کسانی که از رختخواب بلند نشدند ، کندن کثافت بجا مونده روی سنگ توالت ، کتک و فحش خوردن از مافوق ، تشویق برای یک نفر و تنبیه برای همه ( که به نظر من مسخره ترین منطقیست که تا به حال به گوش خورده ) و داستان های ناراحت کننده دیگری . هر وقت میرم پیشش پاکت قرضهای اعصاب رو روی میزش میبینم و بهم میگه نالوتی ما رو به زور فرستادی خودتم نیومدی و من غضه میخورم. و همینطور پسر عموی بیچاره من که لب مرز ایران ، افغانستان و پاکستان خدمت میکرد( تنگه مرزی جکی گور ) !!! که الان کلی رفیق توی اون دنیا داره ، البته میدونم خودتون هم میتونید حدس بزیند که اونجا چه خبره و چقدر جوون حین برگشتن از اونجا به خونهاشون با تابوت برمیگردن و هیچ کسی هم پاسخگو نیست و الی آخر.....

وفا گفت...

جالبه هنوز از "خرید" معافیت و ماجراهای "پرونده پزشکی" کمتر حرفی شنیدیم.راستی الان قیمت معافی چنده؟

مصطفی گفت...

اول یه توضیح بدم اون 15 سال که نوشتم در واقعه 5 ساله که احتمالاً توی تایپ کردن دستم به یک خورده!!!
وفای عزیز در مورد معافی خودم اینو بگم که یکی از قوانین معافی اینه که اگر شما 18 سالت باشه و پدرت بالای 60 سال سن داشته باشه و شما هم پسر اول باشی و اگر هم برادر داشته باشی اونا هم زیر 18 سال باشند به درخواست پدر شما میتونی دوسال بی افتی دونبالش تا بتونی کارت معافی رو بگیری. من 13 ساله بودم که پدرم 60 سالش شد و شانس آوردم!!
در مورد معافی پزشکی هم اگر خیلی داغون باشی و التماس کنی و این حرفا احتمالاً قبول کنند.
خرید سربازی هم فعلاً تعطیل تا یکی از آقا زاده ها به سن سربازی برسه یا یه موقعه ذخیره ازری ته بکشه! مثل چند سال پیش.
در مورد قیمت هم اینو بگم که اون موقعه برای فروش گذاشتن بسگی به مدرک تحصیلی داشت هرچه مدرک بالاتر قیمت هم بیشتر بود.
حالا برای آقای کردان ببین چی میشد!!!

ناشناس گفت...

درود بر شما
مهمترین چیز دز مورد خدمت سربازی برمیگردد به دو چیز :
1- نوع ارگان محل خدمت
2-موقعیت جغرافیایی محل خدمت
برفرض مثال افسر( سرباز فوق دیپلم به بالا)که در سپاه پاسداران خدمت میکند 100درصد 2ماه اموزشی خود را در محلی به نام پادگان کرمانشاه_ که به قول هر که دیده هتل شهدا_ میگزراند حال اگر این افسر به شهر محل سکونت خود اعزام شود که با سیاستهای سپاه مبنی بر صرفه جویی احتمال بالایی نیز هست بهترین نوع خدمت را به نسبت دیگر افراد دارد

وفا گفت...

مهدی جان پیامت رو گرفتم. از بابت اون مطلب شرمنده ام

Ali-akbari گفت...

آقا ی وفا . کاش درپایان برنامه ها جمع بندی نظرات را به وبلاگ اضافه کنید

ناشناس گفت...

با درود به وفا و مصطفی و کل لیستی که مصطفی معرفی کرد و بقیه دوستان.
جناب علی اکبری عزیز با توجه به جواب خیلی کوتاهتون من هم این نتیجه گیری کوتاه رو میتونم داشته باشم که منظور شما از جمله:
"جمهوری اسلامی با اجباری کردن حجاب موفق شد دختران سنتی سراسر ایران را به مدارس بکشاند به طوری که امروز تعداد دختران محصل و دانشجو بیشتراز پسران شده است که در هرصورت موفقیت بزرگی است ."

این بوده که شما به هیچ عنوان قصد دفاع از مسئله حجاب اجباری رو نداشتین.
با تشکر از توضیح مختصرتون.
رستم

ناشناس گفت...

درود بر شما و ممهمان گرامیتون
من فکر می کنم که سربازی به صورت اجباری تاثیر خیلی بدی در سرنوشت ما جوان ها داره، مخصوصاً برای پشت کنکوری ها، مثلا اگر من سال دیگه کنکور قبول نشوم باید به سربازی بروم که بعد از 2 سال که از سربازی برگشتم نه شغلی برای من هست نه امکان ادامه تحصیل دارم. به نظر من همون دوره 3 ماهه آموزشی خیلی بهتر و مفیدتره.

ناشناس گفت...

در تمام طول تاریخ مردم ایران به یه عده آدم برای اینکه آموزش ببینند و در یک روز به داد مملکت برسند، مالیات می داده و دقیقا روزی که به کمکشون احتیج داشته اولین نفراتی که فرار می کردند خود اونهایی بودند که آموزش دیده بودند و مردم بیچاره با بیل و کلنگ به جنگ دشمن آموزش دیده رفتند.

ناشناس گفت...

اقا وفا کسی نبود از احمدی نژاد بپرسد پس چرا شما پای تان را از دایره ایران بیرون گذاشته اید وداعی لبنان وفلسین وعراق ووو شده اید

ناشناس گفت...

این 2 ماه آموزشی اول سربازی در ایران انقدر سازنده است که دایی دوست من در سن 20 سالگی با ژسه مغز خود را متلاشی کرده بود که مطمینا از فرط فشار های روحی بود که در کرمانشاه بوده و دوست خودم که در کردستان همین امسال 2 ماهه سربازی رفت گفت 1 نفر خود کشی کرده از بچه های خودشون در گروهانشون و هر گردان هم اگر بین 3-4 نفر در هر دوره از تعلیم مقدس سربازی ! کشته بدهد هیچ باز خواستی نخواهد شد از طرف مراجع بالاتر و حالت طبیعی دارد و انقدر سازنده است که همه افراد بکلی اخلاق و روحیاتشون بعد از این خدمت مقدس عوض میشه و ترس هایی در وجودشون شاید تا آخر عمرشون بمونه.

ناشناس گفت...

باسلام.
من چند وقت بود انتظار میکشیدم که برنامه ای راجع به سربازی اجباری از صدای آمریکا تهیه و پخش شود. چرا که اگر بطور سرانگشتی تعداد جوانان ایران را در نظر بگیریم, این بحث کم از حقوق زنان و کارگران ندارد, که بسی هم مهم تر مینماید. ولی متاسفانه برنامه شما محتوایی را که انتظار داشتم نداشت.
من اکنون در حال طی خدمت سربازی هستم. دورانی که صرفا جهت اخذ پاسپورت, از روز اول ورود به پادگان(زندان) از کرده تان پشیمان و شروع به روزشماری میکنید بلکه به پایان برسد.
با توجه به پوسیده بودن روشهای آموزشی و نیز بی فرهنگی عجیب نظامیان ایران, متاسفانه این دوران بیشتر به برده داری و زندان میماند تا خدمت به مملکت. سربازی که اسلحه او آفتابه و جارو باشد جز سپر گوشتی شدن در جنگ و رفتن روی مین چه کمکی در جنگ احتمالی خواهد کرد؟
لیسانس یا فوق لیسانسه ای که مدرکش کام‍پیوتر است و درجه دار نظام, تنها کار مفیدش در دوران حدمت تایپ نامه است و بعد از خدمت لابد در سایت ناسا باید دنبال کار باشد!!!؟!!!
شما را به خدا این برنامه را با میهمانانی زبده تر ( مشاورانی از پنتاگون و یا امثالهم...) ادامه دهید. زندانی شدن در دیوارهای پادگان به مدت 20 ماه در زندانی به وسعت ایران آینده مملکت را تهدید میکند. چه بسا مضرات این دوران است که اکنون دامنگیر مان شده. احمدی نژادها در سپاه مدیریت آموزش می دهند و خامنه ایها احتمالا سیاست و اقتصاد آنوقت چه انتظاری از شاگردانشان دارید؟

البته این دوران برای برخی هم محاسنی دارد و آن اینکه رشا و ارتشا....پارتی بازی ... تنفر از همنوع و هموطن و هر چه صفت حیوانی است می توانید در این مدت آموزش دیده و زندگی در ایرانی را برای خود لذتبحش کنید.


لطفا این بحث را جدی تر دنبال کنی

ناشناس گفت...

با سلام خدمت آقای وفا . به نظر من سربازی از همه جهت خوب و مفید است زیرا پسرهایی که در ناز و نعمت بزرگ شده اند را مرد میکند. حتی کسانی را که واقعا مرد هستند را سر عقل میاورد. البته با اجباری بودن سربازی هم موافقم به دلایل بالا. ولی زمانش زیاد است و اگر کم شود بهتر است. از نظر من باید در سربازی سختتر ار این هم بگیرند

It's nothing matter گفت...

خدمت سربازی شاید در رژیم گذشته سازنده بوده باشد ولی در حال حاضر پادگانها محلی هستند که هر گونه فسادی در آن جریان دارد :
مانند توزیع و مصرف مواد مخدر ، تجاوز
به عنوان مثال چند سال پیش فرمانده دژبانی لشکر 16 زرهی ارتش به جرم لواط دستگیر شد.
یا فحاشی نظامیان که علیرغم تبلیغات دولت همچنان دیده می شود.
سوالی که برای بنده به شخصه مطرح است این است که آیا آماری در خصوص خودزنی ها در سطح کل نیروهای مسلح وجود دارد؟
تنها در دوران خدمت خودم 3 نفر در پادگانی آموزشی با اسلحه خودزنی کردند ، که یکی از آنها فوت کرد.

ناشناس گفت...

من خودم سربازم

از زماني که رفتم سربازي تا به الان دارم فشار روحي رواني مي کشم هيچکسيم به دادم نميرسه استرس و فشار عصبي داشتم و الان بيشتر شده روحيه ي گذشته رو ندارم من کسي بودم که هر کسي با من صحبت مي کرد انرژي مي گرفت و الان خودم بي انرژيم همش تو فکرم خواباي پريشون ميبينم من اعزامي 18/1/87 هستم و ببينيد تا به الان چقدر خدمتم گذشته
من آدم هدف مندي هستم به خاطر هدفهاي مهمم تو سربازي علاف شدم يعني يه جوون به زور و اجبار که دانشگاه راه ندادن گفتن اول سربازي الان با شرايط روحي بدي روبروهستم افسردگي شديددارم همش تو فکر خودکشي هستم که از اين شرايط زندگي راحت شم
چيکار کنم
آيا خدا به دادمون ميرسه...

Tapesh717@yahoo.com