۱۳۸۷ شهریور ۲۵, دوشنبه

دکتر احمد کریمی حکاک در میزگردی با شما

بنیانگذار و رئیس مرکز ایرانشناسی انستیتو روشن در دانشگاه مریلند میهمان برنامه امشب میزگردی با شما خواهد بود تا مروری داشته باشد بر کارنامه چهار ساله این مرکز.

گزارش سالانه این مرکز

چگونه می توان آمریکائیان را با تصویری واقع بینانه تر از ایران آشنا کرد؟
چگونه ایرانیان می توانند به این تلاش کمک کنند؟
حکومت در ایران در طول تاریخ همیشه در نوسان و تغییر و تبدیل بوده اما چیزی به عنوان فرهنگ و تمدن ایرانی در درازای زمان ماهیتی است که احتیاج به شناخت درست تر ما از ما دارد. چه عواملی غنای فرهنگی ایران را باعث می شوند؟ آیا افتخار به کوروش و منشور حقوق بشر کافی است تا هویتی به ایرانی بدهد؟ آیا مخالفت با دین به دلایل نارضایتی های سیاسی روز واکنشی بیش از حد معقول است؟
تنوع قومی و مذهبی در ایران چه ارزشی دارد؟

چی فکر می کنین؟

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر همه ايران دوستان
قصدم توهين به انديشه خاصي نيست اما گمان ميكنم انديشه هاي آقاي حكاك بر گرفته از انديشه هاي جهان وطني و به نوعي شاملويي ميباشد.
اسلام ديني است كه با شمشير و كشتار و تجاوز به ناموس و هزاران جنايت ديگر وارد ايران شد .اگر يك عرب بي فرهنگ خودش را به ما بچسباند ( همانگونه كه اسلام خود را به ما چسباند ) جاي تعجب نسيت اما چرا ما ايرانيان بايد تمدن درخشان خود را فراموش كرده و چنين انديشه هاي پوچ و بي ارزشي را مطرح كنيم ؟؟؟
امروز تمام انديشه هاي انگليس (اين دشمن هميشگي ايران ) را از زبان آقاي حكاك شنيدم . طبق كدام سند تاريخي ما ايرانيان خط مان را از عرب گرفته ايم؟
اگر اسلام علم و دانش و فن آوري با خود داشت پس كدام وحشياني آن جنايات را در ايران مرتكب شدند و نمونه كوچك آن آتش زدن كتاب خانه گندي شاپور ميباشد . اگر اسلام هنر با خود داشت پس كدام برهنگان بيابانگردي فرش بهارستان ما را تكه تكه كردند . اگر اسلام انسانيت با خود داشت پس چه كساني فاجعه قادسيه و نهروان را به وجود آوردند و مادران و خواهران ما را براي مطامع شهواني و حيواني خود به عربستان بردند ؟
لعنت به من و ما كه خاموش نشستيم
پاينده ايران

ناشناس گفت...

وفا جان من برنامه میز گرد امشب رو دیدم. ضمن تشکر از جناب آقای دکتر حکاک برای فعالیتهایی که در زمینه فرهنگ ایرانی انجام میدهند. ولی با بعضی از نقطه نظرات ایشون مخالف هستم. من احساس میکنم ایشون با توجه به مسئولیت و موقعیتی که دارند خیلی علاقه داشتند به همه مسائل به دید ساده و مهرورزانه نگاه کنند در صورتی که واقعیت قضیه چیز دیگریست. من خودم از کسانی هستم که خیلی به افکار عقاید و قومیت های دیگر احترام میگذارم. ولی این احترام گذاشتن نباید دلیل بر احمال کاری در فرهنگ خودم بشود. من کاملا با اون دوست عزیزی که تماس گرفت و ضمن احترام به اعراب به نکته درستی اشاره کرد موافقم. ما فرهنگ خودمون رو داریم و اعراب فرهنگ خودشون رو که هر دو هم زیبایی های خودشون رو دارند ولی من دوست دارم در همه جای دنیا من رو با هویت ایرانی خودم بشناسند. و این اصلا کار نژادپرستانه ای نیست اگر حساسیتی روی این قضیه داشته باشم. و در ضمن با خانمی هم که تماس گرفت در مورد مخالفتشون با نام بردن هنر اسلامی به جای ایرانی صحبت کرد کاملا موافق هستم.آقای دکتر توجیه این مسئله رو در مذهب شخص معمار میدونند. به نظر من این توجیه کاملا ابتداییست. خوب اون معمار حالا بر فرض اینکه مسلمان باشه اون هنر معماری رو از شکم مادرش که نیاورده. تاثیر پذیر بوده از فرهنگ و هنر و آیین گذشتگانش. مطلب آخر اینکه آقای دکتر فرمودند حکومت ایران در تضاد با فرهنگ ایرانی نیست. من فکر کنم کاملا هم در تضاد با فرهنگ ماست. سابقه این رژِیم این رو نشان میدهد. از پاک کردن شیر و خورشید ما از روی پرچم بگیر تا تخریب تخت جمشید در اوایل انقلاب تا حتی به زبان آوردن این جمله از دهان کثیف آیت الله مشکینی که گفت "از تمام آداب و سنت های ایرانی فقط همین نوروز کثافت برای ما باقی مانده است " و دیگر جملات گهربار مقامات رژیم و آخرین حرکت هم ساختن صد روی بقایای تخت جمشید اولین پایتخت ایران زمین همه و همه نشانه ضدیت صد در صد این رژیم با فرهنگ ایرانیست.
من احساس میکنم آقای دکتر کمی با ملاحضاتی صحبت میکردند.

وفا گفت...

بحث ارزش و ضد ارزش ایشون رو شنیدید؟!

ناشناس گفت...

وفا جان من کاملا در مورد مسئله ارزش و زد ارزش با ایشون موافقم. ولی ضد ارزش یا همون ارزشهای دیگرون تا جایی برای من احترام داره که کار به کار من نداشته باشه. من میگم همه آزادند هر فکری داشته باشند ولی به شرطی که به کار هم کار نداشته باشند. ولی متاسفانه این رژیم خیلی به کار ما کار داره. من نمیتونم کارهای این رژیم رو صرفا به چشم یک ارزش متفاوت بهش نگاه کنم. عامیانه بگم خیلی بیشتر از یک ارزش متفاوت دهن ما رو service کرده.

ضمنا من از این دوست ناشناس هم خواهش میکنم اون بحث قدیمی رو دوباره اینجا مطرح نکنید .
انقدر اسلام رو نبرید گوشه رینگ. بابا جان عرب خوبه، ایرانی خوبه، اسلام خوبه، زرتشتی خوبه، همه خوب هستند. با کسی توهین آمیز برخورد نکنید.
از فرهنگ خودتون دفاع کنید. فرهنگ ایران انقدر بزرگه بدون توهین به دیگران هم کارمون رو میتونه پیش ببره. ما وارثان همون فرهنگی هستیم که توش کورش کبیر جلوی گاو مقدس مصریها زانو میزنه. ما اینچنین باید به دیگرون احترام بزاریم ولی نباید غافل از فرهنگ خودمون باشیم. باید به تاریخ خودمون افتخار کنیم و با دقت ازش نگهداری کنیم، همین کافیست.

وفا گفت...

من فکر می کنم تلاش افرادی چون دکتر کریمی حکاک اینه که ایران و فرهنگ بزرگش رو محدود به بازیهای سیاسی روز نکنند. هر چند نمی شه بی تفاوت از کنار تحولات چند دهه اخیر گذشت اما اگر تمام توجه به اون معطوف بشه اون فرهنگ بزرگی که ازش یاد کردی رو نخواهیم دید. از طرف دیگه فکر می کنم ما باید به آینده نگاه کنیم و حرکت جمعی مون و تلاشمون بر این باشه که جایگاهمون رو در قرن بیست و یکم متصور بشیم و به هدف اون حرکت کنیم. شاید بخشی از اون با زنده کردن اساطیر باستانی میسر بشه اما خلا باقی مونده رو باید با فکر و اندیشه و اقداماتی پر ثمر تر و والا تر پر کرد و از پشتوانه های فرهنگی برای جهشی به آینده استفاده کرد. مثل اینکه منم شعار دادم ولی سعی کردم منظورم رو یه جوری برسونم. چاکریم!

ناشناس گفت...

Ali akbari
سلام آقای وفای عزیز: اولا این شروع به کار وبلاگ روبه شما وهمه ی جوانان ایران تبریک میگم متسفانه جمهوری اسلامممممممممممی این وبلاگ روهم فیلتر کرده که مثل همیشه باید بگیم کار بدی کرده ! پس پیشنهاد من به شما اینه که از بخش فنی بخواهید تا لینک این وبلاگ و رادیو فردا و سایتهای مرتبط را در صفحه ی اول سایت فارسی صدای آمریکا بگذارند وفعال کنند تا ارتباطها آسان تر بشه ثانیا خوشحالم که یک مجری جوان دیگر گرداننده ی برنامه های داغی مثل میزگرد و تفسیر خبر شده . صدای آمریکا یک طرف . بهارلو و ستاره درخشش یک طرف . شما آقا وفای گل و لونا شاد هم یک طرف.ثالثا درمورد آقای حکاک باید بگویم من هم ایشان را درک می کنم چون خودم هم جهانی فکر می کنم ودنبال اتحاد زمینیها برای ...آسمانیها هستم تا آنجا که برای تاسیس انجمن زمان خواستار حمایت دولت جمهوری اسلامی شدم آنها هم لطف کردند و مرا به آسایشگاه ... فرستادند ولی من سعی کرده و می کنم تا آنها را ببخشم و امیدوارم روزی بتوانم سرمایه لازم برای تاسیس انجمن جهانی فوق را بدست بیاورم بنابراین طبیعی است که مثل آقای کریمی حکاک من هم باید علاوه بر ایرانیان خالص ونیز خرده شیشه دار اعراب چینیها و هندی ها راهم دوست بدارم روس و انگلیس که جای خود دارند ولی شخصا بعد از ایران کشور آمریکا رادوست دارم چون آنجا را سرزمین فرصتهای طلایی و ... می دانم درسته وفا جان ؟
Ali-akbari.com

ناشناس گفت...

وفاجون این قسمت انتخاب نام یا ناشناس و اینها مثل اینکه کارنمی کنه ماهرچی انتخاب می کنیم باز می زنه ناشناس !!!

ناشناس گفت...

َشما هی میگویید وبسایت و وبلاگهای اهل سنت در ایران فیلتر میشه !

چرا وقتی وبسایتهای شیعه در ایران فیلتر میشه هیچی نمی گید ؟

بعنوان مثال :
شیعه نیوز
http://www.tabnak.ir/pages/?cid=8516

http://www.tabnak.ir/pages/?cid=7869

وفا گفت...

ناشناس عزیز کی هی گفت؟ فیلتر شدن هر سایتی مثل خفه کردن صدای یه نفره. حالا چه کسی با اون صدا موافق باشه یا مخالف. بعد هم من منظورت رو نمی فهمم اگه منظورت اینه که چون یه سایت "شیعه" بسته شده بقیه فیلتر شدن ها هم اشکالی نداره که فکر نمی کنم استدلال درستی باشه. اگه می خواستی این خبر رو بدی خوب عزیز من خبر رو میدادی دیگه لازم نبود یه اتهام بزنی بعد هم با طعنه یه چیز دیگه به اون اضافه کنی! به قول بچه محلهای تهرونی پیاده شو با هم بریم!!!

یاداوری: مطلبی که مربوط به موضوع نیست رو در لینک "خارج از دستور" بذارین. ممنونم

ناشناس گفت...

درود به وفای عزیز و دیگر دوستان. وفا جان حالا جدا از شوخی دست به مطلب نوشتنت خوبه ها. ما به چشم شعار بهش نگاه نمیکنیم. تمامش واقعیت هست. نظرات مشابهت داره فقط شیوه های بیان متفاوت هست. انشاالله با کمک سرورانی مثل شما ما هم کم کم یاد میگیریم که بتونیم بهتر منظورمون رو برسونیم.

ناشناس گفت...

با درود به وفای عزيز،

با همه ارزشي كه برای دكتر كريمي حكاك قائلم، "اسلام عزيز" را
دين رحمان و رحيم نشان دادن، رُتش كردن چهره ترور و خشونت اسلام
است. تنها كسانی كه وابستگی (با سرسپردگی اشتباه نشود) به اينجا و يا
آنجا دارند چنين سخن هاي محافظه كارانه اي را می زنند، - اين وابستگی مي تواند
برای نمونه رفت آمد خود و يا خانواده به ايران باشد، اصلا ايرادی بر آن نيست،-
وگرنه انسان آگاهی چون آقاي دكتر كريمی حكاك كه "ميكونوس"، كشتن بختيار،
فرخ زاد و قاسملو و ... كشتار های 67 و هزاران جنايت ديگر را ديده است و می داند
كه اين كشتارها تنها بر پايه دين رحمان و رحيم صدر اسلام قابل توضيح است، چنين
از رحمان و رحيم حرف نمي زند.
انسان های آگاهی كه اين وابستگي ها را ندارند و آنقدر دلاورند كه از تهديد های
سربازان گمنام امام زمان به خود هراسی به دل نمي دهند، مي توانند "رحمان و رحيم"
بودن اسلام را برای ما بنمايانند/بازگو كنند. (نگ. كنيد به سخنراني هاي ب. مشيري)
غلام همت آنم كه زير چرخ كبود/ ز هر چه رنگ تعلق پذيرد آزاد است/ حافظ
سپهر