۱۳۸۷ شهریور ۱۵, جمعه

تفسیر خبر جمعه شب

مروری بر سیاست خارجی آمریکا در هفته...

در برنامه امشب به موضع ایالات متحده آمریکا در ارتباط با تحولات عمده این هفته از جمله تحولات سوریه و پیشنهاد مذاکرات مستقیم سوریه و اسرائیل توسط بشار اسد، مطرح شدن الگوی لیبی برای حل بحران اتمی ایران همزمان با نخستین سفر وزیر امور خارجه آمریکا در پنجاه سال گذشته به لیبی، انتقال مسئولیت برقراری امنیت در استان انبار عراق به نیروهای عراقی و کمک های آمریکا به گرجستان و چشم انداز عضویت آن در ناتو همزمان با سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا به آن کشور.
در برنامه امشب این رویدادها را با حضور آقای دکتر آرام حسامی استاد علوم سیاسی دانشگاه مونت گامری و کارشناس صدای آمریکا، استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه لایولا مریمانت آقای شایان سمیعی بررسی خواهیم کرد.
سوریه
آیا دیپلماسی چماق و هویج در مورد سوریه نتیجه داده است؟
رسانه ها بر اهمیت سفر رئیس جمهوری فرانسه نیکلا سرکوزی به دمشق و نشست با ترکیه و قطر تاکید داشته اند. لافیگارو توصیه میکند سرکوزی سوریه را به سوی قطع رابطه با سیاستهایی که منجر به انزوای آن شد سوق دهد. لِس اکوز معتقد است دمشق از پاریس برای نزدیک شدن به آمریکا استفاده می کند. در سوریه الثوره اراده سیاسی فرانسه و سوریه و دارا بودن ابزار لازم برای حل مسائل منطقه را دوره ای تازه و افقی گسترده توصیف کرد. نشنال در امارات متحده عربی نحوه برخورد نرم دیپلماتیک فرانسه با سوریه را ستود در جایی که سیاست چماق بی اثر بوده است. اما در همین حال الشرق الاوسط نسبت به نشست خوش بین نیست و معتقد است این نشست شاهد عادی شدن روابط آمریکا و عربستان سعودی با سوریه انگونه که دلخواه سوریه باشد نخواهد بود. کاندولیزا رایس از هر قدمی برای تحقق صلح استقبال کرده است و در عین حال از سوریه خواسته است از حمایت تروریسم دست بردارد.

لیبی
کارشناسان سفر کاندولیزا رایس به لیبی را سرآغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور و عادی سازی روابط دانستند اما انگیزه آن را اقتصادی توصیف کردند. الجمهوریه در سوریه می نویسد این منفعت بخش است که آمریکا و لیبی تصمیم گرفتند خصومتهای گذشته را کنار بگذارند و بر اساس احترام متقابل روابط دوستانه خود را آغاز کنند. بی بی سی تحسین می کند که چگونه دیپلماسی و اراده سیاسی بر مشکلات فائق آمده است. کامپَس در اندونزی این سفر را نشان تغییرات عمده که متضمن کمکهای عمده اقتصادی و سیاسی برای لیبی است دانست. هندلزبلات آلمان مینویسد این نشان میدهد که چگونه و به سرعت یک دشمن به شریک و دوست تبدیل میشود اگر جاذبه های تجاری وجود داشته باشد. دیوید ولش معاون وزارت امور خارجه آمریکا تغییر رفتار لیبی و کنار گذاشتن فعالیتهای تسلیحاتی و اتمی را الگوی مناسبی برای ایران دانست.

عراق

نگاهی به عراق بیاندازیم دوشنبه گذشته عراقی ها مسئولیت برقراری امنیت در استان انبار را بر عهده گرفتند. پرزیدنت بوش در بیانیه ای نوشت امروز انبار در دست القاعده نیست. عراقی ها همچون سایر مسلمانان در سراسر جهان از نزدیک القاعده را تجربه کردند و آنرا رد کردند. این انتقال یازدهمین استان از هجده استان عراق است که مسئولیت امنیتی آن به عراقی ها واگذار شده است

گرجستان

تحلیلگران اروپائی از حمایت دیک چینی معاون ریاست جمهوری آمریکا از عضویت گرجستان در ناتو ابراز نگرانی کردند. اِی بی سی اسپانیا می نویسد چینی موضع واشنگتن را آشکار کرد و پیامی صادر کرد که شلاقی کوبنده بر موضع روسیه بود. زمان در ترکیه نوشت چینی به روسیه گفت گرجستان عضو ناتو خواهد شد. تایمز لندن نوشت چینی هشدار جنگ به روسیه داد که با وجود دلگرمی برای گرجستان پایتختهای اروپایی از جمله پاریس و برلین را نگران خواهد کرد. دیلی تلگراف از وابستگی اروپا به انرژی روسیه نوشت و گفت این امر بر موضع گیری اروپا تاثیر گذاشته است.
شما چه فکر میکنین؟

۶ نظر:

مصطفی گفت...

سلام وفا جان. برنامه جمعه رو ندیدم ولی خدا رو شکر اینجا خوندم.
اما هنوز در مورد درخواست خودم پا فشاری میکنم و امیدوار هستم جواب هم بدید:
متن سخنرانی خانم پلین به فارسی، که میگن خیلی جنجالی بوده.
البته با خواهش فراوان

مصطفی گفت...

سایت حسنی امام جمعه
http://emamjome-hasani.com

وفا گفت...

مصطفی جان مطالبی که به موضوع بحث مربوط نمی شه رو در لینک "خارج از دستور" بزار. لطفا.

ترجمه صحبتهای خانم پیلین رو اگر به دستم رسید می زارم ولی الان فرست ترجمه اون رو ندارم. صحبتهای انتخاباتی همیشه جنجالی است.

ناشناس گفت...

سلام. وفا از این که بایدن به کاخ سفید بره نمی ترسید؟ من میترسم که بایدن بخش فارسی رادیو آمریکا ورادیو فردا رو ببنده. چون قبلا چنین حرفی رو زده بود.

وفا گفت...

ناشناس عزیز صدای آمریکا بودجه خودش رو از کنگره می گیره. قدرت در امریکا به شکلی بین کاخ سفید و کنگره تقسیم شده و نظر شخصی یک نفر به اندازه یک نفر ارزش داره و نه به اندازه جایی که براش کار می کنه. اگر اوباما و بایدن انتخاب بشن این یعنی مردم آمریکا اونها رو انتخاب کردن. صدای آمریکا هم بر اساس منشورش آئینه ای از مردم امریکا است که سعی میکنه علاوه بر اخبار اطلاعات درستی از اونچه آمریکاست به چندین و چند زبان ارائه کنه. ممکنه که با تغییر اولویتهای دولت نحوه اختصاص بودجه کنگره تغییراتی رو شاهد باشه ولی این به اون معنی نیست که کسی با سازمانی پدر کشتگی داشته باشه و با به قدرت رسیدن بخواد جایی رو باز یا تعطیل کنه.

به هر حال اکه برای من نگرانی ممنونم! اگه برای صدای امریکا و رادیو فردا و مردم ایران که این دو رسانه مورد علاقشونه نگرانی بازم ممنونم ولی خیلی نگران نباش دنیا خیلی بزرگتر از این حرفاست!

homaaoj گفت...

اولا کشور ما را با لبیی مقایسه نکنید