۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۱, شنبه

تفسیر خبر شنبه شب

ایران در هفته ای که گذشت.

در این هفته صحبتها پس از بازگشت هیات عراقی از ایران در مورد دخالتهای جمهوری اسلامی و گروههای وابسته به سپاه پاسداران در عراق ادامه پیدا کرد. علی الدباغ ، سخنگوی دولت عراق که پیشتر اعلام کرده بود مدرک قاطعی از حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه عراق نیست همزمان با تشکیل کمیته های جمع آوری اطلاعات در این مورد گفت شواهدی وجود دارد که در اختیار مقامهای ایرانی قرار خواهد گرفت. روزنامه نیویورک تایمز نوشت حزب الله، شورشیان عراقی را آموزش می دهد. مذاکرات سه جانبه ایران عراق و آمریکا نیز به حالت تعلیق در آمد و در همین حال جمهوری اسلامی به حمایت عراق از ادعای امارات متحده عربی در مورد جزایر سه گانه ایران اعتراض کرد.
در آغاز هفته صحبتهای رئیس جمهوری پیشین ایران ، محمد خاتمی ، در مورد صدور انقلاب از دید آیت الله خمینی بحث بر انگیز شد. او گفت صدور انقلاب به معنی اسلحه در دست گرفتن و انفجار و خرابکاری در دیگر کشورها نیست. هفتاد و هفت نماینده مجلس خواستار برخورد وزارت اطلاعات با خاتمی شدند. خاتمی اعلام کرد سخنانش تحریف شده و شماری از نمایندگان از شکایت خود انصراف دادند.
در تحولات اتمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی پذیرش بسته های پیشنهادی جدید را مشروط کرد. قرار است این مشوقها تا هفته آینده به ایران ارائه شود. کشورهای پنج بعلاوه یک از واکنش جمهوری اسلامی پیش از دریافت بسته های پیشنهادی ابراز تاسف کرد. ایران بسته پیشنهادی خود را به اسپانیا و غیر متعهد ها ارائه کرد. کنفرانس دو هفته ای بررسی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در ژنو ایران را خطری بزرگ برای این معاهده خواند. و روسیه بر اساس فرمان ولادمیر پوتین به تحریمهای سازمان ملل متحد علیه ایران پیوست.
در حالی که آیت الله خامنه ای آمریکا را عامل اصلی نا امنی در منطقه اعلام می کند و محمود احمدی نژاد اسرائیل را رژیمی در حال نابودی میخواند چشمها نگران وضعیت لبنان است که میتواند در آستانه جنگ داخلی قرار گیرد. عربستان سعودی به حزب الله درباره دامن زدن به تنشها در لبنان هشدار داد و کاخ سفید از ایران و سوریه خواست تا به حمایتهای خود از حزب الله لبنان پایان دهد. در همین هفته شورای شهر تهران از تصویب لایحه کمک سه میلیارد تومانی به بازسازی لبنان خبر داد. رئیس مجلس شورای اسلامی، حداد عادل نسبت به خطر کمبود آب و برق در ایران هشدار داد. خبر از استیضاح مسعود میر کاظمی وزیر بازرگانی دولت احمدی نژاد می رسد، رئیس نهضت سواد آموزی از بیسوادی مطلق نه میلیون و پانصد هزار نفر در ایران گزارش میدهد و در این هفته چهار نفر دیگر در ایران اعدام شدند.
در برنامه امشب کارشناسان تفسیر خبر آقای مهندس علی افشاری تحلیلگر سیاسی و آقای دکتر مهران براتی، پژوهشگر دانشگاه برلین به این رویدادها نگاهی دقیقتر خواهند داشت.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

فکر نمیکنم جنگ در لبنان از این فراتر برود. ایران همچنان به حمایتهای خود از حزب الله ادامه خواهد داد و دولت لبنان هم وادار خواهد شد که به حزب الله امتیاز بدهد. صرف نظر از اینکه حزب الله تروریست هست یا نه، گروه بسیار بزرگ و قدرتمندی در لبنان به شمار می رود که تقریباً تمام امور جاری کشور را در دست دارد.
احمدی نژاد هم که با حرفهایش دائماً قسمت کمدی تاریخ را تکرار می کند.

ناشناس گفت...

با درود - قبل از اینکه جنگ با عراق شروع شود آقای مایکل لدین گفتند اول مشکل ایران را حل کنید اما . . .
تا زمانیکه ریشه قطع نشود مشکلات باقیست.

ناشناس گفت...

لطفا ایمیلی هم در وبلاگ ذکر نمایید.

ناشناس گفت...

dorood bar to vafaye aziz karet darmorede in weblog alie.alan ke daram in commento mizaram khabare laghve mosavabate dolate siniyore alayhe hezbollah too iran too boogho karna shode va modam say mikonan ke oon roo be piroozie mardom lobnan nesbat bedan.man fek mikonam hala ke daste hezbolah roo shode behtare ke eyalate motehade va hampeymananesh va ya hatta nato mostaghiman dar lobnan vared shan chon dar in possition ke hezbollah gharar gerfteh bish az hamishe be vejheye gheire rasmi va gheire ghanoonie khodesh dar donya daman zade.man fek mikonam age bare dige atashe in dargiriha roshan beshe ba dekhalate gharbiha va ehtemalan dar hemayate oonha arab ha monjar khahad shod ke voroode nave amricaei jadid be nazdikihaye lobnan bi ertebat be in ghazie va sheitanat haye iran dar mantaghe nis.