۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

تفسیر خبر سه شنبه شب

مروری بر آخرین تحولات ایران

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران امروز از اعضای جدید مجلس شورای اسلامی خواست که در برابر فشار کسانیکه او دشمنان نامید پایداری و مقاومت کنند. در آغاز مراسم گشایش مجلس هشتم پیام آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خوانده شد و 209 نماینده به قرآن سوگند یادکردند که نسبت به اصول نظام متعهد باشند. حداد عادل رئیش مجلس هفتم در نطق پایانی خود گفت یکی از افتخارات مجلس هفتم پایبندی آن در قول و عمل به ولایت فقیه بوده است. سئوالی که بسیاری از جمله اکبر اعلمی نماینده پیشین مجلس مطرح می کند اینست که آیا رضایتمندی مردم از نمایندگانشان و تبعیت نمایندگان از وجدان و مطالبات مردم سند افتخار مجلس است یا رضایتمندی رهبر و دست اندرکاران دولت؟ این موضوع و چشم انداز مجلس هشتم و رقابت برای ریاست آنرا در برنامه امشب بررسی خواهیم کرد.
به موازات جریانات داخلی در صحنه بین المللی برنامه اتمی جمهوری اسلامی با انتشار آخرین گزارش البرادعی بازهم مورد توجه محافل سیاسی و خبری است. دیروز در برنامه تفسیر خبر گرگوری شولتی نماینده آمریکا در آژانس این گزارش را ختم پرونده اتمی ایران اعلام کرد و گفت جمهوری اسلامی مانع از انجام کامل کار بازرسان آژانس شده است. علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس به پاراگرافی در گزارش اشاره کرد که بازرسان به کلیه مواد اتمی اعلام شده آنکشور دسترسی داشته اند. به نقل از کارشناسان گزارش آژانس لحنی تند تر از معمول داشته و حاکی از کلافگی آژانس در بازکردن گره برنامه اتمی ایران است. در برنامه امشب واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به این گزارش را نیز همراه با کارشناسان تفسیر خبر امشب. آقای دکتر بهمن آقایی دیبا کارشناس امور بین الملل و آقای ماشاالله شمس الواعظین روزنامه نگار در ایران بررسی خواهیم کرد.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

من مدت زیادی هست که برنامه های تفسیر خبر رو فقط جمعه شنبه و چهارشنبه میبینم و با اینکه همه روزها در ساعت پخش برنامه بیدار هستم روزهای دیگر رو نمیبینم. امشب اتفاقی برنامه رو دیدم و حضور آقای شمس الواعظین برام جالب بود. احتمالا اگر ایشون رو به جمع کارشناسهای ثابت برنامتون اضافه کنید و آقای دیبا رو هم همراه ایشون داشته باشید سه شنبه ها رو هم برای دیدن به اون سه روز قبلی اضافه میکنم.
کلا در مورد مسائل داخلی بهتر هست از کسانیکه در ایران هستند یا در دو سه ساله اخیر از ایران خارج شدند برای تحلیل مسائل دعوت کنید چون صحبتهاشون دقیقتر هست( گرچه این ضعف هم هست که بعلت محدودیتهای داخل نمیتونن واضح و روشن صحبت کنن.)
اگر از آقای زیدآبادی هم به عنوان کارشناس دعوت کنید خیلی خوب خواهد بود. ایشان واقعا فرد نخبه ای هستن. آقای عباس عبدی هم نوشته هاشون همیشه خواندنی هست ولی متاسفانه زیاد جذاب صحبت نمیکنن.

یک نکته دیگه ای که میخواستم بگم این هست که مسائل مطرح شده در برنامه های تفسیر خبر بدلیل محدودیت موضوعات روز خیلی تکراری هستن اگر در بعضی روزهای هفته بصورت تخصصی در یک یا چند برنامه به یک موضوع خاص (که لزوما موضوع روز هم نیست ) پرداخته شود (مثل برنامه میزگردی با شما) برنامه تفسیر خبر پرمحتواتر متنوع تر و در نتیجه جذابتر خواهد شد.
با تشکر

وفا گفت...

بابک و جمید و ناشناسهای عزیز. از همتون که به وبلاگ سری میزنید و لطف میکنین نظرهاتون رو بیان میکنین ممنونم. بعضی از پیامهای شما جنبه خصوصی داشت و بعضی هم مربوط به دعوت از میهمان ها که منتشر نشد. منو ببخشید ولی دلم میخواد از موضوع خارج نشیم.آدرس برای فیلتر شکن و نظرات و ... ankbut@voanews.com

ناشناس گفت...

zanan va daneshjooha va kargaran dar toole modate kootah be pishrafthaye bavar nakardani dast yafteh and va donia ra shegeft zadeh kardeh and.az hamehe anha samimaneh sepasgozary mikonim .anha khodeshan behtar midanand ke piroozye anha bar akhoondha nazdik ast.va hichkas nemitavanad sade rahe haghtalabanehe anha beshavad.baraye hamehe anha arezooye piroozy va salamati mikonim.